Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

30 NOVEMBER 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende het gebruik van open standaarden door de provinciale besturen en tot nadere regeling van de databank van de provinciale mandatarissen en van de databank van de leidend ambtenaren



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Definitie en algemene bepalingen
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Mandatendatabank
Art. 2
HOOFDSTUK 3. - Databank van de leidend ambtenaren
Art. 3
HOOFDSTUK 4. - Digitale publicatie en beheer
Art. 4-6
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art. 7-9



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2005036605  2013200661 



Uitvoeringsbesluit(en):

2019010037 



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Definitie en algemene bepalingen
Artikel 1. In dit besluit wordt verstaan onder Agentschap Binnenlands Bestuur: het intern verzelfstandigd Agentschap Binnenlands Bestuur, opgericht door het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 oktober 2005.

HOOFDSTUK 2. - Mandatendatabank
Art.2. § 1. In dit artikel wordt verstaan onder provinciale mandataris: lid van de provincieraad, voorzitter van de provincieraad en gedeputeerde.
  § 2. Na de eedaflegging van elke provinciale mandataris of de aanstelling van een waarnemer ter vervanging van een provinciale mandataris, stelt het provinciebestuur binnen tien dagen de gegevens, vermeld in artikel 72bis, eerste lid van het Provinciedecreet van 9 december 2005, ter beschikking met uitzondering van de einddatum van het mandaat als die niet bekend is.
  In afwijking van het eerste lid is het provinciebestuur niet gehouden tot het ter beschikking stellen van de gegevens, vermeld in het eerste lid, als de provinciale mandataris het mandaat gedurende een periode van niet meer dan twaalf weken waarneemt.
  § 3. Als een provinciale mandataris van zijn mandaat afstand doet of vervallen wordt verklaard, uit zijn mandaat ontslag heeft genomen, afgezet of overleden is, stelt het provinciebestuur de einddatum van het mandaat ter beschikking binnen tien dagen na de einddatum van het mandaat.
  § 4. Als een provinciale mandataris geschorst is, stelt het provinciebestuur de start- en einddatum van de periode van schorsing ter beschikking binnen tien dagen na de start van de periode van schorsing.
  § 5. Als een provinciale mandataris als verhinderd wordt beschouwd gedurende een periode van meer dan twaalf weken, stelt het provinciebestuur de startdatum en de geplande einddatum van de periode van verhindering ter beschikking binnen tien dagen na de start van de periode van verhindering of, als de geplande periode van verhindering korter was, binnen tien dagen nadat de verhindering twaalf weken heeft geduurd.

HOOFDSTUK 3. - Databank van de leidend ambtenaren
Art.3. In dit artikel wordt verstaan onder leidend ambtenaar: de aangestelde en waarnemende provinciegriffier, de aangestelde en waarnemende financieel beheerder van het provinciebestuur en de leidend ambtenaar van het autonoom provinciebedrijf.
  Na de aanstelling van elke leidend ambtenaar, stelt het provinciebestuur of het autonoom provinciebedrijf de gegevens, vermeld in artikel 187bis van het Provinciedecreet van 9 december 2005, met uitzondering van de einddatum van de aanstelling als die niet bekend is, ter beschikking binnen tien dagen na de aanstelling van zijn leidend ambtenaar.
  Als de aanstelling van een leidend ambtenaar, definitief beëindigd wordt, stelt het provinciebestuur of het autonoom provinciebedrijf de einddatum van de aanstelling ter beschikking binnen tien dagen na het einde van de aanstelling.
  Als een leidend ambtenaar, als afwezig of verhinderd wordt beschouwd of geschorst is, stelt het provinciebestuur of het autonoom provinciebedrijf, de start- en einddatum ter beschikking binnen tien dagen na de start van deze periode van verhindering, afwezigheid of schorsing.

HOOFDSTUK 4. - Digitale publicatie en beheer
Art.4. De software die het bestuur gebruikt om gegevens in zijn akten en documenten te bewerken, te bewaren, te importeren, te publiceren, te verwerken en ter beschikking te stellen, is conform de open standaarden om de interoperabiliteit tussen softwaresystemen optimaal te laten verlopen. Die open standaarden worden vastgelegd door de Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het e-government, na advies van het stuurorgaan Vlaams Informatie- en ICT-beleid. De Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, bepaalt wat verstaan wordt onder het bestuur.
  In het eerste lid wordt verstaan onder stuurorgaan Vlaams Informatie- en ICT-beleid: het stuurorgaan, vermeld in artikel 3 van het decreet van 23 december 2016 houdende de oprichting van het stuurorgaan Vlaams Informatie- en ICT-beleid.

Art.5. Het provinciebestuur stelt de gegevens, vermeld in hoofdstuk 2, ter beschikking conform de technische voorwaarden die de Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het e-government, vastleggen.
  Het provinciebestuur en het autonoom provinciebedrijf, stelt de gegevens, vermeld in hoofdstuk 3, ter beschikking conform de technische voorwaarden die de Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het e-government, vastleggen.
  Het bestuur bewerkt, bewaart, importeert, publiceert en verwerkt zijn akten en documenten en stelt ze ter beschikking conform de technische voorwaarden die de Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het e-government, vastleggen. De Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, bepaalt wat verstaan wordt onder het bestuur.
  Voor de toepassing van het eerste tot en met het derde lid, zijn de gegevens die niet publiek bekend mogen zijn overeenkomstig artikel 72bis, derde lid, en artikel 187bis, derde lid, van het Provinciedecreet van 9 december 2005, alleen beschikbaar voor gemachtigde personen.

Art.6. De uitbouw en het beheer van de databanken, vermeld in hoofdstuk 2 en 3, en de controle van de gegevens in die databanken, worden uitgevoerd door het Agentschap Binnenlands Bestuur dat uitdrukkelijk wordt aangesteld als verwerkingsverantwoordelijke voor deze databanken.

HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art.7. Artikel 5 en 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 18 januari 2013 tot nadere uitvoering van de mandatendatabank, vermeld in artikel 74bis en 274, § 5, van het Gemeentedecreet, artikel 72bis van het Provinciedecreet van 9 december 2005 en artikel 73/1 van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, worden opgeheven.

Art.8. Dit besluit treedt in werking op 3 december 2018.

Art. 9. De Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het e-government, zijn, ieder wat hem of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.