Details





Titel:

30 MAART 2023. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende steun voor investeringen en consultancy voor ondernemingen die worden getroffen door de directe en indirecte economische gevolgen van de Russische agressie tegen Oekraïne



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Definities
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Algemene voorwaarden
Art. 2-4
HOOFDSTUK 3. - Steun voor investeringen om het energieverbruik te verminderen
Art. 5-14
HOOFDSTUK 4. - Steun voor consultancy op het gebied van energie
Art. 15-17
HOOFDSTUK 5. - Procedure voor de behandeling van de dossiers en vereffening van de steun
Art. 18-21
HOOFDSTUK 6. - Persoonsgegevens
Art. 22
HOOFDSTUK 7. - Slotbepalingen
Art. 23-24
BIJLAGE.
Art. N1



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2023043180  2023044083 



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
  1° ordonnantie: de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen;
  2° minister: de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Economie;
  3° tijdelijk crisiskader: de mededeling van de Commissie van 9 maart 2023betreffende het tijdelijk crisis- en transitiekader voor staatssteunmaatregelen ter ondersteuning van de economie na de Russische agressie tegen Oekraïne;
  4° KBO: Kruispuntbank van Ondernemingen;
  5° BEW: Brussel Economie en Werkgelegenheid van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel.

HOOFDSTUK 2. - Algemene voorwaarden
Art.2. De begunstigde:
  1° is ingeschreven bij de KBO op 31 december 2022;
  2° heeft, op het ogenblik van de aanvraag, een vestigingseenheid op het grondgebied van het gewest die bij de KBO is ingeschreven op 31 december 2022, oefent er een economische activiteit uit en beschikt over menselijke middelen en goederen die specifiek voor haar zijn bestemd;
  3° oefent een van de in de bijlage 1 opgenomen activiteiten uit die op 31 december 2022 is ingeschreven onder de btw-activiteiten in de KBO.
  4° leeft alle verplichtingen op het vlak van het milieu-, sociaal en arbeidsrecht na;
  5° leeft, als hij de activiteit "55 -Verschaffen van accommodatie" uitoefent, op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit zijn verplichtingen inzake voorafgaande aangifte en registratie vastgelegd in artikel 4 van de ordonnantie van 8 mei 2014 betreffende het toeristische logies na;
  6° beschikt desgevallend over een geregistreerd kassasysteem overeenkomstig artikel 21bis van koninklijk besluit nr. 1 van 29 december 1992 met betrekking tot de regeling voor de voldoening van de belasting over de toegevoegde waarde;
  7° beschikt, als hij activiteit "56.302 - Discotheken, dancings en dergelijke" uitoefent, over een milieuvergunning of een milieuverklaring, ten laatste afgeleverd op de dag van de inwerkingtreding van dit besluit en houdende ten minste een van de volgende rubrieken:
  a) rubriek 134a, 134b of 135, overeenkomstig de bijlage bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 maart 1999 tot vaststelling van de ingedeelde inrichtingen van klasse IB, IC, ID, II en III met toepassing van artikel 4 van de ordonnantie van 5 juni 1997 betreffende de milieuvergunningen, zoals dit besluit van kracht was tot 21 februari 2018;
  b) oftewel rubriek 135a, 135b of 135c, overeenkomstig de bijlage bij het voormelde besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 maart 1999, zoals dit besluit van kracht is op de dag van de inwerkingtreding van dit besluit.
  De begunstigde maakt niet het voorwerp uit van sancties genomen door de EU, met inbegrip van, doch niet beperkt tot:
  1° personen, entiteiten of organen die specifiek worden genoemd in de wetgevingshandelingen waarmee die sancties worden opgelegd;
  2° ondernemingen die eigendom zijn of onder de zeggenschap staan van personen, entiteiten of organen waartegen door de EU genomen sancties gericht zijn; of
  3° ondernemingen die actief zijn in bedrijfstakken waartegen door de EU genomen sancties gericht zijn, voor zover de steun de doelstellingen van de betrokken sancties zou ondermijnen.
  De steun mag op geen enkele wijze worden gebruikt om de beoogde effecten van sancties die de Europese Unie of haar internationale partners hebben opgelegd, te ondermijnen en neemt de anti-ontwijkingsregels van de toepasselijke verordeningen volledig in acht. De gesanctioneerde natuurlijke personen of entiteiten mogen niet direct of indirect van deze steun profiteren.

Art.3. De economische gevolgen van de Russische agressie tegen Oekraïne, de opgelegde sancties en de in reactie daarop als vergelding genomen tegenmaatregelen zijn erkend als een ernstige verstoring van de economie zoals bedoeld in artikel 28 van de ordonnantie.
  De steun wordt verleend onder de voorwaarden die zijn vermeld in punt 2.1 van het tijdelijk crisiskader.

Art.4. De in dit besluit vastgestelde steunvoorwaarden zijn van toepassing onverminderd de voorwaarden die zijn vastgesteld in de ordonnantie.

HOOFDSTUK 3. - Steun voor investeringen om het energieverbruik te verminderen
Art.5. De minister kent steun toe aan ondernemingen die worden getroffen door de directe en indirecte economische gevolgen van de Russische agressie tegen Oekraïne voor investeringen om het energieverbruik te verminderen.

Art.6. De in aanmerking komende investeringen zijn:
  1° de vernieuwing van de verlichtingsinstallaties door middel van led-lampen;
  2° het beheer van de verlichting op basis van tijd of aanwezigheid;
  3° een ventilatie met warmteterugwinning;
  4° automatisch sluitende deuren tussen een gebouw dat wordt verwarmd of gekoeld met behulp van een of meer verwarmings- of klimaatregelingssystemen en de buitenruimten.
  5° de investeringen die rechtstreeks verband houden met de hoofdactiviteit van de begunstigde, ingeschreven onder de btw-activiteiten in de KBO op 31 december 2022 en opgenomen in bijlage 1, en die een machine of uitrusting met aanzienlijk lagere energieprestaties vervangen, met inbegrip van:
  a) een professionele oven;
  b) een professionele koelkast;
  c) een koelkast met een afsluitbare vitrine.
  Indien de investering onderworpen is aan de verplichte energie-etikettering overeenkomstig de verordening (EU) 2017/1369 van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2017 tot vaststelling van een kader voor energie-etikettering en tot intrekking van Richtlijn 2010/30/EU, is de energieklasse ervan een van de in bijlage 2 bedoelde klassen. Zo niet, dan attesteert de installateur of de leverancier de van de investering verwachte aanzienlijke energiewinst voor de begunstigde, en hij rechtvaardigt die. Het attest volgt het model dat BEW op haar website beschikbaar stelt.

Art.7. Alleen materiële investeringen die worden gedaan met het oog op de daadwerkelijke exploitatie door de begunstigde in het gewest en die worden gedaan in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving, met name op het gebied van stedenbouw, ruimtelijke ordening en milieu, komen in aanmerking.
  Enkel de investeringen die worden ingeschreven onder vaste activa in de jaarrekeningen voor rechtspersonen of in de tabel van de afschrijvingen voor natuurlijke personen, komen in aanmerking voor steun.
  Het bedrag per factuur is gelijk aan of hoger dan 500 euro exclusief btw.

Art.8. De materiële investeringen die het voorwerp uitmaken van een financieringshuur komen in aanmerking, voor zover ze zijn opgenomen in materiële vaste activa.

Art.9. In afwijking van artikel 35, eerste lid, van de ordonnantie kan de begunstigde de verouderde of defecte investeringen vervangen waarvoor hij steun heeft gekregen in het kader van hoofdstuk III en artikel 24 van de ordonnantie, voor zover hij de economische activiteit tijdens de periode van vijf jaar op het grondgebied van het gewest behoudt.

Art.10. Bij gemengd gebruik van een onroerend goed komen enkel de investeringen voor het door de begunstigde gebruikte beroepsgedeelte in aanmerking.

Art.11. De volgende investeringen komen niet aanmerking voor steun:
  1° buitensporige uitgaven;
  2° investeringen bestemd voor de verhuur, tenzij de verhuring van die investering een aanvulling vormt op een dienst verleend door de begunstigde;
  3° het rollend materieel, de fietsen en de voertuigen ontworpen voor het transport van goederen of personen;
  4° de verwerving of bouw van een onroerend goed;
  5° de verwerving, door een rechtspersoon, van goederen die toebehoren aan een aandeelhouder of aan een onderneming die tot dezelfde groep behoort;
  6° investeringen in tweedehandsmeubilair of -materiaal, met uitzondering van tweedehandsgoederen gekocht van een professional van wie de activiteit betrekking heeft op de verkoop, recuperatie, opwaardering, het hergebruik of de recyclage van dergelijke goederen, met een garantie van minimum zes maanden;
  7° investeringen waarvoor de aanvrager andere financiële steun van het Gewest heeft ontvangen.

Art.12. De investering heeft betrekking op een bedrag van minimaal 2.000 euro exclusief btw.

Art.13. De steun bestaat uit een premie van 50% van de in aanmerking komende investeringen.
  Het totale bedrag van de steun bedraagt maximaal 50.000 euro.

Art.14. De begunstigde ontvangt de in dit hoofdstuk bedoelde steun slechts één keer per vestigingseenheid.

HOOFDSTUK 4. - Steun voor consultancy op het gebied van energie
Art.15. De minister kent steun toe aan micro- en kleine ondernemingen die worden getroffen door de directe en indirecte economische gevolgen van de Russische agressie tegen Oekraïne voor externe consultancy met betrekking tot het verminderen van de energetische voetafdruk.

Art.16. Het aantal gesubsidieerde externe consultancyopdrachten bedoeld in dit hoofdstuk is beperkt tot één per begunstigde.
  De steun bestaat uit een premie van 70% van het bedrag van de externe consultancyopdracht.
  Het maximumbedrag van de steun bedraagt 15.000 euro per begunstigde.
  Het aantal opdrachten en het te vereffenen steunbedrag worden berekend op basis van de beslissingen van BEW zoals die aan de begunstigde zijn meegedeeld.

Art.17. De in aanmerking komende opdrachten voldoen aan de voorwaarden van artikelen 9 en 10 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 31 januari 2019 betreffende de steun voor consultancy en voor de ontwikkeling van een website of een e-commerceplatform.

HOOFDSTUK 5. - Procedure voor de behandeling van de dossiers en vereffening van de steun
Art.18. De begunstigde dient de steunaanvraag in bij BEW aan de hand van een standaardformulier.
  BEW bepaalt het standaardformulier en stelt het via haar website ter beschikking van de ondernemingen die voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel 2 van dit besluit en die zich niet bevinden in een van de situaties bedoeld in artikel 41, eerste lid, 3°, van de ordonnantie, onder voorbehoud van artikel 3, tweede lid, van dit besluit.
  In het formulier worden de bijlagen vermeld die nodig zijn om de naleving van de in dit besluit en in de ordonnantie vastgestelde voorwaarden te verifiëren en die de begunstigde bij zijn aanvraag voegt.
  De facturen voor de aankoop en installatie van de in artikel 6 bedoelde investeringen mogen niet dateren van vóór 1 september 2022.
  De consultancyopdracht van artikel 15 is ten vroegste op 1 september 2022 van start gegaan.
  BEW ontvangt de steunaanvraag ten laatste op 11 juli 2023. Indien de beschikbare kredieten het toestaan, kan de minister die termijn voor periodes van maximaal twee maanden uitstellen, zonder dat die termijn minder dan twee maanden voor het einde van de toepasbaarheid van punt 2.1 van het tijdelijk crisiskader mag liggen. Het publiek wordt op de hoogte gebracht van de nieuwe termijn door de bekendmaking ervan op de website van BEW.
  De begunstigde verklaart in zijn aanvraag dat hij in het kader van punt 2.1 van het tijdelijk crisiskader niet meer heeft ontvangen dan het in dat punt bepaalde maximumsteunbedrag.

Art.19. § 1. Binnen de maand van de ontvangst van de steunaanvraag bezorgt BEW een ontvangstbewijs aan de begunstigde met de referenties van het dossier en de naam van de medewerker die het dossier behandelt.
  § 2. Indien het aanvraagdossier volledig is, wordt de begunstigde binnen de twee maanden vanaf de datum van het ontvangstbewijs op de hoogte gebracht van de beslissing.
  § 3. Indien het aanvraagdossier niet volledig is, worden de ontbrekende elementen in het ontvangstbewijs opgesomd.
  De begunstigde heeft vijftien dagen vanaf de datum van het ontvangstbewijs om zijn dossier aan te vullen.
  Indien de begunstigde zijn dossier volledig aanvult, wordt hij binnen de twee maanden na ontvangst van de ontbrekende elementen op de hoogte gebracht van de toekenningsbeslissing.
  § 4. BEW deelt de begunstigde mee dat de steun wordt toegekend onder het stelsel van het tijdelijk crisiskader.
  De steun mag niet tot gevolg hebben dat de begunstigde, in de hoedanigheid van onderneming, meer dan 2.000.000 euro ontvangt in het kader van punt 2.1. van het tijdelijk crisiskader.
  § 5. De minister kan de beslissings- en vereffeningstermijnen verlengen indien de beschikbare begrotingskredieten zijn uitgeput.

Art.20. Een principebeslissing kan worden genomen indien de facturen en de bewijzen van inschrijving onder de vaste activa, of een deel daarvan, niet beschikbaar zijn omdat de verwachte duur van het investeringsprogramma de totale behandelingsduur van het dossier overschrijdt en BEW over bewijskrachtige en voor de onderneming juridisch bindende documenten beschikt die haar in staat stellen het totale bedrag van de investering vast te stellen.
  De principebeslissing wordt betekend aan de begunstigde binnen de twee maanden na de datum van het in artikel 19, § 1, bedoelde ontvangstbewijs.
  De begunstigde beschikt over twaalf maanden vanaf de betekeningsdatum van de principebeslissing om zijn dossier definitief aan te vullen. Op vraag van de begunstigde kan BEW die termijn verlengen om behoorlijk gerechtvaardigde redenen.

Art.21. De steun wordt in elk geval ten laatste op 31 december 2023 toegekend.
  De premie wordt in één schijf vereffend.

HOOFDSTUK 6. - Persoonsgegevens
Art.22. § 1. Het onderzoek, het beheer en de controle van de aanvragen en het beheer van de toegang tot het aanvraagformulier geven aanleiding tot de verwerking van de volgende categorieën van persoonsgegevens:
  1° de identificatie- en contactgegevens van de personen die namens de begunstigden de aanvraag indienen;
  2° de identificatie-, adres- en contactgegevens van de zelfstandige ondernemingen natuurlijk persoon die de premie aanvragen;
  3° de gegevens die noodzakelijk zijn om de naleving van de voorwaarden bedoeld in artikel 4, 5, 6 en 15 na te gaan;
  4° de gegevens die noodzakelijk zijn voor het beheer van de toegang tot het steunaanvraagformulier;
  5° de gegevens die noodzakelijk zijn voor de bepaling van het premiebedrag.
  § 2. BEW is de verantwoordelijke voor de verwerkingen van persoonsgegevens bedoeld in § 1.
  BEW kan de persoonsgegevens en andere gegevens bekomen van de aanvrager of van een andere overheidsinstantie, waaronder de FOD Economie, de Nationale Bank van België, FOD Financiën en Leefmilieu Brussel.
  BEW kan de persoonsgegevens bedoeld in § 1 en andere gegevens overmaken aan de organisaties waaraan het onderzoek, het beheer of de controle van de aanvragen desgevallend wordt toevertrouwd, voor die doeleinden.
  § 3. De maximale bewaringstermijn voor persoonsgegevens die op grond van dit artikel worden verwerkt, bedraagt tien jaar vanaf de dag van de weigering of van de vereffening van de steun, behalve voor persoonsgegevens die eventueel nodig zouden zijn voor de behandeling van geschillen met de steunaanvrager, die worden bewaard gedurende de tijd die nodig is om dergelijke geschillen te behandelen, met inbegrip van de tenuitvoerlegging van eventuele rechterlijke beslissingen.

HOOFDSTUK 7. - Slotbepalingen
Art.23. Dit besluit treedt in werking op 11 april 2023.

Art.24. De minister wordt belast met de uitvoering van dit besluit.


BIJLAGE.
Art. N1. - Btw-activiteiten


8 Autres industries extractives 8 Overige winning van delfstoffen
10 Industries alimentaires 10 Vervaardiging van voedingsmiddelen
13 Fabrication de textiles 13 Vervaardiging van textiel
16 Travail du bois et fabrication d'articles en bois et en liège, à l'exception des meubles ; fabrication d'articles en vannerie et sparterie 16 Houtindustrie en vervaardiging van artikelen van hout en van kurk, exclusief meubelen; vervaardiging van artikelen van riet en van vlechtwerk
17 Industrie du papier et du carton 17 Vervaardiging van papier en papierwaren
18 Imprimerie et reproduction d'enregistrements 18 Drukkerijen, reproductie van opgenomen media
20 Industrie chimique 20 Vervaardiging van chemische producten
22 Fabrication de produits en caoutchouc et en plastique 22 Vervaardiging van producten van rubber of kunststof
23 Fabrication d'autres produits minéraux non métalliques 23 Vervaardiging van andere niet-metaalhoudende minerale producten
24.1 Sidérurgie 24.1 Vervaardiging van ijzer en staal en van ferrolegeringen
24.2 Fabrication de tubes, de tuyaux, de profilés creux et d'accessoires correspondants en acier 24.2 Vervaardiging van buizen, pijpen, holle profielen en fittings daarvoor, van staal
25.7 Fabrication de coutellerie, d'outillage et de quincaillerie 25.7 Vervaardiging van scharen, messen, bestekken, gereedschap en ijzerwaren
25.9 Fabrication d'autres ouvrages en métaux 25.9 Vervaardiging van andere producten van metaal
26.5 Fabrication d'instruments et d'appareils de mesure, d'essai et de navigation ; horlogerie 26.5 Vervaardiging van meet-, controle- en navigatie-instrumenten en -apparatuur; vervaardiging van uurwerken
26.6 Fabrication d'équipements d'irradiation médicale, d'équipements électromédicaux et électrothérapeutiques 26.6 Vervaardiging van bestralingsapparatuur en van elektromedische en elektrotherapeutische apparatuur
26.7 Fabrication de matériels optiques et photographiques 26.7 Vervaardiging van optische instrumenten en van foto- en filmapparatuur
26.8 Fabrication de supports magnétiques et optiques 26.8 Vervaardiging van magnetische en optische media
28.3 Fabrication de machines agricoles et forestières 28.3 Vervaardiging van machines en werktuigen voor de landbouw en de bosbouw
28.4 Fabrication de machines de formage des métaux et de machines-outils 28.4 Vervaardiging van niet-verspanende machines voor de metaalbewerking en van gereedschapswerktuigen
28.9 Fabrication d'autres machines d'usage spécifique 28.9 Vervaardiging van andere machines, apparaten en werktuigen voor specifieke doeleinden
30 Fabrication d'autres matériels de transport 30 Vervaardiging van andere transportmiddelen
31 Fabrication de meubles 31 Vervaardiging van meubelen
32 Autres industries manufacturières 32 Overige industrie
36 Captage, traitement et distribution d'eau 36 Winning, behandeling en distributie van water
37 Collecte et traitement des eaux usées 37 Afvalwaterafvoer
38 Collecte, traitement et élimination des déchets ; récupération 38 Inzameling, verwerking en verwijdering van afval; terugwinning
45.1 Commerce de véhicules automobiles 45.1 Handel in auto's
45.4 Commerce, entretien et réparation de motocycles et de pièces et d'accessoires de motocycles 45.4 Handel in en onderhoud en reparatie van motorfietsen en delen en toebehoren van motorfietsen
47 Commerce de détail, à l'exception des véhicules automobiles et des motocycles 47 Detailhandel, met uitzondering van de handel in auto's en motorfietsen
52 Entreposage et services auxiliaires des transports 52 Opslag en vervoerondersteunende activiteiten
55 Hébergement 55 Verschaffen van accommodatie
56 Restauration 56 Eet- en drinkgelegenheden
61 Télécommunications 61 Telecommunicatie
87 Activités médico-sociales et sociales avec hébergement 87 Maatschappelijke dienstverlening met huisvesting
90 Activités créatives, artistiques et de spectacle 90 Creatieve activiteiten, kunst en amusement
91 Bibliothèques, archives, musées et autres activités culturelles 91 Bibliotheken, archieven, musea en overige culturele activiteiten
93 Activités sportives, récréatives et de loisirs 93 Sport, ontspanning en recreatie
96 Autres services personnels 96 Overige persoonlijke diensten
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 30 maart 2023 betreffende steun voor investeringen en consultancy voor ondernemingen die worden getroffen door de directe en indirecte economische gevolgen van de Russische agressie tegen Oekraïne;
  Brussel, 30 maart 2023.
  Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering:
  De Minister-President,
  R. VERVOORT
  De Minister bevoegd voor Economie,
  A. MARON

  Bijlage 2. - De in aanmerking komende energieklassen per productcategorie


Catégorie de produits Classes admissibles Productcategorie In aanmerking komende klassen
Lave-vaisselle de A à C Afwasmachines van A tot C
Lave-linge A Wasmachines A
Lave-linge séchants de A à D Was-droogcombinaties van A tot D
Téléviseurs, écrans et autres dispositifs d'affichage de A à E Televisies, monitors en andere beeldschermen van A tot E
Réfrigérateurs, congélateurs et caves à vins de A à D Koelkasten, diepvriezers en wijnbewaring van A tot D
Réfrigérateurs et congélateurs disposant d'une fonction de vente, refroidisseurs de boissons et congélateurs pour crèmes glacées de A à C Koelkasten en diepvriezers met verkoopfunctie, drankenkoelers en ijsvriezers van A tot C
Sources lumineuses de A à D Lichtbronnen van A tot D
    
Fours domestiques de A+++ à A+ Huishoudelijke ovens van A+++ tot A+
Hottes de cuisine de A+++ à A Afzuigkappen van A+++ tot A
Sèche-linge à tambour domestiques A+++ Huishoudelijke droogtrommels A+++
Dispositifs de chauffage décentralisé de A++ à A+ Toestellen voor lokale ruimteverwarming van A++ tot A+
Armoires frigorifiques professionnelles de A++ à B Professionele koelbewaarkasten van A++ tot B
Unités de ventilation résidentielles de A+ à A Residentiële ventilatie-eenheden van A+ tot A
Chaudières à combustible solide de A+++ à A++ Verwarmingsketels voor vaste brandstoffen Van A+++ tot A++
Chaudières à combustible solide combinée de A+++ à A++ Pakketten van verwarmingssketels voor vaste brandstoffen van A+++ tot A++
Dispositifs de chauffage des locaux/ Dispositifs de chauffage mixtes (55° ) de A+++ à A++ Ruimteverwarmingstoestellen/
  combinatieverwarmingstoestellen (55°
van A+++ tot A++
Dispositifs de chauffage des locaux/ Dispositifs de chauffage mixtes (35° ) A+++ Ruimteverwarmingstoestellen/
  combinatieverwarmingstoestellen (35° )
A+++
Dispositifs de chauffage des locaux/Dispositifs de chauffage mixtes (chauffage de l'eau) A+ Ruimteverwarmingstoestellen/
  combinatieverwarmingstoestellen (waterverwarming)
A+
Produits combinés comprenant des dispositifs de chauffage des locaux de A+++ à A++ Pakketten van ruimteverwarmingstoestellen van A+++ to A++
Produits combinés comprenant des dispositifs de chauffage mixtes (chauffage de l'eau) de A+++ à A++ Pakketten van combinatieverwarmingstoestellen (waterverwarming) van A+++ to A++
Chauffe-eau de A+ à A Waterverwarmingstoestellen van A+ tot A
Produits combinés comportant un chauffe-eau A+++ Pakketten van waterverwarmingstoestellen A+++
Ballons d'eau chaude pour chauffe-eau de A+ à A Warmwatertanks voor waterverwarmingstoestellen van A+ tot A
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 30 maart 2023 betreffende steun voor investeringen en consultancy voor ondernemingen die worden getroffen door de directe en indirecte economische gevolgen van de Russische agressie tegen Oekraïne;
  Brussel, 30 maart 2023.
  Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering:
  De Minister-President,
  R. VERVOORT
  De Minister bevoegd voor Economie,
  A. MARON