Details





Titel:

19 JULI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de nadere regels voor de verwerking, de bewaring en de bewijskracht van de elektronische gegevens betreffende de toelagen in het kader van het gezinsbeleid (aangehaaldals : Gegevensverwerking Toelagen Gezinsbeleid van 19 juli 2019)(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 08-10-2019 en tekstbijwerking tot 06-03-2023)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Definities
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Gegevensdeling en -verwerking met het oog op de uitbetaling van de toelagen in het kader van het gezinsbeleid
Afdeling 1. - Algemene bepalingen
Art. 2-4
Afdeling 2. - Gegevensverwerking in het kader van de controle van de bankrekening van de begunstigden
Art. 5
Afdeling 3. - Gegevensverwerking in het kader van de toekenning van een zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte
Afdeling 3/1. [1 Gegevensverwerking in het kader van de attestering bij afwezigheid wegens ziekte]1
Art. 6, 6/1
Afdeling 4. - Gegevensverwerking met het oog op de handhaving ten aanzien van de burger en ten aanzien van de uitbetalingsactor
Art. 7
Afdeling 5. - Gegevensverwerking met het oog op de uitbetaling van de selectieve participatietoeslagen
Afdeling 6. [1 Gegevensverwerking met het oog op de toekenning van de ondersteuningstoeslag]1
Art. 8, 8/1
HOOFDSTUK 3. - De bewijskracht van de gegevens verwerkt door het agentschap, door het agentschap Opgroeien regie en de private uitbetalingsactoren:
Art. 9-11
HOOFDSTUK 4. - De bewijswaarde van elektronische formulieren
Art. 12
HOOFDSTUK 5. - Algemene bepalingen over de transparantie van de informatie, de communicatie en nadere regels voor de uitoefening van de rechten van de betrokkene
Art. 13
HOOFDSTUK 6. - Algemene bepalingen over de beveiliging van de verwerking
Art. 14
HOOFDSTUK 7. - Mededeling van gegevens door andere diensten van de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de provincies, de federaties van gemeenten, de gemeenten, verenigingen waarvan ze deel uitmaken, de openbare instellingen die ervan afhangen, en alle openbare en meewerkende instellingen die onder de bevoegdheid van de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaamse Gewest vallen.
Art. 15
HOOFDSTUK 8. - Slotbepalingen
Art. 16-18



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:
  1° agentschap: het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor de Uitbetaling van Toelagen in het kader van het Gezinsbeleid, vermeld in artikel 2, 1° van het decreet van 7 juli 2017;
  2° authentieke bron: een op elektronische wijze bijgehouden verzameling van gegevens die door een overheid is erkend als de meest volledige, kwalitatief hoogstaande, en die nuttig of noodzakelijk is in het kader van het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer;
  3° algemene verordening gegevensbescherming: de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);
  4° besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2018: het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2018 betreffende de nadere regels voor het verkrijgen van een zorgtoeslag;
  5° decreet van 7 juli 2017: het decreet van 7 juli 2017 tot oprichting van het Vlaams Agentschap voor de Uitbetaling van Toelagen in het kader van het Gezinsbeleid, tot vaststelling van vergunningsnormen voor private uitbetalingsactoren en tot wijziging van het decreet van 30 april 2004 betreffende de oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin;
  6° [1 ...]1;
  7° elektronische formulieren: elektronische documenten en digitale toepassingen waarin gegevens in voorgestructureerde antwoordruimten online worden ingevuld en met eventuele bijlagen aan de uitbetalingsactoren via de aangeboden of aangewezen toepassing digitaal worden bezorgd met het oog op de toepassing van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1;
  8° gegevensnetwerk KRING: KRuispunt van de Informatiestromen met betrekking tot het Groeipakket en met name het netwerk, vermeld in artikel 7/1, eerste lid, 4° van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie, dat de uitwisseling mogelijk maakt van alle noodzakelijke gegevens met authentieke gegevensbronnen en de uitbetalingsactoren;
  9° Agentschap Opgroeien regie: het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie, opgericht bij het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie;
  10° minister: de minister, bevoegd voor de bijstand aan personen;
  11° Secundair netwerk Groeipakket: het netwerk van het agentschap Opgroeien regie, het agentschap en de uitbetalingsactoren.
  12° uitbetalingsactoren: het agentschap en de private uitbetalingsactoren, vermeld in artikel 3, § 1, 45°, van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1.
  ----------
  (1)<BVR 2023-01-13/03, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>

HOOFDSTUK 2. - Gegevensdeling en -verwerking met het oog op de uitbetaling van de toelagen in het kader van het gezinsbeleid
Afdeling 1. - Algemene bepalingen
Art.2.§ 1. Elke gegevensdeling binnen het Secundaire netwerk Groeipakket ter uitvoering van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1 gebeurt via het gegevensnetwerk KRING.
  § 2. Voor de gegevensdeling via het gegevensnetwerk KRING gebruiken de uitbetalingsactoren en het agentschap Opgroeien regie de volgende identificatiemiddelen:
  1° het identificatienummer van het Rijksregister, als het om gegevens gaat die betrekking hebben op een natuurlijke persoon die in het rijksregister [1 opgenomen]1 is;
  2° het identificatienummer van de Kruispuntbank van de Sociale zekerheid, vermeld in de wet van 15 januari 1990 houdende de oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van Sociale Zekerheid, als het om gegevens gaat die betrekking hebben op een natuurlijke persoon die niet in het Rijksregister opgenomen is;
  3° het ondernemingsnummer, als de gegevens betrekking hebben op een onderneming die opgenomen is in de Kruispuntbank van Ondernemingen;
  4° identificatiemiddelen uit de authentieke gegevensbronnen.
  ----------
  (1)<BVR 2023-01-13/03, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>

Art.3. De gegevensverwerving door het Secundair netwerk Groeipakket gebeurt via authentieke gegevensbronnen of via digitale databanken waarvan het agentschap Opgroeien regie het gebruik heeft toegestaan. De bevraging bij de begunstigde via een formulier of op een andere wijze is alleen toegelaten als die gegevens niet op de wijze vermeld in het eerste lid verkregen kunnen worden.

Art.4.§ 1. In deze paragraaf wordt verstaan onder:
  1° Groeipakketapplicatie: de berekenmotor met de bijbehorende kernprocessen die alle uitbetalingsactoren gebruiken om toelagen in het kader van het gezinsbeleid toe te kennen en uit te betalen;
  2° Vlaams kadaster Groeipakket: het centrale repertorium voor alle kinderen die een recht openen op de toelagen in het kader van het gezinsbeleid, waarin vermeld wordt welke uitbetalingsactoren bevoegd zijn om de vermelde toelagen toe te kennen en uit te betalen, zoals opgenomen in artikel 7/1, eerst lid, 5° van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie.
  De uitbetalingsactoren krijgen via het gegevensnetwerk KRING toegang tot de gegevens van de personen die aangesloten zijn bij de uitbetalingsactor in kwestie met het oog op de uitbetaling van de toelagen en alle daaraan verbonden opdrachten. De toewijzing aan de bevoegde uitbetalingsactor geschiedt via het Vlaams kadaster Groeipakket.
  De uitbetalingsactoren verwerken de persoonsgegevens in de Groeipakketapplicatie.
  Elke uitbetalingsactor is de verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens die hij verwerkt in de Groeipakketapplicatie.
  § 2. Het agentschap krijgt toegang tot de persoonsgegevens via het gegevensnetwerk KRING voor de volgende doeleinden:
  1° de taken van het agentschap, vermeld in artikel 5 van het decreet van 7 juli 2017;
  2° de taken van de klachten- en bemiddelingsdienst, vermeld in artikel 19 van het decreet van 7 juli 2017;
  3° de taken van de sociale inspectie en de begeleidingsdienst, vermeld in artikel 23 van het decreet van 7 juli 2017.
  De uitbetalingsactoren, de bijslagtrekkenden en de begunstigden bezorgen op verzoek van de klachten- en bemiddelingsdienst of de toezichthouder de gevraagde gegevens op de wijze en binnen de termijn, vermeld in het verzoek. Deze gegevens worden opgevraagd met betrekking tot de in [1 het eerste lid]1 vermelde taken en enkel voor zover de gegevens niet ter beschikking zijn in het gegevensnetwerk KRING of andere digitale bronnen.
  § 3. Het agentschap Opgroeien regie krijgt toegang tot de persoonsgegevens via het gegevensnetwerk KRING voor de volgende doeleinden:
  1° de taken, vermeld in artikel 7/1 van het decreet van 30 april 2004 betreffende de oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie;
  2° de taken van de geschillencommissie, vermeld in artikel 104 van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1.
  De uitbetalingsactoren de bijslagtrekkenden, de begunstigden en de klachten- en bemiddelingsdienst van het agentschap bezorgen op verzoek van de geschillencommissie, vermeld in artikel 104 van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1, de gevraagde gegevens op de wijze en binnen de termijnen, vermeld in het verzoek. Deze gegevens worden opgevraagd met betrekking tot de in [1 het eerste lid]1 vermelde taken en enkel voor zover de gegevens niet ter beschikking zijn in het gegevensnetwerk KRING of andere digitale gegevensbronnen.
  § 4. Het agentschap, het agentschap Opgroeien regie en de uitbetalingsactoren kunnen de relevante persoonsgegevens uitwisselen naar aanleiding van:
  1° een geschil tussen een uitbetalingsactor en een begunstigde over een recht op toelagen gezinsbeleid of de uitbetaling ervan, dat de klachten- en bemiddelingsdienst behandeld heeft, als de begunstigde vervolgens een dossier indient bij de geschillencommissie, vermeld in artikel 104 van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1;
  2° een beroepsdossier dat de geschillencommissie, vermeld in artikel 104 van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1, behandeld heeft, waarvoor een controle wordt gevraagd bij de sociale inspectie en de begeleidingsdienst, vermeld in artikel 110, tweede lid, van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1.
  Het agentschap Opgroeien regie kan nader bepalen welke vormvereisten gelden voor de jaarlijkse rapportering met betrekking tot de klachten en de bemiddelingsdossiers die het agentschap opvolgt. Het agentschap Opgroeien regie legt de termijn vast waarin de rapportering wordt bezorgd.
  § 5. Het agentschap Opgroeien regie en het agentschap bewaren de gegevens tot het dossier vijf jaar is afgesloten conform artikel 95 tot en met 99 van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1.
  De gegevens die niet meer worden gebruikt om toelagen in het kader van het gezinsbeleid toe te kennen, worden gearchiveerd conform de bepalingen van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
  ----------
  (1)<BVR 2023-01-13/03, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>

Afdeling 2. - Gegevensverwerking in het kader van de controle van de bankrekening van de begunstigden
Art.5. § 1. Met het oog op de controle van de bankrekening, vermeld in artikel 4, § 1, tweede lid, en § 2, tweede lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 juni 2018 houdende nadere regels betreffende de aanwijzing van de begunstigden van de gezinsbijslagen en de uitbetaling van de toelagen in het kader van het gezinsbeleid, geeft de bevoegde uitbetalingsactor de volgende gegevens van de begunstigden door aan het agentschap Opgroeien regie:
  1° het unieke dossiernummer dat de uitbetalingsactor opgemaakt heeft;
  2° het identificatienummer van het Rijksregister of van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid van de begunstigde;
  3° het rekeningnummer waarop de toelagen in het kader van het gezinsbeleid worden uitbetaald.
  § 2. De uitbetalingsactor informeert de begunstigde of begunstigden over de wijze waarop gecontroleerd wordt of de begunstigden titularis of medetitularis zijn van het opgegeven bankrekeningnummer en verwijst hierbij naar de privacyverklaring vermeld in artikel 14.
  § 3. Het agentschap Opgroeien regie geeft de volgende gegevens door aan de financiële instelling:
  1° de eerste voornaam, achternaam en geboortedatum van de begunstigde of begunstigden;
  2° het rekeningnummer dat gecontroleerd moet worden.
  § 4. De bank bevestigt aan het agentschap Opgroeien regie of de begunstigden al dan niet titularis of medetitularis zijn van de opgegeven bankrekening. De modaliteiten van de in paragraaf 1 vermelde controle worden bepaald in een overeenkomst die het agentschap Opgroeien regie en de financiële instelling afsluiten.
  § 5. Het agentschap Opgroeien regie bezorgt het resultaat van de controle terug aan de uitbetalingsactor.

Afdeling 3. - Gegevensverwerking in het kader van de toekenning van een zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte
Afdeling 3/1. [1 Gegevensverwerking in het kader van de attestering bij afwezigheid wegens ziekte]1   ----------   (1)
Art.6. § 1. In dit artikel wordt verstaan onder evaluerende arts: een arts die beschikt over een erkenning van het agentschap Opgroeien regie conform artikel 21 van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2018.
  § 2. De evaluerende arts stelt de ernst van de gevolgen van de specifieke ondersteuningsbehoefte vast met het oog op de uitbetaling van een zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte als vermeld in artikel 16, § 1, van het decreet van 27 april 2018 en overeenkomstig artikel 6 en 7 van het besluit van 7 december 2018.
  § 3. De begunstigden of bijslagtrekkende bezorgen de volgende gegevens aan het agentschap Opgroeien regie:
  1° de identificatiegegevens van het kind;
  2° het rijksregisternummer van het kind;
  3° de identificatiegegevens van de ouders of opvoeders van het kind;
  4° de contactgegevens van de indiener van de aanvraag tot medische vaststelling;
  5° de sociale en medische gegevens, vermeld op het inlichtingenformulier dat het agentschap Opgroeien regie aan de begunstigde heeft bezorgd;
  6° het medisch inlichtingenformulier dat de behandelende arts heeft opgemaakt.
  Het agentschap Opgroeien regie bezorgt de gegevens aan de evaluerende arts. De arts bezorgt het eindresultaat van de vaststelling van de gevolgen van de specifieke ondersteuningsbehoefte aan het agentschap Opgroeien regie. Het agentschap Opgroeien regie bezorgt het eindresultaat van die vaststelling vervolgens aan de bevoegde uitbetalingsactor.
  [1 7° in voorkomend geval, de naam, de voornaam en de contactgegevens van de vertrouwenspersoon, vermeld in artikel 13, § 2, vierde lid, van het besluit van 7 december 2018 ]1.
  § 4. Als een multidisciplinair team een aanvraag van niet rechtstreeks toegankelijke jeugdhulpverlening indient, stelt de arts die binnen het multidisciplinaire team betrokken was bij die aanvraag, ook de ernst van de specifieke ondersteuningsbehoefte, vermeld in artikel 16, § 1, van het decreet van 27 april 2018, vast overeenkomstig artikel 6 en 7 van het besluit van 7 december 2018.
  In het eerste lid wordt verstaan onder multidisciplinair team: een erkend multidisciplinair team als vermeld in artikel 1, 12°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 februari 2014 betreffende de integrale jeugdhulp.
  De arts, vermeld in het eerste lid, bezorgt het agentschap Opgroeien regie de vaststelling van de ernst van de gevolgen van de specifieke ondersteuningsbehoefte. De arts bezorgt ook alle relevante informatie over de vastgestelde specifieke ondersteuningsbehoefte van het kind aan het agentschap Opgroeien regie voor de herzieningsprocedure, vermeld in artikel 19 en 20 van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2018. Het agentschap Opgroeien regie bezorgt de vaststelling vervolgens aan de bevoegde uitbetalingsactor.
  § 5. De gegevens over de gezondheid van de kinderen met een bijzondere ondersteuningsbehoefte worden verwerkt bij het agentschap Opgroeien regie onder de verantwoordelijkheid van een persoon die overeenkomstig de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, gemachtigd is de geneeskunde uit te oefenen.
  Alle personen die betrokken zijn bij de verwerking van de gegevens in het kader van de toekenning van de zorgtoeslag bij het agentschap Opgroeien regie en bij de uitbetalingsactoren, zijn onderworpen aan de geheimhoudingsplicht. Ze ondertekenen daartoe een geheimhoudingsverklaring.
  ----------
  (1)<BVR 2023-01-13/03, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>

Art. 6/1. [1 § 1. In dit artikel wordt verstaan onder besluit van 5 oktober 2018: het besluit van de Vlaamse Regering 5 oktober 2018 tot vaststelling van de diverse hoedanigheden van het rechtgevend kind en betreffende de vrijstellingen van de toekenningsvoorwaarden voor de gezinsbijslagen, de startbedragen geboorte en adoptie en de universele participatietoeslagen.
   § 2. De begunstigden of bijslagtrekkende bezorgen de volgende gegevens aan het agentschap Opgroeien regie met het oog op de attestering van de afwezigheid of de onmogelijkheid om de lessen te volgen, als vermeld in artikel 20, § 1, tweede lid, § 3, en § 4, tweede lid, artikel 26, § 1, tweede lid, § 3, en § 4, tweede lid en artikel 35, § 1, tweede lid, § 2, en § 3, tweede lid, van het besluit van 5 oktober 2018:
   1° de identificatiegegevens van het kind;
   2° het rijksregisternummer van het kind;
   3° de identificatiegegevens van de ouders of opvoeders van het kind;
   4° de sociale en medische gegevens, vermeld op het inlichtingenformulier dat het agentschap Opgroeien regie aan de begunstigden of bijslagtrekkende heeft bezorgd;
   5° het medisch inlichtingenformulier dat de behandelende arts heeft opgemaakt.
   Het agentschap Opgroeien regie bezorgt de gegevens aan de bevoegde dienst. De bevoegde dienst bezorgt de attestering van de afwezigheid of de onmogelijkheid om lessen te volgen aan het agentschap Opgroeien regie. Het agentschap Opgroeien regie bezorgt de attestering vervolgens aan de bevoegde uitbetalingsactor.
   § 3. De gegevens over de gezondheid van de kinderen waarvoor de afwezigheid wegens ziekte of de onmogelijk om lessen te volgen moet worden geattesteerd, vermeld in artikel 20, § 1, tweede lid, § 3, en § 4, tweede lid, artikel 26, § 1, tweede lid, § 3, en § 4, tweede lid en artikel 35, § 1, tweede lid, § 2, en § 3, tweede lid, van het besluit van 5 oktober 2018, worden verwerkt bij het agentschap Opgroeien regie onder de verantwoordelijkheid van een persoon die overeenkomstig de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, gemachtigd is de geneeskunde uit te oefenen.
   Alle personen die betrokken zijn bij de verwerking van de gegevens, vermeld in dit artikel, bij het agentschap Opgroeien regie en bij de uitbetalingsactoren, zijn onderworpen aan de geheimhoudingsplicht. Ze ondertekenen daartoe een geheimhoudingsverklaring.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij BVR 2023-01-13/03, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>


Afdeling 4. - Gegevensverwerking met het oog op de handhaving ten aanzien van de burger en ten aanzien van de uitbetalingsactor
Art.7.Voor de opdrachten, vermeld in boek 3, deel 2, titel 3 en 4, van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1, verwerken het agentschap Opgroeien regie en het agentschap de persoonsgegevens, waaronder strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten.
  De gegevens, vermeld in het eerste lid, zijn alleen toegankelijk voor de personeelsleden die bevoegd zijn voor het toezicht vermeld in artikel 121 van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1 en de bestraffing vermeld in artikel 189, 190 en 191 van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1 en worden bewaard tot vijf jaar nadat het gezinsdossier is afgesloten.
  ----------
  (1)<BVR 2023-01-13/03, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>

Afdeling 5. - Gegevensverwerking met het oog op de uitbetaling van de selectieve participatietoeslagen
Afdeling 6. [1 Gegevensverwerking met het oog op de toekenning van de ondersteuningstoeslag]1   ----------   (1)
Art.8.De uitbetalingsactoren kunnen alle inlichtingen inwinnen die noodzakelijk zijn voor de toepassing van artikel 24 van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1 tot regeling van de toelagen in het kader van het gezinsbeleid en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 betreffende de selectieve participatietoeslagen leerling.
  De uitbetalingsactoren kunnen eveneens gegevens uitwisselen met de voor studiefinanciering bevoegde overheden uit het buitenland, voor zover deze informatieuitwisseling noodzakelijk is voor de toepassing van de buitenlandse regelgeving en berust op een schriftelijk afsprakenkader tussen het agentschap Opgroeien regie en de betrokken overheidsdiensten, met inachtname van de algemene verordening gegevensbescherming.
  Diegene die de selectieve participatietoeslag aanvraagt, de persoon die de selectieve participatietoeslag ontvangt, of de persoon die in het onderhoud van de leerling voorziet, moet zijn uitbetalingsactor op de hoogte brengen van nieuwe gegevens die relevant zijn voor de behandeling van het dossier.
  ----------
  (1)<BVR 2023-01-13/03, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>

Art. 8/1. [1 § 1. De uitbetalingsactoren kunnen alle inlichtingen inwinnen die noodzakelijk zijn voor de toepassing van artikel 56/1 van het Groeipakketdecreet van 2018 en het Besluit Ondersteuningstoeslag van 2022.
   § 2. Om de schorsing van de ondersteuningstoeslag, vermeld in artikel 7 van het Besluit Ondersteuningstoeslag van 2022, vast te stellen, worden op periodieke wijze de identificatiegegevens en de begin- en eindperiode van de schorsingsperiode meegedeeld aan het agentschap Opgroeien regie, het agentschap en de uitbetalingsactoren van de hiernavolgende kinderen:
   1° de kinderen die in een internaat zijn ingeschreven;
   2° de kinderen die een beroep doen op niet-rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning;
   3° de kinderen die een beroep doen op een budget voor niet-rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning;
   4° de kinderen die een inkomensvervangende tegemoetkoming of integratietegemoetkoming ontvangen als vermeld in de wet van 27 februari 1987 betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap;
   5° de kinderen die een basisondersteuningsbudget ontvangen als vermeld in artikel 233, § 3, of artikel 641, eerste lid, 2°, van het besluit van 30 november 2018.
   § 3. Om de attestering dat het kind recht heeft op de zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte, vermeld in artikel 5, eerste lid, van het Besluit Ondersteuningstoeslag van 2022, vast te stellen, bezorgt het agentschap Opgroeien regie op periodieke wijze het rijksregisternummer van de kinderen aan wie minstens 12 punten worden toegekend overeenkomstig het driepijlersysteem aan de uitbetalingsactoren en aan het agentschap.
   § 4. Voor de kinderen die hun woonplaats hebben in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad en een verzoek als vermeld in artikel 56/1, tweede lid, van het Groeipakketdecreet van 2018, indienen, bezorgt de bevoegde overheid op periodieke wijze de attestering die aantoont dat het kind recht kan hebben op de verhoogde kinderbijslag, vermeld in artikel 5, tweede lid, van het Besluit Ondersteuningstoeslag van 2022, aan het agentschap Opgroeien regie, het agentschap en de uitbetalingsactoren.
   § 5. De gegevens, vermeld in dit artikel, worden uitgewisseld op een beveiligde elektronische manier.
   § 6. Conform artikel 7 van het Groeipakketdecreet van 2018 worden de persoonsgegevens, vermeld in dit artikel, door de uitbetalingsactoren bewaard tot vijf jaar na de afsluiting van het gezinsdossier.
   Het agentschap Opgroeien regie en het agentschap bewaren de persoonsgegevens, vermeld in dit artikel, tot het dossier vijf jaar is afgesloten conform artikel 95 tot en met 99 van het Groeipakketdecreet van 2018.
   § 7. Conform artikel 12 van de voornoemde verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 informeren het agentschap Opgroeien regie, het agentschap en de uitbetalingsactoren de betrokkenen over de verwerking via hun website.]1
  ----------
  (1)<Ingevoegd bij BVR 2023-01-13/03, art. 7, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>


HOOFDSTUK 3. - De bewijskracht van de gegevens verwerkt door het agentschap, door het agentschap Opgroeien regie en de private uitbetalingsactoren:
Art.9. § 1. Het agentschap, het agentschap Opgroeien regie en de private uitbetalingsactoren beschikken over een procedure voor:
  1° de systematische en volledige opslag van de gegevens;
  2° de getrouwe, duurzame en volledige weergave van de informatie;
  3° de zorgvuldige bewaring, de systematische classificatie en de beveiliging van de gegevens tegen elke vorm van vervalsing;
  4° de integriteit en de leesbaarheid van de gegevens gedurende de volledige bewaartermijn.
  § 2. Het agentschap, het agentschap Opgroeien regie en de private uitbetalingsactoren beschikken over een gedetailleerde documentatie over de gehanteerde procedure, vermeld in paragraaf 1. Elke wijziging aan die procedure wordt aan de gedetailleerde documentatie toegevoegd. De gehanteerde procedure en elke wijziging is gedateerd.
  § 3. De procedure voldoet aan de volgende voorwaarden:
  1° de gevolgde procedure wordt nauwkeurig omschreven;
  2° de gebruikte technologie waarborgt een getrouwe, duurzame en volledige weergave van de gegevens;
  3° de gegevens worden systematisch en zonder weglatingen geregistreerd;
  4° de verwerkte gegevens worden op een zorgvuldige manier bewaard, systematisch gerangschikt en beschermd tegen elke vervalsing;
  5° de volgende inlichtingen over de verwerking van de gegevens worden bewaard:
  a) de identiteit van de verantwoordelijke voor de verwerking en de uitvoerder;
  b) de aard en het onderwerp van de gegevens waarop de verwerking betrekking heeft;
  c) de datum en de plaats van de uitvoering;
  d) de eventuele storingen die zijn vastgesteld tijdens de verwerking.

Art.10.Met behoud van de toepassing van andersluidende regelgeving, hebben de gegevens die worden opgeslagen en bewaard overeenkomstig de in [1 artikel 9]1 vermelde procedure en hun weergave op een leesbare drager bewijskracht tot bewijs van het tegendeel. Die bewijskracht geldt vanaf de datum die is vermeld op de gedetailleerde documentatie, vermeld in [1 artikel 9]1, § 2.
  ----------
  (1)<BVR 2023-01-13/03, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>

Art.11.De minister kan nadere regels en de procedure vastleggen voor het opslaan en bewaren van de gegevens waarover het agentschap of het agentschap Opgroeien regie of de private uitbetalingsactoren beschikken of die aan hen zijn bezorgd ter uitvoering van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1 en van het decreet van 7 juli 2017 of de uitvoeringsbesluiten ervan.
  ----------
  (1)<BVR 2023-01-13/03, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>

HOOFDSTUK 4. - De bewijswaarde van elektronische formulieren
Art.12.§ 1. De elektronische formulieren, vermeld in artikel 7, § 10, van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1, verkrijgen de bewijswaarde van een papieren formulier met dezelfde titel, op voorwaarde dat ze ingevuld, gevalideerd en bezorgd worden overeenkomstig de volgende voorwaarden:
  1° de elektronische gegevens vermelden de identiteit van de opsteller, die geauthenticeerd wordt door middel van een identiteitscertificaat op de elektronische identiteitskaart, of een ander certificaat dat afgeleverd werd door een vertrouwensdienst die voldoet aan de bepalingen van titel 2 van boek XII van het Wetboek van economisch recht;
  2° de elektronische gegevens kunnen nauwgezet gekoppeld worden aan een referentiedatum en een referentietijdstip;
  3° de elektronische gegevens kunnen niet onmerkbaar meer worden gewijzigd na de vermelding van de identiteit van de opsteller, vermeld in punt 1°, en na de koppeling aan een referentiedatum en een referentietijdstip als vermeld in punt 2° ;
  4° als de elektronische gegevens door meerdere personen zijn opgesteld, voldoen ze aan de vereisten, vermeld in punt 1°, 2° en 3°, voor iedere opsteller wat de gegevens betreft die hij heeft opgesteld;
  5° de elektronische gegevens kunnen worden gelezen gedurende minstens de periode die door de toepasselijke regelgeving wordt opgelegd.
  De formulieren worden vooraf ingevuld met de beschikbare gegevens.
  § 2. De vereiste van de verzending in verschillende exemplaren wordt geacht vervuld te zijn zodra de stukken langs elektronische weg zijn bezorgd.
  § 3. De vereiste van het bezorgen van een bericht van ontvangst kan rechtsgeldig vervuld worden langs elektronische weg.
  § 4 De minister bepaalt welke elektronische formulieren aan deze voorwaarden moeten voldoen.
  ----------
  (1)<BVR 2023-01-13/03, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>

HOOFDSTUK 5. - Algemene bepalingen over de transparantie van de informatie, de communicatie en nadere regels voor de uitoefening van de rechten van de betrokkene
Art.13. § 1. Overeenkomstig de transparantie- en communicatieverplichting, vermeld in artikel 12 van de algemene verordening gegevensbescherming:
  1° beschikt elke verwerkingsverantwoordelijke over een eenvoudige en toegankelijke procedure om betrokkenen actief te informeren over de verwerking van hun persoonsgegevens overeenkomstig artikel 13 en 14 van de algemene verordening gegevensbescherming en de wijze waarop ze hun rechten ten aanzien van deze verwerking, overeenkomstig artikel 15 tot en met 22 van voormelde verordening, kunnen uitoefenen;
  2° publiceert elke verwerkingsverantwoordelijk op zijn website een privacyverklaring waarin de betrokkenen op een eenvoudige, toegankelijke en begrijpelijke wijze waarbij, in voorkomend geval, aanvullend visualisatie gebruikt wordt, alle informatie kunnen vinden over:
  a) welke persoonsgegevens gebruikt worden, voor welke doeleinden en hoe lang de gegevens bewaard worden;
  b) welke rechten betrokkene kunnen uitoefenen met betrekking tot de eigen persoonsgegevens;
  De privacyverklaring, vermeld in het eerste lid, 2°, wordt op verzoek van de betrokkene ook op papier ter beschikking gesteld.
  § 2. De minister kan nadere richtlijnen bepalen voor de wijze waarop de naleving door de private uitbetalingsactoren, van de verplichting vermeld in artikel 28, 6°, van het decreet van 7 juli 2017, wordt aangetoond.

HOOFDSTUK 6. - Algemene bepalingen over de beveiliging van de verwerking
Art.14. § 1. Elke verwerkingsverantwoordelijke beschikt over een document waarin wordt opgenomen op welke wijze de verplichtingen met betrekking tot de beveiliging van de verwerking, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming, worden nageleefd.
  § 2. Als een uitbetalingsactor een inbreuk in verband met persoonsgegevens meldt aan de toezichthoudende autoriteit conform artikel 33 van de algemene verordening gegevensbescherming, brengt de betrokken uitbetalingsactor het agentschap Opgroeien regie daarvan op de hoogte volgens de modaliteiten die het agentschap Opgroeien regie heeft bepaald.

HOOFDSTUK 7. - Mededeling van gegevens door andere diensten van de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de provincies, de federaties van gemeenten, de gemeenten, verenigingen waarvan ze deel uitmaken, de openbare instellingen die ervan afhangen, en alle openbare en meewerkende instellingen die onder de bevoegdheid van de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaamse Gewest vallen.
Art.15.De diensten van de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, provincies, federaties van gemeenten, gemeenten, verenigingen waarvan ze deel uitmaken, openbare instellingen die ervan afhangen, en alle openbare en meewerkende instellingen die onder de bevoegdheid van de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaamse Gewest vallen, verstrekken de toezichthouders, overeenkomst artikel 126, § 2, van het [1 Groeipakketdecreet van 2018]1, alle gegevens waar die om verzoeken.
  Bij de gegevensuitwisseling, vermeld in het eerste lid, respecteren de diensten, vermeld in het eerste lid, de Europese, federale en Vlaamse regels rond het verwerken en de overdracht van deze gegevens en van de regelgeving over het beroepsgeheim.
  ----------
  (1)<BVR 2023-01-13/03, art. 9, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2023>

HOOFDSTUK 8. - Slotbepalingen
Art.16. Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit Gegevensverwerking Toelagen Gezinsbeleid van 19 juli 2019.

Art.17. De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Art. 18. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2019.