Details





Titel:

22 APRIL 2021. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot toekenning van een subsidie van 3.000.000 EUR aan de Brusselse gemeenten om het statutariseringsbeleid bij de plaatselijke besturen te promoten van het personeel van de gemeenten, de OCMW's, de verenigingen gevormd overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976 op de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn waarvan de raad van bestuur uit OCMW's bestaat, de openbare ziekenhuizen waarvan de gemeenten het tekort ten laste nemen en van de Berg van Barmhartigheid



Inhoudstafel:


Art. 1-8



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Binnen de grenzen van de begrotings-kredieten die daartoe zijn ingeschreven op de basisallocatie 10.004.27.08.43.22 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het dienstjaar 2021, wordt een subsidie van 3.000.000 EUR toegekend aan de Brusselse gemeenten om het statutariseringsbeleid te bevorderen.

Art.2. De in artikel 1 bedoelde subsidie is bestemd om aan het Plaatselijk Bestuur een forfaitair bedrag van 4.000 EUR toe te kennen voor elke nieuwe statutaire benoeming in vast verband van ambtenaren tussen 1 januari 2021 en 31 december 2021 ongeacht hun niveau, en ongeacht of ze personeelsleden zijn van de gemeenten, de OCMW's, de verenigingen gevormd overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976 op de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn waarvan de raad van bestuur uit OCMW's bestaat, de openbare ziekenhuizen waarvan de gemeenten het tekort ten laste nemen of van de Berg van Barmhartigheid.
  De subsidie wordt gebracht op 6.000 EUR wanneer de geselecteerde kandidaat voor een vaste benoeming op het ogenblik van zijn inschrijving in de benoemingsprocedure een gesubsidieerd contractueel personeelslid was.
  Overeenkomstig artikel 22, 6°, tweede lid, van de ordonnantie van 18 december 2020 houdende de algemene begroting der uitgaven van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2021 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de verrichte acties, wordt de begunstigde gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit, zijnde vanaf 1 januari 2021.

Art.3. § 1. De betaling van de in artikel 1 bedoelde subsidie gebeurt in een enkele keer:
  - Na ontvangst en analyse van de in § 3 bedoelde verantwoordingsstukken.
  - Tegen overlegging van een schuldvordering gericht aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel volgens de modaliteiten bepaald in § 2, binnen de termijn van 30 dagen nadat de begunstigde het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen.
  - Tegen overlegging ten laatste op 1 september 2021, van een boordtabel ingevuld op basis van de beoordelingsindicatoren, volgens het door de Administratie bezorgde model.
  § 2. De bedoelde schuldvordering moet als origineel exemplaar ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Financiën en Begroting - Iris Tower - 22de verdieping, Sint-Lazarusplein 2, 1035 Brussel, of rechtstreeks in PDF formaat naar invoice@gob.brussels
  De schuldvordering vermeldt:
  - de reden van de betaling,
  - het bedrag waarvan betaling wordt gevraagd,
  - het nummer van het visum voor de vastlegging,
  - het bankrekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden.
  De begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden.
  De brief met de notificatie van het toegekend bedrag zal in een keer bij de verzending van de schuldvordering in PDF formaat worden toegevoegd.
  Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde afzonderlijk verstuurd worden naar volgend adres: Master Data - Brussel Financiën en Begroting Iris Tower - 22de verdieping, Sint-Lazarusplein 2 te 1035 Brussel.
  § 3. De bewijsstukken bestaan uit de voorlegging, per instelling, van een tabel die verplicht de volgende elementen chronologisch moet opsommen:
  - Voor de nieuwe statutaire agenten die tijdens de periode tussen 1 januari 2021 en 31 december 2021 vastbenoemd werden, bevat de lijst de opsomming van het aantal betrokken personeelsleden, de naam van die personen, hun graad, de datum van de indiensttreding in de hoedanigheid van stagiair, de datum van de benoeming in vast verband, het geslacht, de taalrol.
  - Indien de geselecteerde kandidaten vóór hun benoeming in 2021 gesubsidieerd contractueel personeelslid waren moet op de lijst ook de datum van de aanwerving als gesubsidieerd contractueel worden vermeld.
  De beslissingen aangaande de indienstneming, en de eventuele stage van de betrokken personeelsleden, alsmede de akten tot benoeming in de hoedanigheid van vastbenoemd statutair personeelslid moeten als bijlage worden verstuurd.
  De hierboven vermelde tabellen moeten met het totale bedrag afgesloten worden en eensluidend worden verklaard door de burgemeester en de gemeentesecretaris of een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden.
  Een boordtabel waarin de behaalde resultaten zijn ingevuld is ook vereist. Dit document moet optekenen hoeveel personeelsleden tewerkgesteld zijn in elke personeelsformatie - statutair/GECO/contractueel - ten opzichte van de cijfergegevens van het voorgaande jaar.
  Een vergelijking tussen het aantal betrekkingen voorzien in de formaties van het personeel en het aantal daadwerkelijk bezette betrekkingen in de loop van het gesubsidieerde jaar ten opzichte van het vorige boekjaar moet worden gedaan in een bondig verklarende nota.
  De bewijsstukken moeten verplicht ten laatste op 31 maart 2022 ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Plaatselijke Besturen - Directie Gesubsidieerde Initiatieven, Iris Tower, Sint-Lazarusplein 2, 24de verdieping te 1035 Brussel.
  De begunstigde gemeenten moeten ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend.
  Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de begunstigde door de bevoegde ordonnateur verzocht een schuldvordering over te maken met vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is op grond van de controle.
  Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde, vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen.
  De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde uiteengezette middelen.

Art.4. De begunstigde gemeenten worden ertoe gehouden het aandeel van de subsidie dat toekomt aan het OCMW, de verenigingen gevormd overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk XII van de organieke wet van 8 juli 1976 op de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn waarvan de raad van bestuur uit OCMW's bestaat en eventueel aan de Berg van Barmhartigheid alsook aan de ziekenhuizen, onmiddellijk door te storten.

Art.5. De Minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te bekomen.

Art.6. De Directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten.
  Wat de evaluatie betreft, heeft de administratie als opdracht om in overleg met de begunstigde en op basis van de boordtabel waarin de resultaten zijn ingevuld, na te gaan of de doelstellingen werden bereikt.
  Deze documenten moeten aan de Directie Gesubsidieerde Initiatieven bezorgd worden samen met de in artikel 3, § 3 bedoelde verantwoordingsstukken en moeten de acties tijdens het betrokken jaar betreffen.

Art.7. Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2021.

Art. 8. De Minister bevoegd voor de Plaatselijke besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.