2 FEBRUARI 2023. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap houdende goedkeuring van het vijfjarenplan van externe niet-certificerende evaluaties in het 3de en 5de jaar van het lager onderwijs
Art. 1-8
Artikel 1. Het vijfjarenplan voor niet-certificerende externe evaluaties is als volgt vastgesteld:
1° in 2023-2024:
o in het derde jaar van het lager onderwijs, een evaluatie inzake leesvermogen van 150 minuten;
o in het vijfde jaar van het lager onderwijs, een evaluatie van 100 minuten voor wetenschappen, overeenkomstig artikel 8, § 1, vierde lid, van het decreet van 2 juni 2006 betreffende de externe evaluatie van de prestaties van de leerlingen in het leerplichtonderwijs, en een bijkomende evaluatie van 50 minuten voor lezen, overeenkomstig artikel 8, § 1, zevende lid, van hetzelfde decreet;
2° in 2024-2025:
o in het derde jaar van het lager onderwijs, een evaluatie van 150 minuten voor lezen of wiskunde;
o in het vijfde jaar van het lager onderwijs, een evaluatie in historische, geografische, economische en sociale vorming van 100 minuten en een evaluatie in lezen of wiskunde van 50 minuten;
3° in 2025-2026:
o in het derde jaar van het lager onderwijs, een evaluatie van 150 minuten voor lezen of wiskunde;
o in het vijfde jaar van het lager onderwijs, een evaluatie in manuele, technische, technologische en numerieke vorming van 100 minuten en een evaluatie in lezen of wiskunde van 50 minuten;
4° in 2026-2027:
o in het derde jaar van het lager onderwijs, een evaluatie van 150 minuten voor lezen of wiskunde;
o in het vijfde jaar van het lager onderwijs, een evaluatie van 50 minuten in moderne talen, een evaluatie van 50 minuten in gezondheid en lichamelijke opvoeding en een evaluatie van 50 minuten in lezen of wiskunde;
5° in 2027-2028:
o in het derde jaar van het lager onderwijs, een evaluatie van 150 minuten voor lezen of wiskunde;
o in het vijfde jaar van het lager onderwijs, een evaluatie van 50 minuten voor filosofie- en burgerschapsopvoeding, een evaluatie van 50 minuten voor culturele en kunstzinnige vorming en een evaluatie van 50 minuten voor lezen of wiskunde.
Art.2. De in artikel 1 bedoelde externe evaluaties hebben betrekking op alle scholen voor gewoon lager onderwijs.
Art.3. De klassenraden van de instellingen voor buitengewoon onderwijs zijn vrij om te beslissen welke leerlingen aan een externe evaluatie worden onderworpen, in overeenstemming met de door elke leerling bereikte leerresultaten.
Art.4. De verbeteringstijd bedraagt maximaal 8 minuten per evaluatie en per leerling.
Art.5. Vanaf 2024-2025, behalve voor de scholen die de representatieve steekproef zullen vormen, kiest de inrichtende macht of haar afgevaardigde, op de voordracht van het pedagogisch team, ofwel voor het afnemen van de leesevaluatie ofwel voor het afnemen van de wiskunde-evaluatie voor de leerlingen van het derde en vijfde jaar van het lager onderwijs.
Art.6. Aangezien het vijfde jaar van het lager onderwijs pas vanaf het schooljaar 2024-2025 wordt georganiseerd als een gemeenschappelijke kern, zoals omschreven in artikel 1.2.1-5 van voornoemd wetboek, blijft artikel 8, § 1, van het decreet van 2 juni 2006 betreffende de externe evaluatie van de leerresultaten van de leerlingen in het leerplichtonderwijs van toepassing wat betreft de evaluaties in het vijfde leerjaar van het lager onderwijs voor het schooljaar 2023-2024.
Art.7. De Minister van Onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 8. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het wordt ondertekend.