1 FEBRUARI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de aanvragen tot openbaarmaking voor wetenschappelijke doeleinden, vermeld in artikel II.38 van het bestuursdecreet van 7 december 2018
Art. 1-4
Artikel 1. Een aanvraag tot openbaarmaking van bestuursdocumenten als vermeld in artikel II.38, eerste lid, van het bestuursdecreet van 7 december 2018 bevat:
1° een bewijs van de identiteit van de aanvrager;
2° een document dat aantoont dat de aanvrager verbonden is aan een universiteit, een hogeschool of een erkende onderzoeksinstelling;
3° een vermelding van de te raadplegen bestuursdocumenten;
4° een duidelijke beschrijving van de wetenschappelijke doeleinden
5° een duidelijke beschrijving van de onderzoeksmethoden die gebruikt zullen worden;
6° de wijze waarop persoonsgegevens verwerkt worden als de aanvraag bestuursdocumenten betreft waarvoor de uitzonderingsgronden vermeld in artikel II.34, 2°, en II.36, § 1, tweede lid, 1°, van het bestuursdecreet van 7 december 2018 ingeroepen kunnen worden.
Art.2. De aanvrager geeft de overheidsinstantie, vermeld in artikel II.28, § 1 van het bestuursdecreet van 7 december 2018, op elk moment de mogelijkheid om de ongepubliceerde onderzoeksresultaten in te kijken.
Art.3. Om een beslissing te nemen over de aanvraag onderzoekt de overheidsinstantie, vermeld in artikel II.28, § 1 van het bestuursdecreet van 7 december 2018:
1° het wetenschappelijke karakter van de onderzoeksmethode;
2° het wetenschappelijke karakter van de doeleinden;
3° de mate waarin het onderzoeksresultaat verspreid wordt;
4° de wijze waarop persoonsgegevens verwerkt worden;
5° de mate waarin afbreuk gedaan wordt aan de beperkingen die bij wet of decreet gesteld worden aan de toegang tot bestuursdocumenten.
Art. 4. De minister-president van de Vlaamse regering, bevoegd voor het algemeen regeringsbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.