Details





Titel:

3 SEPTEMBER 2021. - Besluit van de voorzitter van de beheerscommissie van Natuurinvest houdende delegatie en toewijzing van bevoegdheden



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-7
HOOFDSTUK 2. - Delegaties verleend aan de algemeen directeur van Natuurinvest.
Art. 8-13
HOOFDSTUK 3. - Subdelegaties verleend aan de coördinatoren en andere medewerkers van Natuurinvest
Art. 14-21
HOOFDSTUK 4. - Beheer van de delegaties
Art. 22-23
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art. 24-25
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Voor de toepassing van het besluit wordt verstaan onder:
  a) Natuurinvest : Natuurinvest en alle commerciële namen/merknamen waaronder Natuurinvest op de markt gekend is of in de toekomst gekend zal zijn. Het betreft dus zowel de naam commerciële namen Natuurinvest (algemene naam), Inverde (opleidings- en examencentrum m.b.t. bos-, groen- en natuurbeheer en permanente vorming voor personeel van het Agentschap voor Natuur en Bos
  b) Algemeen directeur: de persoon die door de voorzitter van Natuurinvest door middel van een arbeidsovereenkomst verbonden is en die hierdoor belast is met het dagelijks bestuur van de organisatie.
  c) Financieel directeur : de verantwoordelijke die belast wordt met de verrichtingen inzake boekhouding en begroting, zoals bepaald in het besluit van de Vlaamse Regering van 24 november 2006 houdende de werking, het beheer en de boekhouding van Natuurinvest
  d) Leidinggevende: persoon die de verantwoordelijkheid draagt voor de medewerkers die onder zijn/haar verantwoordelijkheid werken zoals aangegeven in het addendum bij dit besluit
  e) Medewerker : personeelslid van Natuurinvest, hetzij een personeelslid aangestuurd door een leidinggevende, door de directeur, of een leidinggevende/de algemeen en financieel directeur handelend in zijn/haar normale hoedanigheid van personeelslid

Art.2. § 1. De bij dit besluit verleende delegaties worden tevens verleend aan de persoon die met de waarneming van het ambt van de titularis is belast, die deze titularis vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering, of die op enigerlei wijze voorzien in het toepasselijke personeelsstatuut het ambt van de titularis daadwerkelijk uitoefent.
  § 2. In geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering van de titularis bedoeld in de vorige paragraaf plaatst de betrokken werknemer (hetzij een personeelslid van Natuurinvest, hetzij een personeelslid van het Agentschap Natuur en Bos) boven de vermelding van de functietitel van de titularis, zijn eigen naam en zijn handtekening met duidelijke indicatie dat het stuk wordt getekend in opdracht ("i.o.") van de titularis.
  § 3. De delegaties die bij dit besluit worden verleend kunnen uitsluitend worden uitgeoefend binnen de grenzen van de taakstelling van de delegatiehouder.
  § 4. De delegaties die bij dit besluit worden verleend, worden slechts verleend binnen de perken van het goedgekeurde beleid (hetzij in de strategische nota, het ondernemingsplan of enig andere - operationele - doelstellingsnota die kadert binnen de strategische visie die uitgezet werd door de beheerscommissie) en mits de beslissingen binnen het budget van Natuurinvest passen of voorzien zijn.
  § 5. De delegaties die bij dit besluit worden verleend, worden slechts toegekend binnen de perken van de algemene bevoegdheid van de voorzitter van de beheerscommissie en de beheerscommissie van Natuurinvest die als eindverantwoordelijken bevoegd zijn voor de sturing en voor het geheel van de activiteiten van het Natuurinvest.
  § 6. De delegaties die bij dit besluit worden verleend, houden geen delegatie in inzake:
  - principiële zaken die Natuurinvest als entiteit aanbelangen;
  - conflictueuze zaken waarin Natuurinvest als entiteit betrokken is;
  - zaken waarbij het imago van Natuurinvest in het gedrang komt;
  - het financieel beleid van Natuurinvest;
  - strategisch beleid en strategische initiatieven;
  § 7. De bij dit besluit verleende delegaties worden verleend met dien verstande dat zij ten allen tijde kunnen worden uitgeoefend door de hiërarchisch meerderen van de titularis.

Art.3. Onverminderd de contractuele bevoegdheden van de algemeen directeur omvat de delegatie:
  a) de beslissingen die moeten genomen worden in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de gedelegeerde aangelegenheden
  b) de beslissingen die voortvloeien uit de reeds genomen beslissing en die van ondergeschikt of aanvullend belang zijn voor de uitoefening van de gedelegeerde aangelegenheden
  c) het goedkeuren van uitgaven binnen het kader van door de beheerscommissie goedgekeurde strategische- of beleidsnota (ondernemingsplan) mits deze passen binnen het budget en verband houden met de gedelegeerde aangelegenheden
  d) het nemen van strategische initiatieven binnen het kader van het door de beheerscommissie goedgekeurde strategische visie en/of het (bijhorende) beleidsplan (ondernemingsplan/budget)
  Bij twijfel over de toepassing van de delegatie moet er overleg gepleegd worden met de voorzitter van de beheerscommissie.

Art.4. De bij dit besluit verleende delegatie aan de algemeen directeur van Natuurinvest kan enkel worden uitgeoefend binnen de grenzen van de taakstelling van Natuurinvest.

Art.5. De bij dit besluit verleende delegatie wordt slechts toegekend binnen de perken van de algemene bevoegdheid van de voorzitter van de beheerscommissie.

Art.6. De bij dit besluit verleende delegatie wordt verleend met dien verstande dat zij te allen tijde kan worden uitgeoefend door de voorzitter van de beheerscommissie, als hiërarchische meerdere van de algemeen directeur van Natuurinvest.

Art.7. Alle bedragen vermeld in onderhavig besluit zijn exclusief BTW, behoudens expliciet anders vermeld.

HOOFDSTUK 2. - Delegaties verleend aan de algemeen directeur van Natuurinvest.
Art.8. Maandelijks vindt er een structureel, gepland overleg plaats tussen de voorzitter van de beheerscommissie en de algemeen directeur van Natuurinvest. Daarnaast vinden er tussentijdse, informele gesprekken plaats per e-mail of per telefoon n.a.v. een dossier, een vraag of dergelijke.

Art.9. De aan de algemeen directeur van Natuurinvest verleende delegatie kan in een afzonderlijk document worden gesubdelegeerd aan medewerkers die voor de algemeen directeur werken.

Art.10. § 1. De algemeen directeur van Natuurinvest heeft de delegatie om de dagdagelijkse correspondentie te voeren die verband houdt met zijn opdracht, in het bijzonder met betrekking tot de bij dit besluit gedelegeerde aangelegenheden, met uitzondering van de correspondentie met betrekking tot:
  - het Rekenhof
  - de Vlaamse Regering, haar Ministers of Kabinetten
  - Parlementen
  en met uitzondering van het in ontvangst nemen van dagvaardingen, betekend aan de Vlaamse Gemeenschap en/of het Vlaamse Gewest.
  § 2. De algemeen directeur van Natuurinvest heeft delegatie voor:
  - het in ontvangst nemen van aangetekende zendingen;
  - het goedkeuren van presentiegelden en binnenlandse reisvergoedingen, maaltijd- en dagvergoeding voor binnenlandse dienstreizen,
  - het beslissen over de aangelegenheden met betrekking tot de arbeidsgeneeskunde voor het personeel dat tot Natuurinvest behoort,
  - het organiseren van de activiteiten van het Agentschap voor Natuur en Bos met betrekking tot de personeelsvorming
  - het ondertekenen van documenten als plaatsvervanger van de voorzitter van de beheerscommissie indien deze reeds ondertekend in opdracht van het Agentschap Natuur en Bos als één van de contracterende partijen
  § 3. Aan de algemeen directeur van Natuurinvest kan, door het directiecomité van het Agentschap Natuur en Bos, de opvolging, de aansturing en de coördinatie toegewezen worden van projecten van het Agentschap Natuur en Bos.

Art.11. § 1. De algemeen directeur heeft inzake overheidsopdrachten met betrekking tot de aangelegenheden die verband houden met zijn opdracht delegatie voor de keuze van de gunningswijze, de goedkeuring van het bestek, het gunnen van overheidsopdrachten en de uitvoering ervan, voor zover de opdrachten zijn opgenomen in het goedgekeurd meerjarenplan/ondernemingsplan, voorzien zijn op het budget of passen in uitvoering van het door de beheerscommissie goedgekeurde beleid.
  De in het eerste lid vermelde delegatie is onderworpen aan de volgende algemene begrenzingen:
  1° overheidsopdrachten voor werken die geplaatst zijn via een openbare procedure, met een geraamde waarde tot 750.000,00 euro;
  2° overheidsopdrachten voor leveringen en diensten die geplaatst zijn via een openbare procedure, met een geraamde waarde tot 221.000,00 euro;
  3° overheidsopdrachten die geplaatst zijn via een andere gunningswijze dan een openbare procedure, met een geraamde waarde tot 144.000,00 euro;
  4° bestellingen op raamovereenkomst, hetzij eigen of van derden, met een geraamde waarde tot 85.000,00 euro.
  § 2. De delegaties bepaald in paragraaf 1 zijn alleen van toepassing in de mate dat:
  1° voor wat de goedkeuring van de opdrachtdocumenten betreft het bedrag van de raming niet hoger is dan het geprogrammeerde bedrag plus maximaal 10%;
  2° voor wat de gunning van opdrachten betreft het bedrag van de inschrijving niet hoger is dan het bedrag van de raming plus maximaal 10% en het bedrag van de inschrijving niet hoger is dan het geprogrammeerde bedrag plus maximaal 15%.
  § 3. De delegaties bepaald in paragraaf 1 zijn van toepassing op gezamenlijke opdrachten als vermeld in artikel 48 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016, indien het aandeel van Natuurinvest niet hoger is dan de in paragraaf 1 respectievelijk bepaalde bedragen.
  § 4. De delegaties bepaald in paragraaf 1 strekken zich niet uit tot het nemen van maatregelen van ambtswege overeenkomstig de onderscheiden bepalingen van het koninklijk besluit tot bepalingen van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken van 14 januari 2013.
  § 5. De algemeen directeur heeft delegatie om inzake overheidsopdrachten met betrekking tot de aangelegenheden die verband houden met zijn opdracht, binnen het goedgekeurde budget, en die binnen de delegatie van de voorzittter van de beheerscommissie vallen, alle documenten te ondertekenen in uitvoering van de gunningsbeslissing en de vastlegging, onverminderd paragraaf 4.
  § 6. Personen die in dit besluit delegaties krijgen inzake overheidsopdrachten, kunnen medewerkers machtigen om bepaalde taken uit te oefenen.
  De gemachtigde personeelsleden hebben delegatie om inzake overheidsopdrachten met betrekking tot de aangelegenheden die verband houden met zijn opdracht, binnen het goedgekeurde budget, en die binnen de delegatie van de persoon vallen, alle documenten te ondertekenen in uitvoering van de gunningsbeslissing en de vastlegging.
  Zij hebben verder delegatie om:
  1° meerprestaties en verrekeningen, alsook de voorafgaande wijzigingsbevelen en bijaktes, inhoudelijk goed te keuren tot een gezamenlijke financiële weerslag van 5% boven het initiële gunningsbedrag tot maximaal 8.500,00 euro;
  2° het beslissen tot het toekennen van een schadevergoeding in het kader van artikels 54, 55 en 56 het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels, tot maximaal 8.500,00 euro;
  3° het kwijtschelden of teruggave van boetes en straffen tot gezamenlijk maximaal 8.500,00 euro;
  4° het toekennen van een termijnverlenging;
  5° het toepassen van een korting wegens minwaarden tot gezamenlijk maximaal 8.500,00 euro.
  § 7. De algemeen directeur heeft delegatie voor het goedkeuren van allerlei uitgaven andere dan deze die betrekking hebben op overheidsopdrachten of overeenkomsten tot een bedrag van 30.000 euro.
  § 8. De algemeen directeur heeft de bevoegdheid om Natuurinvest te vertegenwoordigen en namens Natuurinvest op te treden binnen de volgende perken:
  1° het goedkeuren en ondertekenen van de documenten, stukken en briefwisseling, met inbegrip van kandidaatstelling, offerte, aanbod tot contracteren en (obligatoire) overeenkomsten, die in een plaatsingsprocedure, gevoerd in overeenstemming met de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten of de Wet van 17 juni 2016 betreffende concessieovereenkomsten en hun uitvoeringsbesluiten, door Natuurinvest gericht worden tot de aanbesteder of diens vertegenwoordiger, en tot de met de aanbesteder verbonden personen;
  2° het goedkeuren en ondertekenen van documenten, stukken en briefwisseling die in uitvoering van een opdracht, gegund aan Natuurinvest na de plaatsingsprocedure zoals onder 1° beschreven, wordt gericht aan de opdrachtgevende dienst of diens vertegenwoordigers, tot de met de aanbesteder verbonden personen en tot de overige bij de uitvoering van de opdracht betrokken (onder)aannemers, leveranciers en dienstverleners;
  3° het goedkeuren en ondertekenen van documenten, stukken en briefwisseling, die in een plaatsingsprocedure zoals bedoeld onder 1° beschreven, wordt gericht tot (rechts)personen waarmee gezamenlijk, al dan niet in onderaanneming of via een tijdelijke vereniging, wordt deelgenomen aan voornoemde plaatsingsprocedures;
  4° het goedkeuren en ondertekenen van documenten, stukken en briefwisseling die het goede verloop van de plaatsingsprocedure of de goede uitvoering van de opdracht in hoofde van Natuurinvest waarborgen.

Art.12. De directeur heeft inzake dossiers waarvoor Natuurinvest subsidies aanvraagt de delegatie deze goed te keuren voor zover het totale projectbudget het bedrag van 600.000 euro niet overschrijdt.

Art.13. Onverminderd artikel 11 en 12, heeft de directeur delegatie voor het afsluiten van overeenkomsten, behoudens:
  - wanneer de jaarlijkse implicatie van de overeenkomst in uitgave groter is dan 30.000,00 euro;
  - wanneer de overeenkomst de toekenning van een zakelijk recht, een huur of een concessie inhoudt, waarvan de totale inkomst over de duurtijd van de overeenkomst groter is dan of gelijk is aan 30.000,00 euro (behoudens zoals bepaald in art 10 § 2, m.n. wanneer de directeur handelt binnen het kader van een overeenkomst die tevens door de voorzitter van de beheerscommissie wordt ondertekend in de hoedanigheid van vertegenwoordiger van het Agentschap Natuur en Bos waarbij de maximumlimiet wordt gelijkgesteld met deze verleend aan de voorzitter van Natuurinvest).
  In het kader van de dienstverlening voor openbare besturen met betrekking tot de houtverkoop heeft de algemeen directeur delegatie voor het afsluiten van samenwerkingsovereenkomsten of dienstverleningsovereenkomsten met openbare besturen, ongeacht het bedrag van de overeenkomst.
  In het kader van het aanbieden van opleidingen en opleidingstrajecten aan openbare besturen of andere entiteiten van de Vlaamse Overheid heeft de algemeen directeur delegatie voor het afsluiten van samenwerkingsovereenkomsten of dienstverleningsovereenkomsten met openbare besturen, ongeacht het bedrag van de overeenkomst.

HOOFDSTUK 3. - Subdelegaties verleend aan de coördinatoren en andere medewerkers van Natuurinvest
Art.14. Het ondertekenen en wijzigen van personeelscontracten blijft de uitsluitende bevoegdheid van de algemeen directeur van het Natuurinvest.

Art.15. Binnen Natuurinvest zijn volgende leidinggevenden actief
  - financieel directeur
  - leidinggevende personeelszaken
  - leidinggevende natuurvalorisatie
  - leidinggevende vorming en kennisdeling
  De personalia van medewerkers die wiens functie in dit delegatiebesluit vermeld wordt, worden als bijlage aan dit besluit toegevoegd. De algemeen directeur wordt gemachtigd de geactualiseerde bijlage te ondertekenen indien nieuwe medewerkers de betrokken functie vervullen en/of de naamswijziging van een bepaalde functie te verduidelijken in deze bijlage.
  De leidinggevenden hebben de taak om:
  1° de dagelijkse werking van de aan hen toevertrouwde activiteiten te garanderen
  2° de projecten die betrekking hebben op de uitvoering van de door de beheerscommissie goedgekeurde strategische- en beleidsnota en die betrekking hebben op de opmaking, de bijsturing en de bewaking van het budget te coördineren en hierover op regelmatige tijdstippen te rapporteren aan de algemeen directeur van Natuurinvest
  3° de facturen na te kijken van projecten, overheidsopdrachten en alle andere lopende engagementen die binnen het kader van de door de beheerscommissie goedgekeurde strategische- en beleidsnota binnen het beschikbare budget worden uitgevoerd
  4° er over te waken dat alle ontvangsten die Natuurinvest toekomen maximaal worden gerealiseerd
  De leidinggevende valorisatie en de financieel directeur hebben, naast de bevoegdheden die aan de leidinggevende worden toegewezen, individueel de bevoegdheid om Natuurinvest te vertegenwoordigen en namens Natuurinvest op te treden binnen de bepalingen voorzien in art 11 § 8 van dit besluit.
  De leidinggevende personeelszaken heeft, naast de bevoegdheden die aan de leidinggevende worden toegewezen, de bevoegdheid om documenten te tekenen die betrekking hebben op personeelszaken, maar geen weerslag of invloed hebben op de arbeidsovereenkomst of de arbeidsomstandigheden. Hiermee wordt onder meer bedoeld getuigschriften ten aanzien van derden. Alle andere personeelsgerelateerde documenten kunnen ondertekend worden indien de algemeen directeur hiervoor een expliciete volmacht verleent aan de leidinggevende personeelszaken. Een typevoorbeeld van dergelijke volmacht wordt als bijlage gehecht aan dit besluit.
  De leidinggevende vorming en kennisdeling heeft, naast de bevoegdheden die aan de leidinggevende worden toegewezen, de bevoegdheid overeenkomsten te sluiten met deelnemers aan meerdaagse activiteiten met overnachting en/of andere overeenkomsten die passen binnen een reeds eerder door de algemeen directeur of de beheerscommissie goedgekeurd kader (i.e. operationele overeenkomsten ter uitvoering van reeds gemaakte overeenkomsten). Indien deze overeenkomsten een uitgave met zich meebrengen die groter is dan 2.000,00 euro incl. BTW dient de goedkeurdersflow zoals voorzien voor bestellingen te worden gevolgd.
  De leidinggevende vorming en kennisdeling heeft de machtiging voor de opleidingstak van Natuurinvest cursussen te annuleren indien nodig of bijkomende opleidingsdagen te voorzien.
  De financieel directeur heeft, naast de bevoegdheden die aan de leidinggevenden worden toegewezen, de bevoegdheid om de keuze van de gunningswijze en de goedkeuring van het bestek, voor zover de opdrachten zijn opgenomen binnen het goedgekeurde strategische- en/of beleidsplan voor het lopende en de volgende jaren, ongeacht het bedrag goed te keuren indien deze opdrachten passen binnen het budget en/of indien de principiële goedkeuring van de algemeen directeur reeds blijkt uit eerdere documenten, overeenkomsten, verslagen of geschriften.

Art.16. § 1. Aan de volgende medewerkers wordt de bevoegdheid bestelbonnen goed te keuren gedelegeerd binnen de perken voorzien in dit besluit :
  - financieel directeur
  - leidinggevende personeelszaken
  - leidinggevende vorming en kennisdeling
  - leidinggevende natuurvalorisatie
  De leidinggevenden krijgen de delegatie om:
  - binnen de dagelijkse werking bestelbonnen goed te keuren tot 2.000 euro. Uitgaven die niet tot de gewone dagelijkse werking behoren worden voorgelegd aan de algemeen directeur,
  - verlof van medewerkers goed te keuren; dit verlof kan ter informatie worden voorgelegd aan de directeur van Natuurinvest,
  - In uitvoering van goedgekeurde bestelbonnen, facturen en betalingen goed te keuren. Daarnaast ook diverse uitgaven en betalingen goed te keuren in uitvoering van het door de algemeen directeur goedgekeurde budgetplan. Dit binnen de daartoe in dit besluit voorziene grenzen.
  § 2. In afwijking van § 1, krijgt de financieel directeur de bevoegdheid om bestelbonnen goed te keuren tot een bedrag van 5.000 euro, of indien de bestellingen passen binnen een eerder goedgekeurde overheidsopdracht en/of raamcontract - en geen principiële of inhoudelijke keuze inhouden - voor bestelbonnen tot 30.000 euro. Interne bestelbonnen die worden aangemaakt als vastlegging van een krediet worden duidelijk gelabeld als intern document en kunnen worden goedgekeurd door de financieel directeur ongeacht het bedrag.

Art.17. Bij een geplande afwezigheid van de algemeen directeur 14 kalenderdagen of meer, of bij een effectieve onvoorziene afwezigheid van 7 kalenderdagen of meer verkrijgen de onderstaande leidinggevenden de volgende bevoegdheden:
  a. leidinggevende personeelszaken: uitvoeren van de taken die normalerwijze via afzonderlijke volmacht worden gedelegeerd zoals voorzien in art. 15, derde lid mits uitdrukkelijke goedkeuring van de voorzitter van de beheerscommissie
  b. financieel directeur: uitvoeren van de delegaties zoals voorzien in art. 11 en art. 13, 2de lid. Bij twijfel wordt steeds het voorafgaand akkoord van de voorzitter van de beheerscommissie gevraagd.
  Indien er gedurende de afwezigheid voorzien wordt in een waarnemend titularis zoals voorzien in art. 2 § 1 en § 2 van dit besluit, gelden deze delegaties slechts bij afwezigheid van de waarnemend titularis conform de termijnen voorzien in dit artikel.

Art.18. § 1. Medewerkers hebben de taak om de aan hen toegewezen projecten en activiteiten op een kwaliteitsvolle manier af te werken en de facturatie en betaling van bepaalde uitbestede opdrachten en bestellingen voor te bereiden en na te kijken. Ze krijgen hiertoe de delegatie om:
  - Vakantieaanvragen, na overleg met de leidinggevende, op eigen verantwoordelijkheid in te plannen Gedetacheerde medewerkers bespreken hun verlofaanvragen voorafgaandelijk met de persoon die hen aanstuurt.
  - de dagelijkse briefwisseling die verbonden is aan hun projecten en activiteiten zelf te ondertekenen, met uitzondering van het nemen van strategische of prijsgerelateerde beslissingen. Deze laatste moeten teruggekoppeld worden met de leidinggevende die eventueel de algemeen directeur van Natuurinvest inlicht indien de betreffende beslissing niet binnen enige delegatie aan de leidinggevende vervat is.
  § 2. De medewerkers die belast zijn met de boekhouding krijgen als taak de facturen, schuldvorderingen en onkostennota's op juistheid na te kijken, en hieraan bestelbonnen of andere documenten toe te voegen ter staving van de uitgaven.
  Facturen, schuldvordering, onkostennota's of alle andere documenten die aanleiding geven tot een uitgaande betaling tot een bedrag van 2.000 euro worden bij voorkeur goedgekeurd door de financieel directeur of de leidinggevende vorming en kennisdeling. Facturen, schuldvordering, onkostennota's of alle andere documenten die aanleiding geven tot een uitgaande betaling van 2.000 euro tot en met 20.000 euro worden goedgekeurd door de financieel directeur en de medewerker binnen de financiële dienst aangewezen door de financieel directeur, zoals vastgesteld in bijlage bij dit besluit, en de algemeen directeur, doch kunnen bij afwezigheid van de algemeen directeur door de medewerker binnen de financiële dienst aangewezen door de financieel directeur en de financieel directeur die samen goedkeuren. Facturen, schuldvordering, onkostennota's of alle andere documenten die aanleiding geven tot een uitgaande betaling hoger dan 80.000 euro worden goedgekeurd door de financieel directeur en de algemeen directeur mits voorafgaande goedkeuring door de voorzitter van het beheerscommissie (met uitzondering van facturen die betrekking hebben op aankopen van hout bij lokale besturen waarvoor de goedkeuring van de voorzitter van de beheerscommissie niet vereist is). Bij afwezigheid van de financieel directeur kunnen deze uitgaven goedgekeurd worden door de medewerker van de financiële dienst aangewezen door de financieel directeur en de algemeen directeur. Bij afwezigheid van de algemeen directeur is de goedkeuring van de financieel directeur en de medewerker van de financiële dienst aangewezen door de financieel directeur, zoals vastgesteld in bijlage bij dit besluit, vereist. De voorafgaande goedkeuring van de voorzitter van de beheerscommissie blijft hierbij steeds vereist (met uitzondering van facturen die betrekking hebben op aankopen van hout bij lokale besturen waarvoor de goedkeuring van de voorzitter van de beheerscommissie niet vereist is).
  Bij afwezigheid van de financieel directeur en de medewerker van de financiële dienst aangewezen door de financieel directeur, kan een andere leidinggevende tekenen in de plaats van ofwel de financieel directeur, ofwel de medewerker van de financiële dienst aangewezen door de financieel directeur.

Art.19. Wat de zicht- en termijnrekeningen van Natuurinvest betreft, worden volgende bevoegdheden verleend:
  1° de medewerkers die belast zijn met de boekhouding, of een deelaspect hiervan, krijgen de bevoegdheid om:
  a) de bankrekeningen te raadplegen
  b) betalingen in het systeem te plaatsen
  Deze machtiging worden verleend in functie van de jobinhoud van de betrokken medewerkers en wordt bepaald door de financieel directeur. De machtiging om betalingen te ondertekenen met een eerste handtekening wordt toegewezen aan de medewerkers die nominatief opgenomen in het addendum bij dit besluit.
  2° de algemeen directeur en medewerker van de financiële dienst aangeduid door de financieel directeur en opgenomen in het addendum van dit besluit, krijgen de handtekenbevoegdheid op de rekeningen zodat zij gegroepeerde, voorbereide betalingen onder de 20.000 euro (inclusief BTW) kunnen tekenen. De algemeen directeur heeft daarenboven de bevoegdheid om betalingen vanaf 20.000 euro (inclusief BTW) uit te voeren, mits het voorafgaandelijk laten goedkeuren van deze betalingen door de voorzitter van de beheerscommissie. In afwezigheid van de algemeen directeur kan een plaatsvervanger van de algemeen directeur de betalingen boven 20.000 euro (inclusief BTW) ondertekenen. Deze machtigingen kunnen enkel worden gewijzigd door de volmachthouders op de rekeningen van Natuurinvest. Een overzicht van deze betaallimieten wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.

Art.20. Beslissingen over openen en/of sluiten van nieuwe rekeningen worden genomen door de algemeen directeur en financieel directeur en dit binnen de strategische lijnen die werden afgesproken met de voorzitter van de beheerscommissie.

Art.21. § 1. Personen die een delegatie hebben gekregen rapporteren hierover maandelijks of in functie van noodwendigheid aan de algemeen directeur of de leidinggevende. In deze rapportering worden alle relevante genomen beslissingen alsook de hiermee gepaard gaande bedragen vermeld.
  § 2. Over het gebruik van de hem verleende delegaties rapporteert de algemeen directeur, voor wat betreft de hem verleende delegaties, driemaandelijks op een gestructureerde, exacte, toegankelijke, beknopte en ter zake doende wijze aan de beheerscommissie en/of de voorzitter van de beheerscommissie.
  § 3. De in dit artikel bedoelde rapportages behelzen zowel de beslissingen die werden genomen, de beslissingen die niet binnen de gestelde termijn worden genomen als de beslissingen die nog te nemen zijn.

HOOFDSTUK 4. - Beheer van de delegaties
Art.22. Alle in dit besluit verleende delegaties kunnen worden geschorst of ingetrokken. Ook kunnen met betrekking tot het gebruik van de delegaties die zijn verleend, nadere instructies gegeven worden over de toepassing ervan en de rapportering erover. De verleende delegaties kunnen te allen tijde door de algemeen directeur of voorzitter van de beheerscommissie zelf worden uitgeoefend.

Art.23. De personen die ingevolge dit besluit titularis zijn van delegaties nemen de nodige zorgvuldigheid in acht bij het gebruik van de verleende of bekrachtigde delegaties.

HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art.24. De in dit besluit vermelde delegaties worden regelmatig geëvalueerd en indien nodig herzien.

Art.25. Dit delegatiebesluit treedt in werking op xx augustus 2021 en komt in de plaats van alle voorafgaande versies van dit delegatiebesluit.


BIJLAGE.
Art. N.
  (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 18-11-2022, p. 83488)