14 JULI 2016. - Ministerieel besluit waarbij bepaalde delegaties van bevoegdheden worden verleend binnen de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
Afdeling 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-3
Afdeling 2. - Personeel
Art. 4-7
Afdeling 3. - financiële delegaties
HOOFDSTUK I. - Delegaties van bevoegdheid op het vlak van overheidsopdrachten
Art. 8-11
HOOFDSTUK II. - Delegaties van bevoegdheid op het vlak van diverse uitgaven
Art. 12-13
HOOFDSTUK III. - Delegaties tot handtekening van de boekhoudkundige stukken
Art. 14-17
HOOFDSTUK IV. - Delegaties inzake vastlegging en vereffening in het boekhoudsysteem
Art. 18-19
HOOFDSTUK V. - Bijzondere bepalingen
Art. 20-23
Afdeling 4. - Slotbepalingen
Art. 24-26
Afdeling 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. § 1. Met uitzondering van de in dit besluit bepaalde gevallen, worden de delegaties van bevoegdheden toegekend aan de titularissen van management- of staffunctie, die zijn aangeduid overeenkomstig de reglementaire bepalingen betreffende de aanduiding en de uitoefening van de managementfuncties in de federale overheidsdiensten.
De delegatie van bevoegdheid die wordt verleend aan de titularis van een ambt, wordt ook verleend aan de ambtenaar belast met dat ambt.
§ 2. Binnen de perken van zijn bevoegdheden en onder zijn verantwoordelijkheid, kan elke titularis van een management- of staffunctie delegatie van zijn bevoegdheden verlenen aan de hand van een gedateerd, ondertekend en geschreven document dat de gedelegeerde bevoegdheid bepaalt.
Het originele exemplaar van dit document wordt overgemaakt aan de Stafdienst Budget en Beheerscontrole, die instaat voor de bewaring van alle documenten waarbij een delegatie of subdelegatie van bevoegdheden wordt verleend. Een kopie van dit document wordt ook door de betrokken dienst bewaard.
§ 3. De persoon die delegatie verleent, de Voorzitter en de hiërarchische chefs van een personeelslid kunnen, om welke reden ook, de delegaties uitoefenen die hen door dit besluit zijn toegekend.
Ze kunnen evenwel hun beslissing niet in de plaats stellen van de beslissing die door de gedelegeerd ambtenaar is getroffen en ter kennis is gegeven.
Art.2. § 1. Met uitzondering van de Voorzitter van het Directiecomité, duidt de titularis van een management- of staffunctie het personeelslid aan dat bij afwezigheid of verhindering van de betrokken titularis de bevoegdheden uitoefent die aan deze laatste werden gedelegeerd.
De titularis van een management- of staffunctie kan één of meerdere personen als vervanger aanduiden. In het laatste geval dient hij wel een rangorde voor zijn vervanging te bepalen.
§ 2. In geval van afwezigheid of verhindering van de Voorzitter van het Directiecomité, worden de bevoegdheden die hem krachtens dit besluit zijn toegekend, gedurende de periode van afwezigheid of verhindering, toegekend aan de directeur-generaal, die ermee belast is hem te vervangen of, bij diens afwezigheid of verhindering, aan de oudste directeur-generaal. De Voorzitter deelt zijn beslissing mee aan de directeur-generaal of de stafdirecteur die ermee belast is hem te vervangen en aan de minister.
Art.3. Aan elke titularis van een management- of staffunctie wordt delegatie verleend om de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad te machtigen van de ondertekende ministeriële besluiten en koninklijke besluiten.
Afdeling 2. - Personeel
Art.4. Aan de Voorzitter van het Directiecomité wordt delegatie van bevoegdheid verleend :
1° om de eed af te nemen van de personeelsleden (van niveau A, B, C en D);
2° om personeelsleden te benoemen tot Rijksambtenaar in de niveaus B, C en D;
3° om de veranderingen van graad of de bevorderingen te verrichten voor de personeelsleden van de niveaus B, C en D;
4° om personeelsleden van de niveaus B, C en D te ontslaan wegens lichamelijke of beroepsongeschiktheid;
5° om personeelsleden van de niveaus B, C en D van ambtswege te ontslaan;
6° om over te gaan tot het eervol ontslag van de personeelsleden van de niveaus B, C en D;
7° om het ontslag op aanvraag toe te kennen aan de personeelsleden van de niveaus B, C en D;
8° om de arbeidsovereenkomsten van de contractuele personeelsleden te ondertekenen;
9° om de bevoegdheden uit te oefenen in zake werving, vergelijkende selecties en wijze van toekenning voor een betrekking of een functie;
10° om zijn akkoord te geven aan de zendingen binnen Europa.
Art.5. Aan de directeur van de stafdienst Personeel en Organisatie wordt delegatie verleend :
1° om de bevoegdheden uit te oefenen inzake de stage van de ambtenaren;
2° om de aanvragen tot interne mutatie te ontvangen;
3° om de administratieve standplaats vast te stellen;
4° om de machtiging tot cumulatie of uitoefening van een activiteit inherent aan de functie te verlenen, behalve voor wat betreft houders van een mandaat- of staffunctie;
5° om - in overleg met de betrokken directeur-generaal of stafdirecteur - te beslissen over de organisatie van prestaties buiten de normale uurroosters en de organisatie van wachtdiensten en hiervoor op vrijwillige basis personeelsleden aan te stellen of hen te laten aanstellen;
6° om het onthaal- en vormingsprogramma uit te werken;
7° om de wedde vast te stellen van de personeelsleden die vallen onder het statuut van het rijkspersoneel;
8° om te beslissen vanuit administratief en juridisch oogpunt dat een personeelslid onder toepassing valt van de wet van 3 juli 1967 betreffende de preventie of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector;
9° om de bevordering naar de hogere weddeschaal of de bonificatie te verlenen;
10° om de schorsingen van contract te verlenen aan het contractueel personeel;
11° om de verloven te verlenen vermeld in de aanhef opgenomen wetten en besluiten met uitzondering van :
a) het verlof voor opdracht van algemeen belang;
b) het verlof voor het uitoefenen van een ambt bij een secretariaat, de cel algemene beleidscoördinatie of een cel algemeen beleid, bij het kabinet van een federaal, gemeenschaps-, gewestelijk, provinciaal of lokaal politiek mandataris of bij het kabinet van een politiek mandataris van de wetgevende macht.
Voor deze twee verloven is enkel de Minister bevoegd waaronder het betrokken personeelslid ressorteert.
Art.6. Aan de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk wordt delegatie van bevoegdheid verleend om de aangiftes te ontvangen van ieder ongeval dat als arbeidsongeval of als ongeval op de weg naar en van het werk kan worden beschouwd.
Art.7. De titularissen van een management- of staffunctie, de dienstchefs, de celhoofden en de functionele chefs, zijn gemachtigd om het jaarlijkse vakantieverlof toe te kennen aan de onder hun gezag staande personeelsleden.
Afdeling 3. - financiële delegaties
HOOFDSTUK I. - Delegaties van bevoegdheid op het vlak van overheidsopdrachten
Art.8. Inzake gunning en uitvoering van overheidsopdrachten betreffende aannemingen van werken, leveringen en diensten ten laste van de begroting van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, worden de volgende bevoegdheden gedelegeerd om :
1° a) de wijze te kiezen waarop de opdracht wordt gegund;
b) de bestekken of de documenten die ze vervangen goed te keuren;
c) de procedure in gang te zetten;
2° de kandidaten of inschrijvers te selecteren en, al naar gelang van het geval, de gemotiveerde selectiebeslissing te ondertekenen;
3° de offertes te evalueren en, desgevallend, de offertes die als onregelmatig worden beschouwd af te wijzen;
4° a) de opdracht te gunnen en de gemotiveerde gunningsbeslissing te ondertekenen;
b) af te zien van het gunnen van de opdracht en de procedure te herbeginnen in toepassing van artikel 35 van de wet van 15 juni 2006;
c) de opdracht al dan niet te sluiten;
d) de notificatiebrief, de bestelbon of het contract te ondertekenen;
5° de beslissingen aan de niet-gekozen kandidaten of inschrijvers mee te delen;
6° de bepalingen betreffende de borgtocht toe te passen die bepaald is in het bestek en in de artikelen 25 tot 33 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken;
Art.9. De bevoegdheden die beschreven zijn in artikel 8 worden gedelegeerd aan de titularissen van de functies die hierna worden vermeld, elk binnen de perken van zijn bevoegdheden, ten belope van het bedrag dat is vermeld voor elk van de titularissen en ongeacht de gunningswijze van de opdracht :
1° de Voorzitter van het Directiecomité : tot 350.000 euro;
2° de directeurs-generaals en de titularissen van een staffunctie : tot 130.000 euro;
3° de directeur-generaal van het Centrum voor Onderzoek in Diergeneeskunde en Agrochemie : tot 130.000 euro;
4° de directeur van Medex : tot 130.000 euro;
5° de budget owners : tot 8.500 euro.
De titularis van een management- of staffunctie wijst de budget owners aan via een gedateerd en ondertekend document. Deze zijn verantwoordelijk voor de voorbereiding en de uitvoering van hun budget. De titularis van een management- of staffunctie kan de bevoegdheden van de budget owners wijzigen of intrekken.
Art.10. § 1. De hierna beschreven bevoegdheden worden gedelegeerd aan de titularissen van een management- of staffunctie :
1° de leidend ambtenaar of de leidende dienst aanwijzen die belast is met het leiden en de controle van de uitvoering van de opdracht, die overgaat tot de gebruikelijke vaststellingen om te controleren of de uitvoering conform de clausules en de voorwaarden van de opdracht en conform de regelgeving verloopt en die het proces-verbaal van oplevering goedkeurt;
2° afwijken van de essentiële bepalingen en voorwaarden van de gegunde opdracht en de boeten wegens laattijdige uitvoering teruggeven;
3° bij gemotiveerde beslissing, termijnverlengingen verlenen op grond van de bepalingen vervat in artikel 52 en 53 van de algemene aannemingsvoorwaarden, bijgevoegd bij het koninklijk besluit van 14 januari 2013;
4° de verrekeningen en de verwijlintresten goedkeuren voor zover het totaal bedrag van de aannemingssom, de bijkomende uitgaven en de verwijlintresten samen de financiële grenzen van de in dit besluit vermelde bevoegdheden niet overschrijdt.
§ 2. Aan de Voorzitter van het Directiecomité wordt, binnen de drempel vermeld in artikel 9, delegatie van bevoegdheid verleend om een dading aan te gaan.
Art.11. Geen enkele opdracht mag worden gesplitst om ze te onttrekken aan de toepassing van dit besluit.
HOOFDSTUK II. - Delegaties van bevoegdheid op het vlak van diverse uitgaven
Art.12. § 1. Onder diverse uitgaven verstaat men uitgaven die buiten de regelgeving inzake de overheidsopdrachten vallen.
§ 2. De bevoegdheid om contractuele en niet-contractuele, al dan niet gereglementeerde diverse uitgaven goed te keuren wordt verleend aan de titularis van de functies die opgenomen zijn in artikel 9, binnen de erin vermelde financiële grenzen.
Art.13. § 1. Er wordt geen delegatie verleend voor de toekenning van de subsidies.
§ 2. Behalve wanneer een wets- of verordeningsbepaling daarin voorziet, wordt de uitoefening van de bevoegdheid inzake de controle op de aanwending van de subsidies overgedragen aan de betrokken ordonnateur, elk binnen de perken van zijn bevoegdheden.
HOOFDSTUK III. - Delegaties tot handtekening van de boekhoudkundige stukken
Art.14. De bevoegdheid om de boekhoudkundige stukken goed te keuren en/of toelating tot vereffening te geven, wordt verleend aan de titularissen van de functies die hierna worden vermeld, elk binnen de perken van zijn bevoegdheden, ten belope van het bedrag dat is vermeld voor elk van de titularissen :
1° de Voorzitter van het Directiecomité : ongelimiteerd;
2° de directeurs-generaals en de titularissen van een staffunctie : tot 130.000 euro;
3° de directeur-generaal van het Centrum voor Onderzoek in Diergeneeskunde en Agrochemie : tot 130.000 euro;
4° de directeur Medex : tot 130.000 euro;
5° de budget owners : tot 25.000 euro.
Art.15. Aan de directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wordt delegatie van bevoegdheid verleend voor het goedkeuren van alle rekeningen.
Art.16. Aan de directeur van de stafdienst Personeel en Organisatie wordt delegatie van bevoegdheid verleend voor het goedkeuren van de staten van vergoedingen die aan het personeel worden toegekend uit hoofde van het verrichten van bijkomende prestaties.
Art.17. § 1. Aan de Voorzitter van het Directiecomité wordt delegatie van bevoegdheid verleend voor het goedkeuren van de onkostennota's betreffende de titularissen van een management- of staffunctie.
§ 2. Aan de directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wordt delegatie van bevoegdheid verleend voor het goedkeuren van de onkostennota's van de Voorzitter van het Directiecomité.
§ 3. Binnen de perken van hun bevoegdheden en met uitzondering van de delegatie die is bepaald in paragraaf 2, wordt delegatie van bevoegdheid verleend aan elke titularis van een management- of staffunctie voor het goedkeuren van de onkostennota's betreffende de ambtenaren van hun diensten.
HOOFDSTUK IV. - Delegaties inzake vastlegging en vereffening in het boekhoudsysteem
Art.18. § 1. Na de beslissing van de bevoegde ordonnateur, wordt delegatie van bevoegdheid verleend aan de leden van de stafdienst Budget en Beheerscontrole, die hiertoe worden aangewezen, om de aanrekening op de vastleggingskredieten intern goed te keuren.
De directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wijst de desbetreffende personeelsleden individueel aan.
§ 2. Voor de goedkeuring van de aanrekening op de vastleggingskredieten, beneden de drempel die wordt bepaald door het Directiecomité, wordt deze bevoegdheid verleend aan de personen die aangewezen zijn in artikel 8.
Deze drempel wordt voorgesteld door de stafdirecteur Budget en Beheerscontrole aan de hand van een interne dienstnota die wordt goedgekeurd door het Directiecomité.
Art.19. Aan de vereffenaars van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wordt delegatie verleend om de werkelijkheid, de wettelijkheid en de regelmatigheid van de schuld te controleren, om de onbetwiste en juiste draagwijdte van de schuld vast te stellen en om het vastgestelde recht voor betaling vrij te geven.
De directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wijst de vereffenaars individueel aan.
HOOFDSTUK V. - Bijzondere bepalingen
Art.20. Aan de directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wordt delegatie van bevoegdheid verleend voor de aanwijzing van een rekenplichtige van de ontvangsten.
Art.21. De ordonnateur van de ontvangsten is verantwoordelijk voor de vaststelling van de te innen ontvangsten.
De Voorzitter van het Directiecomité en de directeurs-generaals worden aangewezen als gedelegeerd ordonnateur van de ontvangsten voor de diensten die onder hen vallen.
Ze kunnen deze bevoegdheid aan één of verschillende ondergeschikten overdragen die ze individueel aanwijzen.
Art.22. Aan de directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole wordt delegatie verleend om als Lastgever op te treden bij Financiële Post (bpost), voor wat betreft de postrekeningen-courant.
Voormelde titularis is bijgevolg gemachtigd om bij de Financiële Post (bpost) postrekeningen-courant te openen, de gegevens met betrekking tot deze rekeningen te wijzigingen, en deze rekeningen te sluiten.
Art.23. De directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole is belast met de organisatie van een toereikende controle op de uitvoering van de overdrachten van bevoegdheid en van de machtigingen tot handtekening die zijn verleend in dit besluit.
Afdeling 4. - Slotbepalingen
Art.24. Wanneer er voor één van de management- of staffuncties geen titularis is, worden de overeenstemmende gedelegeerde bevoegdheden uitgeoefend door de ambtenaar van niveau A die door de Voorzitter van het Directiecomité is aangewezen.
Art.25. In de financiële grenzen van de in dit besluit bedoelde overdrachten is de belasting over de toegevoegde waarde niet inbegrepen, tenzij anders vermeld.
Art. 26. Het ministerieel besluit van 30 oktober 2002 betreffende de delegatie van bevoegdheden binnen de Federale overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu wordt opgeheven.