6 FEBRUARI 2022. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
Art. 1-3
Titel II. - Operationele doelstellingen In het kader van dit bijvoegsel zet de HZIV 20 2021 verder in op de uitvoering van de reeds lopende projecten in het domein geneeskundige verzorging.
Hoofdstuk 1. - Het Human Resources beleid Artikel 108 wordt vervangen als volgt:
DEEL V. - BUDGETTAIR, FINANCIEEL EN BOEKHOUDKUNDIG LUIK Beheersbegroting voor het jaar 2021
DEEL VI. - SLOTBEPALINGEN Het artikel 180 wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 1. De tweede aanpassing van de vijfde bestuursovereenkomst tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering wordt goedgekeurd.
Art.2. Dit besluit en de bijgevoegde aanpassing van de bestuursovereenkomst hebben uitwerking met ingang van 1 januari 2021.
Art.3. De minister bevoegd voor Sociale Zaken, de minister bevoegd voor Ambtenarenzaken en de staatssecretaris bevoegd voor Begroting zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Bijvoegsel voor 2021 bij de bestuursovereenkomst 2016 - 2018
Gezien de beslissing van de Ministerraad van 20 november 2020 betreffende de verlenging voor 2021 van de bestuursovereenkomsten 2016 - 2018 van de openbare instellingen van sociale zekerheid;
Gezien het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels;
Gezien de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 tussen de Belgische Staat en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, vastgelegd bij Koninklijk Besluit van 21 april 2016 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 13 december 2016;
Gezien de eerste verlenging van de bestuursovereenkomst 2016 - 2018 voor de periode van 1 januari 2019 tot 31 december 2020, vastgelegd bij Koninklijk Besluit van 16 juli 2019 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 20 augustus 2019;
Rekening houdend met de informatie verschaft aan de vakverenigingen bij de HZIV en het advies van het Basisoverlegcomité van de HZIV gegeven op 25 augustus 2020 en 20 april 2021;
Rekening houdend met het akkoord van het Beheerscomité van de HZIV gegeven op 2 september 2020 en op 5 mei 2021;
Gelet op de controle op de coördinatie en de consistentie van de ontwerpen van bijvoegsels van de verschillende openbare instellingen van sociale zekerheid uitgevoerd op 19 januari 2021 door het College van openbare instellingen van sociale zekerheid overeenkomstig artikel 6 van het voornoemde Koninklijk Besluit van 3 april 1997;
Gelet op de instemming van de regering na beraadslaging in de Ministerraad van 19 november 2021;
Wordt overeengekomen wat volgt, voor de periode van 1 januari tot 31 december 2021, tussen, enerzijds,
De Belgische Staat, vertegenwoordigd door mijnheer Frank Vandenbroucke, Vice-eersteminister en Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, door mevrouw Petra De Sutter, Vice-eersteminister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post, en door mevrouw Eva De Bleeker, Staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming:
Hierna genoemd " de Staat "
en, anderzijds,
de HZIV, Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, openbare instelling van sociale zekerheid, waarvan de zetel is gevestigd te 1000 BRUSSEL, Troonstraat nr. 30, vertegenwoordigd door mevrouw S. SLEGERS en de heren K. ROSIER, L. WARLOP en R. DEWEERDT, leden van het Beheerscomité, daartoe gemandateerd, en door mevrouw C. MICLOTTE, administrateur-generaal, bijgestaan door de heer E. TEUNKENS, adjunct-administrateur-generaal, en door de heer L. GOUTRY, Voorzitter van het Beheerscomité,
hierna genoemd " de HZIV " :
Zonder uitdrukkelijke wijziging die hieronder in dit bijvoegsel is opgenomen, blijven alle artikels van de bestuursovereenkomst 2016 - 2018, zoals gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1 januari 2019 tot 31 december 2020, van kracht.
Dit bijvoegsel vormt de juridische voortzetting van de 5de bestuursovereenkomst. Geheel in de lijn van de beoogde continuïteit, bevat het geen nieuwe, maar enkel updates van bestaande doelstellingen (aanpassingen aan de gewijzigde context).
Toch dringt de noodzaak zich op om, rekening houdend met de voortschrijdende evolutie inzake digitalisering in de sector van de ziekteverzekering, met de noodzaak om de interne investeringsprojecten en de vernieuwing van de IT toepassingen verder te zetten en met de hoge werkdruk die er is, in 2021 reeds een versterking te voorzien op het vlak van de personeelsbezetting en van de IT maintenance. Ook wenst de HZIV zijn organigram te herdenken, en dit als voorbereiding op de zesde bestuursovereenkomst: in welke mate is de structuur van de organisatie aangepast rekening houdend met externe evoluties, nieuwe opdrachten, het groeiend ledenaantal, en nood aan modernisering en vernieuwing intern (o.m. verdere digitalisering).
Op het vlak van HR, wil de HZIV in 2021 een "competence center" uitbouwen. De idee is om vanuit de organisatiedoelstellingen, en rekening houdend met de evoluties op het vlak van de ziekteverzekering en maatschappelijke evoluties, tot een strategische personeelsplanning te komen.
Daarnaast leeft de idee naar de uitbouw van een contact center. Dit contact center heeft tot doel om zowel de telefonische vragen als de mails van leden vanuit een gecentraliseerd systeem te kunnen dispatchen over de verschillende diensten heen. Daarbij willen we ook aan de eigen medewerkers van de HZIV de kans bieden om een goede service te bieden aan de leden en de zorgverstrekkers, ongeacht de fysieke plaats waar de medewerker zich bevindt. In 2021 zal dit idee verder afgetoetst worden en nagegaan worden of dit in de interne structuur kan georganiseerd worden.
Op het operationele vlak heeft de HZIV nood aan een versterking van het aantal medewerkers. De HZIV kent een stijgend ledenaantal, en heeft ook heel wat nieuwe taken op zich genomen. Een versterking van de dienst geneeskundige verzorging en van de gewestelijke diensten dringt zich dan ook op. Op het vlak van de support diensten is nood aan extra capaciteit voor analyses uit te voeren (procesanalyse en datakwaliteit).
Om dit uit te voeren, dient de HZIV over een extra budget van 500.000 EUR te kunnen beschikken.
Op het vlak van ICT is er door de toename van het aantal e-services en diensten, nood om de maintenance (evolutieve en correctieve aanpassingen aan de toepassingen) te versterken. Om de versterking te kunnen uitvoeren, is een extra bedrag van 500.000 EUR vereist. De toename van het aantal services en diensten leidt ook tot een verhoging van de kosten voor het "platform as a service," dit zijn de kosten die de HZIV betaalt voor het gebruik van de serverinfrastructuur bij een externe dienstverlener, incl. alle bijhorende diensten om de beschikbaarheid van de toepassingen 24 uur op 24, 7 dagen op 7, te verzekeren. Ook hier heeft de HZIV sinds het afsluiten van de 5de bestuursovereenkomst in 2016 een aanzienlijke stijging van de ICT werkingskosten. De HZIV raamt de kosten hiervan op 500.000 EUR.
De doelstellingen opgenomen in dit bijvoegsel, alsook de normen en realisatiegraden die golden in 2020, blijven ongewijzigd, tenzij hier anders vermeld. Zij zijn enkel geldig voor zover de benodigde en gevraagde beheerskredieten aan de HZIV worden toegekend.
De wijzigingen die aan de bestuursovereenkomst 2016 - 2018, zoals gewijzigd door de eerste verlenging voor de periode van 1 januari 2019 tot 31 december 2020, worden aangebracht, zijn de volgende:
Titel II. - Operationele doelstellingen In het kader van dit bijvoegsel zet de HZIV 20 2021 verder in op de uitvoering van de reeds lopende projecten in het domein geneeskundige verzorging.
In artikel 59 worden de punten 2 en 3 vervangen door wat volgt:
2. Respect voor de timing
3. Naleven van het budget
Rekening houdend met de impact en de vele wijzigingen in de verplichte ziekteverzekering ingevolge Covid-19 in 2020, heeft de HZIV nood aan een eenmalig bijkomend investeringsbudget van 600.000 EUR in 2021 voor het project geneeskundige verzorging. Dit bedrag is nodig omdat het projectteam in 2020 prioritair gewerkt heeft aan de maatregelen in het kader van Covid-19 waardoor de planning voor de realisatie van het project geneeskundige verzorging vertraging heeft opgelopen.
Indicator Norm Realisatiegraad 1. Verder zetten van de ontwikkelingen in het domein geneeskundige verzorging - Resterende fasen: - Terugbetaling aan de zorgverstrekkers (verschillende doelgroepen) - Regularisaties - MAF; forfaits, zorgtrajecten - Met inbegrip van de module "elektronisch dossier" Project in uitvoering Per fase wordt de voortgang gerapporteerd
Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met de vooruitgang van het project met inbegrip van de kwaliteitsnormen en de opgeleverde functionaliteiten 2. Verder zetten van de ontwikkelingen voor de medische akkoorden Project in uitvoering
Elk opvolgingsverslag bevat een stand van zaken met inbegrip van de kwaliteitsnormen en de opgeleverde functionaliteiten
5) De ondersteunende processen
Indicator Norm Realisatiegraad Project 1 - Geneeskundige Verzorging (gepland budget in 2021: 1.880.000 EUR - met inbegrip van de module "elektronisch dossier") Project 2 - Medische akkoorden (gepland budget in 2021 : 1.110.051 EUR) T.o.v. initieel geraamd budget, maximale afwijking van 10 %
JA/NEEN
Hoofdstuk 1. - Het Human Resources beleid Artikel 108 wordt vervangen als volgt:
Invoering van een "Competence center"
Er zal vanaf 2021 uitvoering worden gegeven aan het plan van aanpak voor de verwezenlijking van een competence center, waarbij de nadruk zal gelegd worden op loopbaanbegeleiding van de medewerkers, in lijn met de strategische doelstellingen van de organisatie. De HZIV wil in 3 stappen tot een eindresultaat komen:
1. De HZIV wil een cel "competentiebeheer" creëren binnen de directie HR met aan het hoofd een nieuwe A3 functie die als coördinator instaat van het volledige luik "competentiebeheer" met inbegrip van selectie, werving, en opleiding. Deze persoon heeft een specifieke opleiding gevolgd inzake competentiebeheer, jobcoaching en selectiegesprekken.
2. De HZIV wil de strategische personeelsplanning verder uitrollen en dit overeenkomstig de visie en de doelstellingen van de bestuursovereenkomst. Verschillende diensten moeten steeds meer omgaan met opeenvolgende veranderingen. Uit de welzijnsenquête van 2017/2018 bleek ook dat veel medewerkers vinden dat de omgeving waarin ze werken op het vlak van wetgeving sterk veranderlijk is en zeer snel evolueert.
3. In een derde stap wil de HZIV medewerkers aansporen om contact te nemen met de loopbaanbegeleider als men een professioneel advies wil over zijn/haar competenties. Dit gaat m.a.w. om de responsabilisering van de medewerker. Een individueel opgestarte loopbaanbegeleiding is op deze manier geïnitieerd.
*
* *
Indicator Norm Realisatiegraad Opstart van het competence center - aanstelling van de coördinator en bestaffing van de cel - methodologie beschreven < 31/01/2021 JA/NEE Uitvoeren van de strategische personeelsplanning in minstens 1 directie als proefproject < 30/06/2021 JA/NEE Verdere roll out over de hele organisatie - oefening gebeurt minstens voor 3 verschillende diensten van de HZIV in 2021 < 31/12/2021 JA/NEE Systematisch houden van de " fit " gesprekken binnen de zes maanden na de indiensttreding van een nieuwe medewerker Voor alle nieuwe medewerkers in dienst getreden sinds 01/09/2020 85 % Aantal individueel begeleide medewerkers (op vraag van de medewerker) N.A. N.A.
DEEL V. - BUDGETTAIR, FINANCIEEL EN BOEKHOUDKUNDIG LUIK Beheersbegroting voor het jaar 2021
Het artikel 169 (Beheersbegroting voor de jaren 2019 en 2020) wordt vervangen door het volgend artikel:
Artikel 169 Beheersbegroting voor het jaar 2021
Voor het jaar 2021 wordt het personeelsplan met 10 eenheden uitgebreid, rekening houdend met het stijgend ledenaantal van de HZIV voor de operationele diensten en de noodzaak om de ondersteunende diensten te versterken.
De beheersbegroting (exclusief transfers 2020 en 2021) van de HZIV voor het jaar 2021 wordt als volgt vastgelegd:
(*) Federale opdrachten
Artikel 170 Maximumbedrag van de kredieten voor het statutair personeel
Overeenkomstig artikel 5 § 1 6° van het KB van 3 april 1997 wordt het maximumbedrag van de kredieten voor het statutair personeel vastgelegd op 21.000.000 EUR voor het jaar 2021, rekening houdende met de gekende patronale bijdragen (patronale pensioenlasten,...).
*
* *
2021(*) Genormeerd budget Extra
investerings- kredieten
Totaal Personeelsuitgaven 22.210.529 22.210.529 Werkingsuitgaven 7.273.647
7.273.647 Waarvan: Gewone werking 2.565.492 2.565.492 Informatica 4.708.155 4.708.155 Investeringen 372.298 3.378.000 3.750.298 Waarvan: Roerende investeringen 10.247 - 10.247 Informatica-investeringen 362.051 2.028.000 2.390.051 Onroerende investeringen 0 1.350.000 1.350.000 Niet limitatief krediet: Betwiste zaken 146.481
-
146.481 Totaal 30.002.955 3.378.000 33.380.955
DEEL VI. - SLOTBEPALINGEN Het artikel 180 wordt gewijzigd als volgt:
Artikel 180 Dit bijvoegsel treedt in werking op 1januari 2021.
Voor de StaatDe Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
Frank VANDENBROUCKE De Minister van Ambtenarenzaken,
Petra DE SUTTER
De Staatssecretaris voor Begroting
en Consumentenbescherming,
Eva DE BLEEKER
Voor de HZIVDe Voorzitter van het Beheerscomité
Luc GOUTRY De vertegenwoordigers van de werknemers en werkgevers,
aangeduid door het Beheerscomité
Sabine SLEGERS
Raf DE WEERDT
Kris ROSIER
Louis WARLOPHet Algemeen Beheer
Christine MICLOTTE
Administrateur-generaal
Eric TEUNKENS
Adjunct-administrateur-generaal