25 AUGUSTUS 2022. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor de tussentijdse evaluatie van de doelstellingenovereenkomst overeenkomstig artikel 1.5.2-9, § 1, van het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs
Art. 1-7
BIJLAGEN.
Art. N1-N2
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit gelden de volgende definities:
1° toepassing "PILOTAGE": de toepassing bedoeld in artikel 4 van het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 24 oktober 2018 tot vaststelling van de nadere regels voor de uitwerking van de sturingsplannen en het sluiten van de doelstellingenovereenkomsten van de scholen met toepassing van de artikelen 1.5.2-1 tot 1.5.2-5 van het Wetboek van basis- en secundair onderwijs;
2° Onderwijswetboek : het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs.
Art.2. § 1. De in artikel 1.5.2-9, § 1, van het onderwijswetboek bedoelde tussentijdse evaluatie van de uitvoering van de doelstellingenovereenkomst omvat de volgende stappen:
1° de voorbereiding van de tussentijdse evaluatie bedoeld in artikel 3, die omvat:
a) de uitvoering van een voorbereidende analyse door de directeur, in samenwerking met het opvoedend team van de school, en de mededeling daarvan aan de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst;
b) een voorbereidende vergadering, op initiatief van de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, met de directie en de inrichtende macht met het oog op de organisatie van de gewenste ontmoetingen tijdens de tussentijdse evaluatie;
2° de uitvoering van de tussentijdse evaluatie door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, met inbegrip van de vergaderingen die de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst kan beslissen te organiseren;
3° de voorstelling van het tussentijds evaluatieverslag door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst.
§ 2. De afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst deelt de betrokken school uiterlijk zes kalendermaanden voor het begin van de evaluatie en na overleg met de directeur en de inrichtende macht via de toepassing "PILOTAGE" de begindatum van de tussentijdse evaluatie mee. De tussentijdse evaluatie begint ten vroegste op de eerste dag van het vierde jaar van uitvoering van de doelstellingenovereenkomst en ten laatste één maand na de eerste dag van het vierde jaar van uitvoering van de doelstellingenovereenkomst.
De voorbereidingsfase bedoeld in § 1, 1°, vindt plaats vóór de datum bedoeld in lid 1. De tussentijdse evaluatie bedoeld in § 1, 2°, en de indiening van het evaluatieverslag bedoeld in § 1, 3°, worden gespreid over een periode van maximaal 120 kalenderdagen vanaf de begindatum van de tussentijdse evaluatie die aan de school is meegedeeld.
Art.3. § 1. De directeur voert, in samenwerking met het opvoedend team van de school, een voorbereidende analyse uit van de eerste drie jaar van de doelstellingenovereenkomst. Deze voorbereidende analyse:
1° maakt deel uit van een zelfevaluatieproces en heeft tot doel de reflectie van de school voorafgaand aan de tussentijdse evaluatie te structureren;
2° stelt de school in staat te analyseren:
a) haar verwezenlijkingen sinds het begin van de uitvoering;
b) de aanpassingen die de school al heeft gemaakt;
c) de al waarneembare veranderingen;
d) zo nodig, de aanpassingen die in de doelstellingenovereenkomst moeten worden aangebracht;
3° is opgebouwd rond de volgende elementen:
a) de veranderende algemene context van de school;
b) een synthetische analyse van de uitvoering van de actieplannen, specifieke doelstelling per specifieke doelstelling, met inbegrip van de transversale strategieën bedoeld in artikel 1.5.2-3, § 1er, 4°, 5° en 6°, van het onderwijswetboek;
c) zo nodig, manieren om de doelstellingenovereenkomst aan te passen met het oog op de verdere uitvoering ervan.
In het kader van de opdracht bedoeld in artikel 4, eerste lid, 2°, van het decreet van 28 maart 2019 betreffende de steun- en begeleidingscellen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap en betreffende het statuut van de steun- en begeleidingsadviseurs, biedt de bevoegde steun- en begeleidingscel haar steun aan de school aan voor het opstellen van deze voorbereidende analyse.
De directeur zendt de in lid 1 bedoelde voorbereidende analyse via de toepassing "PILOTAGE" toe aan de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, uiterlijk 21 kalenderdagen vóór de door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst overeenkomstig artikel 2, § 2, lid 1, meegedeelde datum. Het modeloverzicht van deze voorbereidende analyse is als bijlage bij dit besluit gevoegd (bijlage 1).
§ 2. Na ontvangst van de voorbereidende analyse en met het oog op de voorbereiding van de tussentijdse evaluatie stelt de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, na overleg met de directeur en de inrichtende macht van de betrokken school:
1° het schema van de vergaderingen die hij wenst te houden met sommige of alle personen bedoeld in artikel 1.5.2-9, § 1, tweede lid, van het onderwijswetboek;
2° de praktische regeling van deze vergaderingen;
3° de belangrijkste discussiepunten waarop de vergaderingen zullen worden toegespitst.
Het staat de afgevaardigde voor het doelstellingencontract vrij om tijdens de tussentijdse evaluatie op eigen initiatief of op voorstel van leden van het opvoedend team andere bijeenkomsten te organiseren en andere gesprekspartners te ontmoeten.
Art.4. Op basis van de in artikel 3 bedoelde elementen en na alle elementen van de evaluatie te hebben geanalyseerd, voert de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst de tussentijdse evaluatie van de doelstellingenovereenkomst van de betrokken school uit, die hij/zij vastlegt in een tussentijds evaluatieverslag. De opzet van het tussentijdse evaluatieverslag is als bijlage bij dit besluit gevoegd (bijlage 2).
De afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst deelt zijn tussentijds evaluatieverslag zo spoedig mogelijk mee aan de betrokken school via de toepassing "PILOTAGE".
Art.5. Het tussentijds evaluatieverslag wordt door de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst voorgelegd aan de directeur en de inrichtende macht.
Vervolgens legt de afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst, vergezeld van de directeur van de school en, in voorkomend geval, de inrichtende macht, het tussentijdse evaluatieverslag in zijn geheel voor aan het opvoedend team, overeenkomstig de tussen hen overeengekomen regelingen. Met deze presentatie wordt de tussentijdse evaluatie afgesloten.
De directeur legt de conclusies van het evaluatieverslag voor aan de lokale organen voor de sociale dialoog en de participatieraad.
Art.6. Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
Art.7. De minister van Onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGEN.
Art. N1.
(Bijlage niet vertaald, zie franse versie)
Art. N2.
(Bijlage niet vertaald, zie franse versie)