Details





Titel:

29 SEPTEMBER 2022. - Koninklijk besluit houdende de integratie van de opdrachten van administratieve vereenvoudiging in de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Wijziging van het koninklijk besluit van 22 februari 2017 houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning
Art. 1-4
HOOFDSTUK 2. - Overdracht van de opdrachthouders en het uitvoerend personeel van de Dienst voor Administratieve Vereenvoudiging naar de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning
Art. 5-6
HOOFDSTUK 3. - Opheffing van het koninklijk besluit van 23 december 1998 betreffende de Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging
Art. 7
HOOFDSTUK 4. - Inwerkingtreding
Art. 8
HOOFDSTUK 5. - Uitvoeringsbepaling
Art. 9
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

1998021519  2017010836  2017010837 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Wijziging van het koninklijk besluit van 22 februari 2017 houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning
Artikel 1. In artikel 2 van het koninklijk besluit van 22 februari 2017 houdende oprichting van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning worden in de bepaling onder 32° de woorden "Digitale Transformatie" vervangen door de woorden "Vereenvoudiging en Digitalisering".

Art.2. In hetzelfde besluit wordt een artikel 2/1 ingevoegd, luidende:
  "Art. 2/1. De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning heeft als opdracht maatregelen voor te stellen die de administratieve complexiteit voor de ondernemingen, de burgers, de verenigingen en de overheidsdiensten en de kosten die daarmee gepaard gaan, beperken :
  1° door een methode te ontwikkelen en toe te passen, die het mogelijk maakt de kosten te becijferen die worden opgelegd door de reglementering, door de formaliteiten en door de administratieve procedures van de federale administraties en andere organismen;
  2° door voorstellen te formuleren tot vermindering van de administratieve lasten voor de ondernemingen, K.M.O.'s in het bijzonder, de burgers, de verenigingen en de overheidsdiensten;
  3° door het stimuleren en het voorstellen, onder meer op het niveau van de coördinatie, van initiatieven tot administratieve vereenvoudiging in de federale administraties en andere organismen;
  4° door de samenwerking te organiseren tussen de verschillende federale administraties en andere organismen gegroepeerd in een intern netwerk binnen deze administraties, alsook met een netwerk buiten deze administraties;
  5° door het formuleren van voorstellen, het promoten en het coördineren van acties tot verbetering van de kwaliteit van de regelgeving.".
  Teneinde deze opdracht te verwezenlijken wordt er binnen het Directoraat-generaal Vereenvoudiging en Digitalisering van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning een Dienst voor Administratieve Vereenvoudiging opgericht.

Art.3. In hetzelfde besluit wordt een artikel 2/2 ingevoegd, luidende:
  "Art. 2/2. § 1. Binnen de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning wordt een Sturingscomité voor Administratieve Vereenvoudiging opgericht, dat samengesteld is uit achttien leden, negen Nederlandstalige en negen Franstalige, waarvan :
  * 1 vertegenwoordiger van de Minister belast met Administratieve Vereenvoudiging;
  * 1 vertegenwoordiger van de Minister bevoegd voor Middenstand;
  * 1 vertegenwoordiger van de Minister bevoegd voor Economie;
  * 1 vertegenwoordiger van de Minister bevoegd voor Sociale Zaken;
  * 1 vertegenwoordiger van de Minister bevoegd voor Financiën;
  * 1 vertegenwoordiger van de Minister bevoegd voor Werk;
  * 1 vertegenwoordiger van de Voorzitters van het Directiecomité van de federale overheidsdiensten;
  * 1 vertegenwoordiger van de instellingen van openbaar nut (ION);
  * 1 vertegenwoordiger van de openbare instellingen van sociale zekerheid (OISZ);
  * 4 vertegenwoordigers van de meest representatieve werkgeversorganisaties uit de nijverheid, de landbouw, de handel en het ambachtswezen, vertegenwoordigd in de Nationale Arbeidsraad, waarvan 2 de kleine ondernemingen alsmede de familiebedrijven vertegenwoordigen;
  * 2 vertegenwoordigers van de Hoge Raad voor de Middenstand;
  * 2 vertegenwoordigers van de meest representatieve werknemersorganisaties, vertegenwoordigd in de Nationale Arbeidsraad;
  * 1 vertegenwoordiger van de federale Ombudsman.
  § 2. Het Sturingscomité is voor maximum twee derden samengesteld uit leden van hetzelfde geslacht.
  § 3. Het Sturingscomité wordt voorgezeten door de vertegenwoordiger van de Minister belast met Administratieve Vereenvoudiging.
  § 4. De directeur-generaal van het directoraat-generaal Vereenvoudiging en Digitalisering en de directeur-generaal van het directoraat-generaal Begroting en Beleidsevaluatie van de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, of de gedelegeerde personen, nemen deel aan de vergaderingen met raadgevende stem.
  § 5. Het Sturingscomité heeft als opdracht:
  1° samen met de Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging, het jaarwerkprogramma op te maken;
  2° het jaarverslag goedkeuren;
  3° het vaststellen van zijn huishoudelijk reglement.
  § 6. Het Sturingscomité komt ten minste vijf maal per jaar samen, met regelmatige tussentijden.

Art.4. In artikel 4 van hetzelfde besluit worden in de bepaling onder 2° de woorden "Digitale Transformatie" vervangen door de woorden "Vereenvoudiging en Digitalisering".

HOOFDSTUK 2. - Overdracht van de opdrachthouders en het uitvoerend personeel van de Dienst voor Administratieve Vereenvoudiging naar de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning
Art.5. § 1. De Rijksambtenaren die als opdrachthouder of uitvoerend personeelslid gedetacheerd zijn bij de Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging, waarvan de namen in de bijlage van dit besluit worden vermeld, bekomen ambtshalve mobiliteit naar de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning.
  Deze overdrachten betreffen geen nieuwe benoemingen.
  § 2. De personeelsleden aangeworven met arbeidsovereenkomst door de Federale Overheidsdienst Kanselarij van de Eerste Minister die werkzaam zijn bij de Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging worden overgedragen naar de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning.
  Zij genieten louter door de ondertekening van een aanhangsel aan hun arbeidsovereenkomst van dezelfde arbeidsvoorwaarden bij de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning waarnaar zij worden overgedragen.
  De overdrachten, bedoeld in het eerste lid, vormen geen benoeming.

Art.6. § 1. De Rijksambtenaren en de personeelsleden bedoeld in artikel 5 behouden de hoedanigheid, de klasse of de graad overeenstemmend met de betrekking waarin zij benoemd zijn of waarvoor zij aangeworven zijn, alsmede hun geldelijke anciënniteit en hun administratieve anciënniteit alsmede hun weddenschaal.
  Zij behouden ook, onder dezelfde voorwaarden en volgens dezelfde nadere regels, de toelagen bedoeld in artikel 12, § § 2 en 4 van het koninklijk besluit van 23 december 1998 betreffende de Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging, zoals dat van toepassing was op de dag vóór de intrekking ervan op 1 november 2022, in zoverre zij de functies blijven uitoefenen die verband houden met de opdrachten inzake administratieve vereenvoudiging.
  In geval van bevordering tot een hoger niveau of een hogere klasse wordt het bedrag van deze toelage verminderd met het bedrag van de weddeverhoging die uit deze bevordering voortvloeit.
  § 2. De Rijksambtenaren en de personeelsleden bedoeld in artikel 5 waarop het koninklijk besluit van 14 januari 2022 betreffende de evaluatie in het federaal openbaar ambt van toepassing is, behouden de evaluaties die hen werden toegekend op grond van dat besluit.

HOOFDSTUK 3. - Opheffing van het koninklijk besluit van 23 december 1998 betreffende de Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging
Art.7. Het koninklijk besluit van 23 december 1998 betreffende de Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 10 april 2000, 4 december 2001 en 5 mei 2004, wordt opgeheven.

HOOFDSTUK 4. - Inwerkingtreding
Art.8. Dit besluit treedt in werking op 1 november 2022.

HOOFDSTUK 5. - Uitvoeringsbepaling
Art.9. De Eerste Minister, de Minister bevoegd voor Economie en Werk, de Minister bevoegd voor Middenstand, Zelfstandigen en KMO's, de Minister bevoegd voor Financiën, de Minister bevoegd voor Sociale Zaken, de Minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, de Minister bevoegd voor Justitie, de Minister bevoegd voor Digitalisering en Administratieve Vereenvoudiging en de Minister bevoegd voor Begroting zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.


BIJLAGE.
Art. N.
  Bijlage bij het koninklijk besluit van 29 september 2022 houdende de integratie van de opdrachten van administratieve vereenvoudiging in de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning.


Naam - Nom (taalrol - rôle linguistique) Titel of graad - Titre ou grade
Gathy Luc (Franse - français) Adviseur - Conseiller
Goossens Dannie (Nederlandse - néerlandais) Attaché
Vanhoorne Kathy (Nederlandse - néerlandais) Attaché
Geyduschek Laurence (Franse - français) Attaché
Blot Sophie (Franse - français) Administratief deskundige - Expert administratif