Details





Titel:

20 DECEMBER 2021. - Ministerieel besluit houdende gedeeltelijke uitvoering, wat betreft economisch herstel door middel van digitale technologie in het kader van het REACT-EU-initiatief, van het besluit van de Waalse regering van 23 februari 2017 houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portefeuille(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 10-01-2022 en tekstbijwerking tot 12-10-2022)



Inhoudstafel:


Art. 1-12



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2022205990  2023046661 



Artikels:

Artikel 1.Voor de toepassing van dit ministerieel besluit wordt verstaan onder:
  1° het besluit van de Waalse Regering : het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portefeuille[1 ...]1;
  2° de "SPW EER" : de "Service public de Wallonie Economie, Emploi, Recherche" (de Waalse Overheidsdienst Economie, Tewerkstelling, Onderzoek);
  3° de AdN : de publiekrechtelijke naamloze vennootschap "Agence du Numérique" (Agentschap Digitale Technologieën), opgericht bij het decreet van 28 november 2013 houdende oprichting van het "Agence pour l'Entreprise et l'Innovation" (Agentschap Ondernemen en Innoveren), afgekort A.E.I., gewijzigd bij het decreet van 4 mei 2017;
  4° het webplatform : de webapplicatie, bedoeld in artikel 1, § 1, lid 1, 6°, van het decreet van 21 december 2016, toegankelijk op de website van het Waals Gewest;
  5° de onderneming: de begunstigde die beantwoordt aan de definitie van de onderneming bedoeld in artikel 1, § 1, eerste lid, 2°, van het decreet van 21 december 2016;
  [1 5° /1 de VZW: de begunstigde die beantwoordt aan de definitie van vereniging zonder winstoogmerk bedoeld in artikel 1, 9°, van het besluit van de Waalse Regering;]1
  6° de dienstverlener: de onderneming, natuurlijke persoon of rechtspersoon, die beantwoordt aan de definitie van dienstverlener bedoeld in artikel 1, § 1, eerste lid, 7°, van het decreet van 21 december 2016;
  7° de digitale rijpheid: het gebruik van digitale technologieën om de prestaties van de onderneming [1 of van de VZW]1 te verhogen in het kader van haar strategische prioriteiten en met name om haar digitale bedrijfsstrategie te optimaliseren;
  8° de DIGISCORE: het meetinstrument voor digitale maturiteit, ontwikkeld door AdN en gratis ter beschikking gesteld door Digital Wallonia;
  9° de diagnose: een grondige analyse van de situatie van de onderneming [1 of van de VZW]1 op het vlak van digitale maturiteit of cyberbeveiliging, in de vorm van een gedetailleerd rapport dat de DIGISCORE aanvult;
  6° Verordening (EU) nr. 1303/2013: Verordening (EU) nr. 1303/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling, het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij, houdende algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad en de daaruit voortvloeiende gedelegeerde handelingen;
  11° Verordening (EU) nr. 1301/2013 van het Europees parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en specifieke bepalingen met betrekking tot de doelstelling "Investeren in groei en werkgelegenheid", en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1080/2006
  ----------
  (1)<MB 2022-04-04/01, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 20-04-2022>

Art.2.De steun die uit hoofde van dit besluit wordt verleend en toegankelijk is voor ondernemingen, past in het kader van het thema economisch herstel door middel van digitale technologie, waarbij twee cheques zijn ingevoerd die specifiek zijn voor de maatregel die wordt uitgevoerd en gefinancierd door het EFRO in het kader van het REACT-EU-initiatief.
  [1 De in lid 1 bedoelde steun is ook toegankelijk voor de VZW's onder dezelfde voorwaarden als die welke zijn vermeld in artikelen 5, 6, 7, 8, 9, lid 2.]1
  Deze maatregel, die gebaseerd is op de knowhow van gespecialiseerde deskundigen om de behoeften te evalueren en een strategie te ontwikkelen, is bedoeld ter ondersteuning van een intensiever en veiliger gebruik van digitale instrumenten en kanalen.
  ----------
  (1)<MB 2022-04-04/01, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 20-04-2022>

Art.3. De twee cheques in het thema "economisch herstel door digitale technologie" zijn :
  1° de "diagnose"-cheque is de eerste fase. Het is niet verplicht voor de onderneming wanneer :
  a) in de twaalf maanden voorafgaand aan de indiening van de fase 1- of fase 2-aanvraag een diagnose is gesteld in het kader van een digitale rijpheids- of cyberbeveiligingscheque, en;
  b) op voorwaarde dat de diagnose verband houdt met het lopende project en in fase blijft met de situatie van de onderneming;
  2° de cheque "strategisch actieplan", die betrekking heeft op de vaststelling of de versterking van een strategie voor digitale positionering, een project voor e-business of een beleid inzake infrastructuur en gegevensbeveiliging en die de tweede fase vormt.
  Beide cheques vallen onder de adviespijler van de elektronische portefeuille.

Art.4. De dossiers worden behandeld door elk personeelslid van niveau A, B, C of D zoals omschreven in de artikelen 5 en 6, van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003 houdende de Waalse Ambtenarencode, aangewezen door de Directeur-Generaal van de "SPW EER".
  De beslissingen met betrekking tot de ontvankelijkheid, uitbetaling, controle en invordering van de steun van het geïntegreerd portfolio behoren tot elk personeelslid van niveau A zoals omschreven in het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003 houdende de Waalse Ambtenarencode, aangewezen door de Directeur-Generaal van de "SPW EER".

Art.5.Voor elk van de cheques bevat het dossier bij de indiening van de aanvraag de volgende documenten :
  1° 1° de door het webplatform gegenereerde chequeaanvraag;
  2° 2° de door het webplatform gegenereerde overeenkomst tussen begunstigde en dienstverlener. Deze overeenkomst kan aangevuld worden met elementen die specifiek zijn voor de gevraagde steun;
  3° [1 voor de ondernemingen]1 het de minimis-attest, downloadbaar op het webplatform;
  4° voor de ondernemingen, het kmo-attest, downloadbaar op het webplatform;
  5° het diagnostisch rapport voor de cheque "strategisch actieplan".
  [2 6° de verklaring op erewoord, die kan worden gedownload vanuit het webplatform, waaruit blijkt dat de VZW in aanmerking komt.]2
  Voor elke cheque, bij het afsluiten van de prestatie, omvat het dossier de volgende documenten :
  1° het verslag over de uitvoering van de dienstverlening, gegenereerd door het webplatform. Dit verslag kan aangevuld worden met elementen die specifiek zijn voor de gevraagde steun.
  2° de schriftelijke overhandiging aan de begunstigde;
  3° de staat van de prestaties;
  4° de factuur van de dienstverlener.
  De SPW EER kan om aanvullende informatie vragen voor de beoordeling van het dossier.
  De persoonsgegevens van de onderneming [3 of van de VZW]3 en de dienstverlener, verwerkt in het kader van het beheer van een dossier, zijn :
  1° de naam van de onderneming en van de dienstverlener, handelend als natuurlijke persoon;
  2° de identiteit van de wettelijke vertegenwoordiger van de onderneming [4 of van de VZW]4 en van de dienstverlener;
  3° het adres van de maatschappelijke zetel van de onderneming en van de dienstverlener, handelend als natuurlijk persoon;
  4° het ondernemingsnummer van de onderneming en van de dienstverlener, handelend als natuurlijke persoon;
  5° de bankrekening van de onderneming en van de dienstverlener, handelend als natuurlijke persoon.
  ----------
  (1)<MB 2022-04-04/01, art. 3,1°, 002; Inwerkingtreding : 20-01-2022>
  (2)<MB 2022-04-04/01, art. 3,2°, 002; Inwerkingtreding : 20-04-2022>
  (3)<MB 2022-04-04/01, art. 3,3°, 002; Inwerkingtreding : 20-04-2022>
  (4)<MB 2022-04-04/01, art. 3,4°, 002; Inwerkingtreding : 20-04-2022>

Art.6. Naast de in artikel 5 genoemde elementen bevat het dossier :
  1° voor de indiening van een "diagnostische" cheque-aanvraag: de meting van de initiële digitale rijpheid van de begunstigde die wordt berekend met de DIGISCORE;
  2° voor de indiening van een aanvraag voor een cheque "strategisch actieplan": het diagnostisch verslag dat een noodzakelijke voorwaarde is.
  De diagnose bedoeld in paragraaf 1, 2°, mag gesteld zijn in de twaalf maanden voorafgaand aan een eerdere aanvraag voor een digitale rijpheidscheque of een cyberbeveiligingscheque en op voorwaarde dat de diagnose betrekking heeft op het lopende project en in overeenstemming blijft met de situatie van de onderneming. In het laatste geval bevat het chequebestand "strategisch actieplan" ook de maatstaf van de aanvankelijke digitale rijpheid van de begunstigde, die wordt berekend met de DIGISCORE.
  De persoonsgegevens van de onderneming die in het kader van de in de leden 1 en 2 gevraagde aanvullende elementen worden verwerkt, zijn identiek aan die welke in artikel 5, lid 4, worden genoemd.

Art.7.De cheques in het kader van het thema "economisch herstel door middel van digitale technologie" worden gefinancierd met Europese middelen uit het EFRO. Het valt onder Verordening (EU) nr. 1303/2013, Verordening (EU) nr. 1301/2013, het Operationeel Programma Wallonië-2020.EU van het EFRO en de aanvulling op de programmering van het Operationeel Programma Wallonië-2020.EU van het EFRO.
  De in aanmerking komende uitgaven die worden gedekt door de cheques van het thema ""economisch herstel door digitale technologie" zijn:
  1° voor de "diagnose" cheque:
  a) een diagnose van de digitale rijpheid, met inbegrip van het onderzoek naar het vermogen van de begunstigde om bestaande instrumenten te onderhouden of toe te passen, opgevat als het onderzoek van de huidige situatie en de analyse van de behoeften in termen van e-handel en digitale positionering;
  b) het uitvoeren van een cyberbeveiligingsdiagnose, waaronder wordt verstaan een onderzoek naar de huidige situatie en een analyse van de behoeften in termen van beveiliging van instrumenten en bescherming van gegevens;
  2° voor de "strategisch actieplan" cheque:
  a) het uitvoeren van een vergelijkende prestatietest;
  b) het bepalen van bedrijfsdoelstellingen, doelgroepen, kernboodschappen;
  c) trefwoord en verwijzing analyse;
  d) ontwikkeling van een verwijzingsstrategie, met inbegrip van de vaststelling van kernprestatie-indicatoren;
  e) het bepalen van de contentstrategie, d.w.z. het identificeren van netwerken, dragers, tone of voice en het opstellen van een redactionele kalender;
  f) de ontwikkeling van een digitale strategie ter ondersteuning van het interne exploitatie-, marketing- en distributieproces, gekoppeld aan digitale toepassingen die de digitale evolutie van de begunstigde mogelijk maken, zoals online facturering en geautomatiseerd voorraadbeheer.
  [1 g) de begeleiding van de begunstigde bij de uitvoering of verbetering van zijn cyberbeveiligingsstrategie binnen zijn interne processen, met uitzondering van het in overeenstemming brengen in verband met een officiële norm of richtlijn.]1
  ----------
  (1)<MB 2022-04-04/01, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 20-01-2022>

Art.8.§ 1. Het percentage van de steun voor de in aanmerking komende kosten van cheques in het kader van het thema "economisch herstel door digitale technologie" bedraagt negentig procent.
  Het totale bedrag aan overheidssteun dat per onderneming wordt toegekend in het kader van de cheques voor "economisch herstel door digitale technologie" is beperkt tot 7.600 euro exclusief btw.
  § 2. Voor de "diagnose"-cheque bedraagt het maximumbedrag van de overheidsinterventie per begunstigde 1.900 euro exclusief BTW. [1 "Het dekt diensten in verband met een diagnose van de digitale rijpheid tot maximaal één dag, of een diagnose van de cyberbeveiliging tot maximaal één dag, waardoor de meest volledige diagnostische dienst op maximaal twee auditdagen komt. De overheidssteun is beperkt tot 950 euro per dag excl. btw]1.
  Voor de cheque "strategisch actieplan" bedraagt het maximumbedrag van de overheidssteun per begunstigde 5.700 euro exclusief BTW. Het dekt diensten in verband met het ontwerpen van een initiële strategie tot een maximum van drie dagen of het versterken van een bestaande strategie tot een maximum van twee dagen. [1 "De diensten kunnen gericht worden op ten hoogste twee van de drie interventiegebieden, te weten digitale positioneringsstrategie, e-commerce-project en cyberbeveiligingsbeleid. Wanneer de diensten betrekking hebben op twee gebieden kunnen ze tot maximaal zes dagen uitgebreid worden. De overheidssteun is beperkt tot 950 euro per dag excl. btw]1.
  De diensten worden verleend binnen een termijn van ten hoogste drie maanden, te rekenen vanaf de datum van ontvankelijkheid van de aanvraag voor elk van de cheques.
  Rekening houdend met de uitvoeringsbeperkingen in verband met de Europese financiering van de openbare interventie, moet de afronding van de diensten in verband met de verschillende cheques en de indiening van het betalingsverzoek van de dienstverlener uiterlijk op 31 [2 december]2 2023 plaatsvinden. [2 ...]2
  In geval van uitputting van de begrotingskredieten of stopzetting van de in artikelen 7, lid 1, bedoelde financiering wordt het in artikelen 8, § 1, bedoelde percentage van de steun verlaagd tot nul procent.
  ----------
  (1)<MB 2022-04-04/01, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 20-01-2022>
  (2)<MB 2022-09-01/12, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 22-10-2022>

Art.9.[1 De dienstverleners die gespecialiseerd zijn in de in artikel 7, lid 2, bedoelde diensten en die reeds door de "SPW EER" zijn gelabeld voor de cheques digitale rijpheid en cyberbeveiliging van het thema "digitale omslag van de onderneming", komen in aanmerking voor een uitbreiding van het label en kunnen diensten uitvoeren in het kader van de cheques van het thema "Economisch herstel door digitale technologie" op basis van hun vergelijkbare deskundigheid]1.
  [2 De dienstverleners die gespecialiseerd zijn in de in artikel 7, lid 2, bedoelde diensten en die reeds door de "SPW EER" zijn gelabeld in een ander thema, kunnen in aanmerking komen voor een uitbreiding van het label en diensten uitvoeren in het kader van de cheques van het thema "Economisch herstel door digitale technologie" op basis van een aanvullende evaluatie, uitgevoerd door SPW EER, waaruit de geschiktheid van hun vaardigheden en/of soortgelijke deskundigheid blijkt.]2
  Een dienstverlener mag geen prestatie bedoeld in dit besluit uitvoeren voor een onderneming waarin hij op gelijk welke wijze in het beheer of de controle betrokken is.
  ----------
  (1)<MB 2022-04-04/01, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 20-01-2022>
  (2)<MB 2022-09-01/12, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 22-10-2022>

Art.10. In het kader van de cheques van het thema "economisch herstel door digitale technologie" vermeldt de dienstverlener, naast de minimumelementen die worden gevraagd in artikel 20, § 1, tweede lid, van het besluit van de Waalse Regering, in zijn verslag over de uitvoering van de dienstverlening, gegenereerd door het webplatform :
  1° de gedetailleerde planning van de werkelijke dagen van dienstverlening;
  2° in geval van onderaanneming, de gegevens van de onderaannemer alsook de datums van dienstverlening;
  3° de volgende vermelding:
  "Het bedrag van... euro, beantwoordend aan cheque nr. [chequenummer], wordt door de emittent van de cheque uitgegeven, opgedeeld tussen een overheidstegemoetkoming van... euro, en een aandeel van... euro gestort door de gerechtigde, vereffend. Het te betalen saldo bedraagt dus........ euro en komt overeen met................. (bijv. : BTW, reiskosten,...).".
  De persoonsgegevens van de onderaannemer die als natuurlijke persoon optreedt, verwerkt in het geval bedoeld in paragraaf 1, 2°, zijn :
  1° de benaming;
  2° het adres van de maatschappelijke zetel;
  3° de ondernemingsnummer.

Art.11. De verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens als bedoeld in artikel 5, lid 4, artikel 6, leden 1 en 2, en artikel 10, lid 2, is SPW EER.

Art. 12. Dit besluit houdt op van kracht te zijn op 31 december 2023.