5 MEI 2022. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 10.000.000,00 euro aan de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest voor het ondersteunen van deze gemeenten in het kader van de tijdelijke bescherming van personen die de oorlog in Oekraïne ontvluchten voor het dienstjaar 2022
Art. 1-7
BIJLAGE.
Art. N
Artikel 1. Een subsidie van 10.000.000,00 euros, ten laste van basisallocatie 10.005.27.26.43.22 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022, wordt toegekend aan de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest.
Art.2. De subsidie heeft betrekking op de periode van 24 februari 2022 tot 31 oktober 2022 en is bestemd voor het ondersteunen van de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest in het kader van de tijdelijke bescherming van personen die de oorlog in Oekraïne ontvluchten en van hun integratie voor het dienstjaar 2022.
Overeenkomstig artikel 19, 6°, tweede lid, van de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, wordt de begunstigde gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 24 februari 2022.
Na de invasie van Oekraïne door het Russische leger zijn de gemeenten snel voorbereidingen beginnen te treffen voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Het is dus noodzakelijk 24 februari 2022 te gebruiken als begindatum voor de gesubsidieerde periode.
Art.3. § 1. De subsidie wordt in twee schijven gestort op de IBAN rekening van de begunstigden.
Een eerste schijf van 5.000.000 euro zal worden verdeeld volgens de in de bijlage vermelde sleutel "bevolking" en zal per direct en alleszins vóór 15 mei op de bankrekening van de begunstigden worden gestort via ordonnancering van de betaling.
§ 2. De tweede schijf zal uitgekeerd worden:
- na ontvangst en analyse van de bewijsstukken als bedoeld in § 3, ten belope van het aantal opvangplaatsen dat de gemeenten en hun inwoners creëerden tijdens de periode van 24 februari 2022 tot 31 oktober 2022, meegedeeld door het platform van de CIBG belast met het bijhouden van de beschikbare opvangplaatsen;
- Het toegekende bedrag zal als volgt worden berekend:
Het aantal opvangplaatsen zal berekend worden op basis van het aantal door de gemeenten en hun inwoners gecreëerde opvangplaatsen op het grondgebied van de gemeente, zoals ingeschreven op het platform van de CIBG belast met het bijhouden van de beschikbare opvangplaatsen.
De tweede schijf zal verdeeld worden naar rato per gemeente van het totaal aantal gecreëerde opvangplaatsen door elke gemeente en haar inwoners.
- Het toegekende bedrag zal ter goedkeuring aan de gemeenteontvanger worden bezorgd.
- Het toegekende bedrag zal per direct op de bankrekening van de begunstigden worden gestort via ordonnancering van de betaling.
Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde afzonderlijk verstuurd worden naar volgend adres: Master Data - Brussel Financiën en Begroting - Iris Tower - Sint-
Lazarusplein 2, 22ste verdieping, te 1035 Brussel.
§ 3. De verantwoordingsstukken bestaan uit:
- het aantal tussen 24 februari 2022 en 31 oktober 2022 door de gemeente en haar inwoners gecreëerde opvangplaatsen op het grondgebied van de gemeente, zoals ingeschreven op het platform van de CIBG belast met het bijhouden van de beschikbare opvangplaatsen.
Het aantal opvangplaatsen zal meegedeeld worden door dit platform van de CIBG.
De controle van deze stukken door de beherende administratieve dienst moet het mogelijk maken uit te maken of de vastgelegde uitgaven werkelijk plaatsvonden voor de verwezenlijking van de acties waarin dit besluit voorziet.
Het verleende bedrag zal ter goedkeuring aan de gemeenteontvanger worden bezorgd.
Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen.
De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde uiteengezette middelen.
Art.4. De Minister belast met de Plaatselijke besturen mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.
Art.5. De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten.
Art.6. Dit besluit heeft uitwerking op 24 februari 2022.
Art.7. De Minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGE.
Art. N.
Bijlage : Basisallocatie 10.005.27.26.43.22
Verdeelsleutel voor de eerste schijf van de subsidie
Communes / Gemeenten | Population 2021 Bevolking 2021 | Clef de répartition Verdeelsleutel |
Anderlecht | 121.929 | 9,99% |
Auderghem / Oudergem | 34.723 | 2,85% |
Berchem-Sainte-Agathe / Sint-Agatha-Berchem | 25.441 | 2,09% |
Bruxelles / Brussel | 186.916 | 15,32% |
Etterbeek | 48.331 | 3,96% |
Evere | 43.061 | 3,53% |
Forest / Vorst | 56.281 | 4,61% |
Ganshoren | 25.189 | 2,06% |
Ixelles / Elsene | 87.488 | 7,17% |
Jette | 52.854 | 4,33% |
Koekelberg | 21.873 | 1,79% |
Molenbeek Saint-Jean / Sint-Jans-Molenbeek | 98.112 | 8,04% |
Saint-Gilles / Sint-Gillis | 49.196 | 4,03% |
Saint-Josse-ten-Noode / Sint-Joost-ten-Node | 27.124 | 2,22% |
Schaerbeek / Schaarbeek | 131.451 | 10,77% |
Uccle / Ukkel | 84.774 | 6,95% |
Watermael-Boitsfort / Watermaal-Bosvoorde | 25.221 | 2,07% |
Woluwe-Saint-Lambert / Sint-Lambrechts-Woluwe | 58.010 | 4,76% |
Woluwe-Saint-Pierre / Sint-Pieters-Woluwe | 41.996 | 3,44% |
TOTAL / TOTAAL | 1.219.970 | 100% |