20 APRIL 2023. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de nadere regels voor de afgifte van het aanwezigheidsattest na afloop van de voortgezette beroepsopleiding in uitvoering van artikel 6.1.6-6 van het Wetboek van basis- en secundair onderwijs
Art. 1-7
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° "het Wetboek": het Wetboek van basis- en secundair onderwijs;
2° "de begunstigde van de opleiding": de begunstigde van de opleiding en de begunstigde van de externe opleiding zoals gedefinieerd in respectief artikel 6.1.1-2, 2° en 3° van het Wetboek;
3° "de opleiding": permanente beroepsopleiding georganiseerd overeenkomstig Boek 6, Titel 1, van het Wetboek;
4° "het attest": het in artikel 6.1.6-6 van het Wetboek bedoelde attest dat na afloop van de opleiding wordt afgegeven;
5° de "opleidingsverantwoordelijke": het Institut interréseaux de la Formation professionnelle continue, Wallonie Bruxelles Enseignement of de Federatie van betrokken inrichtende machten.
Art.2. Het attest wordt afgegeven onder verantwoordelijkheid en controle van:
1° het Institut interréseaux de la Formation professionnelle continue bedoeld in artikel 6.1.3-3, § 1, 1°, van het Wetboek;
2° Wallonie-Bruxelles Enseignement of de Federatie van betrokken inrichtende machten voor de opleidingen bedoeld in artikel 6.1.3-3, § 1er, 2°, van de Code.
Art.3. Het attest wordt aan de begunstigde van de opleiding uitgereikt op het einde van de opleiding en binnen de drie maanden na het voorleggen van de aanwezigheidslijst aan de opleidingsverantwoordelijke.
Art.4. De attesten worden door de betrokken opleidingsverantwoordelijke in elektronisch formaat ter beschikking gesteld van de begunstigden van de opleiding via het enige digitale loket "My Space".
In afwijking van lid 1 kan de opleidingsverantwoordelijke tot het einde van het academiejaar 2025-2026 de attesten afgeven:
1° ofwel in elektronisch formaat volgens de door de opleidingsverantwoordelijke gekozen procedure;
2° of op papier.
Een papieren versie van deze attesten kan altijd op verzoek van de begunstigde van de opleiding door de opleidingsverantwoordelijke worden verstrekt.
De regering kan de in lid 2 bedoelde termijn verlengen om technische en/of operationele redenen die het onmogelijk maken de attesten in elektronisch formaat beschikbaar te stellen.
Art.5. Voor opleidingen waarvan de organisatie is gedelegeerd overeenkomstig artikel 6.1.3-5, § 1, derde lid, van het Wetboek en voor opleidingen georganiseerd in de vorm van individuele begeleiding overeenkomstig artikel 6.1.5-11, § 3, van het Wetboek, deelt de betrokken inrichtende macht de nodige informatie voor de afgifte van het aanwezigheidsattest mee aan Wallonie-Bruxelles Enseignement of aan de betrokken federatie van inrichtende machten.
Art.6. Dit besluit treedt in werking op 28 augustus 2023.
Art. 7. De minister belast met het leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.