Details





Titel:

30 JANUARI 2020. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de uitvoering van de Task force Lokale Financiën



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Oprichting en samenstelling
Art. 1
HOOFDSTUK II. - Opdracht en werking
Art. 2-3
HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen
Art. 4-5



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2019201063 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK I. - Oprichting en samenstelling
Artikel 1. § 1. Er wordt een Task force lokale Financiën opgericht, samengesteld als volgt:
  1° de Minister-President;
  2° de vice-Minister-President(en);
  3° de Minister van Begroting;
  4° de Minister van de Plaatselijke Besturen;
  5° de leidend ambtenaar of de adjunct-leidend ambtenaar van het "Centre régional d'aide aux communes";
  6° de directeur-generaal van de Waalse Overheidsdienst Binnenlandse Aangelegenheden en Sociale Actie;
  7° de secretaris-generaal van de "Union des villes et communes de Wallonie" (Unie van de Waalse steden en gemeenten);
  8° de voorzitter van de Federatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
  9° de voorzitter van de "Association des Provinces wallonnes" (Vereniging van Waalse Provincies).
  De Cel voor financiële informatie en de Inspectie van Financiën worden als waarnemer uitgenodigd en hebben een raadgevende stem.
  § 2. De Task force en de verschillende werkgroepen worden voorgezeten door de Minister van de Plaatselijke Besturen.
  § 3. De leden worden niet bezoldigd om de vergaderingen bij te wonen.
  § 4. Het secretariaat wordt door de Waalse Overheidsdienst Binnenlandse Aangelegenheden en Sociale Actie waargenomen.
  De vergaderingen zijn niet openbaar. De Task force kan echter elke persoon uitnodigen wiens expertise haar informatie kan aanvullen. De aanwezigheid van bovengenoemde personen is beperkt tot de bespreking van het agendapunt waarover ze zich kunnen uitdrukken. Ze zijn niet stemgerechtigd en worden op de hoogte gebracht van het vertrouwelijke karakter van de werken van de Task force.
  § 5. De Task force stelt haar huishoudelijk reglement vast.

HOOFDSTUK II. - Opdracht en werking
Art.2. De Task force is ermee belast de Regering opheldering te geven over de financiële vooruitzichten van de steden en gemeenten.
  De Task force is belast met de behandeling van met name de kwestie van de financiering van de pensioenen van de gemeentelijke ambtenaren en van de politiezones en met de kwestie van de progressieve overname door de provincies van de hulpzones.
  Haar analyse is met name gebaseerd op het verslag en het met redenen omkleed advies van de werkgroepen die over de verschillende thema's zullen worden opgericht, op de gegevens en analyses van de federale Pensioendienst en op de resultaten van de werken die aan de universiteiten en de onderzoekscentra zijn toevertrouwd.
  De Task force is verantwoordelijk voor het toezicht op en de beoordeling van de financiële situatie van de aanvragers van een regionale steun die met name betrekking heeft op de responsabiliseringsbijdragen inzake pensioenen van de personeelsleden van de plaatselijke besturen. In dit kader analyseert ze de relevantie van elke aanvraag en brengt een met redenen omkleed advies in de vorm van een verslag aan de Regering uit.
  In deze context zal zij de kwestie van de houdbaarheid van de lasten in verband met de opeenvolgende leningen die aan de Waalse plaatselijke besturen zijn toegekend, behandelen.

Art.3. De Task force stelt een voorlopig tijdschema voor haar werken vast om de aan haar toevertrouwde opdrachten te vervullen.
  Ze komt ten minste vier keer per jaar bijeen.

HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen
Art.4. Dit besluit treedt inwerking de dag waarop het ondertekend wordt en heft op dezelfde datum het besluit van de Waalse Regering van 21 februari 2019 betreffende het Monitoringcomité van de Regering voor de pensioenen van de personeelsleden van de lokale besturen op.

Art. 5. De Minister van de Plaatselijke besturen is belast met de uitvoering van dit besluit.