23 APRIL 2020. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 04-05-2020 en tekstbijwerking tot 18-08-2022)
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-2
HOOFDSTUK 2. - De Commissie voor de toegang tot administratieve documenten
Art. 3-11
HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen
Art. 12-13
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit gelden de volgende definities:
1° decreet van 22 december 1994 : het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur;
2° Commissie : de Commissie voor de toegang tot administratieve documenten bedoeld in artikel 8 van het decreet van 22 december 1994;
3° ambtenaren : personeelsleden van de Regeringsdiensten van de Franse Gemeenschap en publiekrechtelijke rechtspersonen die onder de Franse Gemeenschap ressorteren.
Art.2. Voor de afgifte van een kopie van een administratief document kan een vergoeding van 0,10 euro per bladzijde worden gevraagd.
HOOFDSTUK 2. - De Commissie voor de toegang tot administratieve documenten
Art.3. De in artikel 8, § 2, van het decreet van 22 december 1994 bedoelde beroepen en aanvragen om advies worden aangetekend verzonden naar het volgende adres:
Commission d'accès aux documents administratifs
Ministère de la Communauté française
Boulevard Leopold II, 44
1080 Bruxelles
Beroepen en aanvragen om advies kunnen ook per e-mail worden verstuurd naar cada@cfwb.be
Art.4.Elk lid van de Commissie wordt benoemd voor een hernieuwbare termijn van vier jaar.
[1 Op aanvraag van de voorzitter of van elk lid en na de betrokken persoon te hebben gehoord, kan de Commissie in de volgende gevallen met een gewone meerderheid van de aanwezige leden de Regering voorstellen het mandaat van de voorzitter of van elk lid vooraf te beëindigen :
1° indien hij de waardigheid van zijn ambt aantast;
2° indien hij het vertrouwelijke karakter van de beraadslagingen niet naleeft of vertrouwelijke documenten verspreidt waartoe hij toegang heeft in de uitvoering van zijn mandaat;
3° indien hij aan de beraadslagingen van de Commissie deelneemt terwijl hij zich in de situatie bedoeld in artikel 6 bevindt;
4° indien hij niet aan drie opeenvolgende vergaderingen van de Commissie deelneemt zonder deze afwezigheden te kunnen rechtvaardigen.]1
----------
(1)<BFG 2022-05-12/25, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 28-08-2022>
Art.5.§ 1. De voorzitter leidt de debatten. Hij wijst voor elk dossier een verslaggever aan. In overleg met de secretaris stelt hij de datum van de vergaderingen vast en stelt hij de agenda op.
De secretaris stuurt de Voorzitter en elk lid van de Commissie voor elk van zijn vergaderingen een oproeping met de agenda en de nodige documentatie.
Elke oproeping wordt ten minste drie werkdagen voor de datum van de vergadering verzonden.
§ 2 Indien een lid verhinderd of afwezig is, wordt hij vervangen door zijn plaatsvervanger.
Indien een lid ontslag neemt of om welke reden dan ook ophoudt lid van de Commissie te zijn, [1 voltooit zijn plaatsvervanger of een nieuw werkend lid aangesteld door de Regering zijn mandaat. Het mandaat van het nieuw mogelijk lid is hernieuwbaar overeenkomstig artikel 4]1.
Indien de Voorzitter verhinderd is, ontslag neemt of om welke reden dan ook ophoudt lid van de Commissie te zijn, wordt zijn ambt door de ondervoorzitter uitgeoefend.
----------
(1)<BFG 2022-05-12/25, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 28-08-2022>
Art.6. Het is de leden van de Commissie verboden aanwezig te zijn bij een beraadslaging over een aangelegenheid waarin zij een persoonlijk belang hebben of waarin hun ouders of familieleden tot de vierde graad een dergelijk belang hebben.
Het is de leden van de Commissie tevens verboden aanwezig te zijn bij een beraadslaging over gevallen waarin zij rechtstreeks betrokken zijn geweest bij de administratieve beslissing ten aanzien waarvan een aanvraag om advies of een beroep is ingediend.
Art.7. De Commissie kan slechts geldig beraadslagen indien haar Voorzitter of Ondervoorzitter en twee van haar leden aanwezig zijn.
De beslissingen en adviezen worden genomen met een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de Voorzitter doorslaggevend.
De beslissingen en adviezen worden met redenen omkleed.
Art.8. Deelname aan vergaderingen van de Commissie geeft de leden die geen ambtenaar zijn recht op een presentiegeld, waarvan het bedrag als volgt wordt vastgesteld:
1° Voorzitter: 100 EUR;
2° Lid: 75 EUR.
Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd volgens de verhouding tussen het gezondheidsindexcijfer van januari van het lopende jaar en dat van januari van het jaar waarin dit besluit in werking treedt. Zij dekken de werkzaamheden ter voorbereiding van de dossiers.
De leden van de Commissie die geen ambtenaar zijn, komen in aanmerking voor de vergoedingsregeling van het Koninklijk Besluit van 18 januari 1965 tot vaststelling van het algemeen reglement op de reiskosten.
Art.9. De Commissie stelt een huishoudelijk reglement vast. Het wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.
Art.10. Het secretariaat van de Commissie wordt verzorgd door een personeelslid van de diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap.
Art.11. De werkingskosten van de Commissie en haar secretariaatactiviteiten komen ten laste van de begroting van de Franse Gemeenschap.
HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen
Art.12. Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 24 april 1995 tot uitvoering van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur wordt opgeheven.
Art. 13. De Minister die bevoegd is voor ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van dit besluit.