7 NOVEMBER 2021. - Koninklijk Besluit tot toekenning van een subsidie aan bepaalde steden en gemeenten voor de uitvoering van de GAS-bemiddeling
Art. 1-8
BIJLAGE.
Art. N
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder
- gemeente: de stad of gemeente die een subsidie ontvangt voor de aanstelling van een of meer voltijdse bemiddelaars in het kader van de GAS;
- gerechtelijk arrondissement: het gerechtelijk arrondissement zoals bepaald vóór de inwerkingtreding van de wet van 1 december 2013 tot de hervorming van de gerechtelijke arrondissementen.
Art.2. De staat verstrekt een subsidie aan subsidie voor de aanstelling van een of meer voltijdse bemiddelaars in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties (SAC).
De lijst van begunstigde gemeenten en het maximumbedrag van de aan de gemeenten toegekende subsidie is als bijlage bij dit besluit gevoegd. Deze lijst en de bedragen kunnen elk jaar worden gewijzigd, afhankelijk van de beschikbare middelen.
De staat verbindt zich ertoe de kosten in verband met de bezoldiging van de bemiddelaar te dragen, alsmede de werkings- en investeringskosten die nodig zijn voor de uitoefening van zijn functie. Deze subsidie dient te worden gebruikt in het kader van de uitvoering van dit besluit.
Art.3. De door de bevoegde federale overheid gesubsidieerde bemiddelaar wordt betaald volgens de schaal die is vastgesteld voor functie van niveau A in de gemeentelijke administratie. Hij wordt tewerkgesteld met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur, overeenkomstig de bepalingen van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.
De bemiddelaar moet ten minste 18 jaar oud zijn en een blanco strafblad hebben. De bemiddelaar moet een bachelor- of masterdiploma in de rechten of de criminologie hebben. De bemiddelaar moet tevens beroepservaring op het gebied van bemiddeling hebben of in het bezit zijn van een diploma van een bemiddelingsopleiding of bereid zijn een dergelijke opleiding te volgen.
Art.4. Om voor de volledige subsidie in aanmerking te komen, moeten de gemeenten aan de volgende voorwaarden voldoen:
Kwalitatief :
1. De bemiddelaar neemt namens de sanctionerende ambtenaar deel aan de uitwerking en de follow-up van alle fasen van de bemiddelingsprocedures.
2. De gemeenten wijzen de functie van bemiddelaar toe aan de uitvoering en toepassing van de bemiddelingsprocedure, zoals voorzien in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties, met name de voornoemde wet van 24 juni 2013 en het koninklijk besluit van 28 januari 2014. De gemeenten informeren de eventuele gemeentelijk sanctionerend ambtenaar, de provinciaal sanctionerend ambtenaar, de korpschef van de politiezone, alsook de ambtenaren die door de Gemeenteraad zijn aangeduid om een inbreuk op het gemeentereglement vast te stellen en de precieze gegevens van de persoon die is aangeduid om de functie van bemiddelaar uit te oefenen.
3. De bemiddelaars nemen intern en extern promotie-initiatieven om bemiddeling in het kader van gemeentelijke administratieve sancties te bevorderen.
4. De bemiddelaars nemen actief deel aan de reflectiemomenten die in het kader van de GAS worden georganiseerd. De gemeenten geven de bemiddelaar de tijd om deel te nemen aan vergaderingen georganiseerd door de federale Staat om ervaringen uit te wisselen.
5. De gemeenten steunen de Bemiddelaar in zijn deelname aan initiatieven om overlastproblemen te bestrijden.
6. De gemeenten stellen de bemiddelaar geschikte lokalen ter beschikking zodat hij of zij de bemiddelingssessies in optimale omstandigheden kan uitvoeren. De gemeenten zorgen voor de administratieve ondersteuning die nodig is voor de uitoefening van de functie van bemiddelaar
Kwantitatief
1. De gemeenten stellen de bemiddelaar ter beschikking van de andere gemeenten van hun gerechtelijk arrondissement of van de politiezone voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest via het sluiten van intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomsten. De gemeenten moeten samenwerken. De begunstigde gemeenten werken samen met ten minste 2 gemeenten van hetzelfde gerechtelijke arrondissement/dezelfde politiezone, met name door het sluiten van een intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst.
2. De gemeenten zetten een structurele samenwerking op tussen de (inter)gemeentelijk, provinciaal en gewestelijk sanctionerend ambtenaren en de bemiddelaar zodat zoveel mogelijk gevallen waarin bemiddeling meer aangewezen zou zijn dan een administratieve boete aan de bemiddelaar worden meegedeeld. Minimaal twee keer per jaar vindt overleg plaats met de sanctionerend ambtenaren van de stad die de subsidie ontvangt.
3. De bemiddelaar neemt deel aan de twee vergaderingen die door de federale overheid worden georganiseerd.
Art.5. De betaling van de subsidie is afhankelijk van de naleving van de in dit besluit vastgestelde verplichtingen en van de door de bevoegde federale overheid uitgevaardigde financiële richtlijnen.
De organisatie, het beheer en de controle van de subsidie zullen worden uitgevoerd onder toezicht van en via de bevoegde federale overheid.
Art.6. Uiterlijk op 30 april van het jaar dat volgt op de betaling van de eerste schijf van de subsidie dienen de gemeenten bij de administratie een aangifte in, alsmede een eindafrekening met de bewijsstukken betreffende de eerste schijf van de subsidie en het gevraagde saldo, en een kwantitatief en kwalitatief activiteitenverslag over de werkzaamheden van de bemiddelaar, waarvan het model door de administratie wordt verstrekt.
De betaling van de door de Staat toegekende subsidie geschiedt als volgt:
- een voorschot van 50% van het in de bijlage vastgestelde maximumbedrag van de subsidie, nadat de federale regering de subsidie heeft vastgelegd;
- betaling van het saldo van de subsidie, na goedkeuring van de bovengenoemde documenten.
Art.7. De gemeenten moeten aan de bevoegde federale overheid de bedragen terugbetalen die niet zijn gebruikt of aangewend overeenkomstig de bepalingen van dit besluit of de voornoemde financiële richtlijnen.
De subsidie integraal zal worden teruggevorderd indien niet wordt voldaan aan één of beide van de kwantitatieve criteria (1 en 2) genoemd in artikel 4.
Art.8. De minister bevoegd voor Grootstedenbeleid is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGE.
Art. N.
Steden - Villes | Gerechtelijk arrondissement/politiezone - Arrondissement judiciaire/Zone de police | Bedrag van de subsidie in EUR |
Stad Antwerpen | Antwerpen | 53.600 |
Stad Tongeren | Tongeren | 53.600 |
Stad Kortrijk | Kortrijk | 53.600 |
Stad Sint Truiden | Hasselt | 53.600 |
Stad Leuven | Leuven | 53.600 |
Stad Geraardsbergen | Oudenaarde | 53.600 |
Stad Vilvoorde | Vilvoorde | 53.600 |
Stad Gent | Gent | 53.600 |
Stad Turnhout | Turnhout | 53.600 |
Stad Dendermonde | Dendermonde | 53.600 |
Stad Mechelen | Mechelen | 53.600 |
Stad Oostende | Brugge | 53.600 |
Aubange | Aarlen | 53.600 |
Marche-en-Famenne | Marche-en-Famenne | 53.600 |
Charleroi | Charleroi | 53.600 |
Sambreville | Namen | 53.600 |
Verviers | Verviers | 53.600 |
Doornik | Doornik | 53.600 |
Huy | Huy | 53.600 |
Bastenaken | Neufchâteau | 53.600 |
Luik | Luik | 53.600 |
Nijvel | Nijvel | 53.600 |
Florennes | Dinant | 53.600 |
La Louvière | Bergen | 53.600 |
Jette | PZ Brussel West | 53.600 |
Sint-Lambrechts-Woluwe | PZ Montgomery | 53.600 |
Sint-Joost-Ten-Node | PZ Brussel-Noord | 53.600 |
Saint Gilles | PZ Brussel-Zuid | 53.600 |
Elsene | PZ Brussel-Elsene | 53.600 |
Oudergem | PZ Ukkel/Watermaal-Bosvoorde/Oudergem | 53.600 |