Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

30 NOVEMBER 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende het gebruik van open standaarden door de lokale besturen en tot nadere regeling van de databank van de lokale mandatarissen en van de databank van de leidend ambtenaren



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Definitie
Art. 1
HOOFDSTUK 2. - Mandatendatabank
Art. 2
HOOFDSTUK 3. - Databank van de leidend ambtenaren
Art. 3
HOOFDSTUK 4. - Digitale publicatie en beheer
Art. 4-6
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art. 7-9



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2013200661 



Uitvoeringsbesluit(en):

2019010037 



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Definitie
Artikel 1. In dit besluit wordt verstaan onder Agentschap Binnenlands Bestuur: het intern verzelfstandigd Agentschap Binnenlands Bestuur, opgericht door het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 oktober 2005.

HOOFDSTUK 2. - Mandatendatabank
Art.2. § 1. In dit artikel wordt verstaan onder lokale mandataris:
  1° gemeenteraadslid;
  2° voorzitter van de gemeenteraad;
  3° schepen;
  4° burgemeester;
  5° lid van de raad voor maatschappelijk welzijn;
  6° voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn;
  7° lid van het vast bureau;
  8° voorzitter van het vast bureau;
  9° lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
  10° voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
  11° lid van de districtsraad;
  12° voorzitter van de districtsraad;
  13° districtsschepen;
  14° districtsburgemeester.
  § 2. Na de eedaflegging van een mandataris of de aanstelling van een waarnemer ter vervanging van een lokale mandataris, stelt de gemeente, het district of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn binnen tien dagen de gegevens ter beschikking, vermeld in artikel 160, eerste lid, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, met uitzondering van de einddatum van het mandaat als die niet bekend is.
  In afwijking van het eerste lid is de gemeente, het district of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn niet gehouden de gegevens, vermeld in het eerste lid, ter beschikking te stellen als de lokale mandataris het mandaat gedurende een periode van niet meer dan twaalf weken waarneemt.
  § 3. Als een lokale mandataris van zijn mandaat afstand doet of vervallen wordt verklaard, uit zijn mandaat ontslag heeft genomen, afgezet of overleden is, stelt de gemeente, het district of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn de einddatum van het mandaat ter beschikking binnen tien dagen na de einddatum van het mandaat.
  § 4. Als een lokale mandataris geschorst is, stelt de gemeente, het district of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn de start- en einddatum van de periode van schorsing ter beschikking binnen tien dagen na de start van de periode van schorsing.
  § 5. Als een lokale mandataris als verhinderd wordt beschouwd gedurende een periode van meer dan twaalf weken, stelt de gemeente, het district of het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn de startdatum en de geplande einddatum van de periode van verhindering ter beschikking binnen tien dagen na de start van de periode van verhindering of, wanneer de geplande periode van verhindering korter was, binnen tien dagen nadat de verhindering twaalf weken heeft geduurd.

HOOFDSTUK 3. - Databank van de leidend ambtenaren
Art.3. In dit artikel wordt verstaan onder leidend ambtenaar:
  1° de aangestelde en de waarnemende algemeen directeur en de aangestelde en de waarnemende adjunct-algemeen directeur;
  2° de aangestelde en de waarnemende financieel directeur en de aangestelde en de waarnemende adjunct-financieel directeur;
  3° de leidend ambtenaar van het autonoom gemeentebedrijf;
  4° de leidend ambtenaar van het intergemeentelijk samenwerkingsverband;
  5° de leidend ambtenaar van de welzijnsvereniging;
  6° de leidend ambtenaar van de autonome verzorgingsinstelling.
  De gemeente, het autonoom gemeentebedrijf, het intergemeentelijk samenwerkingsverband, de welzijnsvereniging of de autonome verzorgingsinstelling stelt de gegevens, vermeld in artikel 301, tweede lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, met uitzondering van de einddatum van de aanstelling als die niet bekend is, ter beschikking binnen tien dagen na de aanstelling van de leidend ambtenaar.
  Als de aanstelling van een leidend ambtenaar definitief beëindigd wordt, stelt de gemeente, het autonoom gemeentebedrijf, het intergemeentelijk samenwerkingsverband, de welzijnsvereniging of de autonome verzorgingsinstelling de einddatum van de aanstelling ter beschikking binnen tien dagen na het einde van de aanstelling.
  Als een leidend ambtenaar als afwezig of verhinderd wordt beschouwd of geschorst is, stelt de gemeente, het autonoom gemeentebedrijf, het intergemeentelijk samenwerkingsverband, de welzijnsvereniging of de autonome verzorgingsinstelling de start- en einddatum ter beschikking binnen tien dagen na de start van die periode van verhindering, afwezigheid of schorsing.

HOOFDSTUK 4. - Digitale publicatie en beheer
Art.4. De software die het bestuur gebruikt om gegevens in zijn akten en documenten te bewerken, te bewaren, te importeren, te publiceren, te verwerken en ter beschikking te stellen, is conform de open standaarden om de interoperabiliteit tussen softwaresystemen optimaal te laten verlopen. Die open standaarden worden vastgelegd door de Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het e-government, na advies van het stuurorgaan Vlaams Informatie- en ICT-beleid. De Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, bepaalt wat verstaan wordt onder het bestuur.
  In het eerste lid wordt verstaan onder stuurorgaan Vlaams Informatie- en ICT-beleid: het stuurorgaan, vermeld in artikel 3 van het decreet van 23 december 2016 houdende de oprichting van het stuurorgaan Vlaams Informatie- en ICT-beleid.

Art.5. De gemeente, het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en het district stelt de gegevens, vermeld in hoofdstuk 2, ter beschikking conform de technische voorwaarden die de Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het e-government, vastleggen.
  De gemeente, het autonoom gemeentebedrijf, het intergemeentelijk samenwerkingsverband, de welzijnsvereniging en de autonome verzorgingsinstelling stelt de gegevens, vermeld in hoofdstuk 3, ter beschikking conform de technische voorwaarden die de Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het e-government, vastleggen.
  Het bestuur bewerkt, bewaart, importeert, publiceert en verwerkt zijn akten en documenten en stelt ze ter beschikking conform de technische voorwaarden die de Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het e-government, vastleggen. De Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, bepaalt wat verstaan wordt onder het bestuur.
  Voor de toepassing van het eerste tot en met het derde lid, zijn de gegevens die niet publiek bekend mogen zijn overeenkomstig artikel 160, derde lid, en artikel 301, derde lid, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, alleen beschikbaar voor gemachtigde personen.

Art.6. De uitbouw en het beheer van de databanken, vermeld in hoofdstuk 2 en 3, en de controle van de gegevens in die databanken, worden uitgevoerd door het Agentschap Binnenlands Bestuur dat uitdrukkelijk wordt aangesteld als verwerkingsverantwoordelijke voor deze databanken.

HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen
Art.7. Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 januari 2013 tot nadere uitvoering van de mandatendatabank, vermeld in artikel 74bis en 274, § 5, van het Gemeentedecreet, artikel 72bis van het Provinciedecreet van 9 december 2005 en artikel 73/1 van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wordt opgeheven.

Art.8. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2019.

Art. 9. De Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het e-government, zijn, ieder wat hem of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.