15 MEI 2019. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de nadere regels voor het raadplegen en uitreiken van afschriften van de documenten uit het dossier van de adviseur voor hulpverlening aan de jeugd en de directeur voor jeugdbescherming
HOOFDSTUK 1. - Bepalingen die van toepassing zijn op het kind, zijn gezin en degenen uit zijn gezin die door de maatregel getroffen worden
Afdeling 1. - Raadpleging van het dossier van de adviseur en de directeur
Art. 1-4
Afdeling 2. - Uitgifte van afschriften van documenten uit het dossier van de adviseur en de directeur
Art. 5-6
HOOFDSTUK 2. - Bepalingen van toepassing op de advocaat
Afdeling 1. - Raadpleging van het dossier van de adviseur en de directeur
Art. 7-8
Afdeling 2. - Uitgifte van afschriften van documenten uit het dossier van de adviseur en de directeur
Art. 9-10
HOOFDSTUK 3. - Opheffings- en slotbepalingen
Art. 11-13
HOOFDSTUK 1. - Bepalingen die van toepassing zijn op het kind, zijn gezin en degenen uit zijn gezin die door de maatregel getroffen worden
Afdeling 1. - Raadpleging van het dossier van de adviseur en de directeur
Artikel 1. Het kind, het gezinslid of de leefgenoot waarop de maatregel betrekking heeft en dat (die) de documenten in het dossier van de adviseur of de directeur wenst te raadplegen, dient een verzoek in bij de dienst voor hulpverlening aan de jeugd of de dienst voor jeugdbescherming, per post of e-mail, per telefoon of persoonlijk bij de receptie van de dienst.
Indien de aanvrager ook afschriften wenst te ontvangen van de documenten die hij heeft geraadpleegd, kan hij dit in hetzelfde verzoek vermelden.
Wanneer het verzoek persoonlijk bij de receptie wordt ingediend, wordt het getranscribeerd op een standaardformulier, waarvan onmiddellijk een kopie aan de aanvrager wordt overhandigd.
Wanneer het verzoek telefonisch wordt gedaan, wordt het omgezet op een standaardformulier, waarvan een kopie de werkdag volgend op het verzoek aan de aanvrager wordt toegezonden.
Het verzoek wordt in een register geregistreerd.
Art.2. Binnen drie werkdagen na het verzoek neemt de dienst contact op met de aanvrager om de plaats, de datum en het tijdstip van de raadpleging van het dossier overeen te komen.
De in het eerste lid bedoelde praktische regelingen worden, afhankelijk van de door de aanvrager gekozen middelen, schriftelijk aan hem bevestigd.
Het dossier wordt binnen zeven werkdagen na het verzoek geraadpleegd.
Er wordt rekening gehouden met de dringendheid, mits dit in het verzoek met redenen omkleed is en de aangevoerde redenen dit rechtvaardigen.
Bij de raadpleging van het dossier wordt de verzoeker vergezeld door de adviseur of de directeur of door het door hem aangewezen personeelslid, bij voorkeur het personeelslid dat voor de toestand bevoegd is.
Art.3. Wanneer het kind dat om raadpleging van zijn dossier verzoekt door een advocaat wordt bijgestaan, stelt de dienst het kind in kennis van de mogelijkheid dat het zich tijdens de raadpleging door zijn advocaat laat vergezellen en stelt hij de advocaat in kennis van het verzoek om raadpleging.
Art.4. Wanneer de adviseur of de directeur beslist om de toegang tot één of meer documenten in het dossier te weigeren, wordt zijn beslissing aan de verzoeker meegedeeld en aan het begin van de raadpleging van het dossier toegelicht.
Indien de verzoeker aan wie de toegang tot een of meer documenten van het dossier wordt geweigerd door een advocaat wordt bijgestaan, wordt een afschrift van de beslissing aan de advocaat toegezonden.
Afdeling 2. - Uitgifte van afschriften van documenten uit het dossier van de adviseur en de directeur
Art.5. Het kind, het lid van zijn gezin of het gezinslid waarop de maatregel betrekking heeft, kan overeenkomstig artikel 1, lid 2, of bij de raadpleging van het dossier om afschriften van documenten uit het dossier verzoeken.
Art.6. Afschriften van de gevraagde documenten worden, voor zover mogelijk, na afloop van de raadpleging van het dossier persoonlijk aan de aanvrager verstrekt.
Indien dit niet het geval is, worden binnen twee werkdagen na raadpleging van het dossier afschriften van de documenten naar keuze van de verzoeker per post of per e-mail aan hem toegezonden.
HOOFDSTUK 2. - Bepalingen van toepassing op de advocaat
Afdeling 1. - Raadpleging van het dossier van de adviseur en de directeur
Art.7. De advocaat van het kind kan het dossier van de adviseur of directeur raadplegen door zich persoonlijk tot de receptie van de dienst te wenden, zonder voorafgaand verzoek.
Art.8. De advocaat van een gezinslid van het kind of een gezinslid waarop de maatregel betrekking heeft en die van de documenten in het dossier van de adviseur of de directeur wenst kennis te nemen, dient een verzoek in overeenkomstig artikel 1.
De advocaat kan het dossier ter plaatse raadplegen vanaf de zesde werkdag na het verzoek.
Wanneer de adviseur of de directeur beslist de toegang tot een of meer documenten in het dossier te weigeren, wordt zijn beslissing binnen vijf werkdagen na het verzoek aan de advocaat meegedeeld.
Indien de advocaat zich in zijn verzoek om raadpleging op spoedeisendheid beroept en de aangevoerde redenen dit rechtvaardigen, kan hij het dossier ter plaatse raadplegen vanaf de derde werkdag na het verzoek en wordt de in lid 3 bedoelde weigeringsbeslissing binnen twee werkdagen hem ter kennis gebracht.
Afdeling 2. - Uitgifte van afschriften van documenten uit het dossier van de adviseur en de directeur
Art.9. De advocaat van het kind kan bij de raadpleging van het dossier ter plaatse, per post of per e-mail om een kopie van de documenten in het dossier verzoeken.
De door de advocaat gevraagde afschriften worden hem persoonlijk overhandigd bij de raadpleging van het dossier ter plaatse of per e-mail, uiterlijk op de werkdag volgend op het verzoek.
De advocaat mag de documenten ook met zijn eigen reproductiemiddelen kopiëren.
Art.10. § 1. De advocaat van een familielid van het kind of van een familielid dat door de maatregel wordt getroffen, kan om een afschrift van de documenten in het dossier verzoeken:
1° in zijn verzoek om het dossier overeenkomstig artikel 1, tweede lid, te raadplegen;
2° op het moment dat het dossier wordt geraadpleegd;
3° per e-mail, ongeacht een verzoek om het dossier te raadplegen.
§ 2. In de gevallen bedoeld in de paragrafen 1, 1° en 2° worden de door de advocaat gevraagde afschriften bij de raadpleging van het dossier ter plaatse of per e-mail uiterlijk op de werkdag volgend op het verzoek aan hem overhandigd.
De advocaat mag de documenten ook met zijn eigen reproductiemiddelen kopiëren.
§ 3. In het geval bedoeld in paragraaf 1, 3°, worden de door de advocaat gevraagde afschriften binnen vijf werkdagen na het verzoek per e-mail aan hem toegezonden.
Indien de advocaat zich in zijn verzoek om documenten beroept op spoedeisendheid en de aangevoerde redenen dit rechtvaardigen, worden de gevraagde afschriften binnen twee werkdagen aan hem toegezonden.
Wanneer de adviseur of de directeur beslist te weigeren een of meer documenten uit het dossier mee te delen, wordt zijn beslissing binnen dezelfde termijn aan de advocaat meegedeeld.
HOOFDSTUK 3. - Opheffings- en slotbepalingen
Art.11. Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 27 juli 1998 tot vaststelling van de procedures voor de raadpleging van de documenten in het dossier van de adviseur of de directeur van de hulpverlening aan de jeugd, wordt opgeheven.
Art.12. Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn bekendmaking.
Art. 13. De Minister bevoegd voor preventie, hulpverlening aan de jeugd en jeugdbescherming is belast met de uitvoering van dit besluit.