4 APRIL 2019. - Ministerieel besluit houdende gedeeltelijke uitvoering, inzake ondernemingsoverdracht, van het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende tot de oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portfolio(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 28-06-2019 en tekstbijwerking tot 30-11-2022)
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Art. 1-8
HOOFDSTUK II. [1 - Cheque "overdracht"]1
Art. 9-11
HOOFDSTUK III. - Cheque "begeleiding afstand of overname"
Art. 12-16
HOOFDSTUK IV. - Eindbepaling
Art. 17
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1.Voor de toepassing van dit ministerieel besluit wordt verstaan onder:
1° het decreet van 21 december 2016 : het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portefeuille;
2° het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 : het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 houdende uitvoering van de hoofdstukken 1, 3 en 4 van het decreet van 21 december 2016 houdende de toekenning van steun via een in het Waalse Gewest geïntegreerd steunportfolio aan projectontwikkelaars en kleine en middelgrote ondernemingen, ter vergoeding van de diensten ter bevordering van het ondernemerschap of de groei, en strekkende de oprichting van een databank van authentieke bronnen die verbonden is met die geïntegreerde portefeuille;
3° de "SPW EER": de "Service public de Wallonie Economie, Emploi, Recherche" (de Waalse Overheidsdienst Economie, Tewerkstelling, Onderzoek);
4° onderneming: de onderneming bedoeld in artikel 1, § 1, lid 1, 2°, van het decreet van 21 december 2016 en die niet onder de volgende sectoren valt :
a) de sector visvangst en aquacultuur (NACE-BEL-code : 03.);
b) de sector primaire productie van landbouwproducten (NACE-BEL-code : 01.01 tot 01.5);
5° projectontwikkelaar : de persoon bedoeld in artikel 1, § 1, lid 1, 1°, van het decreet van 21 december 2016;
6° [1 "SOWALFIN Transmission": de bewustmakings- en ondersteuningskern voor ondernemingsoverdracht, ondergebracht in de naamloze vennootschap "Société wallonne de financement et de garantie des petites et moyennes entreprises" (Waalse maatschappij voor de financiering en de waarborg van de kleine en middelgrote ondernemingen) of een andere juridische entiteit die haar zou kunnen opvolgen;]1
7° bedrijfszetel : vestigingseenheid als bedoeld in artikel I.2., 16°, van het Wetboek van economisch recht.
----------
(1)<MB 2022-09-30/05, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 10-12-2022>
Art.2. § 1. De steun van het geïntegreerd portfolio bedoeld in dit besluit is de cheque "overdracht". Die steun wordt door de "SPW EER" beheerd.
§ 2. De dossiers in verband met de steun van het geïntegreerd portfolio bedoeld in paragraaf 1 worden behandeld door elk personeelslid van niveau A, B, C of D zoals omschreven in het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003 houdende de Waalse Ambtenarencode, aangewezen door de Directeur-Generaal van de "SPW EER".
De beslissing met betrekking tot de ontvankelijkheid, uitbetaling, controle en invordering van de steun van het geïntegreerd portfolio bedoeld in lid 1 behoort tot elk personeelslid van niveau A zoals omschreven in het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003 houdende de Waalse Ambtenarencode, aangewezen door de Directeur-Generaal van de "SPW EER".
Art.3.De steun bedoeld in dit besluit betreft de geïntegreerde portefeuille met betrekking tot de thematiek van de ondernemingsoverdracht.
[1 Die thematiek wordt gedekt door de cheque "overdracht".]1
Onverminderd de voorwaarden bepaald bij het decreet van 21 december 2016 en het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017, [1 heeft de cheque met betrekking tot de thematiek "overdracht van ondernemingen]1 tot doel het volgende te bevorderen :
1° de overname door een projectontwikkelaar van een micro-, kleine of middelgrote onderneming waarvan de bedrijfszetel zich op het grondgebied van het Waalse Gewest bevindt;
2° [1 ...]1
3° de overname door een onderneming waarvan de bedrijfszetel zich op het grondgebied van het Waalse Gewest bevindt, van een andere onderneming, ongeacht de geografische locatie van de bedrijfszetel;
4° de duurzaamheid van de overname van een onderneming waarvan de bedrijfszetel op het grondgebied van het Waalse Gewest gevestigd is, gedurende de periode na de overname, omschreven als de periode van maximaal drie jaar vanaf de datum van ondertekening van de afstandsovereenkomst;
5° de overdracht door een overdrager van een onderneming waarvan de bedrijfszetel op het grondgebied van het Waalse Gewest gevestigd is.
----------
(1)<MB 2022-09-30/05, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 10-12-2022>
Art.4.4. Bij de indiening van het dossier zijn de volgende documenten nodig :
1° de door het platform gegenereerde chequeaanvraag;
2° de door het platform gegenereerde overeenkomst tussen begunstigde en dienstverlener. Deze kan aangevuld worden met elementen die specifiek zijn voor de gevraagde steun.;
3° het de-minimisattest;
4° het KMO attest;
[1 5° het attest van "SOWALFIN Transmission".]1
[1 Het attest, bedoeld in paragraaf 1, 5°, bevestigt het in aanmerking komen van de prestatie met betrekking tot het ovedrachtproject en de toegevoegde waarde ervan, toegelicht in artikel 3, tweede lid, van het decreet van 21 december 2016. Dit attest heeft ook betrekking op latere diensten in verband met een aanvraag voor een "overdrachtcheque", gekoppeld aan hetzelfde overdrachtproject.]1
Bij het afsluiten van het chequedossier bevat het dossier de volgende documenten :
1° het door het platform gegenereerde prestatieverslag. Deze kan aangevuld worden met elementen die specifiek zijn voor de gevraagde steun.;
2° de factuur van de dienstverlener.
De aanvraag ingediend door een projectontwikkelaar moet de documenten in § 1, 3° en 4° niet bevatten.
----------
(1)<MB 2022-09-30/05, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 10-12-2022>
Art.5. Met uitzondering van de steun in verband met de cheque bestemd voor de projectontwikkelaar is deze steun een de-minimissteun in de zin van Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun.
Art.6.De in aanmerking komende kosten die door [1 de cheque]1 van de thematiek "overdracht van ondernemingen" gedekt worden, bestemd voor de projectontwikkelaar of de onderneming, vallen onder de pijler "advies" van de elektronische portefeuille van de onderneming.
----------
(1)<MB 2022-09-30/05, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 10-12-2022>
Art.7.
<Opgeheven bij MB 2022-09-30/05, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 10-12-2022>
Art.8.Overeenkomstig artikel 10 van het decreet van 21 december 2016 en de artikelen 12 tot 14 van het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017, [1 mogen enkel, voor de in aanmerking komende kosten van de cheque in verband met de thematiek "overdracht van ondernemingen", de dienstverleners die door de "SPW EER" gelabeld zijn, na advies van het referentiecentrum en van een specifiek adviescentrum, de dienstverleningen in verband met deze cheque uitvoeren]1.
[1 In het kader van de cheque in verband met de thematiek "overdracht van ondernemingen" wordt het specifiek adviescentrum verstaan als het ethisch comité van SOWALFIN.]1
----------
(1)<MB 2022-09-30/05, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 10-12-2022>
HOOFDSTUK II. [1 - Cheque "overdracht"]1
----------
(1)
Art.9.[1 De types in aanmerking komende kosten via de cheque "overdracht" zijn de kosten in verband met een reeks prestaties ter voorbereiding van een overdrachts- of overnameproces en ter ondersteuning van dit proces.]1
Afhankelijk van de mate van voorbereiding van de projectontwikkelaar of van de begunstigde onderneming, kunnen de prestaties die in aanmerking komen in het kader van de [1 de cheque "overdracht", met name bestaan uit]1 :
1° een diagnose of een stand van zaken;
2° [1 strategische aanbevelingen of actieplannen;]1
3° een valorisering;
4° [1 een juridisch advies (uitgezonderd fiscaal advies);]1
5° [1 het zoeken naar tegenpartijen;]1
[1 6° een advies over het onderhandelingsproces;
7° het opstellen van afstandsovereenkomsten;
8° het opstellen van financiële, sociale of milieuaudits;
9° het opstellen van een ondernemingsplan of financieel plan voor de overname en het zoeken naar financiering.]1
[1 De in aanmerking komende kosten omvatten ook de kosten in verband met de strategische begeleiding en het beheersadvies voor de overnemer tijdens een periode na de overname van maximaal drie jaar vanaf de datum van ondertekening van de afstandsovereenkomst.]1
----------
(1)<MB 2022-09-30/05, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 10-12-2022>
Art.10.De steun, bestemd voor de projectontwikkelaar of de onderneming, bedraagt maximaal vijfenzeventig procent van het totaal bedrag van de in aanmerking komende kosten.
Het maximumbedrag van de overheidssteun bedraagt [1 15.000 euro]1 over drie jaar.
[1 De prestatie wordt binnen de twaalf maanden na de ontvankelijkheid van het dossier uitgevoerd.]1
----------
(1)<MB 2022-09-30/05, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 10-12-2022>
Art.11.
<Opgeheven bij MB 2022-09-30/05, art. 10, 002; Inwerkingtreding : 10-12-2022>
HOOFDSTUK III. - Cheque "begeleiding afstand of overname"
Art.12.
<Opgeheven bij MB 2022-09-30/05, art. 11, 002; Inwerkingtreding : 10-12-2022>
Art.13.
<Opgeheven bij MB 2022-09-30/05, art. 12, 002; Inwerkingtreding : 10-12-2022>
Art.14.
<Opgeheven bij MB 2022-09-30/05, art. 13, 002; Inwerkingtreding : 10-12-2022>
Art.15. In het kader van de cheque "overdracht" voegt de dienstverlener bij zijn factuur een executieverslag dat minstens de volgende gegevens bevat, naast de minimumelementen bedoeld in artikel 20 van het besluit van de Waalse Regering van 23 februari 2017 :
1° de gedetailleerde planning van de werkelijke dagen van dienstverlening;
2° in geval van onderaanneming, de gegevens van de onderaannemer alsook de datums van dienstverlening;
3° in voorkomend geval, een onderscheid tussen de dienstverleningen die in het kader van de overeenkomst uitgevoerd worden en die die buiten de overeenkomst uitgevoerd worden;
4° de vermelding :
"Het bedrag van.......... euro, dat overeenkomt met chequenr. [chequenummer], zal worden betaald door de uitgever van de cheque, verdeeld tussen een overheidssteun van....... euro en een aandeel betaald door de begunstigde van..... euro.
Het te betalen saldo bedraagt dus........ euro en komt overeen met................. (bijv. : BTW, reiskosten,...).".
Art.16. Overeenkomstig het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de Waalse overheidsbestuurseenheden, kan de "SPW EER", in het kader van de controle en de invordering als bedoeld in afdeling 6 van hoofdstuk 1 van het decreet van 21 december 2016, elk nuttig document opvragen dat bewijst dat de steun gebruikt wordt voor de doeleinden waarvoor hij wordt toegekend.
HOOFDSTUK IV. - Eindbepaling
Art. 17. Dit besluit treedt in werking op 8 april 2019.