Details





Titel:

9 DECEMBER 2019. - Ministerieel besluit tot bepaling van criteria voor de classificatie volgens comfortniveau, de benaming van die niveaus en de modellen van het logo dat deze niveaus identificeert voor de toeristische logiesverstrekkende inrichtingen die geregistreerd zijn onder de categorie 'hotel'



Inhoudstafel:


Art. 1-3
BIJLAGEN.
Art. N1-N2



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. De classificatiecriteria bedoeld in artikel 3, § 1 van de ordonnantie van 6 maart 2019 betreffende de classificatie van toeristische logiesverstrekkende inrichtingen volgens comfortniveau, de benaming van die niveaus evenals de regels en de berekeningsmethode voor het toestaan van afwijkingen op deze criteria voor de toeristische logiesverstrekkende inrichtingen die geregistreerd zijn onder de categorie 'hotel' als bedoeld in artikel 3, 4° van de ordonnantie van 8 mei 2014 betreffende het toeristische logies, zijn vastgesteld in bijlage 1.

Art.2. Het logo bedoeld in artikel 7, § 3, van de voornoemde ordonnantie van 6 maart 2019 voor de toeristische logiesverstrekkende inrichtingen die geregistreerd zijn onder de categorie "hotel" als bedoeld in artikel 3, 4°, van de voornoemde ordonnantie van 8 mei 2014 wordt vastgesteld overeenkomstig de modellen in bijlage 2.

Art.3. Dit besluit treedt in werking op 15 januari 2019.

BIJLAGEN.
Art. N1. BIJLAGE 1. - Criteria voor de classificatie volgens comfortniveau van de toeristische logiesverstrekkende inrichtingen die geregistreerd zijn onder de categorie 'hotel'
  De classificatiecriteria worden opgenomen in een tabel ('catalogus' genoemd), met vermelding van het nummer en het opschrift van het criterium, het aantal punten waarvoor het criterium staat en van de vijf comfortniveaus, van één tot vijf sterren.
  De catalogus deelt de classificatiecriteria volgens zeven thema's in: 1. Algemene informatie over het hotel, 2. Onthaal en dienstverlening, 3. Inrichting, 4. Gastronomie, 5. Evenementenuitrusting (MICE), 6. Ontspanning, 7. Kwaliteit en onlineactiviteiten.
  Elk classificatiecriterium krijgt een welbepaald aantal punten. De inrichting vergaart de overeenstemmende punten voor elk vervuld criterium.
  Als een inrichting alle verplichte criteria m.b.t. een comfortniveau vervult en het vereiste minimumaantal punten behaalt dat ervoor geldt, kan deze inrichting dit comfortniveau verwerven. De criteria met een 'X' in de kolom met het te bereiken comfortniveau zijn de verplichte criteria.
  Als de inrichting een welbepaald aantal punten heeft verzameld dat het totale toepasselijke minimum voor het betrokken comfortniveau overtreft, kan de benaming 'superior' worden toegekend. Dit geldt voor alle comfortniveaus (1 tot vijf sterren).
  Om het puntentotaal te verkrijgen dat overeenstemt met het te bereiken comfortniveau, krijgt de inrichting punten door een bepaald aantal facultatieve criteria te vervullen. Deze punten en de punten die werden behaald voor het vervullen van de verplichte criteria worden opgeteld. De exploitant kiest vrij uit de facultatieve criteria.
  De punten voor bepaalde criteria kunnen niet worden gecumuleerd. In de catalogus worden de nummers van de punten die niet kunnen worden gecumuleerd dikker omrand en tekenen ze zich af tegen een diep donkere achtergrond.
  Het comfortniveau '1 ster'
  Het comfortniveau '1 ster' wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 1* vervult, en een score van minstens 90 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
  Het comfortniveau '1 ster', 'superior', wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 1* vervult, en een score van minstens 170 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
  Voor het comfortniveau '1 ster' kan er geen enkele afwijking worden toegestaan.
  Het comfortniveau '2 sterren'
  Het comfortniveau '2 sterren' wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 2* vervult, en een score van minstens 170 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
  Het comfortniveau '2 sterren', 'superior', wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 2* vervult, en een score van minstens 260 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
  Er kan van ten hoogste één verplicht criterium met een 'X' in de kolom 2* worden afgeweken, op voorwaarde dat de inrichting dit goedmaakt met minstens twee bijkomende punten, die worden behaald door één of meer criteria te vervullen die binnen hetzelfde thema op de lijst staan.
  Het comfortniveau '3 sterren'
  Het comfortniveau '3 sterren' wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 3* vervult, en een score van minstens 260 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
  Het comfortniveau '3 sterren', 'superior', wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 3* vervult, en een score van minstens 400 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
  Er kan van ten hoogste twee verplichte criteria met een 'X' in de kolom 3* worden afgeweken, op voorwaarde dat de inrichting elke afwijking goedmaakt met minstens drie bijkomende punten, die worden behaald door één of meer criteria te vervullen binnen hetzelfde thema.
  Het comfortniveau '4 sterren'
  Het comfortniveau '4 sterren' wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 4* vervult, en een score van minstens 400 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
  Het comfortniveau '4 sterren', 'superior', wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 4* vervult, en een score van minstens 600 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
  Er kan van ten hoogste twee verplichte criteria met een 'X' in de kolom 4* worden afgeweken, op voorwaarde dat de inrichting elke afwijking goedmaakt met minstens vier bijkomende punten, die worden behaald door één of meer criteria te vervullen binnen hetzelfde thema.
  Het comfortniveau '5 sterren'
  Het comfortniveau '5 sterren' wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 5* vervult, en een score van minstens 600 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
  Het comfortniveau '5 sterren', 'superior', wordt verleend aan een hotel dat alle classificatiecriteria met een 'X' in de kolom 5* vervult, en een score van minstens 700 punten behaalt voor alle criteria die het vervult.
  Er kan van ten hoogste twee verplichte criteria met een 'X' in de kolom 5* worden afgeweken, op voorwaarde dat de inrichting elke afwijking goedmaakt met minstens vijf bijkomende punten, die worden behaald door één of meer criteria te vervullen binnen hetzelfde thema.


<td colspan="8" valign="top">1. Algemene hotel Info <td colspan="8" valign="top">1.1. Properheid/hygiëne<td colspan="8" valign="top">
  1.2. Staat van onderhoud<td colspan="8" valign="top">
  1.3. Algemene indruk van de exploitatie<td colspan="8" valign="top">
  1.4. Personeel<td colspan="8" valign="top">
  1.5. Parkeervoorzieningen<td colspan="8" valign="top">
  1.6. Overige<td colspan="8" valign="top">
  1.7. Voorzieningen voor personen met een beperking [7]<td colspan="8" valign="top">
  2. Receptie en hotelservices<td colspan="8" valign="top">
  2.1. Kamerschoonmaak/verschoning van beddengoed<td colspan="8" valign="top">
  2.2. Wasserij- en strijkservice<td colspan="8" valign="top">2.3. Betaling<td colspan="8" valign="top">
  2.4. Diversen<td colspan="8" valign="top">3. Kamers <td colspan="8" valign="top">3.1. Algemene kamer informatie<td colspan="8" valign="top">
  3.2. Slaapcomfort<td colspan="8" valign="top">3.3. Kamerinrichting<td colspan="8" valign="top">
  3.4. Waardevolle eigendommen<td colspan="8" valign="top">
  3.5. Geluidsisolatie/airconditioning<td colspan="8" valign="top">
  3.6. Ontspanningselektronica<td colspan="8" valign="top">
  3.7. Telecommunicatie<td colspan="8" valign="top">
  3.8. Diversen<td colspan="8" valign="top">
  3.9. Algemene badkamerinformatie<td colspan="8" valign="top">
  4. Gastronomie <td colspan="8" valign="top">4.1. Dranken<td colspan="8" valign="top">
  4.2. Bar<td colspan="8" valign="top">
  4.3. Ontbijt<td colspan="8" valign="top">
  4.4. Maaltijden [41]<td colspan="8" valign="top">
  5. Evenementen voorzieningen (MICE) <td colspan="8" valign="top">5.1. Banketmogelijkheden (het restaurant is hier niet bij inbegrepen)<td colspan="8" valign="top">
  5.2. Conferentiezalen [48]<td colspan="8" valign="top">
  5.3. Apparatuur/technologie in conferentiezalen<td colspan="8" valign="top">
  6. Ontspanning <td colspan="8" valign="top">6.1. Sport<td colspan="8" valign="top">6.2. Spa/wellness
  De spa-ruimte dient bereikbaar te zijn zonder door de conferentieruimte of het restaurant te moeten lopen.<td colspan="8" valign="top">
  6.3. Kinderen<td colspan="8" valign="top">
  6.4. Varia<td colspan="8" valign="top">
  7. Kwaliteitsbeheer en online activiteiten <td colspan="8" valign="top">7.1. Kwaliteitsbeheer<td colspan="8" valign="top">
  7.2. Online activiteiten<td colspan="8" valign="top">
  7.3. Overige
Nr Criterium Punten 1* 2* 3* 4* 5*
1 Properheid en perfecte hygiëne - X X X X X
2 Alle voorzieningen in het hotel en de hotelkamers functioneren goed en zijn vrij van gebreken - X X X X X
3 Het meubilair en de apparatuur zijn geschikt en goed onder
  houden [1]
- X     
 Het meubilair en de apparatuur zijn goed onderhouden en op elkaar afgestemd [2] -  X    
 Het meubilair en de apparatuur zijn op elkaar afgestemd qua vormgeving en kleur. Men krijgt de algemene indruk dat het comfort goed is [3] -   X   
 Het meubilair en de apparatuur zijn van hoge kwaliteit en bieden een zeer goed comfort. Men krijgt de algemene indruk dat vormgeving, kleuren en materialen op elkaar zijn afgestemd [4] -    X  
 Het meubilair en de apparatuur zijn luxueus en bieden een uitstekend comfort. Men krijgt de algemene indruk dat vormgeving, kleuren en materialen op elkaar zijn afgestemd [5] -     X
4 Alle diensten worden verzorgd door herkenbaar personeel bijvoorbeeld via hun kledij of een badge - X X X X X
5 Parkeermogelijkheid nabij het hotel 3      
6 Parkeergelegenheid voor bussen bij het hotel 1      
7 Garage 5      
8 Oplaadstation voor elektrische voertuigen, bijvoorbeeld auto's en fietsen 3      
9 Minimaal 50% van de kamers met balkon of terras 2      
10 Lift.
  4* en 5*, verplicht bij hotels met meer dan drie verdiepingen, inclusief begane grond. (R+3)
15    X X
11 Ofwel is het hotel toegankelijk voor personen in een rolstoel en personen met moeilijkheden om te lopen (al dan niet met begeleiding) 5      
12 Ofwel is het hotel toegankelijk voor personen in een rolstoel en personen met moeilijkheden om te lopen (zonder begeleiding) 8      
13 Het hotel is toegankelijk voor personen met visuele beperkingen. 5      
14 Het hotel is toegankelijk voor personen met auditieve beperkingen 5      
15 Het hotel is volledig toegankelijk voor andersvaliden. 5      
16 Ofwel een visueel afgescheiden ruimte of een bureau of balie met voldoende privacy die dienst doet als receptie 1 X X X   
17 Ofwel een receptiebalie of -bureau in een aparte ruimte met voldoende privacy 6    X X
18 Ofwel een zitgelegenheid of loungeruimte bij de receptie 1   X   
19 Ofwel een lobby met zitgelegenheid en aanbod van dranken (een drankautomaat in de hall wordt aanvaard). 5    X  
20 Ofwel een receptiehal met zitgelegenheid en aanbod van dranken 10     X
21 Ofwel een receptieservice, permanent (de hele week, dag en nacht) telefonisch bereikbaar (zowel intern als extern) 1 X X    
22 Ofwel een receptie, 14 uur per dag geopend, permanent (de hele week, dag en nacht) telefonisch bereikbaar (zowel intern als extern) 3   X   
23 Ofwel een receptie, 16 uur per dag geopend, 24 uur per dag intern en extern telefonisch bereikbaar en 24 uur per dag bemand [8] 4    X  
24 Ofwel een receptie, permanent (de hele week, dag en nacht) geopend en bemand en telefonisch bereikbaar (zowel intern als extern) 6     X
25 Mogelijkheid tot snelle check-out 3      
26 Ofwel tweetalige baliemedewerkers (Nederlands en Frans) 2   X X  
27 Ofwel meertalige baliemedewerkers (Nederlands, Frans en een andere taal) 4     X
28 Kopieer-/scanservice 2    X X
29 Valet parkeerservice 10     X
30 Portier. Speciaal daarvoor aangestelde medewerker 15      
31 Conciërge. Speciaal daarvoor aangestelde medewerker 15     X
32 Loopjongen. Speciaal daarvoor aangestelde medewerker 15     X
33 Ofwel bagageservice beschikbaar op verzoek.
  Voor drie sterren wordt de terbeschikkingstelling van een trolley op verzoek aanvaard.
2   X X  
34 Ofwel bagageservice 5     X
35 Beveiligd bagagedepot voor arriverende of vertrekkende gasten 5    X X
36 Dagelijkse schoonmaak van de kamers 1 X X X X X
37 Dagelijkse verwisseling van handdoeken, op verzoek 1 X X X X X
38 Ofwel verschoning van beddengoed, minstens eenmaal per week 1 X X X   
39 Ofwel verschoning van beddengoed, minstens tweemaal per week 2    X X
40 dagelijkse verschoning van beddengoed, op verzoek 4    X X
41 Ofwel chemische reiniging/stomerij bij aanleveren voor 9 uur 's morgens gereed binnen 24 uur 1      
42 ofwel chemische reiniging/stomerij bij aanleveren voor 9 uur 's morgens gereed binnen 9 uur 3      
43 Strijkservice gereed binnen één uur 2     X
44 Ofwel was- en strijkservice gereed volgens afspraak 1   X   
45 Ofwel was- en strijkservice bij aanleveren voor 9 uur 's morgens gereed op dezelfde dag, behalve in het weekend 3    X  
46 Ofwel was- en strijkservice bij aanleveren voor 9 uur 's morgens gereed binnen 9 uur 4     X
47 Mogelijkheid tot betaling met bank- of creditkaart 2  X X X X
48 Interne ondersteuning voor IT-diensten 2     X
49 Paraplu aanwezig bij de receptie of op de kamer 1      
50 Actuele tijdschriften 1     X
51 Dagelijkse kranten gedrukt of digitaal 2    X X
52 Kledingreparatieservice.
  Voor vier sterren: of een naaidienst die 16 op 24 uur beschikbaar is en naaigerei (sewing kit) op de kamer; deze dienst mag worden uitbesteed.
2    X X
53 Schoenpoetsservice.
  Voor drie sterren: of een schoenpoetsmachine in het hotel (nr. 163) of schoenpoetsgerei in de kamer (nr. 162)
  Voor vier sterren: of een schoenpoetsmachine in het hotel (nr. 163)
2   X X X
54 Shuttlebus- of limousineservice 2     X
55 Aanbod van persoonlijke verzorgingsartikelen (bijvoorbeeld tandenborstel, scheerset), op verzoek 2  X X X X
56 Gepersonaliseerde begroeting van iedere gast, bijvoorbeeld met bloemen of een geschenkje op de kamer (een welkomstboodschap op het tv-scherm volstaat niet) 6     X
57 Begeleiding van de gast naar zijn kamer bij aankomst 2      
58 Turndownservice [12] : extra kamerinspectie 's avonds, incl. klaarmaken van het bed
  Voor standaardkamers kan een uitzondering worden gemaakt. In dit geval dient de gast hiervan op de hoogte te worden gesteld voor het sluiten van de verblijfsovereenkomst.
10     X
59 ofwel hebben alle hotelkamers een vloeroppervlakte (inclusief badkamer) ≥ 14 m2 [13] 10      
60 ofwel hebben alle hotelkamers een vloeroppervlakte (inclusief badkamer) ≥ 18 m2 [13] 15      
61 ofwel hebben alle hotelkamers een vloeroppervlakte (inclusief badkamer) ≥ 22 m2 [13] 20      
62 ofwel hebben alle hotelkamers een vloeroppervlakte (inclusief badkamer) ≥ 30 m2 [13] 25      
63 Aantal suites in het hotel [14] 2
  per suite, max.6
    X (Min. 2)
64 Minstens 50% van de kamers in het hotel is bestemd voor niet-rokers 3      
65 Ofwel een bed met een matras met een minimale dikte van 13 cm 1 X X    
66 Ofwel een bed of bedsysteem (bijvoorbeeld boxspring of lattenbodem) met een matras met een minimale dikte van 18 cm 5   X X X
67 Ofwel een bed of bedsysteem (bijvoorbeeld boxspring of lattenbodem) met een matras met een minimale dikte van 22 cm 10      
68 Ergonomisch aanpasbaar bed of bedsysteem 5      
69 Ofwel alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 0,80 m x 1,90 m groot en
  Alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,60 m x 1,90 m groot [15 en 16]
  Voor de naleving van dit criterium voldoen de volgende afmetingen:
  alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 0,80 m x 1,90 m groot en
  alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,40 m x 1,90 m groot
1 X X    
70 Ofwel alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 0,90 m x 1,90 m groot en
  Alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,80 m x 1,90 m groot [15 en 16]
  Voor de naleving van dit criterium voldoen de volgende afmetingen:
  alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 0,90 m x 1,90 m groot en
  alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,60 m x 1,90 m groot
5   X   
71 Ofwel alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 0,90 m x 2,00 m groot en
  alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,80 m x 2,00 m groot
  Voor vier sterren volstaan voor de naleving van dit criterium de volgende afmetingen:
  alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 0,90 m x 1,90 m groot en
  alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,60 m x 1,90 m groot
  In dit geval moet het hotel de klant hierover inlichten vooraleer de verblijfsovereenkomst wordt gesloten.
  Geen uitzonderingen voor vijf sterren
15    X X
72 Ofwel alle eenpersoonsbedden in het hotel zijn min. 1,00 m x 2,00 m groot en
  alle tweepersoonsbedden in het hotel zijn min. 2,00 m x 2,00 m groot [15]
25      
73 10% van de bedden heeft een lengte van min. 2,10 m 5      
74 Extra kinderbedje 3      
75 Hygiënische matrashoezen.
  Een (chemisch) reinigbare of wasbare, luchtdoorlatende katoenen of synthetische matrashoes met open onderzijde die vrij is van stofmijt en stofmijtuitwerpselen, voldoet aan dit criterium.
  Een eenvoudig molton is niet voldoende.
10      
76 De matrassen zijn maximaal drie jaar oud (via aankoopbewijs aan te tonen) 10      
77 De matrassen worden jaarlijks gewassen of gereinigd (via reinigingsbewijs aan te tonen) Aan dit criterium is voldaan indien er geen restvocht en stofmijt(eitjes) aanwezig zijn. 10      
78 Allergievriendelijke slaapmogelijkheid op verzoek beschikbaar (via bewijs aan te tonen) 2      
79 Deken of bijbehorend beddengoed 1 X X X X X
80 Bijkomende deken op verzoek beschikbaar 2   X X X
81 Slaapkussen 1 X X X X X
82 Hygiënische kussenhoezen 5      
83 De kussens worden jaarlijks gereinigd of jaarlijks opnieuw aangekocht (via aankoop- of reinigingsbewijs aan te tonen) 8      
84 Bijkomend slaapkussen op verzoek beschikbaar 1   X X X
85 2 slaapkussens per slaapplaats in de kamer 4     X
86 Keuze uit kussens 4    X X
87 Ofwel overgordijnen of een vergelijkbare voorziening om de kamer te verduisteren 1 X X X X  
88 Ofwel een voorziening om de kamer volledig te verduisteren (bijvoorbeeld luik of volledig verduisterend gordijn) 5     X
89 Glasgordijnen, jaloezieën of vergelijkbare voorziening 3      
90 Wasbaar bedmatje per slaapplaats 3      
91 Wekservice van het hotel of wekker in de kamer 1 X X X X X
92 Een hang- en een legkast, een kleerkast, een kledingnis of een vergelijkbare voorziening om kleding op te bergen 1 X X X X X
93 Planken voor linnengoed 1  X X X X
94 Ofwel voldoende kleerhangers.
  Eenvoudige metalen hangertjes voldoen niet aan dit criterium.
1 X X X   
95 Ofwel voldoende kleerhangers van verschillende soorten.
  Eenvoudige metalen hangertjes voldoen niet aan dit criterium.
3    X X
96 Kapstok of kledinghaakje 1 X X X X X
97 Mogelijkheid om een kostuumhoes op te hangen, buiten de kleerkast 1   X X X
98 Ofwel een stoel of vergelijkbare zitgelegenheid 1 X X    
99 Ofwel een zitgelegenheid per slaapplaats (waarvan ten minste één stoel).
  Als de hotelkamer beschikt over meer dan twee slaapplaatsen, volstaan twee zitgelegenheden (waarvan ten minste één stoel).
2   X X X
100 Een comfortabele zitgelegenheid (bijvoorbeeld een fauteuil) met een bijzettafel of wandtafel 4    X X
101 Een bijkomende comfortabele zitgelegenheid of tweezitter in de twee- en meerpersoonskamers of suites 4     X
102 Ofwel een tafel, bureau, bureaublad of vergelijkbare voorziening 1 X X    
103 Ofwel een tafel, bureau, bureaublad of een vergelijkbare voorziening met een vrije werkruimte van min. 0,5 m2 en schrijftafelverlichting 5   X X X
104 Nachtkastje, -tafeltje of -legplank 2   X X X
105 Vrij stopcontact 1 X X X X X
106 Bijkomend vrij stopcontact bij de tafel, het bureau of het bureaublad 2   X X X
107 Vrij stopcontact naast bed 1   X X X
108 Centrale schakelaar voor kamerverlichting 3      
109 Ofwel een schakelaar voor de kamerverlichting naast het bed 2      
110 Ofwel een schakelaar voor alle kamerverlichting naast het bed 4      
111 Nachtlamp 1      
112 Voldoende kamerverlichting 1 X X X X X
113 Leeslamp naast bed (per slaapplaats) 2   X X X
114 Passpiegel 2   X X X
115 Koffer- of bagagerek 1   X X X
116 Prullenmand 2   X X X
117 Ofwel de mogelijkheid om waardevolle eigendommen in bewaring te geven (bijvoorbeeld aan de receptie) 1 X X    
118 Ofwel een centrale kluis (bijvoorbeeld bij de receptie).
  Voor drie en vier sterren: of een kluis op de kamer (zie nr. 119).
3   X X X
119 Ofwel een kluisje op de kamer 8     X
120 Ofwel een kluis met ingebouwd stopcontact op de kamer 10      
121 Specifieke geluidswerende ramen (aan te tonen via attest) 8      
122 Geluidsabsorberende deuren of dubbele deuren 8      
123 Ofwel alle kamers met centraal regelbare airconditioning 8      
124 Ofwel alle kamers met individueel regelbare airconditioning 15      
125 Airconditioning in de gemeenschappelijke ruimtes (restaurant, lobby, centrale hal, ontbijtzaal) 4      
126 Harmonieuze sfeer in de gemeenschappelijke ruimtes : licht, geur, muziek, kleur enzovoort 4      
127 Radio of radiokanalen via tv of een vergelijkbare installatie 1   X X X
128 Audio- of multimedia-installatie 2      
129 Vaste media-apparatuur in de badkamer 5      
130 Ofwel een tv met afstandsbediening [23] 2 X X    
131 Ofwel een tv met afstandsbediening en een zenderlijst (grootte tv in een voor de kamer geschikt formaat) [23] 4   X   
132 Ofwel een moderne tv met afstandsbediening, een zenderlijst en een gids (grootte tv in een voor de kamer geschikt formaat) 6    X X
133 Bijkomende moderne tv in de suites (in een voor de kamer geschikt formaat) 2      
134 Nationale en internationale zenders beschikbaar 2      
135 Betaal-tv, filmkanalen of videospelletjes met de mogelijkheid tot 'kinderslot' 5      
136 Internationale stekkeradapters op verzoek beschikbaar 2      
137 Oplaadstation (voor verschillende elektrische apparaten) of verschillende laders op verzoek beschikbaar 2      
138 Mogelijkheid om op verzoek gebruik te maken van een telefoon in het hotel (bijvoorbeeld aan de receptie) 1 X X X X X
139 Ofwel een telefoon op verzoek beschikbaar op de kamer met een meertalig instructieboekje (mag draadloze telefoon zijn) 3   X X  
140 Ofwel een telefoon in alle kamers met een meertalig instructieboekje 8     X
141 Internettoegang in de gemeenschappelijke ruimtes.
  Voor twee sterren: of internettoegang op de kamer (zie nr. 142).
2  X X X X
142 Internettoegang in alle kamers 8   X X X
143 Pc of tablet met internettoegang en afdrukmogelijkheid in een gemeenschappelijke ruimte, op verzoek. 5    X X
144 Ofwel een pc of tablet met internettoegang op de kamer op verzoek beschikbaar 1     X
145 Ofwel een pc of tablet met internettoegang in alle kamers 3      
146 Ofwel hotelinformatie.
  De hotelinformatie dient in ieder geval informatie te bevatten over ontbijttijden, de uitchecktijd en de openingstijden van de hotelvoorzieningen
1 X X    
147 Ofwel een tweetalige (nl en fr) servicemanual A-Z in de kamer 2   X   
148 Ofwel een meertalige servicemanual A-Z in de kamer 3    X X
149 Informatie over het toeristische aanbod in de omgeving bij de receptie of in een andere gemeenschappelijke ruimte (gedrukt of digitaal) 1 X X X X X
150 Dagelijkse krant op de kamer (gedrukt of digitaal) 2      
151 Gastentijdschrift op de kamer 1     X
152 Schrijfgerief en notitieblok.
  Voor drie sterren wordt de terbeschikkingstelling van dit materiaal op verzoek en aan het onthaal aanvaard.
1   X X X
153 Correspondentiemap 3     X
154 Broekenpers 3      
155 Waszak 1   X X X
156 Ofwel een strijkijzer en -plank op verzoek beschikbaar of in een strijkruimte aanwezig 2      
157 Ofwel strijkbout en -plank op de kamer 4      
158 Ofwel naaigerei op verzoek verkrijgbaar.
  Voor twee en drie sterren: of kledingreparatieservice in het hotel (nr. 52)
1  X X X  
159 Ofwel naaigerei op de kamer 2     X
160 Schoenlepel op de kamer 1     X
161 Ofwel schoenpoetsgerei op verzoek beschikbaar.
  Voor twee en drie sterren: of schoenpoetsservice in het hotel (nr. 53) of schoenpoetsgerei op de kamer (nr. 162) of een schoenpoetsmachine in het hotel (nr. 163)
1  X X   
162 Ofwel schoenpoetsgerei op de kamer.
  Voor vier sterren: of schoenpoetsservice in het hotel (nr. 53)
2    X X
163 Schoenpoetsmachine in het hotel.
  Voor drie sterren: of schoenpoetsservice in het hotel (nr. 53) of schoenpoetsgerei op de kamer (nr. 162)
  Voor vier sterren: of schoenpoetsservice in het hotel (nr. 53)
3   X X X
164 Deurspionnetje in de kamerdeur 2      
165 Extra slot op de kamerdeur 3      
166 Ofwel is iedere individuele bad- en toiletgelegenheid (samen) ≥ 5 m2 groot 5      
167 Ofwel is iedere individuele bad- en toiletgelegenheid (samen) ≥ 7,5 m2 groot 10      
168 Alle hotelkamers beschikken over een individuele bad- en toiletgelegenheid in rechtstreekse verbinding met het slaapgedeelte van de hotelkamer.
  Voor één en twee sterren: indien maximaal 15% van de kamers niet is voorzien van eigen douche/WC maar in plaats daarvan gebruikmaakt van douche/WC op de gang, dient de gast hiervan op de hoogte te worden gesteld voor het afsluiten van de verblijfsovereenkomst
1 X X X X X
169 Alle hotelkamers beschikken over een individuele bad- en toiletgelegenheid in rechtstreekse verbinding met het slaapgedeelte van de hotelkamer én minstens 50% van de hotelkamers beschikt over een bad en aparte douchecel 10      
170 30 % van de hotelkamers beschikt over een toiletgelegenheid in een andere ruimte dan de badgelegenheid 5      
171 Ofwel heeft de douche een douchegordijn (niet vereist als er een fysieke afscheiding is tussen het toilet en de douche)
  Voor inloopdouches kan worden afgeweken van het verplichte douchegordijn of -scherm.
1 X X X X X
172 Ofwel heeft de douche een douchescherm (niet vereist als er een fysieke afscheiding is tussen het toilet en de douche)
  Voor inloopdouches kan worden afgeweken van het verplichte douchegordijn of -scherm.
5      
173 Ofwel een wastafel met warm en koud water 1 X X X X X
174 Ofwel een dubbele wastafel met koud en warm water in alle tweepersoonskamers en suites 5      
175 Wasbare vloermat 1  X X X X
176 Wastafelverlichting 1 X X X X X
177 Permanente antisliplaag of verwijderbare antislipmatjes in douche en bad 3      
178 Veiligheidsgrepen in douche en bad 1      
179 (Wastafel)spiegel 1 X X X X X
180 Vrij stopcontact nabij de (wastafel)spiegel 1 X X X X X
181 Ofwel een make-up- of scheerspiegel 1      
182 Ofwel een verstelbare make-up- of scheerspiegel 2    X X
183 Verlichting bij make-up- of scheerspiegel 1      
184 Handdoekhouders of handdoekhaken 1 X X X X X
185 Verwarming in de badkamer (handdoekradiator volstaat zie nr. 186). 5     X
186 Handdoekradiator 3      
187 Wastafelblad of voorziening om toiletartikelen of een toilettas te plaatsen bij de wastafel 1 X X X   
188 Groot wastafelblad of voorziening om toiletartikelen of een toilettas te plaatsen bij de wastafel (om twee ruime toilettassen te kunnen plaatsen) 3    X X
189 Beker, glas of tandenborstelhouder 1 X X X X X
190 Zeep of wasgel bij de wastafel 1 X X X X X
191 Wasgel of douchegel bij de douche of het bad 1  X X X X
192 Shampoo (of wasgel of douchegel die als shampoo te gebruiken is). 1  X X X X
193 Persoonlijke verzorgingsproducten in flesjes 2     X
194 Extra verzorgingsartikelen (bijvoorbeeld badolie, douchemuts, nagelvijl, wattenstaafjes, make-upwatjes, bodylotion) 1
  per artikle,
  max. 4
   X X
195 Gezichtsdoekjes of -tissues 2   X X X
196 Reservetoiletpapier 1 X X X X X
197 Eén andere handdoek dan een badhanddoek per logerende toerist.
  Voor twee sterren: op verzoek.
1  X X X X
198 Eén badhanddoek per logerende toerist 2 X X X X X
199 Ofwel een badjas op verzoek beschikbaar 2    X  
200 Ofwel een badjas in de kamer 4     X
201 Ofwel slippers op verzoek beschikbaar 1    X  
202 Ofwel slippers in de kamer 3     X
203 Ofwel een haardroger op verzoek beschikbaar 1      
204 Ofwel een haardroger in de badkamer 2   X X X
205 Krukje in de badkamer op verzoek beschikbaar 3     X
206 Weegschaal in de badkamer 1      
207 Vuilnisbakje 1 X X X X X
208 Aanbod van dranken in het hotel 1 X X X X X
209 Aanbod van dranken in de kamer
  Voor drie sterren: of aanbod van dranken op elke verdieping van het hotel
2   X X X
210 Dranken 16 uur per dag verkrijgbaar via roomservice of minibar (nr. 214) of maxibar (nr. 212). 2    X  
211 Dranken permanent (de hele week, dag en nacht) verkrijgbaar via roomservice 4     X
212 Maxibar op elke verdieping van het hotel (te betalen via kamerrekening) 2      
213 Ofwel een koelkast op de kamer 2      
214 Ofwel een minibar in de kamer (met dranken en snacks)
  Voor vier sterren: of dranken 16 uur per dag verkrijgbaar via roomservice (zie nr. 210) of maxibar (zie nr. 212) op elke verdieping.
6    X X
215 Koffiemachine of waterkoker voor thee/koffie, met toebehoren, op de kamer 4      
216 Ofwel een bar (afgescheiden van het restaurant) die minstens zes dagen per week geopend is [38] 4    X  
217 Ofwel een bar (afgescheiden van het restaurant) die zeven dagen per week geopend is [38] 6     X
218 Ontbijtruimte met voldoende zitplaatsen en bijpassende tafels 3 X X X X X
219 Ofwel een standaardontbijt [39] 1 X     
220 Ofwel een uitgebreider ontbijt (= standaardontbijt, minstens aangevuld met een ei of eiergerecht en ontbijtgranen) [40] 2  X X   
221 Ofwel een uitgebreider ontbijt met bediening [40] 8    X X
222 Ontbijt met menukaart via roomservice 5     X
223 Voedselaanbod in het hotel (bijvoorbeeld snoepautomaat of snacks) 1 X X X X X
224 Ofwel maaltijden 14 uur per dag verkrijgbaar via roomservice 5    X  
225 Ofwel maaltijden 16 uur per dag verkrijgbaar via roomservice 10     X
226 Restaurant 5 dagen per week geopend
  Een restaurant in het hotel dat vijf dagen per week geopend is met minstens een driegangenmenu met keuzemogelijkheid of een `à la carte'- of buffetaanbod
5 per resto,
  max. 10
     
227 Restaurant 6 dagen per week geopend
  Dit criterium is enkel verplicht voor een classificatie in de categorie `vier sterren, SUPERIOR'
  Voor vier sterren: de restaurantservice kan worden vervangen door een snelrestaurantservice (food outlet).
  Een restaurant in het hotel dat zes dagen per week geopend is met minstens een driegangenmenu met keuzemogelijkheid of een `à la carte'- of buffetaanbod voor het diner
8 per resto,
  max. 16
   X  
228 Restaurant 7 dagen per week geopend.
  Ten hoogste een dag per week mag de restaurantservice worden vervangen door een snelrestaurantservice (food outlet). In dit geval moet het hotel de klant daarvan op de hoogte brengen voor de verblijfsovereenkomst wordt ondertekend. Een restaurant in het hotel dat iedere dag van de week geopend is met minstens een driegangenmenu met keuzemogelijkheid of een `à la carte'- of buffetaanbod voor de lunch en het diner
10 per resto,
  max. 20
    X
229 Speciale dieetwensen 2      
230 Regionale keuken (op het restaurantmenu staan een aantal nationale of regionale specialiteiten) [46] 4      
231 Ofwel andere banketmogelijkheden dan het restaurant voor minstens vijftig personen 2      
232 Ofwel andere banketmogelijkheden dan het restaurant voor minstens 100 personen 4      
233 Ofwel andere banketmogelijkheden dan het restaurant voor minstens 250 personen 8      
234 Ofwel een conferentiezaal van minstens 36 m2 tot 100 m2, plafondhoogte minstens 2,50 m 10      
235 Ofwel een conferentiezalen van minstens 100 m2, plafondhoogte minstens 2,75 m 15      
236 Ofwel een conferentiezalen van minstens 250 m2, plafondhoogte minstens 3,50 m 20      
237 Zalen voor werkgroepen/pauzeruimtes 2
  per zaal,
  max. 4
     
238 Ondersteuningscentrum zakelijke gasten (apart kantoor met aanwezige medewerkers) 3      
239 Ondersteuningsafdeling voor conferentiezaal (aparte afdeling met eigen medewerkers) 5      
240 Conferentiekantoor/typservice 1      
241 Stopcontacten in de conferentiezalen, voldoende voor de capaciteit van de zaal 2      
242 Daglicht in de conferentiezalen en de mogelijkheid om de zaal te verduisteren 3      
243 Individueel regelbare airconditioning in de conferentiezalen 3      
244 eigen binnen- of buitenrecreatievoorzieningen (onderdeel van het hotelcomplex en te betalen via kamerrekening) (bijvoorbeeld tennisbaan, strand of golfbaan)
  Voorzieningen zijn onderdeel van het hotelcomplex en eventuele gebruikskosten kunnen op de hotelrekening worden gezet.
3
  Per voorziening max. 9
     
245 Verhuur van sportattributen (bijvoorbeeld fietsen of bootjes) 2      
246 Fitnessruimte (min. 20 m2 ) met min. vier verschillende toestellen (bijvoorbeeld ergometer, handhalters, gewichtstraining, loopapparaat, roeiapparaat of steptoestel) 4      
247 Massages (bijvoorbeeld volledige massage, lymfedrainage, shiatsu, voetreflexologie)
  De cabines hebben een afmeting van minstens 10 m2.
2
  voorziening,
  max. 6
     
248 Aparte relaxruimte (min. 20 m2 ) 3      
249 Bubbelbad, whirlpool of vergelijkbaar 3      
250 Sauna (met minstens zes zitplaatsen) 5
  per saunatype [57],
  max. 10
     
251 Schoonheidssalon met minstens vier verschillende behandelingen (bijvoorbeeld gezichtsreiniging, manicure, pedicure, peeling of ontspanningsmassage)
  De cabines hebben een afmeting van minstens 10 m2.
5      
252 Spa met minstens vier verschillende behandelingen (bijvoorbeeld ligbad, kneipptherapie, hydrotherapie, modderbad, hamam of stoombad)
  De cabines hebben een afmeting van minstens 10 m2.
5      
253 Private spacabine 2      
254 Buitenzwembad (verwarmd en minstens 60 m2 groot) of zwemvijver [59] 10      
255 Binnenzwembad (verwarmd en minstens 40 m2 groot) 15      
256 Kinderopvang met daarvoor geschoold of opgeleid personeel (voor kinderen tot en met drie jaar), minstens drie uur per dag op weekdagen 10      
257 Kinderopvang met daarvoor geschoold of opgeleid personeel (voor kinderen vanaf drie jaar), minstens drie uur per dag op weekdagen 10      
258 Kinderspeelruimte (speelkamer/speeltuin) 4      
259 Lounge voor hotelgasten (aanvullend op de ontbijtzaal of het restaurant) 2      
260 Lees- en schrijfruimte (aparte ruimte) 1      
261 Bibliotheek (aparte ruimte) 2      
262 Animatieprogramma 3      
263 Gesystematiseerd klachtenbeheersysteem. Klachten worden structureel behandeld, geëvalueerd en beantwoord. 3   X X X
264 Systematische analyse van reviews. Gastenbeoordelingen worden actief verzameld en geëvalueerd, zwakteanalyses worden gemaakt en verbeteringen worden, als dat nodig is, doorgevoerd. 5    X X
265 Kwaliteitscontroles door middel van een mysteryguest [63] (via bewijs voor te leggen) of vergelijkbare controle door de hotelketen
  Dit criterium is enkel verplicht voor een classificatie in de categorie `vier sterren, SUPERIOR'.
10    X X
266 Kwaliteitsbeheersysteem op EHQ-niveau (European Hospitality Quality) of gelijkwaardig 10      
267 Website met bijgewerkte informatie en realistische afbeeldingen met de locatie van het hotel. De website is minstens tweetalig.
  Voor drie, vier en vijf sterren: foto's tonen in ieder geval de buitenkant, de gemeenschappelijke ruimte en een kamer.
5 X X X X X
268 Website met mogelijkheid om direct te reserveren en gastenbeoordelingen (boeken via e-mail volstaat niet) 10      
269 Vertrekkende of uitgecheckte gasten worden actief uitgenodigd om een review of beoordeling te geven via een portal of op de hotelwebsite 5    X X
270 Ecolabel (bv. EU-ecolabel, Groene Sleutel, EMA, ISO 14001 of Het Label Ecodynamische Onderneming 3*)
  Of de labels die ook staan voor `Green Living' en/of `Sustainable Living'.
10     
8. Minimum punten


 1* 2* 3* 4* 5*
 90 170 260 400 600
Toevoeging "Superior" 170 260 400 600 700
De volgende criteriumpunten kunnen niet worden gecumuleerd:
  * 16 en 17 ;
  * 18, 19 en 20 ;
  * 21, 22, 23 en 24 ;
  * 26 en 27 ;
  * 33 en 34 ;
  * 38 en 39 ;
  * 41 en 42 ;
  * 44, 45 en 46 ;
  * 59, 60, 61 en 62 ;
  * 65, 66 en 67 ;
  * 69, 70, 71 en 72 ;
  * 87 en 88 ;
  * 94 en 95 ;
  * 98 en 99 ;
  * 102 en 103 ;
  * 109 en 110 ;
  * 117, 118, 119 en 120 ;
  * 123 en 124 ;
  * 130, 131 en 132 ;
  * 139 en 140 ;
  * 144 en 145 ;
  * 146, 147 en 148 ;
  * 156 en 157 ;
  * 158 en 159 ;
  * 166 en 167 ;
  * 171 en 172 ;
  * 173 en 174 ;
  * 181 en 182 ;
  * 187 en 188 ;
  * 199 en 200 ;
  * 201 en 202 ;
  * 203 en 204 ;
  * 210 en 211 ;
  * 213 en 214 ;
  * 216 en 217 ;
  * 219, 220 en 221 ;
  * 224 en 225 ;
  * 231, 232 en 233 ;
  * 234, 235 en 236.
  RAPPORTEN EN HULP BIJ DE INTERPRETATIE VAN DE CRITERIA
  (1) De algemene indruk van het hotel voldoet aan de eenvoudige eisen.
  (2) De algemene indruk van het hotel voldoet aan de medium eisen (standaardhotel).
  (3) De algemene indruk van het hotel voldoet aan de hoge eisen (middenklassehotel).
  (4) De algemene indruk van het hotel voldoet aan de hogere eisen (eersteklassehotel).
  (5) De algemene indruk van het hotel voldoet aan de hoogste eisen (luxehotel).
  (7) De classificatiecriteria in verband met de toegankelijkheid voor personen met bijzondere behoeften verwijzen naar de zeven categorieën van dergelijke personen die zijn bepaald door Access - i (lid van het Europees Netwerk voor Toegankelijk Toerisme - ENAT, website: http://www.access-i.be).
  Van criterium 11 wordt verondersteld dat het vervuld is als alle Access-i-certificaten die overeenstemmen met de categorieën `Ik zit in een rolstoel' en `Ik heb met problemen met lopen' na evaluatie door toegankelijkheidsexperten minstens oranjekleurig zijn, of als het hotel het toegankelijkheidslabel A van Toerisme Vlaanderen heeft verkregen. Het expertenverslag of het label moet bij de classificatieaanvraag worden gevoegd of voorgelegd worden bij controle.
  Van criterium 12 wordt verondersteld dat het vervuld is als alle Access-i-certificaten die overeenstemmen met de categorieën `Ik zit in een rolstoel' en `Ik heb met problemen met lopen' na evaluatie van de inrichting door toegankelijkheidsexperten groenkleurig zijn, of als het hotel het toegankelijkheidslabel A+ van Toerisme Vlaanderen heeft verkregen. Het expertenverslag of het label moet bij de classificatieaanvraag worden gevoegd of voorgelegd worden bij controle.
  Van criterium 13 wordt verondersteld dat het vervuld is als alle Access-i-certificaten die overeenstemmen met de categorieën `Ik ben blind' en `Ik ben visueel gehandicapt' na evaluatie van de inrichting door toegankelijkheidsexperten minstens oranjekleurig zijn, of als het hotel het toegankelijkheidslabel A van Toerisme Vlaanderen heeft verkregen. Het expertenverslag of het label moet bij de classificatieaanvraag worden gevoegd of voorgelegd worden bij controle.
  Van criterium 14 wordt verondersteld dat het vervuld is als alle Access-i-certificaten die overeenstemmen met de categorieën `Ik ben blind' en `Ik ben visueel gehandicapt' na evaluatie van de inrichting door toegankelijkheidsexperten minstens oranjekleurig zijn, of als het hotel het toegankelijkheidslabel A van Toerisme Vlaanderen heeft verkregen. Het expertenverslag of het label moet bij de classificatieaanvraag worden gevoegd of voorgelegd worden bij controle.
  Van criterium 15 wordt verondersteld dat het vervuld is als alle Access-i-certificaten na evaluatie van de inrichting door toegankelijkheidsexperten groenkleurig zijn, of als het hotel het toegankelijkheidslabel A+ van Toerisme Vlaanderen heeft verkregen. Het expertenverslag of het label moet bij de classificatieaanvraag worden gevoegd of voorgelegd worden bij controle.
  ( 12 ) Ook wel 'tweede schoonmaakronde' genoemd. De handdoeken worden verwisseld, de sprei wordt afgehaald, de prullenmand geleegd enz.
  ( 13 ) Indien het hotel een beperkt aantal kamers heeft (maximaal 15 % ) met afmetingen kleiner dan deze grootte, dient de gast hiervan op de hoogte te worden gesteld vóór het afsluiten van de verblijfsovereenkomst.
  ( 14 ) Geen 'junior suites'. Een suite bestaat uit minstens twee aparte kamers, waarvan één is ingericht als slaapkamer en de andere als zitruimte. De kamers hoeven niet afgescheiden te zijn van elkaar met een deur, een doorgang volstaat. Een appartement of vakantiewoning in een dependance of een junior suite wordt niet als een suite beschouwd.
  ( 15 ) Indien het hotel een beperkt aantal bedden heeft (maximaal 15 %) met kleinere afmetingen dan vereist voor de desbetreffende categorie, dient de gast hiervan op de hoogte te worden gesteld vóór het afsluiten van de verblijfsovereenkomst.
  ( 16 ) Als er in de kamer twee eenpersoonsbedden (`singles') aanwezig zijn in plaats van een tweepersoonsbed (`double'), of een queensize bed (1,50 m x 2,00 m) in plaats van een bed met de verplichte afmetingen, wordt de logerende toerist daarover geïnformeerd voor hij de verblijfsovereenkomst sluit.
  ( 23 ) De verplichting geldt niet als het hotel aantoont dat er geen tv is omdat dit past binnen een duidelijk, sterk en samenhangend thema dat wordt uitgewerkt en aangeboden aan de klanten, vanuit het idee `concepthotel'.
  ( 38 ) Een bar is meer dan een drankenservice. De bar dient afgescheiden te zijn van het restaurant.
  ( 39 ) Een uitgebreid ontbijt bestaat minstens uit één warme drank (keuze tussen koffie of thee), een vruchtensap, selectie van fruit of fruitsalade en keuze uit verschillende broodjes of broodsoorten met boter, jam, vleeswaren en kaas.
  ( 40 ) Zelfbediening met meer aanbod dan bij het uitgebreide ontbijt, aangevuld met een ei of eiergerecht en ontbijtgranen.
  ( 41 ) Elk met een eigen gastronomieconcept (bij meer dan één restaurant).
  ( 46 ) Op het menu staat een significant aantal regionale/nationale specialiteiten. De meeste gebruikte producten komen uit de regio.
  ( 48 ) Een conferentiezaal beschikt minstens over een telefoon, wifi, een projector, een projectorscherm, twee prikborden, een flip-over, workshopmateriaal, een jassenrek of kluisjes, minstens acht stopcontacten, een verlengsnoer en een stroomverdeler.
  ( 57 ) Typen sauna: 'heet/droog' (bijv. Finse sauna), 'warm/licht vochtig' (bijv. Tepidarium) of 'warm/zeer vochtig' (bijv. stoomcabine).
  ( 59 ) Een zwemvijver is kunstmatig aangelegd, met stilstaand water, bestemd om in te zwemmen of te baden, zonder gebruik van chemische middelen
  ( 63 ) De mystery guesting moet gedurende een classificatieperiode tenminste eenmaal worden uitgevoerd, waarbij aan de volgende punten moet worden voldaan: de uitvoering, analyse en documentatie moet door een professionele externe partij zijn uitgevoerd op initiatief en voor rekening van het hotel. Onzichtbare (interne) controles van bijv. de hotelketen of het hotelsamenwerkingsverband worden als gelijkwaardig aanvaard.

Art. N2. BIJLAGE 2. - Modellen van het logo bedoeld in artikel 7, § 3, van de ordonnantie van 6 maart 2019 voor de toeristische logiesverstrekkende inrichtingen die geregistreerd zijn onder de categorie "hotel"

  (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 24-12-2019, p. 116424)