Details





Titel:

23 MEI 2023. - Koninklijk besluit tot bepaling van het definitieve verdelingsplan van de subsidies van de Nationale Loterij voor het dienstjaar 2022



Inhoudstafel:


Art. 1-9



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. In toepassing van de artikelen 22 en 23 van de wet van 19 april 2002 tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, wordt het definitieve verdelingsplan van de subsidies voor het dienstjaar 2022 van de Nationale Loterij, vastgelegd op 210.000.000 euro, als volgt bepaald:


CAT.  En euro - in euro
1 MATIERES VISEES DIRECTEMENT PAR LA LOI SPECIALE DU 16 JANVIER 1989  
 MATERIES RECHTSTREEKS DOOR DE BIJZONDERE WET VAN 16 JANUARI 1989 BEDOELD  
1.1 Entitées fédérées - Deetstaten (27,44%)  
1.1.1 Communauté germanophone - Duitstalige Gemeenschap 485.655
1.1.2 Communauté flamande - Vlaamse Gemeenschap 34.637.265
1.1.3 Communauté française - Franse Gemeenschap 22.501.080
   
2 DEFINI NOMINATIVEMENT DANS LA LOI DU 19 AVRIL 2002  
 NOMINATIEF BEPAALD DOOR DE WET VAN 19 APRIL 2002  
2.1 Coopération belge au développement (DGCD) - Belgische Ontwikkelingssamenwerking (DGOS) 84.708.565
2.2 Caisse nationale des Calamités - Nationale Kas voor Rampenschade PM
2.3 Fondation Roi Baudouin - Koning Boudewijnstichting 9.800.000
   
3 CONTRIBUTIONS SPECIALES A DES ASSOCIATIONS ET INSTITUTIONS INDIQUEES PAR LE ROI CONFORMEMENT A L'ARTICLE 22 DE LA LOI DU 19 AVRIL 2002  
 BIJZONDERE BIJDRAGEN AAN VERENIGINGEN EN INSTELLINGEN AANGEDUID DOOR DE KONING ZOALS BEDOELD IN ARTIKEL 22 VAN DE WET VAN 19 APRIL 2002  
3.1 Croix-Rouge de Belgique - Belgische Rode Kruis  
3.1.1 Fonctionnement - Werking 1.514.000
3.1.2 Projet rapatriement de Belges - Project Belgische gerepatrieerden 120.000
3.2 Centre antipoisons - Antigifcentrum 2.200.000
3.3 Parents d'Enfants Victimes de la Route - Ouders van Verongelukte Kinderen 205.000
3.4 Child Focus  
3.4.1 Fonctionnement - Werking 1.500.000
3.5 Fondation Reine Paola - Stichting Koningin Paola 260.000
3.6 Centre interfédéral pour l'égalilé des chances et la lutte contre Ie racisme et les discriminations - Interfederaal Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding 3.878.000
3.7 Centre fédéral pour l'analyse des flux migratoires, la protection des droits fondamentaux des étrangers et la lutte contre la traite des êtres humains - Federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel 969.000
3.8 Institut pour l'Egalité des Femmes et des Hommes - Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen 150.000
3.9 Centre International de Recherche sur le Cancer à Lyon - Internationaal Centrum voor Kankeronderzoek te Lyon 737.922
3.10 WWF Belgium (projet - project) 100.000
3.11 Centres d'hébergement - Opvangtehuizen 495.000
3.12 Régie des Bâtiments (patrimoine national) - Regie der Gebouwen (nationaal patrimonium) 3.087.872
3.13 Mosa ballet school (projet - project) 150.000
3.14 Mémoire d'Auschwitz - Auschwitz in Gedachtenis 240.000
3.15 Théâtre royal de la Monnaie - Koninklijke Muntschouwburg 1.488.750
3.16 Palais des Beaux-Arts, Bozar - Paleis voor Schone Kunsten, Bozar 3.095.000
3.17 Orchestre national de Belgique - Nationaal Orkest van België 1.483.500
3.18 Flagey 200.000
3.19 Europalia 500.000
3.20 Cinémathèque royale de Belgique - Koninklijk Belgisch Filmarchief 600.000
3.21 Institut Royal pour le patrimoine artistique - Koninklijk Instituut voor het kunstpatrimonium (projet - project) 250.000
3.22 Talents Olympiques (projets) - Olympic Talents (projecten) - (ABCD Commission - Commissie) 1.187.500
3.23 COIB - BOIC  
3.23.1 Fonctionnement - Werking 1.855.000
3.24 Belgian Paralympic Committee (Fonctionnement - Werking) 375.000
3.25 Belgian football Lotto Red Courts (projet - project) 140.000
3.26 Sexual Assault Referral Centres (projet - project) 1.616.180
3.27 lnnovation sociale dans la lutte contre la vie sans abri et logements de transit - Sociale innovatie in de strijd tegen dakloosheid en transitwoningen 1.495.725
   
4 APPELS A PROJETS - PROJECTOPROEPEN  
4.1 Appel à projets 'Lutte contre la pauvreté et inclusion sociale' - Projectoproep 'Armoedebestrijding en sociale inclusie' 1.500.000
4.2 Appel à projets 'Développement Durable' - Projectoproep 'Duurzame Ontwikkeling' 1.500.000
   
5 AUTRES PROJETS D`INTERET PUBLIC  
 OVERIGE PROJECTEN VAN ALGEMEEN BELANG  
5.1 PRESTIGE NATIONAL - NATIONAAL FRESTIGE 13.392.986
5.2 Concours MusicaI International Reine Elisabeth de Belgique - Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België (projet - project) 175.000
5.3 Festival van Vlaanderen (projet - project) 259.000
5.4 Les Festivals de Wallonie (projet - project) 191.000
5.5 Belgian Sports Federations & Belgian National Teams 2.700.000
5.6 Proximity - Initiatives locales - Locale initiatieven 1.000.000
5.7 Initiatives et projets dans le cadre du projet "l'histoire des Belges - 2030" - Initiatieven en projecten in het kader van het project "Geschiedenis der Belgen - 2030" 7.256.000
   
 TOTAL - TOTAAL : 210.000.000
Art.2. In de tabel in artikel 1 van dit koninklijk besluit wordt elke subsidie ingedeeld in categorie 1, 2, 3, 4 of 5, naargelang haar wettelijke en reglementaire basis.
  Categorie 1 : begunstigde bepaald door de bijzondere financieringswet van 16 januari 1989.
  Categorie 2 : begunstigde nominatief vermeld in artikel 22 van de wet van 19 april 2002.
  Categorie 3 : bijzondere bijdragen aan organisaties en instellingen bepaald door de Koning, zoals vastgelegd in de artikelen 22 tot 24 van de wet van 19 april 2002.
  Categorie 4 : projectoproepen, in overeenstemming met artikel 23 van de wet van 19 april 2002 en artikel 33 van het beheerscontract van de Nationale Loterij.
  Categorie 5 : andere projecten van algemeen belang, in overeenstemming met artikel 23 van de wet van 19 april 2002, gegroepeerd in de rubriek "Nationaal Prestige".

Art.3. Onverminderd de controle die de Belgische Staat het recht heeft om te verrichten, kan de Nationale Loterij van haar kant eveneens alle controles uitvoeren die zij noodzakelijk acht voor elk subsidiedossier dat zij behandelt.
  Wat betreft categorie 1, verricht de Nationale Loterij geen controle over de aanwending van de subsidiegelden. Een transparante communicatie daarover is echter nuttig.
  In het geval waarin een subsidie betrekking heeft op een instantie die rechtstreeks door de Staat wordt gecontroleerd, kan de Nationale Loterij steunen op de bevoegde controleorganen van de Staat. Voor de Koning Boudewijnstichting kan de controle gebaseerd zijn op een gedetailleerd activiteiten- en financieel verslag.
  Voor de overige subsidies kan de Nationale Loterij een controle verrichten volgens de regels die zij heeft vastgelegd, of volgens de regels die werden overeengekomen op het moment van de subsidietoekenning.

Art.4. De voorschotten op de werkingssubsidies waarvan sommige organisaties genieten, mogen op 30 juni 2022 geen 50% en op 31 december 2022 geen 80% van het bedrag dat wordt aangegeven in dit koninklijk besluit overschrijden. De overblijvende 20% wordt vereffend na publicatie in het Belgisch Staatsblad van het koninklijk besluit tot bepaling van het definitief verdelingsplan van de subsidies van de Nationale Loterij voor het dienstjaar 2022.

Art.5. De verdeling tussen de betrokken organisaties in de categorieën 5.3, 5.5 en 5.6 is het onderwerp van een nota aan het Subsidiecomité.

Art.6. De verdeling tussen de betrokken organisaties in de categorie 5.6 gebeurt op basis van het aantal inwoners per provincie.

Art.7. Projecten gesteund door de categorie 5.7 zullen het voorwerp uitmaken van een nota aan het subsidiecomité waarin het financiële en juridische kader wordt uiteengezet om deze bedragen tot 2031 te kunnen gebruiken.

Art.8. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 9. De Vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding en de Nationale Loterij is belast met de uitvoering van dit besluit.