Details





Titel:

4 MAART 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 42.417.900,00 euro voor het boekjaar 2021 aan de gemeenten en de OCMW's van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alsook aan de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens, om de gevolgen op te vangen van de hervorming van de regelgeving betreffende gesubsidieerde contractuelen (geco's) bij de plaatselijke besturen



Inhoudstafel:


Art. 1-11



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Binnen de grenzen van de beschikbare begrotingskredieten van basisallocatie 10.005.27.22.43.22 van de ordonnantie van 18 december 2020 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021 wordt voor het boekjaar 2021 een subsidie van 42.417.900,00 euro toegekend aan de gemeenten en de OCMW's van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, alsook aan de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens, zoals bepaald in artikelen 4 en 5 van dit besluit.

Art.2. De subsidie betreft de periode van 1 januari tot 31 december 2021 en heeft de volgende doelstellingen:
  - plaatselijke besturen financieel steunen na de gedeeltelijke opheffing van de regelgeving betreffende gesubsidieerde contractuelen (behalve de inschakelingsbanen en het "Cicogneplan") voor hun diensten;
  - plaatselijke besturen toelaten het bestaande personeel na de verdwijning van het gecostatuut in dienst te houden. Het doel is deze werkgelegenheid te verduurzamen en de betrokkenen in de gelegenheid te stellen een loopbaan op langere termijn uit te bouwen, hetzij als contractueel hetzij als vastbenoemd personeelslid overeenkomstig het statuut.

Art.3. De subsidietoekenning hangt af van de volgende voorwaarden:
  - Het in dienst houden van de voormalige gesubsidieerde contractuelen door de gecocontracten tegen 1 januari 2021 om te zetten in gewone arbeidsovereenkomsten. Dit moet worden aangetoond aan de hand van de in artikel 6, § 3 gevraagde tabel.
  - De verplichting voor elke gemeente, elk OCMW en voor de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens al hun vacatures te bezorgen aan Actiris, de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling.
  Artikel 6, § 3 gaat uitvoeriger in op de bewijsstukken.

Art.4. De voor dit beleid overgedragen middelen stemmen overeen met het premiebudget voor gesubsidieerde contractuelen en met het budget voor verlagingen van de socialezekerheidsbijdragen, berekend door Actiris op basis van de reële kostprijs van de maatregel in het referentiejaar 2018, rekening houdend met de bezettingsgraad, wat neerkomt op een bedrag van 42.417.900,00 euro.
  Door 2018 als referentiejaar te nemen, zijn de betrokken algemene begrotingsmiddelen voor gesubsidieerde contractuelen bij plaatselijke besturen berekend op basis van alle gecreëerde en gefinancierde dienstbetrekkingen, rekening houdend met de bezettingsgraad ervan en met de verlagingen van de socialezekerheidsbijdragen waarop werkgevers gerechtigd zijn op grond van de gecowetgeving.
  Zodoende werd de kostprijs voor de gecopremies en voor de sociale lastenverlagingen bepaald op basis van de prestaties in 2018 voor elke gemeente, elk OCMW en voor de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens. De arbeidsovereenkomsten in het kader van het "Plan Cicogne" en van de VGC, de inschakelingsovereenkomsten, de voormalige IBF-banen en de geco-inschakelingsbanen vielen buiten deze berekening. Voor de geco-inschakelingsbanen is de overeenkomst tegen de achtergrond van de hervorming wel degelijk opgezegd. De financiering van deze dienstbetrekkingen zal vanaf 1 januari 2021 echter via een partnerschap tussen Actiris en de OCMW's verlopen.

Art.5. De bedragen worden als volgt verdeeld:


Répartition de la subvention
  Verdeling van de subsidie
 Communes
  Gemeenten
CPAS
  OCMW's
  
Anderlecht € 3.375.600,00 € 418.700,00
Auderghem/Oudergem € 975.300,00 € 143.300,00
Berchem-Sainte-Agathe/Sint-Agatha-Berchem € 712.700,00 € 87.000,00
Bruxelles Ville/Stad Brussel € 5.767.000,00 € 1.028.100,00
Etterbeek € 1.574.500,00 € 252.700,00
Evere € 1.079.100,00 € 187.900,00
Forest/Vorst € 1.553.500,00 € 314.800,00
Ganshoren € 751.700,00 € 84.200,00
Ixelles/Elsene € 1.959.400,00 € 471.200,00
Jette € 1.292.700,00 € 185.100,00
Koekelberg € 879.000,00 € 105.900,00
Molenbeek-Saint-Jean/Sint-Jans-Molenbeek € 3.574.700,00 € 593.900,00
Saint-Gilles/Sint-Gillis € 1.624.800,00 € 337.000,00
Saint-Josse-Ten-Noode/Sint-Joost-ten-Node € 1.444.500,00 € 189.500,00
Schaerbeek/Schaarbeek € 4.493.500,00 € 740.900,00
Uccle/Ukkel € 2.208.400,00 € 379.700,00
Watermael-Boitsfort/Watermaal-Bosvoorde € 763.600,00 € 108.500,00
Woluwe-Saint-Lambert/Sint-Lambrechts-Woluwe € 1.359.300,00 € 154.100,00
Woluwe-Saint-Pierre/Sint-Pieters-Woluwe € 1.053.500,00 € 141.200,00
TOTAL/TOTAAL € 36.442.800,00 € 5.923.700,00
TOTAL communes et CPAS
  TOTAAL gemeenten en OCMW's
€ 42.366.500,00
Association de droit public Les Cuisines bruxelloises
  De publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens
€ 51.400,00
TOTAL GENERAL/ALGEMEEN TOTAAL € 42.417.900,00
Art.6. § 1. De in overeenstemming met artikel 5 verdeelde subsidie wordt voor elke begunstigde in een enkele schijf vereffend op voorlegging van een schuldvordering aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel (GOB) overeenkomstig de nadere regels die § 2 bepaalt. De begunstigde moet deze vordering indienen binnen 30 dagen die volgen op de ontvangst van de uitnodiging door de bevoegde ordonnateur.
  § 2. De schuldvorderingen moeten worden ingediend bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Directie Boekhouding - Iris Tower - Sint-Lazarusplein 2, 22ste verdieping te 1035 Brussel, of rechtstreeks in pdf-formaat worden verzonden naar invoice@sprb.brussels.
  De schuldvordering vermeldt:
  - de reden van betaling,
  - het bedrag waarvan de uitbetaling gevraagd wordt,
  - het vastleggingsvisum,
  - het bankrekeningnummer waarop dit bedrag overgeschreven moet worden.
  De begunstigde mag enkel de schuldvordering gebruiken die het bestuur hem zal bezorgen. Dit document moet gedagtekend en ondertekend zijn door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te verbinden. De brief met de betekening van het toegekende bedrag moet aan de zending worden toegevoegd.
  Indien bankgegevens aangemaakt of gewijzigd worden, dient een schriftelijk attest van de begunstigde via een apart schrijven naar volgend adres verstuurd te worden: Master Data - Brussel Financiën en Begroting - Iris Tower - Sint-Lazarusplein 2, 22ste verdieping, te 1035 Brussel.
  § 3. De bewijsstukken bestaan uit:
  - De eind september 2020 door Actiris aan elke gemeente en OCMW bezorgde tabel (Tabel betreffende de overeenkomsten/dienstbetrekkingen/personen voor de gemeente/ het OCMW, door BPB gesubsidieerd vanaf 01.01.2021). Deze tabel was de bijlage bij de brief met aanvullende technische uitleg en begrotingsinlichtingen in verband met de opgezegde overeenkomsten m.b.t. gesubsidieerde contractuelen bij plaatselijke besturen. Het koninklijk besluit nr. 474 van 28 oktober 1986 tot opzetting van een stelsel van door de Staat gesubsidieerde contractuelen bij sommige plaatselijke besturen zal de grondslag vormen voor de inventaris betreffende de voormalige gesubsidieerde contractuelen en de bevestiging van hun behouden dienstbetrekking.
  Met betrekking tot 2021 moet de behouden tewerkstelling van de voormalige gesubsidieerde contractuelen in de tabel vermeld worden op basis van de erin vermelde personen.
  Elke wijziging betreffende de personeelsleden (functiewijziging, bevordering, langdurige ziekte, afdanking, overlijden, ...) zal in deze tabel moeten worden vermeld.
  De tabel moet voor echt worden verklaard, op erewoord van de burgemeester en de gemeentesecretaris, de voorzitter en de secretaris van het OCMW of de directeur-generaal van de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens.
  - Een rapport van Actiris met alle jobaanbiedingen van de gemeente, het OCMW of de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens, met hun publicatienummer bij deze arbeidsbemiddelingsdienst, en dit voor de periode tussen de kennisgeving van dit besluit aan de plaatselijke besturen en 31 december 2021. Ter bevestiging van de bekendmaking van al hun jobaanbiedingen bij Actiris zal dit document worden bezorgd aan de gemeenten, OCMW's en de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens. Het plaatselijk bestuur zal moeten nagaan of alle werkaanbiedingen wel degelijk aan Actiris zijn bezorgd. De bevestiging moet naar het bestuur worden verzonden en moet voor echt zijn verklaard, op erewoord van de burgemeester en de gemeentesecretaris, de voorzitter en de secretaris van het OCMW of de directeur-generaal van de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens.
  De bewijsstukken moeten uiterlijk tegen 31 maart 2022 bezorgd worden aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke Besturen, Directie Gesubsidieerde Initiatieven - Iris Tower, Sint-Lazarusplein 2, 24ste verdieping, te 1035 Brussel.
  Alle stukken moeten door de gemeente worden ingediend.
  De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend.
  Geen enkel bijkomend stuk zal worden aanvaard na de hierboven vermelde datum.
  De controle van die bewijsstukken door de beherende administratieve dienst moet toelaten vast te stellen dat alle toekenningsvoorwaarden vervuld zijn.
  Zodra de controle van deze stukken verricht is, zal de bevoegde ordonnateur de begunstigde inlichten over het resultaat ervan.
  Na de controle van de bewijsstukken heeft de begunstigde vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen.
  De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de argumenten van de begunstigde.

Art.7. De begunstigde gemeenten moeten het aandeel van de subsidie dat toekomt aan de OCMW's of aan de publiekrechtelijke vereniging De Brusselse Keukens onmiddellijk doorstorten.

Art.8. De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen of zijn bestuur kan aan de begunstigde alle bijkomende informatie vragen die nodig is voor de behandeling van het dossier en ter plaatse alle nuttige stappen ondernemen om ze te verzamelen.

Art.9. De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke Besturen bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel is de administratieve dienst die wordt aangewezen voor het goede beheer van de door dit besluit toegekende kredieten.

Art.10. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2021.

Art. 11. De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.