Details





Titel:

10 NOVEMBER 2022. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs met betrekking tot het leerlingenbegeleidingsdossier (DAccE)(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 31-01-2023 en tekstbijwerking tot 16-02-2024)



Inhoudstafel:


Art. 1-13, 13/1, 14-15
BIJLAGEN.
Art. N1-N4



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
  1° samenvattend verslag: het samenvattende verslag zoals gedefinieerd in artikel 1.10.1-1, 3°, van het Wetboek;
  2° wetboek: het Wetboek van basis- en secundair onderwijs;
  3° onderwijsteam: het onderwijsteam bedoeld in artikel 1.10.1-1, 5°, van het Wetboek ;
  4° pedagogisch team: het pedagogisch team bedoeld in artikel 1.3.1-1, 33°, van het Wetboek;
  5° werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag, met uitzondering van de dagen die op een feestdag vallen;
  6° schoolwerkdagen: schoolwerkdagen zoals gedefinieerd in artikel 1.3.1-1, 42°, van het Wetboek ;
  7° memo: de memo zoals gedefinieerd in artikel 1.10.1-1, 6°, van het Wetboek;
  8° ouder: de ouder zoals gedefinieerd in artikel 1.3.1-1, 45°, van het Wetboek ;
  9° gebruikers: gebruikers in de zin van artikel 1.10.1-1, 10°, van het Wetboek.

Art.2. De directeur-generaal van het leerplichtonderwijs wordt aangewezen als de algemene ambtenaar die belast is met het toezicht op het operationele beheer en de administratie van het DAccE met de in artikel 1.10.4-12, § 2, van het Wetboek gedefinieerde opdrachten.

Art.3. De gebruiksvoorschriften bedoeld in artikel 1.10.4-12, § 1, van het Wetboek zijn opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.

Art.4. De DAccE-overzichten bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 7, tweede lid, 1° tot en met 4°, van het Wetboek zijn opgenomen in bijlage 2 bij dit besluit.

Art.5. § 1. Het in artikel 1.10.4-10, § 2, tweede lid, van het Wetboek bedoelde model van het afdrukbare DAccE-rapport is opgenomen in bijlage 3 bij dit besluit. Het is getiteld "DAccE-verslag" en bevat de volgende informatie:
  1° alle gegevens in de rubrieken "administratief" en "schoolloopbaan";
  2° in de rubriek "leerling follow-up", de volgende elementen:
  a) de gegevens in de rubriek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 3°, van het Wetboek;
  b) de lijst van documenten opgenomen in de rubriek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 4°, van het Wetboek;
  c) de gegevens in de rubriek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 6°, van het Wetboek, binnen de grenzen van de leestoegang die aan de betrokken school wordt verleend met toepassing van artikel 1.10.4-9 van het Wetboek.
  Het model kan variëren naargelang het type en het niveau van het onderwijs en de uitvoering van een procedure.
  Overeenkomstig artikel 1.10.4-10, § 2, tweede lid, van het Wetboek wordt het DAccE-verslag alleen aan de ouders of de meerderjarige leerling verstrekt op basis van het krachtens lid 1 vastgestelde verplichte model en afdrukbaar via het DAccE computermedium.
  § 2. Het model voor het aanvragen van het DAccE-verslag in afdrukbare versie, bedoeld in artikel 1.10.4-10, § 2, tweede lid, van het Wetboek, is opgenomen in het DAccE-aanvraagformulier in bijlage 4 bij dit besluit.

Art.6. Het model voor het verzoek tot toevoeging of verwijdering van documenten in het DAccE bedoeld in artikel 1.10.4-6, tweede lid, van het Wetboek is opgenomen in het DAccE-aanvraagformulier in bijlage 4 bij dit besluit.

Art.7. § 1. Met toepassing van artikel 1.10.4-6 van het Wetboek dienen de ouders of de meerderjarige leerling hun verzoek tot toevoeging van een document aan het DAccE in door middel van het DAccE-aanvraagformulier in bijlage 4. Door middel van dit formulier geven zij schriftelijk toestemming voor de opname van documenten in het DAccE, nadat zij ervan in kennis zijn gesteld dat deze documenten in het kader van de onderwijsopvolging van de betrokken leerling kunnen worden geraadpleegd door elke DAccE-gebruiker met toegang tot het DAccE van de leerling, ook in geval van verandering van school.
  De directeur van de school of het PMS-centrum voert de documenten binnen acht schoolwerkdagen na ontvangst in het DAccE in, nadat hij zich ervan heeft vergewist dat zij adequaat en relevant zijn voor het toezicht op het leren van de leerling.
  De directeur van de school of het PMS-centrum voert tegelijkertijd het naar behoren ingevulde en ondertekende DAccE-aanvraagformulier inclusief het verzoek om aanvullende documenten bedoeld in lid 1 in het DAccE in.
  § 2. Teneinde aan de voorschriften te voldoen, bevatten de in lid 1 bedoelde documenten de volgende gegevens:
  1° titel (rubriek);
  2° identificatie van de auteur van het document;
  3° beroep van de auteur;
  4° datum van ondertekening;
  5° handtekening van de auteur.
  Alleen documenten in "PDF"-formaat worden naar het DAccE geüpload.
  De metagegevens over de documenten die naar het DAccE kunnen worden geüpload, zijn als volgt:
  1° soort document ;
  2° bron van het document ;
  3° of het document permanent is of niet.
  § 3. Het verzoek tot verwijdering van documenten als bedoeld in artikel 1.10.4-6, lid 2, van het Wetboek moet worden gedaan met behulp van het DAccE-aanvraagformulier bedoeld in bijlage 4.
  De directeur van de school of het PMS-centrum heeft acht schoolwerkdagen tijd om het gevraagde document uit het DAccE te verwijderen.

Art.8. De ouders van de leerling die minderjarig is of de meerderjarige leerling geven schriftelijk of in het kader van het in artikel 2.3.1-3, eerste paragraaf, tweede lid, van het Wetboek bedoelde overleg hun toestemming aan:
  1° de opname in het DAccE van aanvullende informatie over de monitoring van het leren van de leerling betreffende de acties van de ouders ter ondersteuning van het leren van hun kind in de rubriek bedoeld in artikel 1.10.2 - 2, § 5, tweede lid, 2°, van het Wetboek ;
  2° de raadpleging van deze informatie door personen met leestoegang tot het DAccE van de student.
  Het verkrijgen van de in lid 1 bedoelde toestemming is geen voorwaarde voor de uitvoering van de in artikel 2.3.1-3 van het Wetboek bedoelde specifieke aanvullende differentiatie- en gepersonaliseerde steunmaatregelen.
  In het geval van een fout in de codering van een ouderactie kunnen ouders de directeur van de school om correctie verzoeken met behulp van het DAccE-aanvraagformulier in bijlage 4. De correctie vindt plaats binnen twintig werkdagen na de uiterste datum voor het DAccE-verslag. In het geval van de codering voor de laatste woensdag van het schooljaar kan de correctie worden aangebracht tot en met de vijfde schoolwerkdag na het begin van het schooljaar.
  De ouders of de meerderjarige leerling kunnen te allen tijde verzoeken de met hun instemming in het DAccE gecodeerde actie van de ouders te verwijderen door middel van het in bijlage 4 bedoelde DAccE-aanvraagformulier. De directeur van de school dient het verzoek binnen vijf schoolwerkdagen na ontvangst van het in bijlage 4 bedoelde formulier in bij de regeringsdiensten.

Art.9. Het model voor het verzoek om correctie van onjuiste gegevens in het DAccE, bedoeld in artikel 1.10.3-2, § 9, 5°, van het Wetboek, is opgenomen in het DAccE-aanvraagformulier in bijlage 4 bij dit besluit.
  Het verzoek bedoeld in lid 1 kan betrekking hebben op de informatie vervat in de rubriek "administratief", "onderwijstraject", alsook op de informatie vervat in de rubriek bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 3°, van het Wetboek van de rubriek "leerlingen follow-up".
  De schooldirecteur dient de aanvraag binnen vijf schoolwerkdagen na ontvangst van het in bijlage 4 bedoelde formulier in bij de regeringsdiensten.

Art.10.§ 1. De creatie van toegangen door de regeringsdiensten overeenkomstig artikel 1.10.3-1, § 1, lid 3, van het Wetboek is afhankelijk van:
  1° de bevestiging van de inschrijving van de leerling in de databanken van de regeringsdiensten;
  2° de machtigingen die door de inrichtende machten of hun afgevaardigden zijn verleend aan de leden van de pedagogische en multidisciplinaire teams van het PMS-centrum die verantwoordelijk zijn voor de leerling voor wie zij de hiërarchische verantwoordelijkheid dragen.
  De schooldirecteur of het PMS-centrum kan, na bevestiging van inschrijving in de databanken van de regeringsdiensten, toegang krijgen tot het DAccE van de leerlingen voor wie hij verantwoordelijk is en de dossiers inzien.
  Vanaf de tweede maandag van elk schooljaar kunnen de leden van het onderwijsteam, het onderwijsteam of het technisch personeel van het PMS-centrum, na bevestiging van de inschrijving in de databanken van de regeringsdiensten, toegang krijgen tot het DAccE van de leerlingen voor wie zij verantwoordelijk zijn en de dossiers raadplegen. Deze toegang is geldig tot de laatste dag van het schooljaar inbegrepen. In geval van verandering van school gedurende het jaar is deze toegang geldig tot de bevestiging van een inschrijving in een andere school.
  Indien nodig kan een toekomstige gebruiker, om sneller toegangen te kunnen creëren, een verzoek om toegang tot het DAccE indienen via een applicatie van de regeringsdiensten. De validering berust op de verantwoordelijke van de toekomstige gebruiker.
  § 2. Overeenkomstig artikel 1.10.3-1, § 1, lid 4, van het Wetboek schorsen of beëindigen de inrichtende machten of hun afgevaardigden de toegang tot het DAccE die aan hun personeelsleden is verleend binnen vierentwintig uur na het evenement dat aanleiding geeft tot schorsing of beëindiging van de toegang. De regeringsdiensten stellen een gemeenschappelijke procedure voor incidentenbeheer vast voor alle gebruikers van het DAccE.
  [1 § 3. De creatie van toegangen door de diensten van de Regering overeenkomstig artikel 1.10.3-1, § 2, tweede lid, van het Wetboek is onderworpen aan de volgende voorwaarden:
   1А de bevestiging van de schoolinschrijving van de leerling in de databanken van de diensten van de Regering;
   2А de identificatie van de persoon en de authentificatie met zekerheid van de betrokken persoon dankzij de gegevens uit het nationaal register overeenkomstig artikel 1.10.4-1, tweede lid, van het Wetboek ;
   3А in het geval van ouders, met zekerheid vast te stellen dat de betrokken persoon wel degelijk de rol van ouder uitoefent ten aanzien van de leerling in de zin van artikel 1.3.1-1, 45А, van het Wetboek, dankzij de gegevens uit het nationaal register overeenkomstig artikel 1.10.4-1, tweede lid, van het Wetboek.
   Personen die een toegang wensen tot DAccE van een leerling en die niet zijn opgenomen in de gegevens van het nationaal register, dienen een verzoek in bij de ambtenaar-generaal bedoeld in artikel 2. Alvorens een toegang te creëren, controleren de diensten van de regering of de aanvrager voldoet aan de voorwaarden bedoeld in het eerste lid. Op verzoek van de diensten van de regering verstrekt de aanvrager de documenten die vereist zijn voor deze controle.
   Alvorens een toegang te creëren of te heropenen, voeren de diensten van de regering de nodige controles uit wanneer zij een kennisgeving ontvangen van een gerechtelijke beslissing met betrekking tot de uitoefening van het ouderlijk gezag of de meerderjarigheid en die een impact heeft op de toegang tot Dacc zoals bedoeld in artikel 1.10.3-1, § 2, derde lid, van het Wetboek. ]1
  ----------
  (1)<BFG 2023-12-14/44, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 14-12-2023>

Art.11. § 1. De DAccE's van de leerlingen worden als volgt gevoed.
  In het gewoon onderwijs wordt het gedeelte over het samenvattende verslag en het gedeelte over de aanvullende informatie, waarin de acties van de ouders zijn opgenomen, in voorkomend geval binnen de volgende termijnen ingevuld:
  1° wanneer zij uiterlijk op de vrijdag na de herfstvakantie (Allerheiligen) moeten worden ingevuld, mogen de rubrieken worden ingevuld tussen de maandag van de vijfde week van het schooljaar en de vrijdag na de herfstvakantie (Allerheiligen). Onverminderd artikel 13 mogen zij niet meer worden gewijzigd vanaf de zaterdag na de herfstvakantie (Allerheiligen);
  2° wanneer zij uiterlijk op de vrijdag na de ontspanningsvakantie (carnaval) moeten zijn ingevuld, mogen de rubrieken worden ingevuld tussen de vierde maandag na de wintervakantie (kerstvakantie) en de vrijdag na de ontspanningsvakantie (carnaval). Onverminderd artikel 13 kunnen zij niet meer worden gewijzigd vanaf de zaterdag die volgt op de ontspannings- (carnaval-)feestdagen;
  3° wanneer zij uiterlijk op de laatste woensdag van het schooljaar moeten zijn ingevuld, mogen de rubrieken worden ingevuld tussen de vierde maandag na de voorjaarsvakantie (Pasen) en de laatste woensdag van het schooljaar. Onverminderd artikel 13 kunnen zij vanaf de laatste donderdag van het schooljaar niet meer worden gewijzigd.
  In het gespecialiseerd onderwijs worden het deel over het samenvattende verslag en het deel over aanvullende informatie, waarin de acties van de ouders zijn opgenomen, voor elke leerling ingevuld tussen de vierde maandag na de voorjaarsvakantie (Pasen) en de laatste woensdag van het schooljaar. Onverminderd artikel 14 kunnen zij vanaf de laatste donderdag van het schooljaar niet meer worden gewijzigd.
  § 2. In het gewoon onderwijs kunnen de leden van het onderwijsteam en het multidisciplinaire team van het PMS-centrum een memo individueel coderen tijdens de volgende periodes:
  1° wanneer de in paragraaf 1 bedoelde rubrieken uiterlijk op de vrijdag na de herfstvakantie (Allerheiligen) moeten zijn ingevuld, tussen de tweede maandag van het schooljaar en de vrijdag na de herfstvakantie (Allerheiligen);
  2° wanneer de in punt 1 bedoelde rubrieken uiterlijk op de vrijdag na de ontspanningsvakantie (carnaval) moeten worden ingevuld, tussen de zaterdag na de herfstvakantie (Allerheiligen) en de vrijdag na de ontspanningsvakantie (carnaval);
  3° waarbij de in lid 1 bedoelde rubrieken uiterlijk op de laatste woensdag van het schooljaar tussen de zaterdag na de ontspanningsvakantie (carnaval) en de laatste woensdag van het schooljaar moeten zijn ingevuld.
  In het gespecialiseerd onderwijs kunnen de leden van het onderwijsteam en het multidisciplinaire team van het PMS-centrum individueel een memo coderen tussen de zaterdag na de ontspanningsvakantie (Carnaval) en de laatste woensdag van het schooljaar.

Art.12. De regeringsdiensten stellen de ouders of de meerderjarige leerling binnen vijf werkdagen na de in de artikel en 1.10.4-3, § 1, en 1.10.4-4, § 1, van het Wetboek vastgestelde termijnen per e-mail in kennis van het DAccE-verslag.
  Gedurende de in het vorige lid bedoelde termijn van vijf werkdagen mogen het gedeelte betreffende het samenvattende verslag en het gedeelte betreffende de aanvullende informatie waarin de acties van de ouders zijn opgenomen, niet worden gewijzigd, gecorrigeerd of geschrapt.

Art.13. § 1. In het kader van een interne bemiddelingsprocedure als bedoeld in artikel 1.10.4-13, § 1 van het Wetboek moet het verzoek om interne bemiddeling volgens de door de inrichtende macht van de betrokken school vastgestelde procedures worden ingediend binnen vijf werkdagen na de uiterste datum voor de mededeling van het DAccE-verslag. De door de inrichtende machten vastgestelde nadere regels moeten de doeltreffendheid van de procedure waarborgen en mogen voor de ouders of de meerderjarige leerling geen postkosten met zich meebrengen.
  De bemiddeling duurt maximaal vijftien werkdagen. Deze termijn gaat in op de eerste werkdag na ontvangst van het verzoek om bemiddeling. Wanneer het geschil betrekking heeft op de inhoud van een voor de laatste woensdag van het schooljaar gecodeerde samenvattend verslag, moet de gehele bemiddelingsprocedure, in afwijking hiervan, tijdens de openingsuren van de scholen plaatsvinden en eindigt zij uiterlijk op de vijfde werkdag na het begin van het schooljaar.
  Binnen de voor de bemiddeling gestelde termijn dient de inrichtende macht een bemiddelingsverslag in, waarvan het model door de regeringsdiensten wordt vastgesteld.
  Elke mogelijke correctie van de gegevens die in het in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 1°, c), van het Wetboek bedoelde commentaar zijn opgenomen door de inrichtende macht van de school of de directeur van de school vindt plaats binnen twintig werkdagen na de uiterste datum voor de mededeling van het DAccE-verslag. In het geval van een samenvattend verslag dat voor de laatste woensdag van het schooljaar moet worden gecodeerd, kan de correctie worden aangebracht tot en met de vijfde werkdag na het begin van het schooljaar.
  Zodra de in paragraaf 4 bedoelde termijn is verstreken, kunnen de gegevens die in het commentaar bedoeld in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 1°, c) van het Wetboek zijn opgenomen, niet meer door de directeur of de inrichtende macht worden gecorrigeerd.
  § 2. In het geval van een aanvraag bij de ambtenaar-generaal overeenkomstig artikel 1.10.4-13, § 2, van het Wetboek, moet het beroep op straffe van niet-ontvankelijkheid worden ingesteld binnen de volgende termijnen:
  1° voor samenvattende verslagen die gecodeerd zijn voor de vrijdag na de herfstvakantie (Allerheiligen) en de vrijdag na de ontspanningsvakantie (Carnaval): binnen tien werkdagen na ontvangst van het interne bemiddelingsverslag. De termijn gaat in op de eerste dag na ontvangst van het verslag;
  2° voor samenvattende verslagen die gecodeerd zijn voor de laatste woensdag van het schooljaar: uiterlijk op de tiende schoolwerkdag na het begin van het schooljaar.
  Overeenkomstig artikel 1.10.4-13, § 2, tweede lid, van het Wetboek kunnen de ouders of de meerderjarige leerling in geval van verandering van school beroep aantekenen zonder het in het eerste lid bedoelde overleg te hebben gevoerder . In dat geval moet het beroep binnen de volgende termijnen worden ingesteld:
  1° voor de samenvattende verslagen die gecodeerd zijn voor de vrijdag na de herfstvakantie (Allerheiligen) en de vrijdag na de ontspanningsvakantie (Carnaval): binnen twintig werkdagen na de uiterste datum voor mededeling van het DAccE-verslag aan de ouders of de meerderjarige leerling;
  2° voor samenvattende verslagen die gecodeerd zijn voor de laatste woensdag van het schooljaar: uiterlijk op de tiende schoolwerkdag na het begin van het schooljaar.
  Elke schrapping van de gegevens die in het in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 1°, c), van het Wetboek bedoelde commentaar zijn opgenomen, vindt plaats binnen veertig werkdagen na de uiterste datum voor de mededeling van het DAccE-verslag. In het geval van een samenvattend verslag dat voor de laatste woensdag van het schooljaar moet worden gecodeerd, kan de schrapping plaatsvinden gedurende tien werkdagen vanaf de tiende schoolwerkdag na het begin van het schooljaar.
  Na het verstrijken van de in het derde lid bedoelde termijnen kunnen de gegevens die in het in artikel 1.10.2-2, § 5, tweede lid, 1°, c), van het Wetboek bedoelde commentaar zijn opgenomen, niet meer door de ambtenaar-generaal worden geschrapt.

Art. 13/1. [1 Ter uitvoering van artikel 13 van het decreet van 31 maart 2022 tot aanlegging van het begeleidingsdossier voor de leerling (DAccE) treden artikel 1.10.3-1, Ї 2, tweede lid, artikel 1.10.3-2, Ї 9, 1А tot 3А, en artikel 1.10.4 - 10, Ї 1, van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs in werking op 1 november 2023]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij BFG 2023-12-14/44, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 14-12-2023>


Art.14. Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

Art.15. De minister bevoegd voor het leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.


BIJLAGEN.
Art. N1.(NOTA : geen Nederlandse versie, zie Franse versie)

Art. N2.
  (NOTA : geen Nederlandse versie, zie Franse versie)

Art. N3.
  (NOTA : geen Nederlandse versie, zie Franse versie)

Art. N4.
  (NOTA : geen Nederlandse versie, zie Franse versie)