20 DECEMBER 2019. - Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2020
HOOFDSTUK I. - Onderwerp
Art. 1
HOOFDSTUK II. - Definities
Art. 2
HOOFDSTUK III. - Financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de regionale openbare luchthavens
Sectie I. - Bepaling van de waarde van factor F en van de financiële tussenkomst van de gebruikers
Art. 3-4
Sectie II. - Bepaling van de verdeelsleutel tussen het deel van de prestaties te financieren door de Gewesten en het deel van de prestaties te financieren door de Staat
Art. 5-7
HOOFDSTUK IV. - Financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de luchthaven van Brussel-Nationaal
Sectie I. - Bepaling van de waarde van factor F en van de financiële tussenkomst van de gebruikers
Art. 8-10
Sectie II. - Bepaling van de financiële tussenkomst van de Belgische Staat
Art. 11-15
HOOFDSTUK I. - Onderwerp
Artikel 1. Dit besluit heeft tot doel de regels voor de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2020 vast te stellen.
HOOFDSTUK II. - Definities
Art.2. De definities van artikel 2 van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes van 11 april 2014 en van artikel 2 van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013 zijn van toepassing op dit besluit.
HOOFDSTUK III. - Financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de regionale openbare luchthavens
Sectie I. - Bepaling van de waarde van factor F en van de financiële tussenkomst van de gebruikers
Art.3. Voor de heffingszones voor plaatselijke luchtvaartnavigatiediensten van de regionale openbare luchthavens van Charleroi, Luik, Oostende en Antwerpen is de waarde van de factor "F", gedefinieerd als dat deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten dat gedekt zal worden door heffingen aan de gebruikers in het jaar 2020, gelijk aan nul.
Art.4. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten op de regionale openbare luchthavens dat niet aan de gebruikers aangerekend zal worden, zal gefinancierd worden via overige inkomsten afkomstig van de Belgische Staat en de Gewesten.
Sectie II. - Bepaling van de verdeelsleutel tussen het deel van de prestaties te financieren door de Gewesten en het deel van de prestaties te financieren door de Staat
Art.5. § 1. Het procentuele aandeel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat in 2020 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende zijn respectievelijk gelijk aan 85%, 85%, 100% en 100%.
§ 2. Met de correcties bedoeld in artikel 39, § 2, van het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes inbegrepen, zijn de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat in 2020 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende gelijk aan respectievelijk 5.762.174 euro, 3.884.217 euro, 7.645.773 euro en 1.949.036 euro.
Art.6. § 1. Voor de facturatie aan de Belgische Staat in 2020 hanteert skeyes de eenheidstarieven berekend door het in artikel 5, § 2, opgenomen bedrag te delen door het in 2020 voorspelde aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op de respectievelijke luchthavens, met name 33.087 voor Charleroi, 39.098 voor Luik, 3.424 voor Antwerpen en 4.343 voor Oostende.
§ 2. Dit komt overeen met de volgende eenheidstarieven voor de Staat: 174,15 euro voor de luchthaven van Charleroi, 99,35 euro voor de luchthaven van Luik, 2.232,85 euro voor de luchthaven van Antwerpen en 448,74 euro voor de luchthaven van Oostende.
Art.7. § 1. Het procentuele aandeel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Gewesten in 2020 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende zijn respectievelijk gelijk aan 15%, 15%, 0% et 0%.
§ 2. De plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Gewesten in 2020 voor de luchthavens van Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende zijn gelijk aan respectievelijk 729.965 euro, 912.651 euro, 0 euro en 0 euro.
HOOFDSTUK IV. - Financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de luchthaven van Brussel-Nationaal
Sectie I. - Bepaling van de waarde van factor F en van de financiële tussenkomst van de gebruikers
Art.8. § 1. Voor de heffingszone voor plaatselijke luchtvaartnavigatiediensten van de luchthaven van Brussel-Nationaal wordt de waarde van de factor "F", gedefinieerd als dat deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten dat gedekt zal worden door heffingen aan de gebruikers in het jaar 2020, op hetzelfde niveau behouden als de waarde van de factor "F" voor de vorige jaren : 2015, 2016, 2017, 2018 en 2019.
§ 2. Dit komt overeen met een waarde van factor F voor 2020 die gelijk is aan 0,7503.
Art.9. § 1. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten aan te rekenen aan de gebruikers van de luchthaven van Brussel-Nationaal in 2020 wordt bepaald door de som van de volgende twee elementen :
* Het product van de in dat jaar vastgestelde kosten zoals opgenomen in het prestatieplan voor de derde referentieperiode en de waarde van de factor F;
* De aanpassingen uiteengezet in art. 25, 2., (a), (b), (g), (h), (i), (l) en 3., (a), van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013.
§ 2. Dit deel bedraagt 29.389.699 euro.
Art.10. § 1. Voor de facturatie aan de gebruikers hanteert skeyes een eenheidstarief berekend door het in artikel 9, § 2, opgenomen bedrag te delen door het voor 2020 voorspelde aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op die luchthaven, met name 168.485,88.
§ 2. Dit eenheidstarief bedraagt 174,43 euro voor 2020.
Sectie II. - Bepaling van de financiële tussenkomst van de Belgische Staat
Art.11. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten op de luchthaven van Brussel-Nationaal dat niet aan de gebruikers aangerekend zal worden, zal gefinancierd worden via overige inkomsten van de Belgische Staat.
Art.12. § 1er. Het deel van de plaatselijke luchtvaartnavigatiekosten te dragen door de Belgische Staat op de luchthaven van Brussel-Nationaal in 2020 wordt bepaald door de som van de volgende twee elementen :
* Het product van de in dat jaar vastgestelde kosten zoals opgenomen in het prestatieplan voor de derde referentieperiode en de waarde van de factor 1-F;
* De aanpassingen uiteengezet in art. 25, 2., (a), (b), (g), (h), (i), (l) en 3., (a), van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013.
§ 2. Dit deel bedraagt 9.675.495 euro in 2020.
Art.13. § 1. Voor de facturatie aan de Belgische Staat hanteert skeyes een eenheidstarief berekend door het in artikel 12, § 2, opgenomen bedrag te delen door het voor 2020 voorspelde aantal plaatselijke luchtvaartnavigatiediensteenheden op die luchthaven, met name 168.485,88.
§ 2. Dit eenheidstarief bedraagt 57,43 euro voor 2020.
Art.14. Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Art. 15. De minister bevoegd voor de luchtvaart is belast met de uitvoering van dit besluit.