21 NOVEMBER 2016. - Ministerieel besluit betreffende de legitimatiekaart van de beschermingsassistenten van de federale politie
Art. 1-7
BIJLAGE.
Art. N
Artikel 1. De legitimatiekaart van de beschermingsassistenten van de federale politie wordt overeenkomstig het model in bijlage vastgesteld.
Art.2. De voorzijde van de legitimatiekaart bevat, op het linkergedeelte, een pasfoto van de houder in kleur, met een minimumgrootte van 25 mm bij 25 mm.
Het bevat eveneens, op het rechterbovengedeelte, het logo van de geïntegreerde politie.
De volgende vermeldingen worden eveneens opgenomen :
1° onder de pasfoto van de houder, het volgnummer van de kaart;
2° op het middengedeelte, de naam, de voornaam en het identificatienummer van de houder alsnog de vermelding ``Beschermingsassistent'';
3° onderaan, een band met de nationale driekleur, gevolgd door de vermelding ``Koninkrijk België''.
Art.3. De achterzijde van de legitimatiekaart bevat de vermelding "Bevoegdheden van bestuurlijke politie beperkt tot de opdrachten van beschermingsassistent".
Art.4. De vermeldingen bedoeld in artikel 2, 2° en 3°, worden gesteld in het Nederlands, het Frans en het Duits, met voorrang voor de taal van de houder.
Art.5. § 1. De legitimatiekaart wordt teruggestuurd aan de interne directie voor preventie en bescherming op het werk van de federale politie om ze te laten vernieuwen en/of vernietigen :
1° wanneer de kaart beschadigd is;
2° wanneer één of meer gegevens die op de kaart voorkomen, gewijzigd zijn of wanneer de foto niet meer voldoende gelijkend is;
3° wanneer de houder om om het even welke reden zijn ambt definitief niet langer uitoefent.
De in het eerste lid bedoelde zending gebeurt via de directeur van de directie van de bescherming van de federale politie. Deze zending gebeurt per drager binnen de 20 dagen vanaf het zich voordoen van een van de in het eerste lid bedoelde redenen en bevat een vermelding tot precisering van deze reden.
§ 2. De directeur van de directie van de bescherming van de federale politie trekt tijdelijk zijn legitimatiekaart in van de geschorste of van de van zijn ambt ontheven beschermingsassistent, hoelang die maatregel ook moge duren. Dezelfde procedure is van toepassing op de houder wiens ambtsuitoefening om enige andere statutaire reden gedurende meer dan vijfenveertig dagen onderbroken wordt.
De kaart wordt aan de houder teruggegeven zodra hij zijn ambt weer uitoefent.
Art.6. Het verlies, de diefstal of de vernietiging van de legitimatiekaart moet onmiddellijk worden gemeld aan de directie van de federale politie bedoeld in artikel 5, § 1, eerste lid. Het verlies en de diefstal maken bovendien het voorwerp uit van een proces-verbaal en van een dringende seining.
Indien de kaart wordt teruggevonden na een hernieuwing, wordt ze aan de directie bedoeld in het eerste lid en overeenkomstig de procedure bedoeld in artikel 5, § 1, tweede lid, teruggestuurd om ze te laten vernietigen.
Art.7. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
BIJLAGE.
Art. N. Bijlage bij het ministerieel besluit van 21 november 2016 betreffende de legitimatiekaart van de beschermingsassistenten van de federale politie
(Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 05-12-2016, p. 79618)