Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

10 JUNI 2015. - Besluit van de secretaris-generaal houdende delegatie van sommige bevoegdheden aan de adviseur van de Stafdienst Infrastructuur



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Art. 1-5
HOOFDSTUK 2. - Algemene delegaties aan de adviseur met betrekking tot de dienst
Art. 6-3
HOOFDSTUK 3. - Specifieke en aanvullende delegaties aan de adviseur met betrekking tot het dagelijkse en het financiële beheer van het FOCI
Art. 4
HOOFDSTUK 4. - Regeling bij vervanging en mogelijkheid tot subdelegatie
Art. 5-6
HOOFDSTUK 5. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art. 7-10
HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen
Art. 11-13



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media.

Art.2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
  1° het departement : het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media;
  2° secretaris-generaal : de secretaris-generaal van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media;
  3° adviseur : de adviseur van de Stafdienst Infrastructuur;
  4° FOCI : het Fonds culturele infrastructuur.
Art.2. In het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus treedt de adviseur op als budgethouder voor hun afdeling of dienst.

Art.3. § 1. De bij dit besluit aan de adviseur gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met inachtneming van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van de relevante verordeningen, wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, instructies, richtlijnen en beslissingen.
  § 2. De bij dit besluit aan de adviseur gedelegeerde beslissingsbevoegdheden kunnen alleen uitgeoefend worden binnen de perken van de taakstelling van de dienst in kwestie en van de kredieten en middelen die onder het beheer van de dienst in kwestie ressorteren.
  § 3. De bij dit besluit aan de adviseur gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend overeenkomstig het binnen het departement geldend reglementair kader en budget.
Art.3. De delegatie aan de adviseur geldt onverminderd de bevoegdheden en opdrachten van de andere actoren in de ontvangsten- en uitgavencyclus, en onverminderd de verplichting tot het instellen van een functiescheiding bij de inrichting van de processen voor de financiële afhandeling van dossiers.

Art.4. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot :
  1° de beslissingen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de vermelde aangelegenheden;
  2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of die er inherent deel van uitmaken;
  3° het sluiten van overeenkomsten.
Art.4. De adviseur heeft met betrekking tot het dagelijkse en financiële beheer van het FOCI delegatie voor :
  1° het ondertekenen van de dagelijkse briefwisseling, de nota's, de ambtberichten en de documenten met betrekking tot het Fonds, met behoud van de toepassing van de bijzondere regeling die geldt voor de antwoorden op brieven aan het Rekenhof over de door het Rekenhof geformuleerde opmerkingen, en exclusief de nota's en de brieven aan de provinciegouverneurs, aan de Inspectie van Financiën, aan de leden van de verschillende regeringen van het land, de Permanente Vertegenwoordiger bij de Europese Commissie, ambassadeurs en leidend ambtenaren. Onder dagelijkse briefwisseling wordt verstaan de schriftelijke of elektronische communicatie ter uitvoering van beslissingen, genomen door het bevoegde bestuursorgaan of zijn gedelegeerde;
  2° het ontvangen van de gewone en de aangetekende zendingen, inclusief de dagvaardingen betekend aan het Fonds;
  3° het eensluidend verklaren van uittreksels en afschriften van documenten;
  4° het geven van alle goedkeuringen en het nemen van alle beslissingen die voor de afhandeling van de dossiers investeringssubsidies als bedoeld in artikel 51, 1°, van het decreet noodzakelijk zijn, met inbegrip van het ontvangen, het nazien, het doorsturen en de voortgangsbewaking van de dossiers, maar met uitzondering van het nemen van de subsidiebeslissing;
  5° het nemen van de beslissingen die nodig zijn voor de uitvoering van artikel 51, 2° van het decreet van 19 december 1998 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1999 met naleving van artikel 7, dat van overeenkomstige toepassing is;
  6° de terugvordering van ten onrechte gedane betalingen.

Art.5. De bedragen, vermeld in dit besluit, zijn exclusief de belasting over de toegevoegde waarde.
Art.5. De bij dit besluit verleende delegaties worden ook verleend aan het personeelslid dat met de waarneming van het ambt van adviseur is belast, of dat de adviseur vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering, of dat tijdelijk belast is met de leiding van de dienst. In geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering plaatst het betrokken personeelslid, boven de vermelding van zijn graad en zijn handtekening, de formule "Voor de adviseur, afwezig".

HOOFDSTUK 2. - Algemene delegaties aan de adviseur met betrekking tot de dienst
Art.6. De adviseur heeft delegatie om :
  1° de dagelijkse briefwisseling die verband houdt met zijn opdracht, te ondertekenen, met behoud van de toepassing van de bijzondere regeling die geldt voor de antwoorden op brieven aan het Rekenhof over de door het Rekenhof geformuleerde opmerkingen, en exclusief de nota's en de brieven aan de provinciegouverneurs, aan de Inspectie van Financiën, aan de leden van de verschillende regeringen van het land, de Permanente Vertegenwoordiger bij de Europese Commissie, ambassadeurs en leidend ambtenaren. Onder dagelijkse briefwisseling wordt verstaan de schriftelijke of elektronische communicatie ter uitvoering van beslissingen, genomen door het bevoegde bestuursorgaan of zijn gedelegeerde;
  2° gewone en aangetekende zendingen die bestemd zijn voor de eigen dienst in ontvangst te nemen, met uitzondering van de dagvaardingen, betekend aan de Vlaamse Gemeenschap;
  3° uittreksels en afschriften van documenten die verband houden met de taken van de dienst, eensluidend te verklaren en af te leveren;
  4° staten van verschuldigde sommen betreffende presentiegelden, reis- en verblijfkosten, maaltijdvergoedingen en andere voorgeschoten bedragen goed te keuren als ze betrekking hebben op het personeel van de eigen dienst; of als ze verband houden met de werking van de advies- en overlegorganen die verbonden zijn aan de dienst;
  5° verlof toe te staan aan het personeel van de eigen dienst, behoudens de verloven waarvoor het Vlaams personeelsstatuut bepaalt dat ze door de minister worden toegestaan. Voor langdurige verloven die geen recht zijn, is het voorafgaande akkoord van de secretaris-generaal vereist;
  6° regularisatieformulieren goed te keuren over de werktijdregeling van het personeel van de eigen dienst;
  7° structureel en/of occasioneel thuiswerken goed te keuren voor het personeel van de eigen dienst. De overeenkomst tussen werknemer en werkgever wordt ondertekend door de secretaris-generaal;
  8° beheersovereenkomsten met organisaties, verenigingen en overheden die verband houden met de taken van de dienst op te volgen en te evalueren;
  9° beslissingen te nemen betreffende toezichts-, controle- en inspectietaken die verband houden met de taken van de dienst.
Art.6. De adviseur kan de bevoegdheden die daarvoor in aanmerking komen, subdelegeren aan de personeelsleden die onder zijn bevoegdheid vallen, tot op het meest functionele niveau. Elke subdelegatie wordt meegedeeld aan de secretaris-generaal.

Art.7. § 1. Bij overheidsopdrachten is de adviseur gemachtigd om overheidsopdrachten te gunnen tot een bedrag dat de bedragen van de onderstaande tabel niet overschrijdt :



 Open aanbesteding/ open offerteaanvraag Beperkte aanbesteding/ beperkte
  offerteaanvraag
Onderhandelings-
  procedure met voorafgaande bekendmaking
Onderhandelings-
  procedure zonder voorafgaande bekendmaking
Werken 150 000 150 000 150 000 85 000
Leveringen 150 000 150 000 150 000 85 000
Diensten 85 000 85 000 85 000 85 000
De adviseur heeft delegatie, om binnen de bedragen van bovenstaande tabel, opdrachten te plaatsen in het kader van een raamovereenkomst, binnen het voorwerp en de bepalingen ervan.
  § 2. De adviseur heeft delegatie om de beslissingen te nemen inzake de uitvoering van de overheidsopdrachten. Voor beslissingen met een financiële weerslag geldt de delegatie enkel binnen het voorwerp van de opdracht en tot een gezamenlijke maximale financiële weerslag van 15 % boven het initiële gunningbedrag.
  Artikel 1. § 1. De adviseur heeft delegatie om, in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgestelde kredieten voor zijn dienst, binnen het voor het departement geldend reglementair kader en budget, vermeld in artikel 3, § 3, de beslissingen te nemen met betrekking tot het aangaan van verbintenissen en het nemen van de eraan verbonden vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen en de eruit voortvloeiende uitgaven en betalingen, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten.
  § 2. De adviseur moet een marge van 20 % op de kredieten die onder het exclusief beheer van zijn dienst vallen voorbehouden. De voorbehouden 20 % mag na definitieve schriftelijke toestemming van de secretaris-generaal worden aangewend. Deze marge van 20 % heeft geen betrekking op kredieten die subsidiemiddelen bevatten.
  § 3. De adviseur heeft delegatie om :
  1° het totale subsidiabele bedrag te verlenen aan organisaties, verenigingen en overheden die ad nominatim vermeld zijn in de begroting en die verband houden met de taken van de afdeling of dienst;
  2° gereglementeerde subsidies en andere vormen van financiële tussenkomsten met een gereglementeerd karakter te verlenen die verband houden met de taken van de afdeling of dienst.
  § 4. Met betrekking tot de niet aan de secretaris-generaal gedelegeerde aangelegenheden, waarvoor de beslissing bij de Vlaamse Regering, de minister of een ander orgaan berust, heeft de in § 1 vermelde delegatie aan de adviseur betrekking op de administratieve beslissingen en handelingen die, in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus, noodzakelijk zijn voor de voorbereiding en de uitvoering van de beslissing van de Vlaamse Regering, de minister of het ander orgaan.
Art.7. § 1. De adviseur, alsook de personeelsleden aan wie ingevolge artikel 13 beslissingsbevoegdheden zijn gesubdelegeerd, nemen de nodige zorgvuldigheid in acht bij het gebruik van de verleende delegaties.
  § 2. Het gebruik van de verleende delegaties kan door de secretaris-generaal nader worden geregeld bij eenvoudige beslissing die wordt verspreid in de vorm van een dienstorder of nota.

HOOFDSTUK 3. - Specifieke en aanvullende delegaties aan de adviseur met betrekking tot het dagelijkse en het financiële beheer van het FOCI
HOOFDSTUK 4. - Regeling bij vervanging en mogelijkheid tot subdelegatie
HOOFDSTUK 5. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art.8. De adviseur organiseert het systeem van interne controle op zodanige wijze dat de verleende delegaties op een adequate wijze worden gebruikt en misbruiken worden vermeden.

Art.9. De adviseur is ten aanzien van de secretaris-generaal verantwoordelijk voor het gebruik van de verleende delegaties.
  Die verantwoordelijkheid betreft ook de aangelegenheden waarvoor de beslissingsbevoegdheid door de adviseur is gesubdelegeerd aan andere personeelsleden.

Art.10. Over het gebruik van de verleende delegaties wordt op regelmatige tijdstippen verantwoording afgelegd aan de secretaris-generaal op basis van een gestandaardiseerde rapportering en volgens de algemeen geldende afspraken voor het departement.

HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen
Art.11. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Vlaamse ministers, bevoegd voor de culturele aangelegenheden, het jeugdbeleid en de sport.

Art.12. Dit besluit wordt gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Art. 13. Dit besluit treedt in werking op de datum van ondertekening.