17 JULI 2020. - Besluit van de administrateur-generaal tot wijziging van het besluit van de administrateur-generaal van 5 september 2016 houdende de organisatie van het intern verzelfstandigd agentschap Wonen-Vlaanderen en houdende delegatie van bevoegdheden aan personeelsleden van het agentschap
Art. 1-15
Artikel 1. In artikel 1 van het besluit van de administrateur-generaal van 5 september 2016 houdende de organisatie van het intern verzelfstandigd agentschap Wonen-Vlaanderen en houdende delegatie van bevoegdheden aan personeelsleden van het agentschap worden volgende wijzigingen aangebracht :
1° punt 5° wordt geschrapt;
2° in punt 6° worden de woorden "A-niveau" vervangen door "N-2 niveau";
3° punt 7 vervangen door "een team dat onder meer bestaat uit de adviseur van de administrateur-generaal, de directeur-generaal, op A3 niveau, en de directeur, op N-2 niveau, onder de leiding van de administrateur-generaal."
Art.2. In artikel 4 van het voormelde besluit wordt paragraaf 3 vervangen door " § 3. De administrateur-generaal is zelf geen toezichthouder en stelt geen toezichthouders aan. De administrateur-generaal is eerste en enige evaluator van het afdelingshoofd van de afdeling Toezicht en tweede evaluator van de directeurs (N-2 niveau) en de toezichthouders binnen het team Toezichthouders bij de afdeling Toezicht. De evaluatie door de administrateur-generaal houdt alleen verband met de opdrachten die niet rechtstreeks behoren tot de bevoegdheden, vermeld in paragraaf 1."
Art.3. In artikel 5, § 2 van het voormelde besluit worden punt 2° en 4° opgeheven.
Art.4. Artikel 8, tweede lid van het voormelde besluit wordt geschrapt.
Art.5. Artikel 14 van het voormelde besluit worden de woorden ", de directeur Wooninspectie" geschrapt.
Art.6. Artikel 15, § 1, tweede lid van het voormelde besluit wordt vervangen door "De directeur Wooninspectie heeft de delegatie, vermeld in het eerste lid, binnen de hem toevertrouwde opdrachten en dossiers."
Art.7. In artikel 16 van het voormelde besluit worden de woorden "in hoofdstuk III van decreet van 27 april 2007 betreffende het hergebruik van overheidsinformatie." vervangen door "in Titel II, hoofdstuk IV van het Bestuursdecreet van 7 december 2018."
Art.8. In artikel 17 van het voormelde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° de zin "Het afdelingshoofd van de afdeling Tegemoetkomingen is gemachtigd om :" wordt vervangen door de zin " Het afdelingshoofd van de afdeling Tegemoetkomingen of de daartoe door de administrateur-generaal of zijn vervanger aangewezen ambtenaren van de afdeling Tegemoetkomingen zijn gemachtigd om :";
2° in punt 3° worden de woorden "door het diensthoofd" geschrapt;
3° in punt 11°, b) wordt tussen "renovatieovereenkomsten" en "te betekenen" de woorden "te ondertekenen en" ingevoegd;
4° punt 12° wordt vervangen door "te beslissen over de toekenning van subsidies, vermeld in artikel 61, 1° van het decreet van 23 december 2011 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2012."
Art.9. In artikel 19 van het voormelde besluit wordt vervangen door : "Het afdelingshoofd van de afdeling Woonbeleid of de daartoe door de administrateur-generaal of zijn vervanger aangewezen ambtenaren zijn gemachtigd om ondervermelde bevoegdheden uit te oefenen die verbonden zijn met het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid :
1° een beslissing nemen over de ontvankelijkheid van subsidieaanvragen, herzieningsaanvragen en aanvragen voor een bijzondere subsidie;
2° de minister adviseren over de beoordeling van subsidieaanvragen, herzieningsaanvragen en aanvragen voor een bijzondere subsidie;
3° een beslissing nemen over de beoordeling van werkingsjaren van projecten;
4° een beslissing nemen over de stopzetting of herziening van de subsidiëring van projecten."
Art.10. Artikel 20 van het voormelde besluit wordt vervangen door :
" § 1. Het afdelingshoofd van de afdeling Woonbeleid of de daartoe door de administrateur-generaal of zijn vervanger aangewezen ambtenaren zijn gemachtigd om de bevoegdheden uit te oefenen die verbonden zijn met de ondersteuning van het lokale woonbeleid en, meer in het bijzonder de taken, vermeld in het Financieringsbesluit van 21 december 2012 en het Procedurebesluit Wonen van 14 juli 2017, uit te oefenen, namelijk :
a) de beoordeling van de ligging van een project in een bestaande woonkern;
b) de deelname aan de beoordelingscommissie.
§ 2. Het afdelingshoofd van de afdeling Woonbeleid of de daartoe door de administrateur-generaal of zijn vervanger aangewezen ambtenaren zijn gemachtigd om de bevoegdheden uit te oefenen die verbonden zijn met :
1° de uitvoering van het wetenschappelijk onderzoek, in bijzonder het verlenen aan de minister van advies over opgeleverde eindrapporten, financiële jaarverslagen en nieuwe ad hoc opdrachten;
2° de ondersteuning van de Visitatieraad en visitatiecommissies, namelijk :
a) het verlenen aan de minister van advies over maatregelen die genomen moeten worden naar aanleiding van de visitatierapporten van de visitatiecommissie;
b) de uitbetaling van vergoedingen aan de visitatoren;
3° de aanvragen tot aanvullende subsidie voor de kosten die verbonden zijn aan externe bijstand voor sociale huisvestingsmaatschappijen.
§ 3. Het afdelingshoofd van de afdeling Woonbeleid of de daartoe door de administrateur-generaal of zijn vervanger aangewezen ambtenaren zijn gemachtigd om :
1° de overeenkomsten te ondertekenen met andere organisaties met het oog op data-uitwisseling in het kader van de uitbouw van het datawarehouse;
2° de adviezen aan de minister te ondertekenen over :
a) de lokale toewijzingsreglementen;
b) de beoordeling van experimentele projecten in een regelluw kader met betrekking tot materies die behoren tot de bevoegdheid van de afdeling Woonbeleid;
c) de onteigeningsaanvragen en aanvragen tot afbakening van een bijzonder gebied in het kader van het recht van voorkoop;
d) de aanvragen tot vrijstelling of vermindering van de specifieke inhaalbeweging voor sociale huurwoningen;
e) de aanvragen tot uitstel voor het objectief voor sociale huurwoningen;
f) de definitieve indeling van gemeenten in categorieën in het kader van de tweejaarlijkse voortgangstoetsen;
3° een beslissing te nemen over :
a) de verlenging van de vernietigingstermijn van lokale toewijzingsreglementen met vijftien kalenderdagen;
b) de ontvankelijkheid van aanvragen tot vrijstelling of vermindering van de specifieke inhaalbeweging voor sociale huurwoningen en van aanvragen tot uitstel voor het objectief voor sociale huurwoningen;
c) aanvragen "BSO bereikt";
4° de brieven te verzenden naar de gemeenten in het kader van de tweejaarlijkse voortgangstoetsen."
Art.11. In artikel 21 van het voormelde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° paragraaf 1 wordt opgeheven;
2° paragraaf 2 wordt opgeheven.
Art.12. In artikel 22 van het voormelde besluit wordt de zin "De directeur wooninspectie of de wooninspecteurs met standplaats te Brussel ondertekent de borderellen zodat de betaling kan worden doorgevoerd" vervangen door de zin "De wooninspecteurs met standplaats te Brussel ondertekenen de borderellen zodat de betaling kan worden doorgevoerd.".
Art.13. Bijlage 1 bij het voormelde besluit wordt vervangen door bijlage 1 die bij dit besluit is gevoegd.
Art.14. Bijlage 2 bij het voormelde besluit wordt vervangen door bijlage 2 die bij dit besluit is gevoegd.
Art. 15. Dit besluit treedt in werking op 1 september 2020, met uitzondering van artikel 11, 2°, dat in werking treedt op 1 januari 2021.
(Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 07-08-2020, p. 58163)