Details





Titel:

8 JULI 2019. - Ministerieel besluit tot uitvoering van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2018 tot uitvoering van afdeling 6 - toekenning van betaald educatief verlof in het kader van voortdurende vorming van de werknemers - van hoofdstuk IV van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2013 betreffende de loopbaanbegeleiding(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 01-10-2019 en tekstbijwerking tot 22-07-2024)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Definities
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Aanmelding ter registratie
Art. 2-3
HOOFDSTUK 3. - Attestering en registratie door de opleidingsverstrekker
Art. 4-10
HOOFDSTUK 4. - Aanvraag tot terugbetaling
Art. 11-13
HOOFDSTUK 5. - Slotbepaling
Art. 14



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1. In dit besluit wordt verstaan onder:
  1° besluit van 21 december 2018: het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2018 tot uitvoering van afdeling 6 - toekenning van betaald educatief verlof in het kader van voortdurende vorming van de werknemers - van hoofdstuk IV van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2013 betreffende de loopbaanbegeleiding;
  2° wet van 22 januari 1985: de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen;
  3° WSE-loket: het digitaal loket van het departement.

HOOFDSTUK 2. - Aanmelding ter registratie
Art.2. De aanmelding ter registratie, vermeld in artikel 4 van het besluit van 21 december 2018, verloopt via het WSE-loket.
  In afwijking van het eerste lid verloopt de aanmelding ter registratie voor de opleidingen, vermeld in artikel 109, § 1, 1°, a), b) en e), van de wet van 22 januari 1985, via elektronische gegevensuitwisseling.

Art.3.De aanmelding ter registratie bevat al de volgende gegevens en documenten:
  1° de volgende gegevens over de contactpersoon van de opleidingsverstrekker:
  a) de voor- en achternaam;
  b) het e-mailadres;
  c) het telefoonnummer;
  2° de volgende gegevens over de opleiding:
  a) de naam;
  b) de eigen referentie binnen de eigen organisatie;
  c) [1 het aantal uren contactonderwijs, het aantal studiepunten, het aantal lestijden of in geval van een opleiding via blended leren, het aantal uren blended leren en het aantal uren afstandsleren;]1
  d) als de opleiding contactonderwijs met werkplekleren betreft: het aantal uren werkplekleren;
  e) de inhoud;
  f) als de opleiding modules bevat, per module de volgende gegevens:
  1) de naam;
  2) de eigen referentie;
  3) de inhoud;
  4) het aantal uren contactonderwijs of het aantal lestijden;
  5) in voorkomend geval, het aantal uren werkplekleren;
  g) een zelfanalyse over de arbeidsmarktgerichtheid op basis van het beoordelingssysteem, vermeld in artikel 2, § 1, vierde lid, van het besluit van 21 december 2018;
  [1 h) in geval van een opleiding via blended leren, de mededeling van het learningmanagementsysteem dat wordt gehanteerd en de beschrijving van de wijze waarop wordt opgevolgd of de vooropgezette leerdoelstellingen zijn behaald.]1
  Voor de opleidingen, vermeld in artikel 109, § 1, 1°, a), van de wet van 22 januari 1985, geldt het eerste lid, 2°, d) en f), 5), niet. Voor de opleidingen, vermeld in artikel 109, § 1, 1°, b), van de voormelde wet, geldt het eerste lid, 2°, d) en f), niet.
  ----------
  (1)<MB 2021-08-31/09, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-09-2021>

HOOFDSTUK 3. - Attestering en registratie door de opleidingsverstrekker
Art.4.Het inschrijvingsattest, vermeld in artikel 29, § 1, van het besluit van 21 december 2018, wordt ten laatste binnen acht dagen vanaf de inschrijving bezorgd en bevat al de volgende gegevens:
  1° de volgende gegevens over de werknemer:
  a) de voor- en achternaam;
  b) het rijksregisternummer;
  2° de volgende gegevens over de opleidingsverstrekker:
  a) de naam;
  b) het KBO-nummer of het instellingsnummer;
  3° de volgende gegevens over de opleiding:
  a) de naam;
  b) in voorkomend geval, de modules waarvoor is ingeschreven;
  c) het registratienummer in de opleidingsdatabank of de referentie, vermeld in artikel 3, eerste lid, 2°, b), in voorkomend geval per module;
  d) het aantal contacturen, het aantal studiepunten of het aantal lestijden, in voorkomend geval per module, [1 en in geval van een opleiding via blended leren, het aantal uren blended leren]1 waarvoor is ingeschreven;
  e) de begin- en einddatum, en de datum van het examen als dat na de einddatum plaatsvindt.
  Voor de opleidingen, vermeld in artikel 109, § 1, 1°, b), van de wet van 22 januari 1985, bevat het inschrijvingsattest in plaats van de gegevens, vermeld in het eerste lid, 3°, al de volgende gegevens over de opleiding:
  1° de naam;
  2° het registratienummer in de opleidingsdatabank of de referentie, vermeld in artikel 3, eerste lid, 2°, b);
  3° het aantal contacturen, het aantal studiepunten of het aantal lestijden waarvoor is ingeschreven;
  4° de begin- en einddatum, en de datum van het examen als dat na de einddatum plaatsvindt.
  Voor de opleidingen, vermeld in artikel 109, § 1, 1°, c), van de voormelde wet, bevat het inschrijvingsattest in plaats van de gegevens, vermeld in het eerste lid, 3°, de volgende gegevens over de opleiding:
  1° de naam van het examen of de examens waarvoor is ingeschreven;
  2° de datum van de inschrijving;
  3° de datum van het examen.
  ----------
  (1)<MB 2021-08-31/09, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 01-09-2021>

Art.5. Het certificaat, vermeld in artikel 29, § 1, van het besluit van 21 december 2018, bevat al de volgende gegevens:
  1° de voor- en achternaam van de werknemer:
  2° de volgende gegevens over de opleidingsverstrekker:
  a) de naam;
  b) het KBO-nummer;
  3° de volgende gegevens over de opleiding:
  a) de naam;
  b) in voorkomend geval, de gevolgde modules;
  c) in geval van een opleiding met examen: het evaluatieresultaat;
  d) in geval van een opleiding zonder examen: of de werknemer de opleiding gevolgd heeft.
  Voor de opleidingen, vermeld in artikel 109, § 1, 1°, a), b), c), d) en e), van de wet van 22 januari 1985, geldt het eerste lid, 2°, b), en 3°, b), niet.

Art.6.De registratie van de gegevens, vermeld in artikel 29, § 2, 1°, van het besluit van 21 december 2018, gebeurt binnen [1 drie maanden]1 na de einddatum van de opleiding of na het examen als dat na de einddatum plaatsvindt.
  [1 ...]1.
  ----------
  (1)<MB 2023-09-19/02, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 01-09-2023>

Art.7. De registratie van de gegevens, vermeld in artikel 29, § 2, 2°, van het besluit van 21 december 2018, gebeurt uiterlijk op 15 december van het schooljaar dat volgt op het schooljaar waarin de opleiding plaatsvindt.

Art.8.De registratie van de gegevens, vermeld in artikel 29, § 2, 3°, van het besluit van 21 december 2018, gebeurt bij examens voor de examencommissie binnen [1 drie maanden]1 na de deelname aan het examen.
  De registratie van de gegevens, vermeld in artikel 29, § 2, 3°, van het besluit van 21 december 2018, gebeurt in geval van een opleiding in het volwassenenonderwijs uiterlijk op 31 oktober van het schooljaar dat volgt op het schooljaar waarin de opleiding plaatsvindt.
  De registratie van de gegevens, vermeld in artikel 29, § 2, 3°, van het besluit van 21 december 2018, gebeurt in geval van examens voor de erkenning en certificering van verworven competenties binnen [1 drie maanden]1 na de deelname aan het examen.
  ----------
  (1)<MB 2023-09-19/02, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 01-09-2023>

Art.9.Voor de opleidingen, vermeld in artikel 109, § 1, 1°, a), b), c), [1 en d),]1 van de wet van 22 januari 1985, gebeurt de registratie van de gegevens via elektronische gegevensuitwisseling. De gegevens worden maandelijks door het departement opgehaald.
  ----------
  (1)<MB 2023-09-19/02, art. 3, 003; Inwerkingtreding : 01-09-2023>

Art.10. De dagelijkse aanwezigheidslijst of het dagelijkse aanwezigheidsregister, vermeld in artikel 29, § 4, van het besluit van 21 december 2018, bevat al de volgende gegevens:
  1° de volgende gegevens over de deelnemer:
  a) de voor- en achternaam;
  b) het rijksregisternummer;
  c) de naam van zijn werkgever;
  2° de naam van de opleidingsverstrekker;
  3° de volgende gegevens over de lesgever:
  a) de voor- en achternaam;
  b) de naam van zijn werkgever of de organisatie waartoe hij behoort;
  4° de volgende gegevens over de opleiding:
  a) de naam;
  b) het registratienummer in de opleidingsdatabank;
  c) in voorkomend geval, de naam en het registratienummer in de opleidingsdatabank van de module;
  d) de datum;
  e) het adres waar de opleiding plaatsvindt.
  De lesgever en elke aanwezige deelnemer ondertekenen de dagelijkse aanwezigheidslijst of het dagelijkse aanwezigheidsregister.

HOOFDSTUK 4. - Aanvraag tot terugbetaling
Art.11. De aanvraag tot terugbetaling aan de werkgever, vermeld in artikel 33 van het besluit van 21 december 2018, wordt ingediend via het WSE-loket.

Art.12. Als de werknemer verandert van werkgever, dient de nieuwe werkgever de aanvraag tot terugbetaling in binnen drie maanden na de dag van de indiensttreding.

Art.13. De aanvraag tot terugbetaling bevat al de volgende gegevens:
  1° de volgende gegevens over de werknemer:
  a) de voor- en achternaam;
  b) het INSZ-nummer;
  c) het e-mailadres;
  d) in geval van een opleiding als vermeld in artikel 5 van het ministerieel besluit van 13 februari 2019 tot specificatie van competenties en vaststelling van een beoordelingssysteem, vermeld in artikel 2, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2018 tot uitvoering van afdeling 6 - toekenning van betaald educatief verlof in het kader van voortdurende vorming van de werknemers - van hoofdstuk IV van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2013 betreffende de loopbaanbegeleiding, gevolgd door een werknemer die een diploma behaalde voorafgaand aan het academiejaar 1999-2000: het hoogst behaalde diploma;
  2° de volgende gegevens over de werkgever:
  a) de naam;
  b) het KBO-nummer;
  3° de volgende gegevens over de opleiding:
  a) de naam;
  b) het registratienummer in de opleidingsdatabank;
  c) de modules waarvoor is ingeschreven;
  d) het aantal uren of het aantal studiepunten waarvoor is ingeschreven;
  e) de begin- en einddatum van de opleiding, en de datum van het examen als dat na de einddatum plaatsvindt.
  In geval van een loopbaangerichte opleiding als vermeld in artikel 107ter, 3°, van de wet van 22 januari 1985, bevat de aanvraag tot terugbetaling bijkomend de naam en het KBO-nummer van de opleidingsverstrekker.
  Voor de opleidingen, vermeld in artikel 109, § 1, 1°, c), van de wet van 22 januari 1985, bevat de aanvraag tot terugbetaling in plaats van de gegevens, vermeld in het eerste lid, 3°, al de volgende gegevens over de opleiding:
  1° het aantal examens waarvoor is ingeschreven;
  2° de datum van de inschrijving en de datum van het examen.
  Als de eigen werkgever ook de opleidingsverstrekker is, bevat de aanvraag tot terugbetaling bijkomend een verklaring dat aan de voorwaarde, vermeld in artikel 32, vierde lid, van het besluit van 21 december 2018, wordt voldaan.

HOOFDSTUK 5. - Slotbepaling
Art. 14. Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2019, met uitzondering van artikel 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 en 13 die in werking treden op 1 september 2019.