Details





Titel:

15 SEPTEMBER 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013 houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen



Inhoudstafel:


Art. 1-5



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2013031242 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Aan artikel 1 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013 houdende de voorwaarden voor het gebruik van parkeerplaatsen door operatoren van gedeelde motorvoertuigen worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° Punt 12° wordt vervangen als volgt:
  "12° Ecoscore: globale score voor een voertuig ter kenmerking van de milieuschade die de uitstoot in de lucht veroorzaakt voor de verschillende componenten van de natuurlijke en menselijke omgeving alsook voor het broeikaseffect en de geluidshinder. De Ecoscore wordt berekend volgens de methode vermeld op de website www.ecoscore.be."
  2° Er worden een punt 12° /1 en een punt 12° /2 ingevoegd, luidende:
  "12° /1 WLTP-testcyclus: wereldwijde geharmoniseerde testprocedure voor lichte personenwagens en bedrijfsvoertuigen ingevoerd in de wetgeving van de Europese Unie bij verordening (EU) 2017/1151 van de Commissie van 1 juni 2017 tot aanvulling van Verordening (EG) nr. 715/2007 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 5 en Euro 6) en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie, tot wijziging van Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad, Verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie en Verordening (EU) nr. 1230/2012 van de Commissie en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie;
  12° /2 NEDC-testcyclus: testprocedure voor lichte voertuigen ingevoerd in de wetgeving van de Europese Unie bij verordening (EG) nr. 692/2008 van de Commissie van 18 juli 2008 tot uitvoering en wijziging van verordening (EG) nr. 715/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2007 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 5 en Euro 6) en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie;"

Art.2. Aan artikel 4, § 1 van hetzelfde besluit, gewijzigd door artikel 8, 2° van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 april 2016, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° In punt 6°, eerste zin, worden de termen "is evenredig met de afstand en de gebruiksduur," vervangen door de termen "wordt vastgesteld".
  2° In punt 6°, tweede zin, wordt het cijfer "72" vervangen door het cijfer "336".
  3° In punt 6°, wordt de laatste zin geschrapt.
  4° Punt 11° wordt vervangen als volgt:
  "11° de Ecoscore-drempel op datum van ingebruikname van het voertuig voor de autodeeldienst wordt vastgelegd op:
  a) Voor de voertuigen van het type stadswagen en de voertuigen van het type gezinswagen, van de categorie M1, type AA, AB, AC, AD, AE zoals bepaald in artikel 1, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen:
  71 volgens de WLTP-testcyclus
  75 volgens de NEDC-testcyclus.
  b) Voor de voertuigen van het type stadswagen en de voertuigen van het type gezinswagen, van de categorie M1 en AF zoals gedefinieerd in artikel 1, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen:
  65 volgens de WLTP-testcyclus
  69 volgens de NEDC-testcyclus.
  c) Voor de voertuigen van het type bedrijfsvoertuig, van de categorie N1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen:
  65 volgens de WLTP-testcyclus
  69 volgens de NEDC-testcyclus;"

Art.3. Aan artikel 19/2, § 1 van hetzelfde besluit, ingevoegd door artikel 17 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 april 2016, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
  1° In punt 3°, eerste zin, worden de termen "is evenredig met de afstand en de gebruiksduur," vervangen door de termen "wordt vastgesteld".
  2° In punt 3°, tweede zin, wordt het cijfer "72" vervangen door het cijfer "336".
  3° In punt 3° wordt de laatste zin geschrapt.
  4° Punt 7° wordt vervangen als volgt:
  "7° de Ecoscore-drempel op datum van ingebruikname van het voertuig voor de autodeeldienst wordt vastgelegd op:
  a) Voor de voertuigen van het type stadswagen en de voertuigen van het type gezinswagen, van de categorie M1, type AA, AB, AC, AD, AE zoals bepaald in artikel 1, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen:
  71 volgens de WLTP-testcyclus
  75 volgens de NEDC-testcyclus.
  b) voor de voertuigen van het type stadswagen en de voertuigen van het type gezinswagen, van de categorie M1 en AF zoals gedefinieerd in artikel 1, § 1, 1°, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen:
  65 volgens de WLTP-testcyclus
  69 volgens de NEDC-testcyclus.
  c) Voor de voertuigen van het type bedrijfsvoertuig, van de categorie N1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen:
  65 volgens de WLTP-testcyclus
  69 volgens de NEDC-testcyclus;"

Art.4. Dit besluit treedt in werking op de tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 5. De minister bevoegd voor Mobiliteit wordt belast met de uitvoering van dit besluit.