10 JUNI 2015. - Besluit van de secretaris-generaal houdende delegatie van sommige bevoegdheden aan de adviseur van de Stafdienst Infrastructuur
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-5
HOOFDSTUK 2. - Algemene delegaties aan de adviseur met betrekking tot de dienst
Art. 6-3
HOOFDSTUK 3. - Specifieke en aanvullende delegaties aan de adviseur met betrekking tot het dagelijkse en het financiële beheer van het FOCI
Art. 4
HOOFDSTUK 4. - Regeling bij vervanging en mogelijkheid tot subdelegatie
Art. 5-6
HOOFDSTUK 5. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art. 7-10
HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen
Art. 11-13
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media.
Art.2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
1° het departement : het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media;
2° secretaris-generaal : de secretaris-generaal van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media;
3° adviseur : de adviseur van de Stafdienst Infrastructuur;
4° FOCI : het Fonds culturele infrastructuur.
Art.2. In het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus treedt de adviseur op als budgethouder voor hun afdeling of dienst.
Art.3. § 1. De bij dit besluit aan de adviseur gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met inachtneming van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van de relevante verordeningen, wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, instructies, richtlijnen en beslissingen.
§ 2. De bij dit besluit aan de adviseur gedelegeerde beslissingsbevoegdheden kunnen alleen uitgeoefend worden binnen de perken van de taakstelling van de dienst in kwestie en van de kredieten en middelen die onder het beheer van de dienst in kwestie ressorteren.
§ 3. De bij dit besluit aan de adviseur gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend overeenkomstig het binnen het departement geldend reglementair kader en budget.
Art.3. De delegatie aan de adviseur geldt onverminderd de bevoegdheden en opdrachten van de andere actoren in de ontvangsten- en uitgavencyclus, en onverminderd de verplichting tot het instellen van een functiescheiding bij de inrichting van de processen voor de financiële afhandeling van dossiers.
Art.4. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot :
1° de beslissingen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de vermelde aangelegenheden;
2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of die er inherent deel van uitmaken;
3° het sluiten van overeenkomsten.
Art.4. De adviseur heeft met betrekking tot het dagelijkse en financiële beheer van het FOCI delegatie voor :
1° het ondertekenen van de dagelijkse briefwisseling, de nota's, de ambtberichten en de documenten met betrekking tot het Fonds, met behoud van de toepassing van de bijzondere regeling die geldt voor de antwoorden op brieven aan het Rekenhof over de door het Rekenhof geformuleerde opmerkingen, en exclusief de nota's en de brieven aan de provinciegouverneurs, aan de Inspectie van Financiën, aan de leden van de verschillende regeringen van het land, de Permanente Vertegenwoordiger bij de Europese Commissie, ambassadeurs en leidend ambtenaren. Onder dagelijkse briefwisseling wordt verstaan de schriftelijke of elektronische communicatie ter uitvoering van beslissingen, genomen door het bevoegde bestuursorgaan of zijn gedelegeerde;
2° het ontvangen van de gewone en de aangetekende zendingen, inclusief de dagvaardingen betekend aan het Fonds;
3° het eensluidend verklaren van uittreksels en afschriften van documenten;
4° het geven van alle goedkeuringen en het nemen van alle beslissingen die voor de afhandeling van de dossiers investeringssubsidies als bedoeld in artikel 51, 1°, van het decreet noodzakelijk zijn, met inbegrip van het ontvangen, het nazien, het doorsturen en de voortgangsbewaking van de dossiers, maar met uitzondering van het nemen van de subsidiebeslissing;
5° het nemen van de beslissingen die nodig zijn voor de uitvoering van artikel 51, 2° van het decreet van 19 december 1998 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1999 met naleving van artikel 7, dat van overeenkomstige toepassing is;
6° de terugvordering van ten onrechte gedane betalingen.
Art.5. De bedragen, vermeld in dit besluit, zijn exclusief de belasting over de toegevoegde waarde.
Art.5. De bij dit besluit verleende delegaties worden ook verleend aan het personeelslid dat met de waarneming van het ambt van adviseur is belast, of dat de adviseur vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering, of dat tijdelijk belast is met de leiding van de dienst. In geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering plaatst het betrokken personeelslid, boven de vermelding van zijn graad en zijn handtekening, de formule "Voor de adviseur, afwezig".
HOOFDSTUK 2. - Algemene delegaties aan de adviseur met betrekking tot de dienst
Art.6. De adviseur heeft delegatie om :
1° de dagelijkse briefwisseling die verband houdt met zijn opdracht, te ondertekenen, met behoud van de toepassing van de bijzondere regeling die geldt voor de antwoorden op brieven aan het Rekenhof over de door het Rekenhof geformuleerde opmerkingen, en exclusief de nota's en de brieven aan de provinciegouverneurs, aan de Inspectie van Financiën, aan de leden van de verschillende regeringen van het land, de Permanente Vertegenwoordiger bij de Europese Commissie, ambassadeurs en leidend ambtenaren. Onder dagelijkse briefwisseling wordt verstaan de schriftelijke of elektronische communicatie ter uitvoering van beslissingen, genomen door het bevoegde bestuursorgaan of zijn gedelegeerde;
2° gewone en aangetekende zendingen die bestemd zijn voor de eigen dienst in ontvangst te nemen, met uitzondering van de dagvaardingen, betekend aan de Vlaamse Gemeenschap;
3° uittreksels en afschriften van documenten die verband houden met de taken van de dienst, eensluidend te verklaren en af te leveren;
4° staten van verschuldigde sommen betreffende presentiegelden, reis- en verblijfkosten, maaltijdvergoedingen en andere voorgeschoten bedragen goed te keuren als ze betrekking hebben op het personeel van de eigen dienst; of als ze verband houden met de werking van de advies- en overlegorganen die verbonden zijn aan de dienst;
5° verlof toe te staan aan het personeel van de eigen dienst, behoudens de verloven waarvoor het Vlaams personeelsstatuut bepaalt dat ze door de minister worden toegestaan. Voor langdurige verloven die geen recht zijn, is het voorafgaande akkoord van de secretaris-generaal vereist;
6° regularisatieformulieren goed te keuren over de werktijdregeling van het personeel van de eigen dienst;
7° structureel en/of occasioneel thuiswerken goed te keuren voor het personeel van de eigen dienst. De overeenkomst tussen werknemer en werkgever wordt ondertekend door de secretaris-generaal;
8° beheersovereenkomsten met organisaties, verenigingen en overheden die verband houden met de taken van de dienst op te volgen en te evalueren;
9° beslissingen te nemen betreffende toezichts-, controle- en inspectietaken die verband houden met de taken van de dienst.
Art.6. De adviseur kan de bevoegdheden die daarvoor in aanmerking komen, subdelegeren aan de personeelsleden die onder zijn bevoegdheid vallen, tot op het meest functionele niveau. Elke subdelegatie wordt meegedeeld aan de secretaris-generaal.
Art.7. § 1. Bij overheidsopdrachten is de adviseur gemachtigd om overheidsopdrachten te gunnen tot een bedrag dat de bedragen van de onderstaande tabel niet overschrijdt :
Open aanbesteding/ open offerteaanvraag | Beperkte aanbesteding/ beperkte offerteaanvraag | Onderhandelings- procedure met voorafgaande bekendmaking | Onderhandelings- procedure zonder voorafgaande bekendmaking | |
Werken | 150 000 | 150 000 | 150 000 | 85 000 |
Leveringen | 150 000 | 150 000 | 150 000 | 85 000 |
Diensten | 85 000 | 85 000 | 85 000 | 85 000 |