10 SEPTEMBER 2020. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het koninklijk besluit van 4 mei 2007 betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E
HOOFDSTUK I. - Omzetting van Richtlijn (EU) 2018/645 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 tot wijziging van Richtlijn 2003/59/EG betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen en Richtlijn 2006/126/EG betreffende het rijbewijs
Art. 1-13
HOOFDSTUK II. - Overige bepalingen
Art. 14-19
HOOFDSTUK I. - Omzetting van Richtlijn (EU) 2018/645 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 tot wijziging van Richtlijn 2003/59/EG betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen en Richtlijn 2006/126/EG betreffende het rijbewijs
Artikel 1. Richtlijn (EU) 2018/645 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 tot wijziging van Richtlijn 2003/59/EG betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen en Richtlijn 2006/126/EG betreffende het rijbewijs wordt bij dit hoofdstuk omgezet.
Art.2. In de artikelen 2, 6 en 8 van en bijlage 3 bij het koninklijk besluit van 4 mei 2007 betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, laatst gewijzigd bij het koninklijk besluit van 10 januari 2013, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° de woorden "communautaire code" worden telkens vervangen door het woord "Uniecode";
2° de woorden "communautaire code 95" worden telkens vervangen door het woord "Uniecode 95".
Art.3. In artikel 1 van hetzelfde besluit worden de woorden ",gewijzigd bij de richtlijnen 2004/66/EG van 26 april 2004 en 2006/103/EG van 20 november 2006, bij de Verordening (EG) nr.1137/2008 van 22 oktober 2008 en bij de richtlijnen 2013/22/EU van 13 mei 2013 en 2018/645 van 18 april 2018" ingevoegd tussen de woorden "van de Raad" en de woorden "om in Belgisch recht".
Art.4. Artikel 3 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 28 april 2011, wordt aangevuld met een paragraaf 5, luidend als volgt:
" § 5. Is in orde met betrekking tot de vakbekwaamheid, de bestuurder die een van de volgende, nog geldige, documenten voorlegt, waarop de Uniecode 95 vermeld wordt:
1° een rijbewijs;
2° een kwalificatiekaart;
3° een bestuurdersattest.
Het document bedoeld in het eerste lid moet afgegeven worden door een lidstaat van de Europese Unie of van de Europese Economische Ruimte of door Zwitserland.
De vermelding van Uniecode 95 op het bestuurdersattest bedoeld in het eerste lid, 3°, is evenwel niet verplicht indien het document vóór 23 mei 2020 afgeleverd is.".
Art.5. In artikel 4 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 25 januari 2011, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in § 1 wordt 2° vervangen als volgt:
"2° van voertuigen in gebruik bij of onder controle van de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer, diensten verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde en medische noodvervoersdiensten, voor zover het vervoer voortvloeit uit de opdrachten waarmee die diensten zijn belast;";
2° in dezelfde paragraaf 1 wordt punt 3° /1 ingevoegd, luidend als volgt:
"3° /1 van voertuigen waarvoor een rijbewijs van categorie D of D1 vereist is en die worden bestuurd zonder passagiers door onderhoudspersoneel naar of van een onderhoudscentrum dat zich bevindt in de omgeving van de dichtstbijzijnde onderhoudsbasis die wordt gebruikt door de vervoerder, mits het rijden met het voertuig niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is;";
3° in paragraaf 1, wordt punt 4° aangevuld met de woorden ", met inbegrip van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel vervoer van humanitaire hulp";";
4° in § 1 wordt 5° vervangen als volgt:
"5° van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen;";
5° in de Franse versie van paragraaf 1, 6°, worden de woorden "son métier" vervangen door de woorden "ses fonctions";
6° § 1 wordt aangevuld met punt 7° luidend als volgt:
"7° van voertuigen die door landbouw-, tuinbouw-, bosbouw-, veeteelt- of visserijbedrijven worden gebruikt voor het vervoer van goederen in het kader van hun eigen bedrijvigheid, behalve als het besturen van het voertuig deel uitmaakt van de voornaamste activiteit van de bestuurder of het rijden over een grotere afstand geschiedt dan 100 km vanaf de basis van de onderneming die het voertuig bezit, huurt of leaset." ;
7° § 2 wordt opgeheven.
Art.6. In artikel 8, § 1, eerste lid, 3°, van hetzelfde besluit worden de woorden "het daartoe bestemde certificaat" vervangen door de woorden "de overeenkomstig artikel 13/2 afgegeven kwalificatiekaart bestuurder".
Art.7. Paragraaf 1 van artikel 13/1 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een nieuw lid, luidend als volgt:
"Het Belgische of Europese rijbewijs waarvan de in het eerste lid bedoelde personen houder zijn, moet geldig zijn.".
Art.8. In Titel II, hoofdstuk 2, afdeling 4, van hetzelfde besluit, wordt een artikel 13/2 ingevoegd, luidend als volgt:
"Art. 13/2. § 1. De in artikel 8, § 1, eerste lid, 3°, bedoelde personen verkrijgen een kwalificatiekaart bestuurder waarvan het model bepaald is in bijlage 3, indien ze zich in één van de volgende gevallen bevinden:
1° in België de basiskwalificatie overeenkomstig artikel 3, § 3, 2° hebben behaald;
2° in België de nascholing overeenkomstig artikel 3, § 4, lid 2, hebben gevolgd.
Het Belgische of Europese rijbewijs waarvan de in het eerste lid bedoelde personen houder zijn, moet geldig zijn.
§ 2. De in paragraaf 1 bedoelde personen vragen deze kwalificatiekaart aan de "SPW MI" (Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur).
De bestuurder aantoont dat hij de basiskwalificatie in België heeft verkregen indien hij zich in het in paragraaf 1, 1°, bedoelde geval bevindt of bewijst dat hij de nascholing in België heeft gevolgd indien hij zich in het in paragraaf 1, 2°, bedoelde geval bevindt.
Het model van het aanvraagformulier wordt bepaald door de "SPW MI".
§ 3. De Minister of zijn gemachtigde reikt de kwalificatiekaart bestuurder bedoeld in paragraaf 1 uit aan de aanvrager.
§ 4. Er is een vergoeding verschuldigd van 20 euro voor de uitreiking van de kwalificatiekaart bestuurder bedoeld in paragraaf 1.
De minister kan het in de eerste lid bepaald bedrag aanpassen aan de schommelingen van de index van de consumptieprijzen. In dit geval vermenigvuldigt hij het bedrag met het indexcijfer van de voorbijgaande maand en deelt het product door het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand juni 2014. In voorkomend geval verhoogt hij het resultaat met maximum 0,5 euro of verlaagt hij het met maximum 0,49 euro om een eenheid te bekomen. De aangepaste bedragen treden in werking de eerste dag van de tweede maand volgend op de maand gedurende dewelke ze in het Belgisch Staatsblad werden gepubliceerd.
§ 5. Op het moment van de uitreiking van de kwalificatiekaart bedoeld in paragraaf 1 worden 35 kredietpunten afgetrokken van het kredietpuntensaldo indien de bestuurder zich in het in § 1, 2°, bedoelde geval bevindt.
Artikel 13, § 3, is van toepassing.".
Art.9. Artikel 45 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 10 januari 2013, wordt aangevuld met een paragraaf 5, luidend als volgt:
" § 5.Elke opleiding gevolgd door de bestuurder om aan de onderstaande verplichtingen te voldoen, wordt voor zeven kredietpunten in aanmerking genomen:
1° voor het goederen vervoer, de opleiding inzake het vervoer van gevaarlijke goederen krachtens Richtlijn 2008/68/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 september 2008 betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen over land;
2° voor het goederenvervoer, de opleiding inzake het vervoer van dieren krachtens Verordening (EG) nr. 1/2005 van de Raad van 22 december 2004 inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten en tot wijziging van de Richtlijnen 64/432/EEG en 93/119/EG en van Verordening (EG) nr. 1255/97;
3° voor het personenvervoer, de opleiding inzake de omgang met personen met een handicap krachtens Verordening (EG) nr. 181/2011 van het Europees Parlement en van de Raad van 16 februari 2011 betreffende de rechten van autobus- en touringcarpassagiers en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004.
De bestuurder aantoont dat hij deze opleiding heeft gevolgd binnen een periode van vijf jaar voorafgaand aan de datum van de verlenging van de geldigheidsduur van het bewijs van vakbekwaamheid om deze kredietpunten te genieten.
In afwijking van het eerste lid worden veertien kredietpunten voor de in het eerste lid, 1°, bedoelde opleiding toegekend indien de volgende voorwaarden zijn vervuld:
1° de bestuurder kan aantonen dat hij de opleiding, vermeld in het eerste lid, 1°, gevolgd heeft binnen de periode van vijf jaar die voorafgaat aan de datum van de verlenging van de geldigheidsduur van het bewijs van vakbekwaamheid;
2° de bestuurder heeft binnen dezelfde periode van vijf jaar die voorafgaat aan de datum van de verlenging van de geldigheidsduur van het bewijs van vakbekwaamheid de opleiding, vermeld in het eerste lid, 2° of 3°, niet als nascholing in aanmerking laten nemen;
3° de opleiding duurt minstens 14 uur.
Voor de toepassing van § 4, eerste lid, wordt aangenomen dat de opleidingen, vermeld in het eerste lid, 1° en 2°, betrekking hebben op het onderwerp, vermeld in punt 2 van bijlage 1 voor de nascholing voor categorie C, en dat de opleiding, vermeld in het eerste lid, 3°, betrekking heeft op het onderwerp, vermeld in punt 1 van bijlage 1 voor de nascholing voor categorie D.".
Art.10. Artikel 55/1 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 28 november 2008 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 20 januari 2008 wordt opgeheven.
Art.11. In titel 7, hoofdstuk 2, van hetzelfde besluit wordt een artikel 76/1, luidend als volgt:
"Art. 76/1. De kwalificatiekaarten bestuurder die voor 23 mei 2020 zijn afgegeven, blijven geldig tot hun vervaldatum, maar niet later dan 22 mei 2025.".
Art.12. In artikel 1 bij hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 18 september 2008, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in punt 1.2., wordt het tweede lid vervangen als volgt:
"Grenzen aan het gebruik van remmen en retarders, gecombineerd gebruik van remmen en retarder, de beste bij een snelheid passende versnelling, benutting van de traagheid van het voertuig, mogelijkheden tot vertraging en remmen bij afdalingen, wat te doen in geval van defecte remmen, gebruik van elektronische en mechanische systemen zoals het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), geavanceerde noodremsystemen (AEBS), het antiblokkeersysteem (ABS), het tractiecontrolesysteem (TCS) en in het voertuig ingebouwde monitoringsystemen (IVMS) en andere voor gebruik goedgekeurde systemen ter ondersteuning van de bestuurder of automatiseringssystemen." ;
2° in punt 1.3., wordt het tweede lid vervangen als volgt:
"Optimalisering van het brandstofverbruik dankzij de toepassing van kennis betreffende de punten 1.1 en 1.2, het belang van te anticiperen op de verkeersstroom, rijden op veilige afstand van andere voertuigen en de snelheid van het voertuig benutten, constante snelheid, een vlotte rijstijl en de juiste bandendruk, alsook vertrouwdheid met slimme vervoerssystemen die zuiniger rijden mogelijk maken en kunnen helpen bij de routeplanning." ;
3° voor titel "Rijbewijs C, C+E, C1, C1+E" wordt een punt 1.3./1 ingevoegd, luidend als volgt:
"1.3./1. Doelstelling: het vermogen om te anticiperen op risico's in het verkeer, deze te beoordelen en er zich aan aan te passen.
Zich bewust zijn van en aanpassen aan verschillende weg-, verkeers- en weersomstandigheden, anticiperen op nakende gebeurtenissen; begrijpen hoe een reis moet worden voorbereid en gepland bij ongewone weersomstandigheden; vertrouwd zijn met het gebruik van de bijbehorende veiligheidsuitrusting en begrijpen wanneer een reis uitgesteld of geannuleerd moet worden wegens extreme weersomstandigheden; zich aanpassen aan risico's in het verkeer, waaronder gevaarlijk gedrag in het verkeer of bestuurders die zich laten afleiden (door het gebruik van elektronische apparaten, eten, drinken enz.); gevaarlijke situaties herkennen en zich aanpassen aan dergelijke situaties en kunnen omgaan met de spanning die daaruit voortkomt, met name met betrekking tot de afmetingen en het gewicht van het voertuig t.o.v. kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers, fietsers en gemotoriseerde tweewielers;
Herkennen van potentieel gevaarlijke situaties en correct inschatten hoe die gevaren kunnen uitmonden in situaties waarin een aanrijding niet meer kan worden vermeden en acties bepalen en ondernemen om de veiligheidsmarges te verhogen tot een niveau waarop een aanrijding nog wel kan worden vermeden wanneer de potentiële gevaren zich voordoen." ;
4° in punt 1.4. worden de woorden "gebruik van automatische transmissiesystemen," ingevoegd tussen de woorden "belasting van het voertuig en het profiel van de weg," en de woorden "berekening van het laadvermogen van een voertuig of voertuigcombinatie";
5° in punt 1.5., wordt het tweede lid vervangen als volgt:
"Aanpassing van de bewegingen in de lengte en zijwaarts, wegverdeling, plaats op de weg, soepel remmen, rijden met een overbouw, gebruik van specifieke infrastructuur (openbare plaatsen, speciale rijstroken), beheersen van conflicten tussen veilig rijden en andere taken als bestuurder, interactie met passagiers, specifieke kenmerken van bepaalde groepen passagiers (gehandicapten, kinderen)." ;
6° in punt 1.6. worden de woorden "gebruik van automatische transmissiesystemen," ingevoegd tussen de woorden "afstemming van de keuze van de versnelling op de belasting van het voertuig en het profiel van de weg" en de woorden "berekening van het laadvermogen van een voertuig of voertuigcombinatie";
7° in punt 2.1., wordt het tweede lid vervangen als volgt:
"Specifiek voor de vervoersector geldende maximumwerktijden; principes, toepassing en gevolgen van de Verordeningen (EG) nr. 561/2006 en (EU) nr. 165/2014 van het Europees Parlement en de Raad; sancties op het niet of verkeerd gebruiken van dan wel knoeien met de tachograaf; kennis van de sociale context in het wegvervoer: rechten en plichten van de bestuurders inzake basiskwalificatie en nascholing." ;
8° in punt 2.2., wordt het tweede lid vervangen als volgt:
"Documenten met betrekking tot vervoersexploitatie, aan boord mee te nemen documenten, verbod op het gebruik van bepaalde wegen, tolheffingen, uit standaardcontracten voor goederenvervoer voortvloeiende verplichtingen, opstelling van de documenten die het vervoerscontract vormen, internationale transportvergunningen, verplichtingen van het Verdrag betreffende de Overeenkomst tot internationaal vervoer van goederen over de weg, opstelling van de internationale vrachtbrief, grensoverschrijdingen, expediteurs, speciale documenten die de goederen begeleiden." ;
9° in punt 3.7., wordt het tweede lid vervangen als volgt:
"Verhouding tussen het wegvervoer en de overige vervoerstakken (concurrentie, verladers), verschillende activiteiten in het wegvervoer (vervoer voor rekening van derden, voor eigen rekening, aanvullende activiteiten), organisatie van de voornaamste soorten vervoersondernemingen of aanverwante transportactiviteiten, gespecialiseerd vervoer (tankwagens, koelwagens, gevaarlijke goederen, vervoer van dieren enz.), ontwikkelingen in de sector (diversificatie van het dienstenaanbod, railvervoer/wegvervoer, uitbesteding enz.)." ;
10° in punt 3.8. worden de woorden "omgang met personen met een handicap" ingevoegd tussen de woorden "verschillende activiteiten in het personenvervoer over de weg," en de woorden "grensoverschrijdingen (internationaal vervoer),".
Art.13. In bijlage 3 bij hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 21 juli 2014, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
a) in punt 2, eerste lid, d), worden de woorden "modèle des Communautés européennes - Model van de Europese Gemeenschappen - Modell der Europäischen Gemeinschaften" vervangen door de woorden "modèle de l'Union européenne - model van de Europese Unie - Modell der Europäischen Union";
b) in punt 2 wordt de afbeelding op zijde 2 van de kwalificatiekaart bestuurder vervangen door de volgende afbeelding:
11. | 9. | 10. | |||
C1 | |||||
C | |||||
D1 | |||||
D | |||||
C1E | |||||
CE | |||||
D1E | |||||
DE | |||||