Details





Titel:

30 SEPTEMBER 2021. - Ministerieel besluit ter uitvoering van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 juli 2021 tot instelling van een huurtoelage(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 13-10-2021 en tekstbijwerking tot 20-04-2023)



Inhoudstafel:


Art. 1-6



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2023040386 



Artikels:

Artikel 1. § 1. In overeenstemming met artikel 8 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 juli 2021 tot instelling van een huurtoelage kan het Bestuur vragen dat het aanvraagformulier vergezeld wordt door volgende documenten om over een volledig dossier te beschikken :
  1° het aanslagbiljet met betrekking tot de inkomsten ontvangen tijdens het op twee na laatste jaar voorafgaand aan het jaar van de aanvraag. De aanslagbiljetten van alle gezinsleden die meerderjarig waren op 1 januari van het op twee na laatste jaar voorafgaand aan het jaar van de aanvraag dienen te worden overgemaakt;
  2° een attest van gezinssamenstelling uitgereikt door de gemeentediensten van de woonplaats op het ogenblik van de indiening van de aanvraag. Dit attest max hoogstens een maand oud zijn, te rekenen vanaf de dag van indiening van de aanvraag tot huurtoelage;
  3° voor de personen bedoeld in artikel 1, 10° van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 juli 2021 tot instelling van een huurtoelage, een attest van erkenning van de handicap, uitgereikt door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid of door een ziekenfonds, dat de graad of het percentage handicap vermeldt;
  4° een kopie van het huurcontract, op naam van de aanvrager, diens echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende, van de woning die gehuurd wordt op de dag van indiening van de aanvraag;
  In afwijking van het vorig lid mag de kopie van het huurcontract vervangen worden door een attest uitgereikt door de FOD Financiën dat minstens volgende gegevens vermeld: naam en adres van de verhuurder, naam en adres van de huurder, adres van het goed, datum van aanvang, huurprijs, afsluitdatum van het huurcontract;
  5° een attest van de Openbare Vastgoedmaatschappij bij dewelke de aanvrager is ingeschreven met het ook op de toekenning van een sociale woning. Dit attest dient het aantal voorkeurrechten te vermelden waarover de aanvrager beschikt. Dit attest mag hoogstens twee maanden oud zijn, te rekenen vanaf de dag van indiening van de aanvraag tot huurtoelage;
  6° indien van toepassing, een attest van de instelling bevoegd voor de betaling van de kinderbijslag voor de meerderjarige leden van het gezin die er recht op geven.
  § 2. In het kader van het onderzoek van hernieuwing van de toekenning van de toelage in de zin van artikel 14 § 3 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 juli 2021 tot instelling van een huurtoelage, kan het Bestuur verzoeken om volgende documenten over te maken om over een volledig dossier te beschikken:
  1° het aanslagbiljet met betrekking tot de inkomsten ontvangen tijdens het op twee na laatste jaar voorafgaand aan de eerste dag die volgt op de vervallen periode. De aanslagbiljetten van alle gezinsleden die meerderjarig waren op 1 januari van het op twee na laatste jaar voorafgaand aan de eerste dag volgend op de vervallen periode, dienen te worden overgemaakt;
  2° een attest van gezinssamenstelling uitgereikt door de gemeentediensten van de woonplaats op de eerste dag die volgt op de vervallen periode. Dit attest max hoogstens een maand oud zijn, te rekenen vanaf de eerste dag die volgt op de vervallen periode;
  3° voor de personen bedoeld in artikel 1, 10° van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 juli 2021 tot instelling van een huurtoelage, een attest van erkenning van de handicap, uitgereikt door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid of door een ziekenfonds, dat de graad of het percentage handicap vermeldt;
  4° een attest van de Openbare Vastgoedmaatschappij bij dewelke de aanvrager is ingeschreven met het ook op de toekenning van een sociale woning. Dit attest dient het aantal voorkeurrechten te vermelden waarover de aanvrager beschikt. Dit attest mag hoogstens twee maanden oud zijn, te rekenen vanaf de dag volgend op de laatste dag van de vervallen periode;
  5° indien van toepassing, een attest van de instelling bevoegd voor de betaling van de kinderbijslag voor de meerderjarige leden van het gezin die er recht op geven.

Art.2. Het Bestuur kan op ieder ogenblik verzoeken om bijkomende documenten over te maken met het oog op de controle op de naleving van de toekenningsvoorwaarden, en de voorwaarden tot behoud van de huurtoelage.

Art.3. De betalingen van de toelage gebeuren maandelijks, na de verschuldigde periode.

Art.4. § 1. Delegatie van bevoegdheid en tekenbevoegdheid wordt gegeven aan de Directeur-generaal van Brussel Huisvesting van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel om elke beslissing te nemen in het kader van de bestuurlijke uitvoering van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 15 juli 2021 tot instelling van een huurtoelage.
  § 2. Met toepassing van artikel 10 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 juli 2000 houdende vaststelling van haar werking en tot vaststelling van de ondertekening van de akten van de Regering, is de Directeur-generaal gemachtigd om de bevoegdheden en ondertekeningen bedoeld in de vorige paragraaf over te dragen aan een ambtenaar die ten minste een graad A2 bekleedt.

Art.5. De Directeur-generaal van Brussel Huisvesting is gemachtigd om de kredieten vast te leggen en te vereffenen ten laste van basisallocatie 25.008.31.05.3432 van de gewestelijke begroting.

Art. 6.[1 Bij afwezigheid, verhindering of ambtsvacature van de directeur-generaal van Brussel Huisvesting worden de bevoegdheden opgesomd in de artikels 4 en 5 uitgeoefend door een mandaathouder van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel zoals bepaald in Boek IV van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel.]1
  ----------
  (1)<MB 2023-01-25/06, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 20-04-2023>