Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

18 MEI 2015. - Besluit van de administrateur-generaal van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap tot subdelegatie van bevoegdheden aan de afdelingshoofden, de hoofden van de provinciale afdelingen en specifieke diensthoofden



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Art. 1-6
HOOFDSTUK II. - Delegaties aan alle afdelingshoofden en hoofden van de provinciale afdelingen
Afdeling 1. - Delegatie inzake interne organisatie en facilitair management
Art. 7
Afdeling 2. - Delegatie inzake personeelszaken
Art. 8-9
Afdeling 3. - Delegatie inzake uitvoering van begroting
Art. 10-11
HOOFDSTUK III. - Specifieke delegaties
Art. 12-20
HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen
Art. 21-24



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2014036405 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap.

Art.2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
  1° afdeling : de afdeling zorg, de afdeling inschrijvingen en doelgroepenbeheer en de afdeling ondersteuning doelgroepenbeleid;
  2° afdelingshoofd : het personeelslid dat belast is met de leiding van een afdeling;
  3° hoofd van een provinciale afdeling : het personeelslid dat belast is met de leiding van een provinciale afdeling;
  4° administrateur-generaal : het personeelslid dat belast is met de leiding van het agentschap;
  5° agentschap : het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap.

Art.3. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met in acht name van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, richtlijnen en beslissingen, alsook van de desbetreffende beheersovereenkomst.
  De bij dit besluit gedelegeerde bevoegdheden kunnen enkel uitgeoefend worden binnen de taakstelling van de betrokken afdeling en van de middelen en kredieten die onder het beheer van de betrokken afdeling ressorteren

Art.4. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot:
  1° de beslissingen die moeten genomen worden in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;
  2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken.

Art.5. De afdelingshoofden, de hoofden van de provinciale afdeling, het diensthoofd van de juridische dienst, het diensthoofd van de communicatiedienst en het diensthoofd HR-cel kunnen de aan hen gedelegeerde bevoegdheden subdelegeren aan de ambtenaren van het agentschap die onder hun hiërarchisch gezag staan tot op het meest functionele niveau. Elke subdelegatie wordt meegedeeld aan de administrateur-generaal.
  De afdelingshoofden, hoofden van de provinciale afdeling, het diensthoofd van de juridische dienst, het diensthoofd van de communicatiedienst en het diensthoofd HR-cel voorzien in een regeling voor de uitoefening van de aan hen gedelegeerde bevoegdheden of de door hen gesubdelegeerde bevoegdheden bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de eerste mandataris. Deze regelingen worden meegedeeld aan de administrateur-generaal.

Art.6. Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de administrateur-generaal worden zijn bevoegdheden, voor zover zij niet expliciet worden gedelegeerd in dit besluit, uitgeoefend door de algemeen directeur.
  Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de administrateur-generaal en de algemeen directeur worden, de bevoegdheden, vermeld in het eerste lid, uitgeoefend door het afdelingshoofd dat door de administrateur-generaal als zijn vervanger wordt aangeduid.

HOOFDSTUK II. - Delegaties aan alle afdelingshoofden en hoofden van de provinciale afdelingen
Afdeling 1. - Delegatie inzake interne organisatie en facilitair management
Art.7. De afdelingshoofden en hoofden van de provinciale afdeling hebben delegatie om :
  1° de gewone en aangetekende zendingen die verband houden met de afdeling of de provinciale afdeling te ontvangen;
  2° de dagelijkse briefwisseling te tekenen die verband houdt met de afdeling of de provinciale afdeling met uitzondering van :
  a) brieven en nota's gericht aan de minister of het Rekenhof;
  b) brieven of nota's die een beleidsmatig karakter hebben of het niveau van individuele dossiers overstijgen en niet van louter informatieve aard zijn;
  c) ontwerpen van antwoord op vragen om uitleg, interpellaties of schriftelijke vragen van Vlaamse volksvertegenwoordigers;
  d) brieven die een nieuwe interpretatie van regelgeving inhouden.
  3° nota's te ondertekenen die verband houden met zijn afdeling en bestemd zijn voor de inspectie van financiën.
  4° beslissingen te nemen in verband met de organisatie van de werkzaamheden en het goed functioneren van de eigen afdeling;
  5° de interne controle met betrekking tot de processen van zijn of haar afdeling te organiseren;
  6° de voorafgaande controle uit te oefenen van bestellingen, uitbestedingen van opdrachten en overeenkomsten die ter goedkeuring aan de administrateur-generaal moeten worden voorgelegd.

Afdeling 2. - Delegatie inzake personeelszaken
Art.8. De afdelingshoofden en hoofden van de provinciale afdeling hebben delegatie om :
  1° verloven met loonimpact toe te staan van zijn of haar afdeling;
  2° conform het arbeidsreglement dienstvrijstellingen van zijn of haar afdeling toe te staan en de regularisatieformulieren inzake de standaardafwijking te tekenen;
  3° de staten van de verschuldigde sommen inzake de reis- en verblijfskosten die verband houden met de werking van zijn of haar afdeling goed te keuren;
  4° desgevallend de staten van de verschuldigde sommen inzake de presentiegelden en de vervoerskosten goed te keuren van de advies- en overlegorganen die onder zijn of haar afdeling ressorteren.

Art.9. De afdelingshoofden hebben delegatie om :
  1° statutaire personeelsleden van zijn of haar afdeling toe te wijzen aan hun salarisschaal :
  - het betreft de toewijzing bij besluit van statutaire personeelsleden in een salarisschaal bij toelating tot de proeftijd, rekening houdend met eventueel voorgaande diensten;
  - het betreft de toewijzing bij besluit van een hogere salarisschaal in het kader van de functionele loopbaan aan statutaire personeelsleden;
  2° toelagen en vergoedingen goed te keuren van zijn of haar afdeling voor zover ze bij het Vlaams Personeelsstatuut voorzien zijn;
  3° nota's tot wijziging van functie van personeelsleden binnen dezelfde afdeling te ondertekenen;
  4° nota's tot wijziging van standplaats van personeelsleden van zijn of haar afdeling te ondertekenen :
  - het betreft het ondertekenen van addenda aan de arbeidsovereenkomst voor personeelsleden die in dienst genomen zijn bij arbeidsovereenkomst;
  - het betreft ondertekenen van besluiten tot standplaatswijziging voor personeelsleden die toegelaten zijn tot een proeftijd met het oog op een vaste benoeming of die in vast dienstverband benoemd zijn.

Afdeling 3. - Delegatie inzake uitvoering van begroting
Art.10. De hoofden van de provinciale afdelingen hebben delegatie om in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgestelde kredieten beslissingen te nemen tot het aangaan van verbintenissen ten bedrage van maximum 150 euro per verbintenis voor kleine aankopen van diverse aard zonder dat hierbij afbreuk mag worden gedaan aan de afspraken inzake aankoop van materiaal door de dienst logistiek.

Art.11. De afdelingshoofden hebben delegatie om, met betrekking tot materies die onder hun afdeling ressorteren, in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgestelde kredieten beslissingen te nemen tot het aangaan van verbintenissen ten bedrage van maximum 8.500 euro (excl. BTW) per verbintenis, het nemen van de eraan verbonden vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen en de eruit voortvloeiende uitgaven en betalingen, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten.

HOOFDSTUK III. - Specifieke delegaties
Art.12. Het afdelingshoofd van de afdeling inschrijvingen en doelgroepenbeheer heeft delegatie om :
  1° in uitvoering van het advies van de provinciale evaluatiecommissie te beslissen over de ten laste neming van bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap buiten het Nederlandstalig landsgedeelte, alsmede over de duur van de tenlasteneming;
  2° handleidingen en instructies op te stellen voor de multidisciplinaire teams in verband met de doelgroepafbakening en de uitvoering van hun opdrachten;
  3° in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus en van het systeem van interne controle de ordonnanceringsdocumenten te tekenen voor de uitgaven die onder de bevoegdheid vallen van zijn of haar afdeling, met uitzondering van de uitgaven, vermeld in artikel 13, 5°;
  4° de organisatie van de werkprocessen in de provinciale afdelingen te beheren.

Art.13. Het afdelingshoofd van de afdeling ondersteuning doelgroepenbeleid heeft delegatie om :
  1° te beslissen over de erkenning als doventolk in uitvoering van de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 1994 houdende vaststelling van de regels volgens dewelke het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap de kosten van bijstand door tolken voor doven en slechthorenden kan ten laste nemen;
  2° te beslissen over de toekenning van een persoonlijke-assistentiebudget aan personen met een handicap;
  3° te beslissen over de toekenning van subsidies aan de budgethoudersverenigingen;
  4° in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus en van het systeem van interne controle de ordonnanceringsdocumenten te tekenen voor de uitgaven die onder de bevoegdheid vallen van zijn afdeling;
  5° richtlijnen en infonota's op te stellen in verband met de uitvoering van de regelgeving van toepassing voor de toekenning van een persoonlijke assistentiebudget;
  6° de jaarplannen en de inhoudelijke en financiële verslagen van het steunpunt voor kennisbeheer en netwerkvorming met betrekking tot de hulp- en dienstverlening aan specifieke subdoelgroepen van personen met een handicap te evalueren en goed te keuren;
  7° de uitvoering van de zorgregie aan te sturen, in te staan voor de beleidsadvisering terzake evenals voor de opvolging van de adviezen vanuit de permanente cel.

Art.14. Het afdelingshoofd van de afdeling zorg heeft delegatie om :
  1° erkenningen te verlenen aan voorzieningen voor opvang, behandeling en begeleiding en ambulante voorzieningen voor zover de aard en/of de capaciteit van de voorziening niet wordt gewijzigd;
  2° te beslissen over de toekenning van subsidies aan voorzieningen voor opvang, behandeling en begeleiding en ambulante voorzieningen;
  3° in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus en van het systeem van interne controle de ordonnanceringsdocumenten te tekenen voor de uitgaven die onder de bevoegdheid vallen van zijn afdeling;
  4° richtlijnen en infonota's op te stellen in verband met de toepassing van de regelgeving over de erkenning en subsidiëring van voorzieningen;
  5° de maatregelen te nemen met betrekking tot verdeling van de aan het agentschap toebedeelde winst van de Nationale Loterij;

Art.15. De hoofden van de provinciale afdelingen hebben delegatie om :
  1° in uitvoering van de beslissing van de provinciale evaluatiecommissie te beslissen over de tenlasteneming van bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap alsmede over de duur van de tenlasteneming;
  2° te beslissen over de voorlopige inschrijving en toekenning van bijstand tot sociale integratie in de gevallen vermeld in artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 1991 betreffende de indiening en afhandeling van de aanvraag tot ondersteuning bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap;
  3° te beslissen over de ten laste neming van de individuele materiële bijstand tot sociale integratie van personen met een handicap;
  4° te beslissen over de ten laste neming van de kosten van bijstand door doventolken;
  5° in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus en van het systeem van interne controle de ordonnanceringsdocumenten te tekenen voor de individugerichte bijstand tot sociale integratie die betrekking hebben op hun provinciale afdeling;
  6° aan de maatschappelijke assistenten van hun provinciale afdeling opdracht te geven om ter plaatse toezicht uit te oefenen.

Art.16. Het diensthoofd van de juridische dienst heeft delegatie om :
  1° het klachtenmanagement te organiseren in uitvoering van het decreet van 1 juni 2001 houdende toekenning van een klachtrecht ten aanzien van de bestuursinstellingen;
  2° deurwaardersexploten te tekenen voor ontvangst;
  3°de uitvoering van het wettelijk subrogatierecht van het agentschap en het cumulverbod met de schadeloosstelling door derden te organiseren, met inbegrip van het verrichten van terugvorderingen, de aanstelling van een advocaat en het stellen van de nodige proceshandelingen;
  4° het verweer van het agentschap tegen de verzoekschriften neergelegd bij de arbeidsrechtbank te organiseren, met inbegrip van de aanstelling van een advocaat en het stellen van de nodige proceshandelingen;
  5° de minnelijke en gerechtelijke invordering van sommen verschuldigd aan het agentschap te organiseren, met inbegrip van de aanstelling van een gerechtsdeurwaarder of een advocaat en het stellen van de nodige proceshandelingen;
  6° rechtsgedingen te voeren als eiser, verweerder of tussenkomende partij voor hoven en rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Rekenhof;
  7° met betrekking tot materies die onder de dienst ressorteren, in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgestelde kredieten beslissingen te nemen tot het aangaan van verbintenissen ten bedrage van maximum 8.500 euro (excl. BTW) per verbintenis, het nemen van de eraan verbonden vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen en de eruit voortvloeiende uitgaven en betalingen, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten.

Art.17. Het diensthoofd van de communicatiedienst heeft delegatie om :
  1° de dagelijkse briefwisseling te tekenen die verband houdt met de dienst met uitzondering van :
  a) brieven en nota's gericht aan de minister of het Rekenhof;
  b) brieven of nota's die een beleidsmatig karakter hebben of het niveau van individuele dossiers overstijgen en niet van louter informatieve aard zijn;
  c) ontwerpen van antwoord op vragen om uitleg, interpellaties of schriftelijke vragen van Vlaamse volksvertegenwoordigers;
  d) brieven die een nieuwe interpretatie van regelgeving inhouden;
  2° met betrekking tot materies die onder de dienst ressorteren, in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgestelde kredieten beslissingen te nemen tot het aangaan van verbintenissen ten bedrage van maximum 8.500 euro (excl. BTW) per verbintenis, het nemen van de eraan verbonden vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen en de eruit voortvloeiende uitgaven en betalingen, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten.

Art.18. Het diensthoofd van de HR-cel heeft delegatie om met betrekking tot materies die onder de dienst ressorteren, in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgestelde kredieten beslissingen te nemen tot het aangaan van verbintenissen ten bedrage van maximum 8.500 euro (excl. BTW) per verbintenis, het nemen van de eraan verbonden vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen en de eruit voortvloeiende uitgaven en betalingen, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten.

Art.19. Het diensthoofd logistiek, het diensthoofd informatica en het diensthoofd boekhouding hebben delegatie om :
  1° de gewone en aangetekende zendingen die verband houden met hun dienst te ontvangen;
  2° de dagelijkse briefwisseling te tekenen die verband houdt met hun dienst met uitzondering van :
  a) brieven en nota's gericht aan de minister of het Rekenhof;
  b) brieven of nota's die een beleidsmatig karakter hebben of het niveau van individuele dossiers overstijgen en niet van louter informatieve aard zijn;
  c) ontwerpen van antwoord op vragen om uitleg, interpellaties of schriftelijke vragen van Vlaamse volksvertegenwoordigers;
  d) brieven die een nieuwe interpretatie van regelgeving inhouden.;
  3° beslissingen te nemen in verband met de organisatie van de werkzaamheden en het goed functioneren van de eigen dienst;
  4° de staten van de verschuldigde sommen inzake de reis- en verblijfkosten die verband houden met de werking van de dienst goed te keuren;
  5° de interne controle met betrekking tot de processen van de dienst te organiseren;
  6° de voorafgaande controle uit te oefenen van bestellingen, uitbestedingen van opdrachten en overeenkomsten die ter goedkeuring aan de administrateur-generaal moeten worden voorgelegd.

Art.20. Het diensthoofd logistiek, het diensthoofd informatica en het diensthoofd boekhouding hebben delegatie om met betrekking tot materies die onder de dienst ressorteren, in het kader van de uitvoering van de begroting en binnen de perken van de in de begroting vastgestelde kredieten beslissingen te nemen tot het aangaan van verbintenissen ten bedrage van maximum 8.500 euro (excl. BTW) per verbintenis, het nemen van de eraan verbonden vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen en de eruit voortvloeiende uitgaven en betalingen, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten.

HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen
Art.21. Over het gebruik van de bij dit besluit verleende delegaties maken het afdelingshoofd, het hoofd van de provinciale afdeling en de voornoemde diensthoofden op verzoek van de administrateur-generaal een activiteitenverslag.

Art.22. De administrateur-generaal kan te allen tijde de verleende delegatie of subdelegatie intrekken en individuele dossiers naar zich toe trekken.

Art.23. Het besluit van de administrateur-generaal van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap van 10 juli 2014 tot subdelegatie van bevoegdheden aan de afdelingshoofden, de hoofden van de provinciale afdelingen, het diensthoofd van de juridische dienst, het diensthoofd van de communicatiedienst, het diensthoofd HR-cel, het diensthoofd personeel, het diensthoofd logistiek, het diensthoofd informatica en het diensthoofd boekhouding wordt opgeheven.

Art. 24. Dit besluit treedt in werking op 1 maart 2015.