Details





Titel:

29 OKTOBER 2020. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de prioritaire studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2021-2022(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 05-11-2020 en tekstbijwerking tot 23-03-2022)



Inhoudstafel:


Art. 1-2



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1.De prioritaire thema's en studierichtingen van de opleidingen tijdens de loopbaan georganiseerd op macroniveau, voor de personeelsleden van het gewoon basisonderwijs, gedurende het schooljaar 2021-2022 hebben tot prioritair doel het implementeren van het Pact voor excellentieonderwijs te ondersteunen en bevatten, in elk geval, de volgende elementen:
  1. Bijwerking van de kennis: zijn kennis verrijken om een inhoud, een beroep beter te beheersen.
  a. Wetenschappelijke kennis : bijvoorbeeld: bijdrage van het recentste onderzoek op het vlak van de cognitiewetenschappen, inzonderheid neurowetenschappen maar ook de relevantie van het blijven zitten, de differentiatie, de leerstoornissen, de remediëring, de psychomotoriek en de sociologie van het curriculum, de gevolgen van de meditatie en van het volle bewustzijn op de jonge kinderen (regulatie en beheer van de emoties);
  b. disciplinair : bijvoorbeeld : nieuwe Franstalige Belgische auteurs, taalvaardigheids- en lichamelijke opvoeding, kennismaking met het optreden, exploitatie en aanwending van de jeugdliteratuur, opvoeding tot verkeersveiligheid, verantwoordelijke consumptie, enz.;
  c. ten opzichte van een onderwijsniveau: vakontdekking, nieuwe hervormingen inzonderheid deze die voortvloeien uit het Pact voor excellentieonderwijs, integratie, taalbad, opvang en ontwikkeling van het kind, gezondheid en hygiëne;
  d. ten opzichte van het implementeren van de gemeenschappelijke kern : opsporing van de moeilijkheden, differentiatie, persoonlijke begeleiding;
  e. ten opzichte van een ambt: veiligheidseisen die specifiek zijn voor sommige ambten of vakken, opleidingen voor stagemeesters, opleidingen ter bestemming van bewegingstherapeuten en kinderverzorgers;
  f. recht en onderwijs, schoolwetgeving en procedures in verband met het administratief dossier van de personeelsleden;
  g. opvoeding tot het milieu en de duurzame ontwikkeling in de schoolcursus en in de opleiding van leerkrachten.
  2. Vragen over de algemene pedagogie en didactiek: PIA, ontwikkelen van de leerling, motivering, studierichting, analyse van het leerproces (inzonderheid de ogenblikken van structurering van de leerprocessen), analyse van de fouten, evaluatie.
  3. Differentiatie, inaanmerkingneming van de specifieke behoeften van de leerling in het gewoon onderwijs (inzonderheid inzake redelijke aanpassingen of inaanmerkingneming van de profielen HP), ontwikkeling van de meertalige bekwaamheden en van meer geletterdheid, de verstevigen van de beheersing van de schooltaal inzonderheid voor de kringen voortkomend uit de migratie en/of die armer zijn en optimalisering van de taalcompetenties van nieuwkomers en allofonen in het kader van het Frans als vreemde taal en van het Frans als onderwijstaal;
  4. Vakdidactiek of bijzondere didactiek: Didactische analyse van een vakbegrip of gebied (bijvoorbeeld punt problematische aangelegenheid of knelpunten begrippen, beheersing van basiswiskundige instrumenten in het kader van het oplossen van problemen, psychomotoriek). Deze opleidingen zullen in verband staan met de nieuwe referentiesystemen. Indien mogelijk zouden de keuzes gemaakt worden op basis van de resultaten van de externe evaluaties. In dit kader zal aan de verwijzing naar de ICT(Onderwijs) gewerkt worden;
  5. Opleiding tot de waarneming en de evaluatie: docimologie, statuut van de fout in leerprocessen (in aanmerking nemen en exploitatie ervan), verscheidene types van evaluatie, opbouwen van evaluatie-instrumenten en criteriaroosters ermee verbonden, opvatten van richtlijnen om zich een opdracht eigen te maken, hulpmiddelen voor het waarnemingsvermogen inzake taal;
  6. Begrip van de verschijnselen van de intermenselijke relaties, beperkte groepen en ontwikkeling van de gedragingen die eigen zijn aan het beheer van de menselijke en democratische relaties (inzonderheid pesterijen onder leerlingen op school);
  7. Relaties en communicatie tussen volwassenen en persoonlijke ontwikkeling van de volwassene (inzonderheid collegiaal werk met inbegrip van de ambtenaren van de PMS-centra, partnerschappen (vb. in verband met het afhaken van school)), alsook het interdisciplinair en meertalig collegiaal werk van de leerkrachten die betrokken zijn bij de leerlingen die taalbadonderwijs volgen, relaties school-gezinnen;
  8. Studie van de sociale, economische en culturele factoren, tegenover de evolutie van de maatschappij, nieuwe technologieën en het digitale tijdperk, die het gedrag van jongeren en hun leeromstandigheden beïnvloeden (inzonderheid afhaken van school);
  9. Bevordering van de ontwikkeling van de digitale competenties van leerkrachten en het gebruik van digitale tools door leerkrachten volgens verschillende benaderingen inzonderheid de exploitatie en creatie van digitale hulpbronnen, de digitale techniek in onderwijspraktijken om nieuwe paden te betreden (waaronder het scenariseren van onderwijsstelsels die de numerieke techniek integreren), de creatie van differentiatiestrategieën met behulp van digitale tools, de begeleiding en de steun aan de motiverende betrokkenheid van de leerling in haar autonomie via het digitale gebruik, de beroepsontwikkeling via de verwerving of de versterking van digitale competenties, de opleidingen tot beroepstoepassingen;
  10. Culturele en artistieke opvoeding (klank en muziek - visueel en beeld - taal en lichamelijk - culturele pedagogie) ;
  11. Opvoeding tot de media (inclusief de strijd tegen stereotypen, de strijd tegen vernederende inhoud om seksuele of gewelddadige aard, de kritische dimensie van het gebruik van digitale technologie met inbegrip van de strijd tegen desinformatie;
  12. Onderwijs inzake emotionele en seksuele relationele leven (EVRAS).
  [1 13. Versteviging van het beheer van de scholen dankzij instrumenten die verband houden met het nieuwe bestuur:
   - vraagstukken, processen en sturingsinstrumenten: toe-eigening, articulatie en betekenis;
   - tussentijdse evaluatie;
   - formatief proces.
   14. De personeelsleden meer betrekken als actoren van hun instelling en hun loopbaan: evaluatie van de personeelsleden.
   15. Aan ieder individu aangepast onderwijs, rekening houdend met de realiteiten en specifieke kenmerken van iedere leerling, in een dynamiek die evolueert en niemand uitsluit:
   - het nieuwe kerncurriculum (dat alle maatregelen omvat die deel uitmaken van de evolutieve aanpak: gepersonaliseerde ondersteuning, specifieke aanvullende maatregelen, ondersteuningsdossier voor leerlingen, formatieve evaluatie, procedures voor behoud); de instelling en organisatie van territoriale clusters.]1
  ----------
  (1)<BFG 2022-02-17/20, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 23-03-2022>

Art. 2. De Minister van Leerplichtonderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.