Artikels:
HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° minister: de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Economie;
2° tijdelijk crisiskader: de mededeling van de Commissie van 28 oktober 2022 betreffende het tijdelijk crisiskader voor staatssteunmaatregelen ter ondersteuning van de economie na de Russische agressie tegen Oekraïne;
3° KBO: de Kruispuntbank van Ondernemingen;
4° BEW: Brussel Economie en Werkgelegenheid van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel;
5° afrekeningsfactuur 2021: elke afrekeningsfactuur met betrekking tot een gas- of elektriciteitsmeter die het jaar 2021 deels of volledig dekt;
6° afrekeningsfactuur 2022: elke afrekeningsfactuur met betrekking tot een gas- of elektriciteitsmeter die het jaar 2022 deels of volledig dekt;
7° EAN-code: 18-cijferige European Article Numbering code die uniek is voor het leveringspunt.
HOOFDSTUK 2. - Algemene voorwaarden voor de steun
Art.2. De minister kent steun toe aan ondernemingen die worden getroffen door de economische gevolgen van de Russische agressie tegen Oekraïne, de opgelegde sancties of de als vergelding genomen tegenmaatregelen.
De economische gevolgen van de Russische agressie tegen Oekraïne, de opgelegde sancties of de als vergelding genomen tegenmaatregelen worden erkend als een ernstige verstoring van de economie, zoals bedoeld in artikel 28 van de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen.
De steun wordt verleend onder de voorwaarden bedoeld in punt 2.1 van het tijdelijk crisiskader.
Art.3. De in dit besluit vastgelegde steunvoorwaarden zijn van toepassing onverminderd de in de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen vastgestelde voorwaarden.
In afwijking van het eerste lid en van artikel 41, eerste lid, 3°, van de voormelde ordonnantie, kan de steun worden toegekend aan begunstigden die een gerechtelijke reorganisatie ondergaan of waarvoor een procedure van gerechtelijke reorganisatie aanhangig is.
Art.4. De begunstigde:
1° is ingeschreven in de KBO op 31 december 2021;
2° heeft, op het moment van de steunaanvraag, een vestigingseenheid ingeschreven in de KBO op het grondgebied van het Gewest op datum van 31 december 2021, oefent er een economische activiteit uit en beschikt er over personele middelen en eigen goederen die specifiek voor hem bestemd zijn;
3° oefent een activiteit uit opgenomen in bijlage I en II, die ingeschreven is onder de btw-activiteiten in de KBO op 31 december 2021;
4° geniet de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen bedoeld in artikel 56bis van het Btw-wetboek niet;
5° leeft op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit zijn verplichtingen inzake de neerlegging en bekendmaking bij de Nationale Bank van België van zijn jaarrekeningen en zijn sociale balans afgesloten in 2021 na;
6° leeft zijn verplichtingen inzake btw na;
7° leeft alle verplichtingen op het vlak van het milieu-, sociaal en arbeidsrecht na;
8° leeft, als hij de activiteit "55 -Verschaffen van accommodatie" uitoefent, op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit zijn verplichtingen inzake voorafgaande aangifte en registratie vastgelegd in artikel 4 van de ordonnantie van 8 mei 2014 betreffende het toeristische logies na is uitgesloten van de steun;
9° beschikt desgevallend over een geregistreerd kassasysteem overeenkomstig artikel 21bis van koninklijk besluit nr. 1 van 29 december 1992 met betrekking tot de regeling voor de voldoening van de belasting over de toegevoegde waarde;
10° beschikt, als hij activiteit "56.302 - Discotheken, dancings en dergelijke" uitoefent, over een milieuvergunning of een milieuverklaring, ten laatste afgeleverd op de dag van de inwerkingtreding van dit besluit en houdende ten minste een van de volgende rubrieken:
a) rubriek 134a, 134b of 135, overeenkomstig de bijlage bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 maart 1999 tot vaststelling van de ingedeelde inrichtingen van klasse IB, IC, ID, II en III met toepassing van artikel 4 van de ordonnantie van 5 juni 1997 betreffende de milieuvergunningen, zoals dit besluit van kracht was tot 21 februari 2018;
b) oftewel rubriek 135a, 135b of 135c, overeenkomstig de bijlage bij het voormelde besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 4 maart 1999, zoals dit besluit van kracht is op de dag van de inwerkingtreding van dit besluit.
11° heeft, in de hoedanigheid van onderneming, tot dusver in het kader van punt 2.1. van het tijdelijk crisiskader, inclusief de premie bedoeld in dit besluit, niet meer dan 2.000.000 euro ontvangen;
Art.5. De begunstigde maakt niet het voorwerp uit van sancties genomen door de Europese Unie, met inbegrip van, doch niet beperkt tot:
1° personen, entiteiten of organen die specifiek worden genoemd in de wetgevingshandelingen waarmee die sancties worden opgelegd;
2° ondernemingen die eigendom zijn of onder de zeggenschap staan van personen, entiteiten of organen waartegen door de Europese Unie genomen sancties gericht zijn; of
3° ondernemingen die actief zijn in bedrijfstakken waartegen door de Europese Unie genomen sancties gericht zijn, voor zover de steun de doelstellingen van de betrokken sancties zou ondermijnen.
De steun mag op geen enkele wijze worden gebruikt om de beoogde effecten van sancties die de Europese Unie of haar internationale partners hebben opgelegd, te ondermijnen en neemt de anti-ontwijkingsregels van de toepasselijke verordeningen volledig in acht. De gesanctioneerde natuurlijke personen of entiteiten mogen niet direct of indirect van deze steun profiteren.
Art.6. De begunstigde heeft in 2022 een omzet verwezenlijkt die hoger is dan de bedragen opgenomen in de onderstaande tabel, berekend in functie van het aantal actieve vestigingseenheden in het Gewest waarvan de begindatum in de KBO vóór 1 januari 2022 valt:
Nombre d'unités d'établissement | Chiffre d'affaires 2022 | Aantal vestigingseenheden | Omzet 2022 |
1 | 50.000 euros | 1 | 50.000 euro |
2 | 75.000 euros | 2 | 75.000 euro |
3 et plus | 100.000 euros | 3 en meer | 100.000 euro |
De omzet wordt bepaald op basis van de gegevens opgenomen in de ontvangstbewijzen van de btw-aangiftes voor 2022 van uiterlijk de datum van inwerkingtreding van dit besluit.
In afwijking van het tweede lid, voor wat betreft de btw-eenheden in de zin van artikel 4, § 2, van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde, wordt de omzet bepaald op basis van de gegevens opgenomen in de ontvangstbewijzen van de btw-aangiftes van de btw-eenheid van uiterlijk de datum van inwerkingtreding van dit besluit en een getuigschrift van een gecertificeerd accountant, een gecertificeerd belastingadviseur of een bedrijfsrevisor, dat de lijst van alle leden van de btw-eenheid en de maandelijkse of trimestriële omzet voor 2022 van alle leden van de btw-eenheid bevat.
Art.7. De begunstigde mag in 2023 niet overgaan tot de inkoop van zijn eigen aandelen, tot een kapitaalsvermindering of tot het uitkeren van dividenden.
Art.8. De steun bestaat uit een premie die gelijk is aan 30 % van de meerkosten voor gas en elektriciteit die de begunstigde in 2022 ten opzichte van 2021 gemaakt heeft, berekend overeenkomstig artikels 9 en 10.
De steun wordt berekend op basis van de geregistreerde meerkosten voor maximaal drie dezelfde elektriciteitsmeters en drie dezelfde gasmeters per begunstigde, geïdentificeerd op basis van de EAN-code.
De in het tweede lid bedoelde meters zijn bestemd voor de elektriciteits- en gasvoorziening van een of meerdere vestigingseenheden van de begunstigde in het Gewest die ingeschreven zijn in de KBO op 31 december 2021 en actief zijn op het moment van de steunaanvraag.
Art.9. § 1. De meerkosten voor gas in 2022 in vergelijking met 2021 worden als volgt berekend:
Totale gaskosten 2022 - Totale gaskosten 2021.
§ 2. De totale gaskosten van 2021 zijn de som van de gaskosten van 2021 voor elk van de afrekeningsfacturen met betrekking tot 2021 die:
1° de volledige periode van 1 januari 2021 tot 31 december 2021 dekken;
2° voor de begunstigde die in de KBO een vestigingseenheid inschrijft op een adres in het Gewest tussen 1 januari 2021 en 31 december 2021, de volledige periode vanaf de begindatum van de afrekeningsfacturen in 2021 tot 31 december 2021 dekken, gedeeld door het aantal dagen tussen die begindatum en 31 december 2021 en vermenigvuldigd met 365.
De inschrijving in de KBO van een vestigingseenheid op een adres in het Gewest bedoeld in het eerste lid, 2°, betreft de volgende gevallen:
1° de inschrijving in het kader van de oprichting van een onderneming;
2° de inschrijving in het kader van de oprichting van een nieuwe vestigingseenheid in het Gewest;
3° de verhuis van een vestigingseenheid naar het Gewest;
4° de verhuis van een vestigingseenheid binnen het Gewest.
De gaskosten van 2021 voor een afrekeningsfactuur worden als volgt berekend:
(Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 13-03-2023, p. 30372)
§ 3. De totale gaskosten van 2022 zijn de som van de gaskosten van 2022 voor elk van de afrekeningsfacturen met betrekking tot 2022 die de volledige periode van 1 januari 2022 tot 31 december 2022 dekken.
De gaskosten van 2022 van een afrekeningsfactuur worden als volgt berekend:
(Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 13-03-2023, p. 30372)
Art.10. § 1. De meerkosten voor elektriciteit in 2022 in vergelijking met 2021 worden als volgt berekend:
Totale elektriciteitskosten 2022 - Totale elektriciteitskosten 2021.
§ 2. De totale elektriciteitskosten van 2021 zijn de som van de elektriciteitskosten van 2021 voor elk van de afrekeningsfacturen met betrekking tot 2021 die:
1° de volledige periode van 1 januari 2021 tot 31 december 2021 dekken;
2° voor de begunstigde die in de KBO een vestigingseenheid inschrijft op een adres in het Gewest tussen 1 januari 2021 en 31 december 2021, de volledige periode vanaf de begindatum van de afrekeningsfacturen in 2021 tot 31 december 2021 dekken, gedeeld door het aantal dagen tussen die begindatum en 31 december 2021 en vermenigvuldigd met 365.
De inschrijving in de KBO van een vestigingseenheid op een adres in het Gewest bedoeld in het eerste lid, 2°, betreft de volgende gevallen:
1° de inschrijving in het kader van de oprichting van een onderneming;
2° de inschrijving in het kader van de oprichting van een nieuwe vestigingseenheid in het Gewest;
3° de verhuis van een vestigingseenheid naar het Gewest;
4° de verhuis van een vestigingseenheid binnen het Gewest.
De elektriciteitskosten van 2021 van een afrekeningsfactuur worden als volgt berekend:
(Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 13-03-2023, p. 30372)
§ 3. De totale elektriciteitskosten van 2022 zijn de som van de elektriciteitskosten van 2022 voor elk van de afrekeningsfacturen met betrekking tot 2022 die samen de volledige periode van 1 januari 2022 tot 31 december 2022 dekken.
De elektriciteitskosten van 2022 van een afrekeningsfactuur worden als volgt berekend:
(Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 13-03-2023, p. 30372) Art. 11. Het bedrag van premie bedoeld in artikel 8, eerste lid, bedraagt minstens 500 euro. Indien het op basis van de artikelen 8 tot en met 10 berekende bedrag lager is dan 500 euro, wordt de premie geweigerd. De steun bedoeld in artikel 8, eerste lid, bedraagt maximaal 50.000 euro voor begunstigden die een activiteit opgenomen in bijlage I uitoefenen. De steun bedoeld in artikel 8, eerste lid, bedraagt maximaal 100.000 euro voor begunstigden die een activiteit opgenomen in bijlage II uitoefenen. Art. 12. Voor begunstigde ondernemingen die natuurlijke personen zijn waarvan de vestigingseenheid zich op de woonplaats van de natuurlijke persoon bevindt, worden enkel de totale kosten van 2021 en de totale kosten van 2022 die toeschrijfbaar zijn aan de beroepsactiviteit in aanmerking genomen voor het berekenen van de premie. De totale kosten van 2021 en de totale kosten van 2022 die toeschrijfbaar zijn aan de beroepsactiviteit worden bepaald overeenkomstig de artikelen 9 en 10 en op basis van een attest van een gecertificeerd accountant, een gecertificeerd belastingadviseur of een bedrijfsrevisor, waarin het percentage van de woonplaats dat voor de beroepsactiviteit gebruikt wordt bepaald wordt. Art. 13. De gegevens ingeschreven in de KBO en bij de Balanscentrale van de Nationale Bank van België gelden enkel zoals gepubliceerd op de datum van de indiening van de steunaanvraag. HOOFDSTUK 3. - Procedure voor de behandeling van de dossiers en vereffening van de steun Art. 14. De begunstigde dient de steunaanvraag in bij BEW door middel van een formulier dat BEW op zijn website ter beschikking stelt aan ondernemingen die voldoen aan de voorwaarden bepaald in artikel 4, 1°, 2° en 3°, van dit besluit en zich niet in een van de situaties bedoeld in artikel 41, eerste lid, 3°, van de ordonnantie van 3 mei 2018 betreffende de steun voor de economische ontwikkeling van ondernemingen bevinden, onder voorbehoud van artikel 3, tweede lid, van dit besluit. De begunstigde voegt de volgende bewijsstukken bij zijn aanvraag: 1° het contract met betrekking tot de gas- of elektriciteitsmeters bedoeld in artikel 8, tweede en derde lid; 2° de afrekeningsfacturen van 2021 en 2022 met betrekking tot de meters bedoeld in artikel 8, tweede en derde lid; 3° voor gedeelde meters naast de documenten vermeld in 1° en 2° de afrekening van de lasten, waarop de hoeveelheid gas en elektriciteit voor het hele gebouw vermeld staat, de hoeveelheid gas en elektriciteit die per eenheid verbruikt is of het aandeel van globaal verbruikte gas of elektriciteit dat aan elke eenheid aangerekend wordt en het per eenheid te betalen bedrag. De begunstigde wordt duidelijk geïdentificeerd in de afrekening van de lasten. Het formulier vermeldt de andere bewijsstukken die nodig zijn om te controleren of de voorwaarden vastgelegd in dit besluit en in de voormelde ordonnantie werden nageleefd en die de begunstigde bij zijn aanvraag moet voegen. De begunstigde kan slechts één enkele steunaanvraag indienen. BEW ontvangt de steunaanvraag ten laatste op 15 november 2023. De begunstigde verklaart in zijn aanvraag dat hij niet meer dan 2.000.000 euro ontvangen heeft in het kader van punt 2.1 van het tijdelijk crisiskader. BEW kan per e-mail alle documenten of informatie opvragen die noodzakelijk zijn voor het onderzoek van de aanvraag. De begunstigde verstrekt de aanvullende documenten en informatie binnen 3 maanden na het verzoek en ten laatste op 15 september 2023, of binnen tien dagen na het verzoek als het na 5 september 2023 is ingediend. Indien binnen deze termijn geen antwoord wordt ontvangen, wordt de steun geweigerd. Art. 15. De toekenningsbeslissing wordt ten laatste op 31 december 2023 aan de begunstigde ter kennis gebracht. BEW deelt de begunstigde mee dat de steun overeenkomstig het tijdelijk crisiskader wordt verleend. Art. 16. De steun wordt in één enkele schijf vereffend op een Belgische zichtrekening op naam van de begunstigde. HOOFDSTUK 4. - Persoonsgegevens Art. 17. § 1. Het onderzoek, het beheer en de controle van de aanvragen en het beheer van de toegang tot het aanvraagformulier geven aanleiding tot de verwerking van de volgende categorieën van persoonsgegevens: 1° de identificatie- en contactgegevens van de personen die namens de begunstigden de aanvraag indienen; 2° de identificatie-, adres- en contactgegevens van de zelfstandige ondernemingen natuurlijk persoon die de premie aanvragen; 3° de gegevens die noodzakelijk zijn om de naleving van de voorwaarden vermeld in artikel 4 tot 7 na te gaan; 4° de gegevens die noodzakelijk zijn voor het beheer van de toegang tot het steunaanvraagformulier; 5° de gegevens die noodzakelijk zijn voor de bepaling van het premiebedrag; § 2. BEW is de verantwoordelijke voor de verwerkingen van persoonsgegevens bedoeld in § 1. BEW kan de persoonsgegevens en andere gegevens bekomen van de aanvrager of van een andere overheidsinstantie, waaronder de FOD Economie, de Nationale Bank van België, de FOD Financiën en Leefmilieu Brussel. BEW kan de persoonsgegevens bedoeld in § 1 en andere gegevens overmaken aan de organisaties waaraan het onderzoek, het beheer of de controle van de aanvragen desgevallend wordt toevertrouwd, voor deze doeleinden. § 3. De maximale bewaringstermijn voor persoonsgegevens die op grond van dit artikel worden verwerkt, bedraagt tien jaar vanaf de dag van de weigering of van de vereffening van de steun, behalve voor persoonsgegevens die eventueel nodig zouden zijn voor de behandeling van geschillen met de steunaanvrager, die worden bewaard gedurende de tijd die nodig is om dergelijke geschillen te behandelen, met inbegrip van de tenuitvoerlegging van eventuele rechterlijke beslissingen. HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen Art. 18. Dit besluit treedt in werking op 13 maart 2023. Art. 19. De minister is belast met de uitvoering van dit besluit. BIJLAGEN. Art. N1. Annexe I. - Activités TVA des bénéficiaires visés à l'article 11, alinéa 2 Bijlage I. - Btw-activiteiten van de begunstigden bedoeld in artikel 11, lid 2 16 Travail du bois et fabrication d'articles en bois et en liège, à l'exception des meubles ; fabrication d'articles en vannerie et sparterie 16 Houtindustrie en vervaardiging van artikelen van hout en kurk, exclusief meubelen; vervaardiging van artikelen van riet en van vlechtwerk 17 Industrie du papier et du carton 17 Vervaardiging van papier en papierwaren 22 Fabrication de produits en caoutchouc et en plastique 22 Vervaardiging van producten van rubber of kunststof 25.7 Fabrication de coutellerie, d'outillage et de quincaillerie 25.7 Vervaardiging van scharen, messen, bestekken, gereedschap en ijzerwaren 25.9 Fabrication d'autres ouvrages en métaux 25.9 Vervaardiging van andere producten van metaal 26.5 Fabrication d'instruments et d'appareils de mesure, d'essai et de navigation ; horlogerie 26.5 Vervaardiging van meet-, controle- en navigatie-instrumenten en -apparatuur; vervaardiging van uurwerken 26.6 Fabrication d'équipements d'irradiation médicale, d'équipements électromédicaux et électrothérapeutiques 26.6 Vervaardiging van bestralingsapparatuur en van elektromedische en elektrotherapeutische apparatuur 26.7 Fabrication de matériels optiques et photographiques 26.7 Vervaardiging van optische instrumenten en van foto- en filmapparatuur 26.8 Fabrication de supports magnétiques et optiques 26.8 Vervaardiging van magnetische en optische media 28.3 Fabrication de machines agricoles et forestières 28.3 Vervaardiging van machines en werktuigen voor de landbouw en de bosbouw 28.4 Fabrication de machines de formage des métaux et de machines-outils 28.4 Vervaardiging van niet-verspanende machines voor de metaalbewerking en van gereedschapswerktuigen 28.9 Fabrication d'autres machines d'usage spécifique 28.9 Vervaardiging van andere machines, apparaten en werktuigen voor specifieke doeleinden 31 Fabrication de meubles 31 Vervaardiging van meubelen 32 Autres industries manufacturières 32 Overige industrie 45.1 Commerce de véhicules automobiles 45.1 Handel in auto's 45.4 Commerce, entretien et réparation de motocycles et de pièces et d'accessoires de motocycles 45.4 Handel in en onderhoud en reparatie van motorfietsen en delen en toebehoren van motorfietsen 47 Commerce de détail, à l'exception des véhicules automobiles et des motocycles 47 Detailhandel, met uitzondering van de handel in auto's en motorfietsen 52 Entreposage et services auxiliaires des transports 52 Opslag en vervoerondersteunende activiteiten 56 Restauration 56 Eet- en drinkgelegenheden 61 Télécommunications 61 Telecommunicatie 90 Activités créatives, artistiques et de spectacle 90 Creatieve activiteiten, kunst en amusement Art. N2. Annexe II. - Activités TVA des bénéficiaires visés à l'article 11, alinéa 3 Bijlage II. - Btw-activiteiten van de begunstigden bedoeld in artikel 11, lid 3 8 Autres industries extractives 8 Overige winning van delfstoffen 10 Industries alimentaires 10 Vervaardiging van voedingsmiddelen 13 Fabrication de textiles 13 Vervaardiging van textiel 18 Imprimerie et reproduction d'enregistrements 18 Drukkerijen, reproductie van opgenomen media 20 Industrie chimique 20 Vervaardiging van chemische producten 23 Fabrication d'autres produits minéraux non métalliques 23 Vervaardiging van andere niet-metaalhoudende minerale producten 24.1 Sidérurgie 24.1 Vervaardiging van ijzer en staal en van ferrolegeringen 24.2 Fabrication de tubes, de tuyaux, de profilés creux et d'accessoires correspondants en acier 24.2 Vervaardiging van buizen, pijpen, holle profielen en fittings daarvoor, van staal 30 Fabrication d'autres matériels de transport 30 Vervaardiging van andere transportmiddelen 36 Captage, traitement et distribution d'eau 36 Winning, behandeling en distributie van water 37 Collecte et traitement des eaux usées 37 Afvalwaterafvoer 38 Collecte, traitement et élimination des déchets ; récupération 38 Inzameling, verwerking en verwijdering van afval; terugwinning 55 Hébergement 55 Verschaffen van accommodatie 87 Activités médico-sociales et sociales avec hébergement 87 Maatschappelijke dienstverlening met huisvesting 91 Bibliothèques, archives, musées et autres activités culturelles 91 Bibliotheken, archieven, musea en overige culturele activiteiten 93 Activités sportives, récréatives et de loisirs 93 Sport, ontspanning en recreatie 96 Autres services personnels 96 Overige persoonlijke diensten