Details





Titel:

7 JULI 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 42.975.655,50 euro voor het boekjaar 2022 aan de gemeenten en de OCMW's van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alsook aan de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens, om de gevolgen op te vangen van de hervorming van de regelgeving betreffende gesubsidieerde contractuelen (geco's) bij de plaatselijke besturen



Inhoudstafel:


Art. 1-11



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten van basisallocatie 10.005.27.22.43.22 van de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022 wordt voor het boekjaar 2022 een subsidie van 42.975.655,50 euro toegekend aan de gemeenten en de OCMW's van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, alsook aan de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens, zoals bepaald in artikelen 4 en 5 van dit besluit.

Art.2. De subsidie betreft de periode van 1 januari 2022 tot 31 december 2022 en heeft de volgende doelstellingen:
  - plaatselijke besturen financieel steunen na de gedeeltelijke opheffing van de regelgeving betreffende gesubsidieerde contractuelen (behalve de inschakelingsbanen en het "Cicogneplan") voor hun diensten;
  - plaatselijke besturen toelaten het bestaande personeel na de verdwijning van het gecostatuut in dienst te houden. Het doel is deze werkgelegenheid te verduurzamen en de betrokkenen in de gelegenheid te stellen een loopbaan op langere termijn uit te bouwen, hetzij als contractueel hetzij als vastbenoemd personeelslid overeenkomstig het statuut;
  Overeenkomstig artikel 19, 6°, tweede lid, van de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, wordt de begunstigde gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1 januari 2022.
  De uit te voeren bovenbedoelde acties zijn opdrachten van algemeen belang die een begrotingsjaar bestrijken.
  De personeelsuitgaven vormen een aanzienlijke en terugkerende last en bestrijken eveneens een begrotingsjaar.

Art.3. De subsidietoekenning hangt af van de volgende voorwaarde:
  - De verplichting voor elke gemeente, elk OCMW en voor de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens al hun vacatures te bezorgen aan Actiris, de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling.
  Artikel 6 § 2 gaat uitvoeriger in op de bewijsstukken.

Art.4. De voor dit beleid middelen stemmen overeen met het premiebudget voor gesubsidieerde contractuelen en met het budget voor verlagingen van de socialezekerheidsbijdragen, berekend door Actiris op basis van de reële kostprijs van de maatregel in het referentiejaar 2018, rekening houdend met de bezettingsgraad.
  Zodoende werd de kostprijs voor de gecopremies en voor de sociale lastenverlagingen bepaald op basis van de prestaties in 2018 voor elke gemeente, elk OCMW en voor de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens. De arbeidsovereenkomsten in het kader van het "Plan Cicogne" en van de VGC, de inschakelingsovereenkomsten, de voormalige IBF-banen en de geco-inschakelingsbanen vielen buiten deze berekening. Voor de geco-inschakelingsbanen is de overeenkomst tegen de achtergrond van de hervorming wel degelijk opgezegd. De financiering van deze dienstbetrekkingen zal vanaf 1 januari 2021 echter via een partnerschap tussen Actiris en de OCMW's verlopen.
  De subsidie wordt geïndexeerd volgens een mechanisme dat betrekking heeft op het deel van de subsidie dat overeenstemt met de verlagingen van de socialezekerheidsbijdragen van de werkgever. Vanaf het begrotingsjaar 2022 wordt het bedrag van de verlagingen van de RSZ-bijdragen geïndexeerd met 2%. Het deel voor de Actiris-premies blijft onveranderlijk: de wettelijke grondslag van het geco-stelsel voorziet immers niet in de indexering van het bedrag van de Actiris-premies.
  Gezien de indexeringen in 2022 werd voor het begrotingsjaar 2022 een bijkomende indexering van 2% toegekend op de tegemoetkoming voor de verlagingen van de socialezekerheidsbijdragen van de werkgevers.
  De toegepaste coëfficiënt wordt dus als volgt berekend: 1,02 x 1,02 = 1,0404.
  Teneinde het niet-indexeerbare bedrag van de Actiris-premies vast te leggen en de tegemoetkoming voor de verlagingen van de socialezekerheidsbijdragen van de werkgevers te indexeren, zal het bedrag van de subsidie voor het begrotingsjaar 2022 als volgt worden berekend:
  28.612.071,13 euros + (13.805.828,87 euros x 1,0404) = 42.975.655,50 euros


28.612.071,13 € +
  Actiris-premie 2021
13.805.828,87 € x 1,0404
  RSZ-premie 2021 x 1,0404
= 42.975.655,50 €
  = Subsidie 2022
28.612.071,13 € +
  Prime Actiris 2021
13.805.828,87 € x 1,0404
  Prime ONSS 2021 x 1,0404
= 42.975.655,50 = Subvention 2022
Vast deel Variabel deel  Partie fixe Partie variable
Art.5. De bedragen worden als volgt verdeeld:


Répartition de la subvention Verdeling van de subsidie
 Communes Gemeenten CPAS OCMW's
  
Anderlecht 3.415.411,80 € 425.154,29 €
Auderghem/Oudergem 985.984,67 € 146.375,35 €
Berchem-Sainte-Agathe/Sint-Agatha-Berchem 720.862,23 € 88.540,10 €
Bruxelles Ville/Stad Brussel 5.835.536,13 € 1.048.306,66 €
Etterbeek 1.592.828,33 € 257.070,37 €
Evere 1.092.500,02 € 191.400,15 €
Forest/Vorst 1.572.156,13 € 322.423,55 €
Ganshoren 762.713,13 € 85.959,82 €
Ixelles/Elsene 1.985.943,59 € 478.764,64 €
Jette 1.309.773,21 € 188.107,95 €
Koekelberg 888.735,29 € 107.690,12 €
Molenbeek-Saint-Jean/Sint-Jans-Molenbeek 3.617.279,94 € 603.259,19 €
Saint-Gilles/Sint-Gillis 1.645.390,53 € 342.359,72 €
Saint-Josse-Ten-Noode/Sint-Joost-ten-Node 1.462.598,87 € 192.678,73 €
Schaerbeek/Schaarbeek 4.543.367,14 € 756.909,38 €
Uccle/Ukkel 2.239.148,01 € 386.878,56 €
Watermael-Boitsfort/Watermaal-Bosvoorde 773.178,79 € 110.445,83 €
Woluwe-Saint-Lambert/Sint-Lambrechts-Woluwe 1.381.194,88 € 156.739,23 €
Woluwe-Saint-Pierre/Sint-Pieters-Woluwe 1.066.151,50 € 143.517,57 €
TOTAL/TOTAAL 36.890.754,19 € 6.032.581,21 €
TOTAL communes et CPAS
  TOTAAL gemeenten en OCMW's
42.923.335,40 €
Association de droit public Les Cuisines bruxelloises
  De publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens
52.320,10 €
TOTAL GENERAL/ALGEMEEN TOTAAL 42.975.655,50 €
Art.6. § 1. De in overeenstemming met artikel 5 verdeelde subsidie wordt voor elke begunstigde in een enkele schijf vereffend in de loop van 2022. Deze betaling gebeurt rechtstreeks op de bankrekening van de begunstigde gemeenten.
  Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde in PDF-formaat verstuurd worden naar volgend adres: isp@gob.brussels.
  § 2. De bewijsstukken bestaan uit:
  - een rapport van Actiris met alle jobaanbiedingen van de gemeente, het OCMW of de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens, met hun publicatienummer bij deze arbeidsbemiddelingsdienst, en dit voor de periode van 1st januari 2022 tot 31 december 2022. Ter bevestiging van de bekendmaking van al hun jobaanbiedingen bij Actiris zal dit document worden bezorgd aan de gemeenten, OCMW's en de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens. Het plaatselijk bestuur zal moeten nagaan of alle werkaanbiedingen wel degelijk aan Actiris zijn bezorgd. De bevestiging moet naar het bestuur worden verzonden en moet voor echt zijn verklaard, op erewoord van de burgemeester en de gemeentesecretaris, de voorzitter en de secretaris van het OCMW of de directeur-generaal van de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens.
  De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 31 maart 2023 elektronisch ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke besturen op volgend adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels, tegen elektronisch ontvangstbewijs.
  Het OCMW en de gemeente moeten hun bewijsstukken niet gelijktijdig indienen.
  Het OCMW mag de bewijsstukken rechtstreeks overmaken aan de directie van de gesubsidieerde initiatieven.
  De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend.
  Geen enkel bijkomend stuk zal worden aanvaard na de hierboven vermelde datum.
  De controle van die bewijsstukken door de beherende administratieve dienst moet toelaten vast te stellen dat alle toekenningsvoorwaarden vervuld zijn.
  Zodra de controle van deze stukken verricht is, zal de bevoegde ordonnateur de begunstigde inlichten over het resultaat ervan.
  Na de controle van de bewijsstukken heeft de begunstigde vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen.
  De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de argumenten van de begunstigde.

Art.7. De begunstigde gemeenten moeten het aandeel van de subsidie dat toekomt aan de OCMW's of aan de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens onmiddellijk doorstorten.

Art.8. De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen of zijn bestuur kan aan de begunstigde alle bijkomende informatie vragen die nodig is voor de behandeling van het dossier en ter plaatse alle nuttige stappen ondernemen om ze te verzamelen.

Art.9. De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke Besturen bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel is de administratieve dienst die wordt aangewezen voor het goede beheer van de door dit besluit toegekende kredieten.

Art.10. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2022.

Art. 11. De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.