Details





Titel:

10 FEBRUARI 2022. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de wijze waarop de aanvragen voor studietoelagen voor het secundair onderwijs moeten worden ingediend en van de voorwaarden voor de toekenning van die toelagen



Inhoudstafel:


Art. 1-9



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2005201813  2020015525  2021040282 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. De aanvragen tot het bekomen van studietoelagen voor secundair onderwijs worden ingediend langs elektronische weg door middel van een elektronisch formulier dat beschikbaar is op de website van de Directie belast met de studietoelagen.
  In afwijking van het eerste lid kan de aanvraag ingediend worden per aangetekende brief door middel van een afdrukbaar formulier dat beschikbaar is op de website vermeld in het eerste lid, en volgens de daarin vermelde nadere regels.

Art.2. § 1. Behoudens uitzonderlijke gevallen die beperkend bepaald zijn in dit artikel moet een aanvraag worden ingediend uiterlijk op 31 oktober van het schooljaar waarvoor de studietoelage wordt aangevraagd.
  § 2. Als uitzonderlijk geval waarvoor het indieninguitstel door een van de volgende redenen is gerechtvaardigd, wordt erkend:
  1° het overlijden van één van de personen die voorziet in het onderhoud van de leerling of die de leerling ten laste heeft;
  2° de opneming in een ziekenhuis voor een duur van ten minste vijftien opeenvolgende dagen van de leerling of van één van de personen die voorziet in het onderhoud van de leerling of die de leerling ten laste heeft;
  3° het verlies van de hoofdbetrekking van één van de personen die voorziet in het onderhoud van de leerling of die de leerling ten laste heeft;
  4° de laattijdige inschrijving in een inrichting voor secundair onderwijs met volledig leerplan georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap overeenkomstig artikel 1.7.7-2, § 1, van het Wetboek van 3 mei 2019 voor het basis- en secundair onderwijs, en tot instelling van de gemeenschappelijke kern.
  De redenen bedoeld in het eerste lid, 1° tot 3°, kunnen slechts in aanmerking worden genomen als de ingeroepen situaties zich hebben voorgedaan na 1 juli voorafgaand aan het beging van het beoogde schooljaar.
  In alle gevallen bedoeld in deze paragraaf moet de aanvraag ingediend worden uiterlijk op 31 januari van het schooljaar waarvoor de studietoelage wordt aangevraagd.

Art.3. Wanneer de leerling wordt gevraagd om bijkomende documenten te bezorgen, beschikt hij over een termijn van 30 dagen, te rekenen vanaf de datum van de kennisgeving van de Directie belast met de studietoelagen, om deze voor te leggen. Anders wordt de aanvraag afgewezen. Deze beslissing wordt meegedeeld aan de leerling die een beroepsrecht heeft overeenkomstig de artikelen 11 en 12 van het decreet van 18 november 2021 tot regeling van studietoelagen.

Art.4. In artikel 80, § 1, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 3 september 2020 houdende bevoegdheids- en ondertekeningsdelegatie aan de ambtenaren-generaal en aan sommige andere personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap:
  - wordt litera 9 vervangen als volgt: "9° de beslissingen en handelingen genomen met toepassing van het decreet van 18 november 2021 tot regeling van studietoelagen en zijn uitvoeringsbesluiten";
  - in litera 10 worden de woorden "en -leningen " vervangen door de woorden " en -studie" en worden de woorden "houdende regeling van de studietoelagen voor de Franse Gemeenschap, gecoördineerd op 7 november 1983" vervangen door de woorden "van 18 november 2021 bedoeld in litera 9";
  - in litera 11 worden de woorden "subsidies of rentes waarvoor organieke normen gelden die de voorwaarden voor de toekenning ervan bepalen, alsmede het bedrag of de wijze van berekening van dat bedrag voor studietoelagen en -leningen" vervangen door de woorden "studies alsook de aanvraag om terugbetaling met toepassing van het decreet van 18 november 2021 bedoeld in 9 en zijn uitvoeringsbesluiten".

Art.5. In artikel 2, § 2, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 28 januari 2021 tot vaststelling van de procedure voor de indiening van de aanvragen om toelagen voor hogere studies alsook van de voorwaarden voor hun toekenning, in de punten 1°, 2° en 3°, wordt het woord "en" vervangen door het woord "of".

Art.6. In artikel 2, § 2, 4°, van hetzelfde besluit wordt het woord "erkend" vervangen door de woorden "georganiseerd of gesubsidieerd".

Art.7. Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 29 april 2005 tot vaststelling van de wijze waarop de aanvragen voor studietoelagen voor het secundair onderwijs moeten worden ingediend en van de voorwaarden voor de toekenning van die toelagen, wordt opgeheven.

Art.8. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 juli 2021.

Art. 9. De Minister bevoegd voor de studietoelagen voor het secundair onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.