12 DECEMBER 2014. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van sommige eindtermen van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 juni 2000 tot vaststelling van de vakgebonden eindtermen van de tweede en de derde graad van het gewoon secundair onderwijs, wat de aardrijkskunde betreft (NOTA : Bekrachtigd bij DVR2015-05-29/09, art. 2)
Art. 1-2
Artikel 1. In de bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering van 23 juni 2000 tot vaststelling van de vakgebonden eindtermen van de tweede en de derde graad van het gewoon secundair onderwijs, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 2 maart 2012, bekrachtigd bij het decreet van 11 mei 2012, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° onder het opschrift "IX. Vakgebonden eindtermen derde graad - kso", wordt punt ""A. "Aardrijkskunde - KSO" vervangen door wat volgt :
"A. Aardrijkskunde
Context, autonomie en verantwoordelijkheid
De volgende eindtermen voor de derde graad kso/tso worden gelezen vanuit de persoonlijke, sociale en mondiale context. Ze worden gerealiseerd met behulp van ondersteunende technieken.
Overkoepelend aardrijkskundig
1. Kaarten en satellietbeelden aanwenden om geografische verschijnselen te onderzoeken
2. Met toepassingen van GIS, ruimtelijke verbanden onderzoeken, gebruik makend van databestanden die aan GIS gekoppeld zijn
Specifiek aardrijkskundig
3. De plaats van de aarde binnen het heelal aangeven en de gevolgen van de bewegingen van de aarde rond haar as en rond de zon beschrijven
4. Aan de hand van enkele typische fysisch-geografische landschappen de gevolgen van platentektoniek en geomorfologische processen op het aardoppervlak aangeven
5. Belangrijke geologische gebeurtenissen en klimaatsveranderingen situeren op een geologische tijdsschaal
6. Weerfenomenen in verband brengen met geografische en atmosferische omstandigheden op basis van een weerbericht
7. Herkennen dat demografische evoluties op sociaal-economisch, technologisch en ecologisch vlak regionale en mondiale gevolgen hebben
8. Illustreren dat duurzame ontwikkeling mede bepaald wordt door gebruik en ordening van de ruimte
9. De wisselwerking tussen ruimtelijke aspecten en actuele geopolitieke situaties illustreren.";
2° onder het opschrift "X. Vakgebonden eindtermen derde graad - tso", wordt punt A. "Aardrijkskunde - TSO" vervangen door wat volgt :
"A. Aardrijkskunde
Context, autonomie en verantwoordelijkheid
De volgende eindtermen voor de derde graad kso/tso worden gelezen vanuit de persoonlijke, sociale en mondiale context. Ze worden gerealiseerd met behulp van ondersteunende technieken.
Overkoepelend aardrijkskundig
1. Kaarten en satellietbeelden aanwenden om geografische verschijnselen te onderzoeken
2. Met toepassingen van GIS, ruimtelijke verbanden onderzoeken, gebruik makend van databestanden die aan GIS gekoppeld zijn
Specifiek aardrijkskundig
3. De plaats van de aarde binnen het heelal aangeven en de gevolgen van de bewegingen van de aarde rond haar as en rond de zon beschrijven
4. Aan de hand van enkele typische fysisch-geografische landschappen de gevolgen van platentektoniek en geomorfologische processen op het aardoppervlak aangeven
5. Belangrijke geologische gebeurtenissen en klimaatsveranderingen situeren op een geologische tijdsschaal
6. Weerfenomenen in verband brengen met geografische en atmosferische omstandigheden op basis van een weerbericht
7. Herkennen dat demografische evoluties op sociaal-economisch, technologisch en ecologisch vlak regionale en mondiale gevolgen hebben
8. Illustreren dat duurzame ontwikkeling mede bepaald wordt door gebruik en ordening van de ruimte
9. De wisselwerking tussen ruimtelijke aspecten en actuele geopolitieke situaties illustreren.".
Art. 2. De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.