Details





Titel:

14 DECEMBER 2018. - Decreet betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 26-04-2019 en tekstbijwerking tot 02-09-2024)



Inhoudstafel:


Art. 1-5
BIJLAGE.
Art. N



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Art.2.Dit decreet bevat de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het voltijds gewoon secundair onderwijs en opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs, voor zover het eindtermen, eindtermen basisgeletterdheid en uitbreidingsdoelen Nederlands betreft.
  De onderwijsdoelen worden geformuleerd in functie van de zestien sleutelcompetenties die zijn bepaald in artikel 139, § 2, van de Codex Secundair Onderwijs.
  De kennis, dimensies en indien van toepassing de context en tekstkenmerken die in de bijlagen zijn opgenomen, maken telkens integraal deel uit van de eindterm, de eindterm basisgeletterdheid of het uitbreidingsdoel Nederlands waarbij ze zijn vermeld [1 , met dien verstande dat de affectieve dimensie en de psychomotorische dimensie slechts indicatief zijn]1. Deze bepaling is niet van toepassing op attitudinale eindtermen.
  ----------
  (1)<DVR 2021-02-12/25, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 01-09-2021>

Art.3.De vastgelegde onderwijsdoelen voor de eerste graad zijn :
  1° [1 eindtermen]1;
  2° eindtermen basisgeletterdheid;
  3° uitbreidingsdoelen Nederlands;
  4° attitudinale eindtermen.
  Bij de implementatie van de onderwijsdoelen in kwestie moeten volgende bepalingen in acht worden genomen :
  1° onderwijsdoelen zijn te bereiken op populatieniveau, met uitzondering van :
  a) eindtermen basisgeletterdheid die door elke individuele leerling moeten worden bereikt; ze worden aangeduid met de code `BG';
  b) uitbreidingsdoelen Nederlands die door een bepaald segment van de populatie moeten worden bereikt; ze worden aangeduid met de code `UD';
  c) bepaalde attitudinale eindtermen die na te streven zijn; ze worden aangeduid met het symbool `° ';
  d) de eventuele affectieve dimensie van onderwijsdoelen die na te streven is; de affectieve dimensie wordt aangeduid met het symbool `° ';
  2° tenzij expliciet anders vermeld, moet een onderwijsdoel door de leerling zelfstandig worden gerealiseerd;
  3° [1 ...]1
  4° attitudinale eindtermen zijn minimumdoelen die omschrijven welke houdingen wenselijk worden geacht voor een bepaalde leerlingenpopulatie. Elke school heeft de maatschappelijke opdracht om de attitudinale eindtermen bij de leerlingenpopulatie na te streven.
  ----------
  (1)<DVR 2021-02-12/25, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-09-2021; 01-09-2022>

Art.4. In bijlage 1, die bij dit decreet is gevoegd, gaan de onderwijsdoelen voor het eerste leerjaar A en het tweede leerjaar A.
  In bijlage 2, die bij dit decreet is gevoegd, gaan de onderwijsdoelen voor het eerste leerjaar B en het tweede leerjaar B.

Art.5.De onderwijsdoelen treden in werking :
  1° in het eerste leerjaar A en het eerste leerjaar B : op 1 september 2019;
  2° in het tweede leerjaar A en het tweede leerjaar B : op 1 september 2020.
  [1 De onderwijsdoelen houden op uitwerking te hebben:
   1А in het eerste leerjaar A en het eerste leerjaar B: op 1 september 2024;
   2А in het tweede leerjaar A en het tweede leerjaar B: op 1 september 2025.]1

  ----------
  (1)<DVR 2024-05-17/57, art. 12, 003; Inwerkingtreding : 01-09-2024>

BIJLAGE.
Art. N.
  (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 26-04-2019, p. 40560)