24 JUNI 2019. - Ministerieel besluit tot toekenning van eenmalige financiële hulp aan de steden en gemeenten in het kader van de ICT-uitrusting van gemeenschapswachten
Art. 1-7
Artikel 1. In het kader van het preventiebeleid kent de minister van Binnenlandse Zaken, onder voorbehoud van de beschikbare kredieten, een eenmalige financiële hulp toe aan de steden en gemeenten die gemeenschapswachten in dienst hebben, in het kader van de ICT-uitrusting van dit preventie- en veiligheidspersoneel.
Art.2. Deze eenmalige financiële hulp heeft betrekking op de kosten die verbonden zijn aan de aankoop van tablets door de dienst waartoe de gemeenschapswachten die optreden namens de in artikel 3 bedoelde steden en gemeenten behoren.
De financiële hulp wordt gegarandeerd voor elk verzoek om tegemoetkoming dat uiterlijk op 31 december 2019 wordt ingediend en dat voldoet aan de voorwaarden van de artikelen 4, 5 en 6 van dit besluit.
De tegemoetkoming bedraagt maximaal 500 euro per tablet per gemeenschapswacht wiens tewerkstelling wordt gefinancierd in het kader van het strategisch veiligheids- en preventieplan dat met de minister van Binnenlandse Zaken is afgesloten voor de periode 2018-2019.
Art.3. Om in aanmerking te komen voor deze eenmalige financiële hulp, moeten de steden en gemeenten voldoen aan de volgende voorwaarden:
1° Voldoen aan de wettelijke bepalingen van de wet van 15 mei 2007, inzonderheid de artikelen 2, 3, 6, 10 en 19.
2° Voldoen aan de reglementaire bepalingen van het koninklijk besluit van 25 december 2017, inzonderheid artikel 7;
Art.4. § 1. De gemeenten rechtvaardigen hun uitgaven door een financieel dossier voor te stellen.
§ 2. De fincanciële hulp, bedoeld in artikel 2, tweede lid, van dit besluit, zal worden toegekend na controle van de bewijsstukken die door de lokale autoriteiten worden voorgelegd. Uit deze controle moet blijken of alle uitgaven daadwerkelijk zijn gedaan om de kosten verbonden aan de ICT-uitrusting van gemeenschapswachten te dekken.
Art.5. § 1. Het financieel dossier is samengesteld uit twee delen:
1° De financiële vordering die ter beschikking gesteld wordt via het online ICT-platform van de administratie;
De financiële vordering zal pas gevalideerd worden op voorwaarde dat de datum van goedkeuring van de schuldvordering ingevoerd wordt in het systeem en dat de beslissing van de Gemeenteraad of het College van Burgemeester en Schepenen als bijlage wordt overgezonden. Bij deze beslissing wordt de financiële vordering voor de invoering ervan goedgekeurd.
In alle gevallen moet, op straffe van het niet in aanmerking nemen, de beslissing voorafgaan aan de online indiening van het financieel dossier.
2° De bewijsstukken die uitsluitend via het online ICT-platform elektronisch worden overgezonden.
Moeten bij het financieel dossier gevoegd worden :
- het Uittreksel van de Gemeenteraad of het College van Burgemeester en Schepenen:
o tot goedkeuring van het totaalbedrag van de uitgaven gerechtvaardigd in het kader van de financiële hulp;
o als bevestiging dat de uitgaven, die terug te vinden zijn in de online samenvattende uitgavenstaat, zijn gedaan voor het opstarten van gemeenschapswachten, die gefinancierd zijn door de minister van Binnenlandse Zaken.
- een kopie van de bestelbon en/of een kopie van de beslissing van de Gemeenteraad of van het College en/of elk stuk dat de datum van de vastlegging/bestelling rechtvaardigt.
- een kopie van de factuur
- een betalingsbewijs.
De documenten zullen bewaard worden gedurende tien jaar. Die termijn gaat in vanaf de afsluiting van de procedure van de financiële controle
§ 2. De schuldvordering en bewijsdocumenten worden uiterlijk op 31 december 2019 ingediend.
§ 3. De beveiligde toegangscodes die de vertrouwelijkheid van de gegevens waarborgen, en tevens een handleiding van de webtoepassing, worden verspreid aan elke door de gemeentelijke overheid aangestelde verantwoordelijke via besluit van het College van Burgemeester en Schepenen.
De gemeentelijke overheid blijft verantwoordelijk voor de geleverde toegangen en geeft informatie aan de administratie over de bestemmingsveranderingen en toegangswijzigingen noodzakelijk voor de goede opvolging van de financiële controleprocedures.
Art.6. § 1. De administratie voert een controle uit van de bestanddelen van het financieel dossier bedoeld in artikel 5.
Deze controle heeft betrekking op:
1° de ontvankelijkheid van de ingediende bewijsdocumenten;
Een document wordt als ontvankelijk beschouwd zodra de in de artikel 5, § 1, 2°, aangehaalde voorwaarden worden gerespecteerd.
2° de naleving van de bij dit besluit bepaalde voorwaarden;
§ 2. De Directie Lokale Integrale Veiligheid kan bijkomende informatie opvragen. Het niet doorsturen van de opgevraagde aanvullingen kan leiden tot de weigering van de betrokken uitgaven.
§ 3. Na afloop van de controle ontvangt elke gemeente een voorlopige afrekening en beschikt ze over maximaal twintig werkdagen om haar akkoord te geven of, in geval van niet-akkoord over de toegekende bedragen, haar argumenten voor te leggen. Deze termijn begint te lopen op de datum van voorlegging van de afrekening. Die wordt voorgelegd via het online ICT-platform.
Wanneer er geen akkoord is over de voorlopige afrekening, worden de motiveringen en/of bijkomende bewijzen aangevoerd door de gemeenten, bestudeerd om de definitieve jaarlijkse afrekening op te stellen.
Wanneer de termijn overschreden is of in geval van akkoord over de bedragen van de afrekening, stelt de administratie de definitieve jaarlijkse afrekening op.
Art. 7. Dit besluit heeft uitwerking op 5 juli 2019.