16 DECEMBER 2021. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de toekenning van een herstelsteun aan de ondernemingen die het slachtoffer zijn van de overstromingen van 14 tot 16 juli en van 24 juli 2021 en die als natuurramp zijn erkend(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 27-12-2021 en tekstbijwerking tot 25-10-2022)
Art. 1-11
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° het decreet: het decreet van 11 maart 2004 betreffende de gewestelijke incentives ten gunste van kleine en middelgrote ondernemingen;
2° het decreet van 23 september 2021: het decreet van 23 september 2021 tot instelling van een bijzondere vergoedingsregeling voor bepaalde schade ten gevolge van de overstromingen en de zware regenval die zich van 14 tot en met 16 juli 2021 en op 24 juli 2021 hebben voorgedaan en die als openbare natuurramp zijn erkend;
3° de Minister: de Minister bevoegd voor Economie;
4° de onderneming: de zeer kleine, kleine of middelgrote onderneming bedoeld in artikel 3, paragrafen 3 en 5 van het decreet van 11 maart 2004;
5° de overstromingen van juli 2021: de overstromingen erkend bij het besluit van de Waalse Regering van 28 juli 2021 waarbij de overstromingen die hebben plaatsgevonden van 14 tot 16 juli 2021 als een algemene natuurramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend, alsook bij het besluit van de Waalse Regering van 26 augustus 2021 tot uitbreiding van de algemene natuurramp wegens de overstromingen die zich hebben voorgedaan van 14 tot 16 juli 2021 en bij het besluit van de Waalse Regering van 23 december 2021 waarbij de overstromingen van 24 juli 2021 als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp afgebakend wordt;
6° de vestigingseenheid: de vestigingseenheid zoals bedoeld in artikel I.2., 16°, van Boek I van het Wetboek van economisch recht;
7° de Administratie: de Waalse Overheidsdienst Economie, Tewerkstelling en Onderzoek;
8° Verordening (EU) nr. 1407/2013: Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun.
9° etalage: de etalage van een handelszaak die vanaf de openbare weg zichtbaar maakt welke artikelen er te koop zijn of welke diensten er worden verleend; het begrip etalage dekt ook winkels gelegen in een winkelcentrum of een winkelgalerij.
Art.2. De herstelsteun wordt toegekend overeenkomstig Verordening (EU) nr. 1407/2013.
Art.3. De Minister, of de gemachtigd ambtenaar, verleent volgens de door de Minister bepaalde modaliteiten herstelsteun ten bedrage van vijfduizend euro aan de onderneming :
1° die socialezekerheidsbijdragen betaalt op basis van haar beroepsinkomsten;
2° die een vestigingseenheid heeft op het grondgebied van een gemeente die getroffen werd door de overstromingen van juli 2021;
3° waarvan de activiteit niet behoort tot één van de uitgesloten sectoren bedoeld in artikel 4, eerste lid, van het decreet van 11 maart 2004;
4° waarvan de activiteit bestaat in de verkoop van goederen of het verrichten van diensten aan particulieren, met een etalage en waarbij rechtstreeks contact met de klanten noodzakelijk is;
5° waarvan de vestigingseenheid gewoonlijk ten minste vijf dagen per week en ten minste zeven uur per dag voor het publiek toegankelijk is;
6° die een schadegeval bewijst dat verband houdt met de overstromingen van juli 2021;
7° die de in artikel 4 bedoelde kosten maakt;
8° waarvan de heropening bedoeld in artikel 5, tweede lid, 7°, van dit besluit plaatsvindt in de lokalen die getroffen werden door de overstromingen van juli 2021.
Om te voldoen aan de voorwaarde bedoeld in het eerste lid, 6°, verstrekt de onderneming :
1° het door haar verzekeringsmaatschappij afgegeven schadeattest of, bij ontstentenis van verzekering, het bewijs van de indiening van een aanvraag voor hersteltegemoetkoming overeenkomstig het decreet van 23 september 2021;
2° een fotografisch verslag waaruit blijkt dat er sprake is van een overstromingsgerelateerd schadegeval in de lokalen die gewoonlijk door de onderneming worden gebruikt en die toegankelijk zijn voor de klanten of voor opslagdoeleinden worden gebruikt en die zich rechtstreeks in het verlengde van de etalage van de onderneming bevinden, of, bij ontstentenis daarvan een door de gemeente afgegeven bewijs van het bestaan van een overstromingsgerelateerd schadegeval in de lokalen die gewoonlijk worden gebruikt en toegankelijk zijn voor klanten of worden gebruikt voor opslagdoeleinden en die zich rechtstreeks in het verlengde van de etalage van de inrichting bevinden, of enig ander door de Minister vastgesteld bewijsstuk.
In afwijking van het eerste lid, 8°, wordt de herstelsteun toegekend aan een onderneming die ingevolge een beslissing van een overheidsinstantie haar activiteiten op haar vestigingsplaats niet kan voortzetten.
De in lid 1 bedoelde herstelsteun wordt slechts één keer toegekend per vestigingseenheid die gevestigd is in het Waalse Gewest en ingeschreven is bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, overeenkomstig boek III, titel 2, hoofdstuk 1, van het Wetboek van economisch recht.
Art.4.Subsidiabele uitgaven zijn uitgaven die zijn gedaan en betaald tussen 14 juli 2021 en [1 30 juni 2023]1 en die volgen op:
1° de uitgaven in verband met het aantrekkelijker maken van de etalage;
2° de uitgaven voor marketing en reclame met als doel de aantrekkelijkheid van de activiteit te verhogen;
3° de uitgaven in verband met de ontwikkeling van de informatica, met inbegrip van de creatie van een website met als doel de aantrekkelijkheid van de commerciële activiteit te verhogen;
4° de uitgaven voor de renovatie en de inrichting van het interieur van de beschadigde panden;
5° de uitgaven voor roerende investeringen die rechtstreeks kunnen worden toegerekend aan de uitoefening van de activiteit;
6° de uitgaven in verband met het uithangbord van de vestigingseenheid.
De herstelsteun heeft geen betrekking op uitgaven die reeds zijn gedekt door een verzekering of door de vergoedingen waarin het decreet van 23 september 2021 voorziet, noch op uitgaven voor vervoermiddelen die noodzakelijk zijn voor de bedrijfsvoering en voor laptops.
De Minister kan, om het met dit besluit nagestreefde doel te bereiken, de in lid 1 bedoelde in aanmerking komende uitgaven nader omschrijven of aanvullen, naar gelang van de bijzonderheden waarmee de onderneming ten gevolge van de overstromingen van juli 2021 wordt geconfronteerd.
----------
(1)<BWG 2022-10-06/11, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 26-10-2022>
Art.5.Volgens de door de Minister bepaalde modaliteiten dient de onderneming uiterlijk op [1 31 december 2023]1 via een elektronisch formulier een aanvraag voor herstelsteun in bij de Administratie.
Bij het indienen van het dossier moet de onderneming ten minste de volgende informatie verstrekken:
1° een identificatie van de persoon die gemachtigd is om de aanvraag in naam van de onderneming in te dienen: voornaam, naam;
2° gegevens die de Administratie in staat stellen contact op te nemen met de onderneming: telefoonnummer en e-mailadres;
3° haar ondernemingsnummer bij de Kruispuntbank van Ondernemingen;
4° het adres van de vestigingseenheid van de onderneming gelegen in een gemeente die getroffen werd door de overstromingen van juli 2021;
5° het rekeningnummer van de onderneming.
6° het door haar verzekeringsmaatschappij afgegeven schadeattest of, bij ontstentenis van verzekering, het bewijs van de indiening van een aanvraag voor hersteltegemoetkoming overeenkomstig het decreet van 23 september 2021 alsook het bewijs van de schade van de gebruikelijke lokalen, met inbegrip van de lokalen die toegankelijk zijn voor de klanten;
7° een verklaring op erewoord, die minstens de volgende elementen bevat en vermeldt, waarin de onderneming verklaart :
a) dat zij de plafonds zoals bepaald in de de minimis-Verordening 1407/2013 niet overschrijdt, namelijk 200.000 euro over de laatste drie boekjaren;
b) dat ze de in artikel 5 genoemde uitgavencategorieën in acht neemt;
c) dat subsidiabele uitgaven voor een bedrag dat ten minste gelijk is aan de herstelsteun, binnen de in artikel 4, lid 1, genoemde periode zijn gedaan of zullen worden gedaan;
d) dat ze haar vestigingseenheid opent uiterlijk aan het einde van de twaalfde maand volgend op de datum van de beslissing tot toekenning van de herstelsteun;
e) dat ze de wet- en regelgeving op fiscaal, sociaal, stedenbouwkundig en milieugebied in acht neemt.
----------
(1)<BWG 2022-10-06/11, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 26-10-2022>
Art.6. De beslissing over de ontvankelijkheid en de betaling van de herstelsteun wordt genomen door elk personeelslid van niveau A zoals omschreven in het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003 houdende de Waalse Ambtenarencode en aangewezen door de directeur-generaal van de Administratie.
Het personeelslid van niveau A onderzoekt de aanvraag voor de herstelsteun en wanneer de aanvraag overeenkomstig artikel 5, lid 2, niet ontvankelijk is, schorst hij de aanvraag voor de herstelsteun en deelt hij dit mee aan de onderneming, die haar aanvraag kan aanvullen en voor een nieuw ontvankelijkheidsonderzoek kan indienen.
Als de aanvraag niet binnen een termijn van één maand te rekenen van de datum van schorsing wordt aangevuld en onderworpen aan een nieuw onderzoek van ontvankelijkheid, dan wordt de aanvraag voor de herstelsteun definitief vernietigd.
De herstelsteun wordt toegekend binnen 4 maanden na de dag waarop de Administratie de aanvraag volledig heeft verklaard.
De dag waarop de beslissing over de volledigheid wordt verzonden, is in de termijn begrepen. De vervaldag wordt meegerekend in de termijn. Wanneer die dag evenwel een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag is, wordt de vervaldag naar de eerstvolgende werkdag verschoven.
Art.7. § 1. Indien de onderneming bij de indiening van de in artikel 5 bedoelde aanvraag het bewijs levert dat zij na de overstromingen van juli 2021 opnieuw is geopend, wordt de herstelsteun volledig uitbetaald.
Indien de onderneming na de overstromingen van juli 2021 niet heeft kunnen heropenen op het moment van de in artikel 5 bedoelde aanvraag, wordt de herstelsteun in twee schijven uitgekeerd, en wel als volgt.
1° een eerste schijf van 2.500 euro op basis van de beslissing tot toekenning van de herstelsteun;
2° het saldo op basis van een verklaring op erewoord van de verantwoordelijke voor de onderneming waarin een datum voor de heropening van de onderneming wordt vastgesteld vóór de twaalfde maand volgend op de beslissing tot toekenning van de herstelsteun.
§ 2. De onderneming bewaart de uitgavenstaat en de bewijsstukken die tot de betaling van de herstelsteun leiden, gedurende een periode van vijf jaar, te rekenen vanaf de datum van de in artikel 3 bedoelde beslissing.
De uitgavenstaat en de bewijsstukken worden op verzoek aan de Administratie verstrekt, zodat kan worden nagegaan of aan de voorwaarden voor de toekenning van de herstelsteun is voldaan.
Art.8. De Administratie is de verantwoordelijke voor de verwerking in de zin van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, met betrekking tot de persoonsgegevens die worden verwerkt in het kader van het onderzoek van de aanvraag, de verwerking en de toekenning van de herstelsteun. De persoonsgegevens die in het kader van het onderzoek van de aanvraag, de verwerking en de toekenning van de herstelsteun worden verwerkt, worden door de Administratie bewaard gedurende een periode van vijf jaar, te rekenen vanaf de datum van de in artikel 3 bedoelde beslissing, om na te gaan of aan de voorwaarden voor de toekenning van de herstelsteun is voldaan.
Art.9. Onverminderd artikel 61, 5°, van het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de Waalse openbare bestuurseenheid wordt de herstelsteun, bij niet-inachtneming van de voorwaarden van dit besluit en de daaruit voortvloeiende maatregelen, niet toegekend of terugbetaald indien hij ten onrechte is toegekend. Hetzelfde geldt wanneer de onderneming vrijwillig onjuiste of onvolledige informatie verstrekt, ongeacht de gevolgen van deze informatie op het bedrag van de herstelpremie, onverminderd de strafrechtelijke vervolging die van toepassing is op de personen die deze informatie hebben verstrekt.
Art.10. Dit besluit treedt in werking op de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Art. 11. De Minister van Economie is belast met de uitvoering van dit besluit.