Details





Titel:

16 JULI 2015. - Decreet tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 28-07-2015 en tekstbijwerking tot 28-07-2025)



Inhoudstafel:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen.
Art. 1-2
HOOFDSTUK II. - Kilometerheffing
Art. 3
HOOFDSTUK III. - Invorderbaarheid van de kilometerheffing en verschuldigde
Art. 4-5
HOOFDSTUK IV. - Berekening van de kilometerheffing
Afdeling 1. - Berekeningsformule
Art. 6
Afdeling 2. - Wijze van berekening van het tarief
Art. 7
Afdeling 3. - Berekening van het aan te rekenen aantal kilometers
Art. 8
HOOFDSTUK V. - Vrijstellingen
Art. 9
HOOFDSTUK VI. [1 Dienstverleningsovereenkomst gesloten tussen de gebruiker en de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener ]1
Art. 10-15
HOOFDSTUK VII. [1 De boordapparatuur ]1
Art. 16-17
HOOFDSTUK VIII. [1 Accreditatie van de dienstverleners ]1
Art. 18
HOOFDSTUK IX. - Verklaring en betaling
Art. 19
HOOFDSTUK X. - Invordering
Afdeling 1. - Invordering van de kilometerheffing door de tolheffende instantie bij de dienstverlener
Art. 20-21
Afdeling 2. - Onmiddellijke invordering van de administratieve boete door de ambtenaar aangewezen door de Regering
Art. 22-26
HOOFDSTUK XI. - Bijstand aan een ander Gewest
Art. 27
HOOFDSTUK XII. - Algemene bepalingen en inwerkingtreding
Art. 28-29



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2016200131  2016201249  2024006024 



Artikels:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen.
Artikel 1. Richtlijn 1999/62/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 1999 betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen, gewijzigd bij Richtlijn 2006/38/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 mei 2006 en bij Richtlijn 2011/76/EU van het Europees Parlement en de Raad van 27 september 2011, wordt bij dit decreet omgezet.
  Richtlijn 2004/52/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 29 april 2009 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer in de Gemeenschap wordt gedeeltelijk omgezet bij dit decreet.

Art.2.[1 De definities in artikel 2, eerste lid, van het decreet van 16 juni 2022 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer zijn van toepassing op dit decreet voor zover dit laatste niet afwijkt van deze definities]1.
   Voor de toepassing van dit decreet en de desbetreffende uitvoeringsbesluiten wordt verstaan onder:
  1° samenwerkingsakkoord : het samenwerkingsakkoord van 31 januari 2014 tussen het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest betreffende de invoering van de kilometerheffing op het grondgebied van de drie Gewesten en tot oprichting van een publiekrechtelijk vormgegeven interregionaal Samenwerkingsverband Viapass onder de vorm van een gemeenschappelijke instelling zoals bedoeld in artikel 92bis, § 1, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen ;
  2° administratie : de administratie aangewezen door de Regering ;
  3°[1 EURO-emissienorm: de norm bepaald op basis van emissiegrenswaarden, zoals beschreven in bijlage 0 van Richtlijn 1999/62/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 1999 betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan voertuigen, of de norm "minder vervuilend dan Euro VI, met inbegrip van nulemissievoertuigen]1;
  4° [1 tolgebiedverklaring: de EETS-gebiedsverklaring waarmee een tolheffende instantie de algemene voorwaarden bepaalt, zoals vermeld in artikel 12, tweede lid, van het decreet van 16 juni 2022 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer en in bijlage II van uitvoeringsverordening (EU) 2020/204 van de Commissie van 28 november 2019 inzake gedetailleerde verplichtingen van aanbieders van de Europese elektronische tolheffingsdienst, de minimuminhoud van de gebiedsverklaring van de Europese elektronische tolheffingsdienst, elektronische interfaces en eisen voor interoperabiliteitsonderdelen, en tot intrekking van Beschikking 2009/750/EG, die de dienstverleners moeten voldoen om toegang tot het tolgebied van de kilometerheffing te verkrijgen]1 ;
  5° [1 ...]1
  6° verplaatsingsgegevens : de plaatsbepaling van het voertuig, het uur en de datum waarop de kilometers of kilometergedeelten geregistreerd worden ;
  7° gegarandeerd betaalmiddel : betaalmiddel waarmee de dienstverlener de kilometerheffing en, in voorkomend geval, de aan de houder van het voertuig gefactureerde inningskosten op eerste verzoek kan innen, zonder verdere toelating van de houder van het voertuig en zonder dat deze de betaling die met het betaalmiddel werd verricht, kan annuleren ;
  8° tolheffende instantie : de publiekrechtelijke rechtspersoon waaraan het Waalse Gewest het beheer of de concessie van de weg of van een gedeelte ervan heeft opgedragen ;
  9° tol : het woord " tol " heeft dezelfde betekenis als de uitdrukking " kilometerheffing ";
  10°[1 ° dienstverlener: de juridische entiteit die de toestemming van de tolheffende instantie heeft om in haar tolgebied een dienst aan te bieden van inning bij de gebruikers en van afdracht aan de tolheffende instanties, op basis van door een boordapparatuur geregistreerde gegevens]1;
  11° [1 hoofd-dienstverlener": de Single Service Provider waarmee, in uitvoering van de Samenvoegingsovereenkomst, een DBFMO-overeenkomst wordt gesloten ]1 ;
  12° DBFMO-overeenkomst : de overeenkomst die door Viapass in uitvoering van de Samenvoegingsovereenkomst bedoeld onder punt 13° met de [1 hoofd-dienstverlener]1 wordt gesloten ;
  13° Samenvoegingsovereenkomst : de overeenkomst betreffende de realisatie van een gezamenlijke opdracht in de zin van artikel 38 van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, gesloten tussen het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en SOFICO ;
  14° weg : de landwegenis en aanhorigheden ;
  15° [1 tolgebied: het EETS-gebied waarvoor door een tolheffende instantie kilometerheffing wordt geïnd of waarop kilometerheffing kan worden geïnd, maar het tarief nul eurocent bedraagt;]1;
  16° voertuig : een motorvoertuig of een samenstel van voertuigen bedoeld of gebruikt, al dan niet uitsluitend, voor het vervoer over de weg van goederen en waarvan het maximaal toegestane totaalgewicht meer dan 3,5 ton bedraagt ;
  17° Viapass : het interregionaal samenwerkingsverband opgericht bij artikel 18 van de samenwerkingsovereenkomst ;
  18° heffingszone : een begrensd wegsegment met een vast begin- en eindpunt waarop bij gebruik in een welbepaalde rijrichting op elk moment een eenduidig bepaald en afstandsgerelateerd tarief Tz van toepassing is.
  [1 19° gebruiker: de houder van een voertuig die een dienstverleningsovereenkomst ter beschikking heeft met een dienstverlener of de hoofd-dienstverlener;
   20° vervoer over de weg van goederen: het vervoer over de weg van alle goederen die op een voertuig kunnen worden geladen en ervan kunnen worden gelost, met inbegrip van het vervoer van werktuigen, werktuigmachines en werktuigvoertuigen, alsook het vervoer over de weg van alle goederen door middel van werktuigen, werktuigmachines en werktuigvoertuigen;
   21° nulemissievoertuig: een voertuig dat voldoet aan de voorwaarden bepaald in artikel 3, 11), van Verordening (EU) 2019/1242 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 tot vaststelling van CO2-emissienormen voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen en tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 595/2009 en (EU) 2018/956 van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 96/53/EG van de Raad.]1
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 3, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

HOOFDSTUK II. - Kilometerheffing
Art.3. Onder kilometerheffing wordt verstaan de heffing die een publiekrechtelijk rechtspersoon waaraan het Gewest het beheer of de concessie van een weg of van een weggedeelte heeft toegewezen, krachtens een met het Gewest gesloten concessiecontract als vergoeding ontvangt voor het gebruik van die weg door een voertuig.

HOOFDSTUK III. - Invorderbaarheid van de kilometerheffing en verschuldigde
Art.4.De kilometerheffing is verschuldigd per kilometer of kilometergedeelte afgelegd door een bepaald voertuig, op het ogenblik dat de kilometer of het kilometergedeelte wordt afgelegd en geregistreerd.
  De registratie geschiedt met behulp van een [1 boordapparatuur]1.
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 4, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

Art.5.§ 1. De verschuldigde van de kilometerheffing is [1 de houder van het voertuig, namelijk"]1:
  1) hetzij de natuurlijke of rechtspersoon op wiens naam het voertuig is ingeschreven bij de autoriteit belast met de inschrijving van de voertuigen in België of in het buitenland ;
  2) [1 de houder van het voertuig, namelijk]1.
  Voor de toepassing van deze paragraaf wordt, in geval van een samenstel van voertuigen, het kenteken van het [1 trekkende voertuig]1 bedoeld.
  § 2. Bij gebrek aan betaling van de kilometerheffing of van de in artikel 22 bedoelde administratieve boete door de natuurlijke of rechtspersoon die op het inschrijvingscertificaat vermeld wordt of moet worden, is de [1 bestuurder of elk ander persoon die het voertuig feitelijk ter beschikking heeft,]1 hoofdelijk gehouden tot de betaling van de kilometerheffing of van de administratieve boete, met voorbehoud van zijn beroep tegen de de natuurlijke of rechtspersoon die op het inschrijvingscertificaat vermeld wordt of moet worden.
  § 3. De [1 houder van het voertuig]1 bedoeld in de eerste paragraaf kan, als hij het voertuig ter beschikking van een derde stelt op permanente of gebruikelijke wijze, door verhuur of leasing of via elk ander contract, met uitsluiting van het arbeidscontract, genoemde derde met diens instemming als verschuldigde aanwijzen.
  De oorspronkelijke [1 houder]1 van het voertuig blijft hoofdelijk aansprakelijk voor de goede nakoming van de verplichtingen van genoemde derde.
  De Regering kan de voorwaarden, de perken en de regels voor de toepassing van die mogelijkheid bij besluit vastleggen.
  § 4. [1 ...]1.
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 5, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

HOOFDSTUK IV. - Berekening van de kilometerheffing
Afdeling 1. - Berekeningsformule
Art.6. De kilometerheffing wordt vastgelegd aan de hand van de volgende formule (excl. btw) :

  (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 28-07-2015, p. 47842)
  waar :
  Tz = le tarif, hors T.V.A., applicable dans une zone tarifaire déterminée, pour les kilomètres parcourus, dans un sens bien déterminé, à un moment bien déterminé, exprimé en centimes deuros par kilomètre;
  Kz = het aantal afgelegde kilometers dat in elk van die tariefzones aangerekend moet worden.

Afdeling 2. - Wijze van berekening van het tarief
Art.7.§ 1. Het tarief Tz wordt bepaald als volgt :
  Tz = F x (BT + a x A + b x G + c x EN +d x ET +e x Ep), waarbij :
  1° F = 1 voor de tariefzones die de wegen of weggedeelten omvatten voor het gebruik waarvan de kilometerheffing verschuldigd is en 0 voor de andere wegen of weggedeelten ;
  2° BT = basistarief ;
  3° A = variatie in functie van wegtype :
  - de autosnelwegen en autosnelwegenrings ;
  - de overige gewestwegen.
  De Regering is bevoegd om nieuwe wegtypes te bepalen.
  4° G = variatie in functie van de gewichtsklasse van het voertuig. De verschillende categorieën zijn :
  a) MTM hoger dan 3,5 ton en lager dan 12 ton ;
  b) MTM hoger dan of gelijk aan 12 ton en lager dan of gelijk aan 32 ton ;
  c) MTM hoger dan 32 ton.
  De Regering is bevoegd om nieuwe MTM-categorieën te bepalen.
  5° [6 [7 EN = variabel volgens de emissieklasse Euro of de klasse "minder vervuilend dan Euro VI, met inbegrip van nulemissievoertuigen", zoals gedefinieerd door de Regering;]7]6
  6° ET = variatie in functie van het tijdstip ;
  7° ET = variatie in functie van de plaats ;
  8° a, b, c, d en e = wegingscoëfficiënten.
  § 2. Als de factor F bedoeld in paragraaf 1 gelijk is aan 1, mag het tarief nooit lager zijn dan nul eurocent.
  § 3. De waarde van het basistarief, van de variabelen en de wegingscoëfficiënten die gebruikt worden in de wegingsformule, worden bepaald door de tolheffende instantie en onderworpen aan de goedkeuring van de Regering, die beslist en de waarde van het basistarief, van de variabelen en de wegingscoëfficiënten die in de wegingsformule gebruikt worden bij besluit bekendmaakt.
  [5 [7 ...]7.
   [7 ...]7]5
  [7 § 4. De in paragraaf 1 bedoelde waarden van het basistarief BT en van de variabelen A, G, EN, ET en EP worden elk jaar op 1er januari door de tolheffende instantie geïndexeerd aan de hand van de coëfficiënt die wordt verkregen door het algemene indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk voor de maand augustus van het voorgaande jaar te delen door het algemene indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk voor de maand april van het jaar 2016.
   In dat kader worden volgende afrondingen toegepast:
   1° de coëfficiënt wordt naar het hogere of lagere tienduizendste afgerond naar gelang het cijfer van de honderd duizendsten al dan niet vijf bereikt;
   2° na toepassing van de coëfficiënt op de waarden van het basistarief BT en de variabelen A, G, EN, ET en EP, worden de verkregen bedragen afgerond naar het hogere of lagere duizendste euro naar gelang het cijfer van de tien duizendsten al dan niet vijf bereikt. ]7
  ----------
  (1)<DWG 2019-12-19/04, art. 10, 004; Inwerkingtreding : 01-01-2020>
  (2)<DWG 2020-12-17/27, art. 10, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2021>
  (3)<DWG 2021-12-22/08, art. 8, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2022>
  (4)<DWG 2021-12-22/08, art. 9, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2022>
  (5)<DWG 2022-12-21/28, art. 9, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2023>
  (6)<DWG 2022-12-21/28, art. 10, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2023>
  (7)<DWG 2024-12-18/05, art. 21, 010; Inwerkingtreding : 01-01-2025>

Afdeling 3. - Berekening van het aan te rekenen aantal kilometers
Art.8.§ 1. Het in een tariefzone aan te rekenen aantal kilometers Kzwordt berekend aan de hand van volgende formule :
  Kz = KM x (100 %- C)
  waarbij :
  KM = het aantal kilometers geregistreerd in bedoelde tariefzone waar op dat tijdstip een tarief TZ toepasselijk is gedurende een bepaalde kalenderdag ;
  C = correctiefactor ter compensatie van de onnauwkeunge registratie.
  z = de verschillende tariefzones omschreven in artikel 2, 18°.
  Aangezien het tarief TZ in de tijd en per verkeersrichting kan variëren, zal KZ afzonderlijk berekend worden voor elke TZ-waarde die voorkomt tijdens het gebruik van bedoeld weggedeelte.
  KM wordt in de boeken opgenomen tot drie decimalen na de eenheid en afgerond naar het bovenste of onderste duizendste al naar gelang het cijfer van de tien duizendste al dan niet 5 bereikt.
  § 2. De correctiefactor bedoeld in paragraaf 1 wordt op een waarde van [1 1,0 %]1 vastgelegd. De correctiefactor kan naar gelang van de technologische evolutie door de Regering gewijzigd worden.
  § 3. De tariefzones worden door de tolheffende instantie bepaald en onderworpen aan de goedkeuring van de Regering, die beslist en de tariefzones bij besluit bekendmaakt.
  ----------
  (1)<BWG 2024-06-06/02, art. 1, 012; Inwerkingtreding : 01-07-2024>

HOOFDSTUK V. - Vrijstellingen
Art.9.§ 1. Op verzoek van de verschuldigde worden de volgende voertuigen vrijgesteld van de kilometerheffing :
  1° de voertuigen die uitsluitend gebruikt worden voor en door defensie, bescherming burgerbevolking, brandweer en politie en als zodanig uiterlijk herkenbaar zijn ;
  2° de voertuigen die speciaal en uitsluitend voor medische doeleinden zijn uitgerust en als zodanig uiterlijk herkenbaar zijn ;
  3° de voertuigen van het type landbouw, tuinbouw of bosbouw die slechts af en toe op de openbare weg in België rijden en uitsluitend voor landbouw-, tuinbouw-, visteelt- of bosbouwwerkzaamheden worden gebruikt.
  § 2. Er wordt ook een vrijstelling zonder nieuw verzoek verleend voor de in paragraaf 1 bedoelde voertuigen die door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of het Vlaams Gewest van de kilometerheffing worden vrijgesteld krachtens de wetgeving die er toepasselijk is.
  § 3. De verschuldigde bedoeld in paragraaf 1 richt zijn verzoek om vrijstelling via een elektronische registratie aan de tolheffende instantie :
  1° als zijn adres, zoals vermeld in de persoonsgegevens die voorkomen op het inschrijvingscertificaat van het voertuig zoals opgemaakt krachtens de Belgische wetgeving betreffende de inschrijving van de voertuigen, zich in Waals Gewest bevindt ;
  2° of, zo niet, als zijn maatschappelijke zetel of zijn woonplaats in het Waals Gewest gevestigd is.
  Als het voertuig niet in België ingeschreven moet worden, wordt het verzoek om vrijstelling via een elektronische registratie aanViapass gericht. Viapass deelt het verzoek mee aan de tolheffende instantie, die zich erover uitspreekt.
  De verschuldigde voegt een elektronische versie van zijn inschrijvingscertificaat bij zijn verzoek.
  § 4. De vrijstelling heeft uitwerking vanaf de werkdag die volgt op de datum van het verzoek.
  De verschuldigde geniet het voordeel van de vrijstelling zolang hij de in paragraaf 1 bedoelde vrijstellingsvoorwaarden vervult. Als die voorwaarden niet meer vervuld zijn, verwittigt hij onmiddellijk de entiteit waar het laatste verzoek om vrijstelling voor het betrokken voertuig is ingediend.
  § 5. De tolheffende instantie bezorgt de administratie wekelijks een elektronisch bestand met de volgende gegevens :
  1° de verschuldigde ;
  2° het plaatnummer van het voertuig waarvoor de vrijstelling is aangevraagd ;
  3° de aard van de vrijstelling ;
  4° de elektronische versie van het inschrijvingscertificaat ;
  5° de begindatum van de vrijstelling ;
  6° de einddatum van de vrijstelling.
  De door de Regering aangewezen ambtenaren kunnen nagaan of het verzoek om vrijstelling juist is.
  [1 § 6. De vrijgestelde voertuigen zijn opgenomen in een lijst van vrijgestelde voertuigen. De lijst wordt bijgehouden.]1
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 6, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

HOOFDSTUK VI. [1 Dienstverleningsovereenkomst gesloten tussen de gebruiker en de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener ]1   ----------   (1)
Art.10.§ 1. Voorafgaand aan het gebruik van enige weg sluit de verschuldigde per voertuig een overeenkomst met een dienstverlener van zijn keuze [2 of de hoofd-dienstverlener]2.
  [2 De dienstverlener en de hoofd-dienstverlener berekenen de kilometerheffing op basis van door een boordapparatuur gegevens, vorderen de te betalen kilometerheffing in eigen naam of in namens en voor rekening van de tolheffende instantie, en maken de kilometerheffing aan de tolheffende instantie over]2.
  § 2.[2 De verschuldigde legt, bij het sluiten van de overeenkomst, de boorddocumenten van het voertuig over die nodig zijn voor de bepaling van de voertuigclassificatieparameters, zoals bedoeld in artikel 2, 16°, van het decreet van 16 juli 2022 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer, met inbegrip van het inschrijvingsnummer, de maximaal toegestane totaalgewicht (MTM) en van de EURO-emissienorm. Bij gebrek aan sluitend bewijs van het maximaal toegestane massa van het voertuig of de Euro-emissienorm, is de minst gunstige classificatie van toepassing.
   Deze vermoedens worden toegepast totdat ze worden weerlegd door het overleggen van sluitend bewijs. Het overleggen van dit bewijs heeft geen invloed op de te betalen heffingen voor kilometers die zijn afgelegd vóór de verificatie door de dienstverlener of hoofd-dienstverlener van de gegevens in het overgelegd bewijsstuk.
   De dienstverlener en de hoofd-dienstverlener controleren de juistheid van de door de houder van het voertuig voorgelegde boorddocumenten van het voertuig overeenkomstig eerste lid.
   De houder van het voertuig kan de emissienorm van het voertuig elektronisch doorgeven voordat hij de weg gebruikt]2.
  ----------
  (1)<DWG 2018-07-17/04, art. 109, 003; Inwerkingtreding : 18-10-2018>
  (2)<DWG 2025-07-09/03, art. 8, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

Art.11.[1 De hoofd-dienstverlener]1 moet met elke [1 houder van een voertuig"]1 die erom verzoekt, zonder discriminatie, een overeenkomst conform deze wetgeving sluiten.
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 9, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

Art.12.Om de invordering van de kilometerheffing te garanderen, desgevallend met inbegrip van de kosten aangerekend door [1 de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener]1 om de invordering te garanderen, kan laatstgenoemde de [1 gebruiker]1 de verplichting opleggen om een gegarandeerd betaalmiddel ter beschikking te stellen.
  Als het gegarandeerd betaalmiddel de terbeschikkingstelling van speciën door de verschuldigde inhoudt, wordt het bedrag gestort op een door [1 de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener]1 beheerde rekening en bestemd voor de betaling van de kilometerheffing ten belope van het [1 gebruiker]1 bedrag. De intresten gegenereerd door het krediet van de rekening komen ten goede aan de verschuldigde.
  Ongeacht de aard van het gegarandeerd betaalmiddel, moet een bericht van ontvangst van de betaling op verzoek van de [1 gebruiker]1 afgegeven worden.
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 10, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

Art.13.[1 § 1. De dienstverlener en de hoofd-dienstverlener kan de uitvoering van de overeenkomst opschorten als de gebruiker zich in één van de volgende situaties bevindt:
   1° niet voldoet aan zijn betalingsverplichtingen jegens de dienstverlener en de hoofd-dienstverlener;
   2° geen of een ontoereikend gegarandeerd betaalmiddel ter beschikking heeft gesteld;
   3° een gebruik van de boordapparatuur maakt dat strijdig is met de gebruiksaanwijzing die door de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener ter beschikking is gesteld;
   4° nalaat onmiddellijk een defect aan de boordapparatuur te melden;
   5° de instructies van de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener niet opvolgt met het oog op de vervanging of de herstelling van de defecte boordapparatuur.
   De dienstverlener en de hoofd-dienstverlener geven de gebruiker en de administratie onmiddellijk kennis van de opschorting van de uitvoering van de overeenkomst.
   De kennisgeving geschiedt via een elektronische methode overeengekomen door de tolheffende instantie en de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener.
   § 2. De dienstverlener en de hoofd-dienstverlener houden een lijst bij van ongeldig verklaarde boordapparatuur die verband houdt met hun dienstverleningsovereenkomsten en met de gebruikers, waarin de gebeurtenissen bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, 1° tot en met 5°, en de opschorting van het dienstverleningscontract zijn opgenomen.
   Ze werken de lijst minstens één keer per dag bij en maken deze over naar de tolheffende instantie ]1.
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 11, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

Art.14.[1 De dienstverleningsovereenkomst omvat de volgende diensten die door de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener aan de gebruiker verleend worden:]1 :
  1°[1 de terbeschikkingstelling van een boordapparatuur aan de gebruiker, die voldoet aan de eisen van de Europese verordeningen ter uitvoering van de EETS-richtlijn, met inbegrip van de gebruiksaanwijzing. De dienstverlener kan voor het gebruik van de boordapparatuur een borgsom vragen aan de gebruiker die in redelijke verhouding staat tot de kostprijs van de boordapparatuur. De hoofd-dienstverlener eist deze borgsom]1 ;
  2° [1 de emissie en de ontvangst van een signaal verzekeren dat draadloos overgebracht wordt vanaf een boordapparatuur die alle vereiste gegevens voor de bepaling van de te betalen kilometerheffing bevat]1;
  3° in voorkomend geval de verplichting om bijtijds mee te delen dat het gegarandeerd betaalmiddel ontoereikend wordt ;
  4° [1 de verzending aan de dienstverlener van de tolmelding bedoeld in artikel 19]1;
  5° de storting van de kilometerheffing aan de tolheffende instantie ;
  6° de periodieke verzending, indien mogelijk langs de elektronische weg, van een factuur aan de [1 gebruiker]1, met melding van de [1 de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener]1 bedragen en van :
  a) het totaalbedrag van de kilometerheffing ;
  b) in voorkomend geval, de kosten van de diensten van de dienstverlener ; en
  c) in voorkomend geval, het saldo na aftrek van de betaalde bedragen door gebruik te maken van de gegarandeerde betaalmiddelen.
  De factuur vermeldt minstens de gegevens i.v.m. de verplaatsingen alsook de overige elementen die nodig zijn voor de berekening van de toegepaste kilometerheffing.
  Als de verschuldigde over verschillende voertuigen beschikt, stuurt [1 de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener]1 hem op zijn verzoek een factuur toe voor alle betrokken voertuigen. De factuur moet voor elk voertuig melding maken van de gegevens bedoeld in het vorige lid.
  [1 De dienstverlener en de hoofd-dienstverlener moeten ervoor zorgen]1dat de factuur bedoeld in lid 1, 6°, aan de btw-wetgeving voldoet.
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 12, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

Art.15.[1 De dienstverleningsovereenkomst gesloten met de gebruiker bevat de volgende gegevens ]1 :
  1° de identiteit en de persoonsgegevens van de [1 gebruiker]1 ;
  2° de inschrijving van het betrokken voertuig of, desgevallend, de betrokken voertuigen, alsook de MTM en de EURO-emissienorm ervan ;
  3° de rechten en plichten van [1 de gebruiker en van de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener]1, zoals bepaald bij deze wetgeving ;
  4° de melding van de terbeschikkingstelling van de [1 boordapparatuur]1 en de gepaste gebruiksaanwijzing ;
  5° in voorkomend geval, de melding van de afgifte van een borgsom voor de [1 boordapparatuur]1 ;
  6° in voorkomend geval, de melding dat een gegarandeerd betaalmiddel geëist wordt ;
  7° de wijze waarop de factuur opgemaakt wordt en de periodiciteit ervan;
  8° de wijze waarop [1 de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener]1 de niet-verschuldigde bedragen [1 terugbetalen]1 die [1 ...]1 zijn betaald ;
  9° de wijze waarop een einde aan de [1 dienstverleningsovereenkomst]1 kan worden gemaakt.
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 13, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

HOOFDSTUK VII. [1 De boordapparatuur ]1   ----------   (1)
Art.16.§ 1. Voorafgaand aan het gebruik van de weg rust de [1 gebruiker]1 het voertuig dat niet van de kilometerheffing vrijgesteld is uit met de [1 boordapparatuur]1 die hem door [1 de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener]1 verschaft wordt.
  § 2. [1 Bij elk weggebruik zorgt de bestuurder ervoor dat slechts één geschikte boordapparatuur voor het tolgebied is geactiveerd, die de door het voertuig afgelegde afstand registreert, terwijl hij de gegevens controleert die op de mens-machine-interface worden vermeld]1.
  Onder mens-machine-interface wordt verstaan elk bestanddeel van de [1 boordapparatuur]1 dat de communicatie tussen de [1 boordapparatuur]1 en [1 de persoon die deze gebruikt]1 mogelijk maakt, met inbegrip, in voorkomend geval, van de toetsen en het scherm.
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 15, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

Art.17.§ 1. De [1 gebruiker]1 neemt onmiddellijk contact op met [1 de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener]1 in de volgende gevallen :
  1° als de [1 boordapparatuur]1 aangeeft dat zij niet meer voldoet aan de voorschriften van dit decreet of van de desbetreffende uitvoeringsbesluiten ;
  2° als de [1 boordapparatuur]1ng geen signaal meer uitzendt ;
  3° als hij ingelicht is over het feit dat het gegarandeerd betaalmiddel ontoereikend is geworden.
  § 2. [1 De dienstverlener of hoofd-dienstverlener]1 [1 geven ]1 de [1 gebruiker]1 desnoods instructies volgens dewelke :
  1° hetzij hij zich binnen hoogstens drie uren naar een dienstverleningspunt van zijn keuze begeeft, te rekenen van het tijdstip waarop [1 de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener in kennis gesteld worden]1 van één van de gevallen vermeld in paragraaf 1 ;
  2° hetzij hij opnieuw een gegarandeerd betaalmiddel verstrekt.
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 16, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

HOOFDSTUK VIII. [1 Accreditatie van de dienstverleners ]1   ----------   (1)
Art.18.[1 Het is elke andere juridische entiteit dan de hoof-dienstverlener verboden diensten i.v.m. de kilometerheffing te verlenen zonder toestemming van de tolheffende instantie, bedoeld in artikel 11 van het decreet van 16 juni 2022 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer.
   De tolheffende instantie geeft de in lid 1 bedoelde toestemming zonder discriminatie aan de juridische entiteiten die aan de volgende voorwaarden voldoen:
   1° hetzij, als ze in België gevestigd zijn, overeenkomstig artikel 19, § 3, 1°, van het samenwerkingsakkoord door Viapass geregistreerd worden, of die in een andere Staat van de Europese Economische Ruimte geregistreerd zijn.
   2° de accreditatieprocedure met succes hebben doorlopen;
   3° met de tolheffende instantie een overeenkomst hebben gesloten die de in de tolgebiedverklaring omschreven algemene voorwaarden bevat, wat betreft de wegen die tot het tolgebied van de tolheffende instantie behoren.
   De tolgebiedverklaring bevat de rechten en plichten van de dienstverlener bedoeld in artikelen 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, § 2, 18 en 19 van dit decreet ]1.
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 18, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

HOOFDSTUK IX. - Verklaring en betaling
Art.19.§ 1. [1 De dienstverlener en de hoofd-dienstverlener bezorgen]1 de tolheffende instantie dagelijks een [1 tolmeding]1 waarin voor elk aan de kilometerheffing onderworpen voertuig dat op het net een aan de kilometerheffing onderworpen verplaatsing heeft verricht die de dag voordien door de [1 boordapparatuur]1 is meegedeeld, minimum de volgende gegevens vermeld worden :
  1° de eenduidige identificatie van het voertuig en van de [1 boordapparatuur]1 waarmee het uitgerust is ;
  2° het totaataantal kilometers of kilometergedeelten geregistreerd door de [1 boordapparatuur]1;
  3° de verschuldigde som, incluis btw, van de kilometerheffing per dag verplaatsing van het voertuig.
  [1 Een tolmelding wordt dagelijks elektronisch overgemaakt door de dienstverlener en de hoofd-dienstverlener aan de tolheffende instantie.
  De verplichting tot dagelijkse melding geldt ook wanneer er voor geen enkel voertuig kilometers zijn geregistreerd]1.
  § 2. [1 De dienstverlener of de hoofd-dienstverlener storten]1de verschuldigde kilometerheffingen aan de tolheffende instantie, met inachtneming van zijn contractuele verplichtingen jegens laatstgenoemde.
  § 3.[1 De dienstverlener of de hoofd-dienstverlener verstrekken]1 op verzoek van de tolheffende instantie of van Viapass alle vereiste informatie waarmee :
  1° de juistheid van de overgemaakte gegevens kan worden nagegaan ;
  2° het op basis van de dagelijkse verklaringen gestorte bedrag, enerzijds, en de facturen uitgegeven en ingevorderd door [1 de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener in eigen naam of namens en voor rekening]1 van de tolheffende instantie, anderzijds, in overeenstemming gebracht kunnen worden.
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 19, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

HOOFDSTUK X. - Invordering
Afdeling 1. - Invordering van de kilometerheffing door de tolheffende instantie bij de dienstverlener
Art.20. Als de dienstverlener de kilometerheffing niet binnen de voorgeschreven termijn betaalt, stuurt de tolheffende instantie hem een ingebrekestelling.
  Als de dienstverlener de kilometerheffing niet stort binnen een termijn van 60 dagen, met ingang op de derde dag na de datum van kennisgeving van de ingebrekestelling, kan de tolheffende instantie de betaling voor de bevoegde rechtbank vorderen.
  Een verwijlintrest berekend tegen de wettelijke voet bepaald bij de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties kan door de tolheffende instantie geëist worden.

Art.21.De verjaring van de invordering van de kilometerheffing bij [1 de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener]1 is verworven na afloop van een termijn van twee jaar die ingaat op de derde werkdag nadat de in artikel 19 bedoelde gegevens aan de tolheffende instantie werden overgebracht.
  Als de in artikel 19 bedoelde gegevens niet of laattijdig worden overgebracht, of als de overgebrachte gegevens onjuist zijn, wordt de termijn van twee jaar in afwijking van het vorige lid met drie jaar verlengd.
  De termijnen bedoeld in de vorige leden worden in geval van rechtsvordering geschorst zolang deze niet beslecht is bij een beslissing die in kracht van gewijsde is gegaan.
  ----------
  (1)<DWG 2025-07-09/03, art. 20, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>

Afdeling 2. - Onmiddellijke invordering van de administratieve boete door de ambtenaar aangewezen door de Regering
Art.22.[1 § 1. Elke overtreding van dit decreet of van zijn uitvoeringsmaatregelen wordt bestraft met een administratieve boete.
   Slechts één administratieve boete kan worden opgelegd voor het geheel van de in het eerste lid bedoelde overtredingen die met hetzelfde voertuig op dezelfde dag worden begaan. Het ingehouden bedrag is het bedrag van de overtreding onderworpen aan het hoogste tarief, overeenkomstig § 2.
   Er wordt geen administratieve boete opgelegd voor elke overtreding begaan binnen een periode van drie uren na de eerste overtreding van dit decreet, van zijn uitvoeringsmaatregelen, van de wetgeving van het Brussels Hoofdstelijk Gewest of van de wetgeving van het Vlaams Gewest inzake kilometerheffing:
   1° indien de betrokken overtredingen met hetzelfde voertuig worden begaan en;
   2° indien de eerste overtreding met een administratieve boete wordt bestraft.
   § 2. Het bedrag van de administratieve boetes wordt vastgesteld als volgt:


<td colspan="3" valign="top">(<font color="red">1</font>)<DWG <a href="/cgi_loi/article.pl?language=fr&lg_txt=f&cn_search=2025070903" target="_blank">2025-07-09/03</a>, art. 21, 013; Inwerkingtreding : 07-08-2025>
CategorieSoort overtredingBedrag van de boete
A1° ten gevolge van een opzettelijke handeling om de kilometerheffing te ontwijken detecteert [<font color="red">1</font> de boordapparatuur]<font color="red">1</font> de voertuigpositie of het door het voertuig afgelegde traject via satellietsignaal niet meer,
   2° de documenten bij het voertuigen die nodig zijn voor de bepaling van de maximaal toegelaten massa (MTM) of van de euro-uitgifteklasse van het voertuig worden vervalst.
1000 EUR
B1° het voertuig is voor de Belgische kilometerheffing niet uitgerust met een [<font color="red">1</font> boordapparatuur]<font color="red">1</font>;
   2° vóór het gebruik van elke weg heeft de belastingplichtige geen overeenkomst gesloten, voor het betrokken voertuig, met de dienstverlener van zijn keuze [<font color="red">1</font> of de hoofd-dienstverlener]<font color="red">1</font>.
800 EUR
C1° het [ boordapparatuur] is niet geactiveerd; 2° [<font color="red">1</font> de boordapparatuur]<font color="red">1</font> dat het voertuig uitrust, is het apparaat van een ander voertuig;
   3° de met [<font color="red">1</font> de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener]<font color="red">1</font> gesloten overeenkomst wordt opgeschort;2025005585 ( 4° het voertuig wordt gebruikt op het wegennet onderworpen aan een kilometerheffing nadat [<font color="red">1</font> de boordapparatuur]<font color="red">1</font> het signaal heeft uitgezonden dat het beschikbare saldo van de voorbetaling onvoldoende is;
   5° [<font color="red">1</font> de boordapparatuur ]<font color="red">1</font> wijst op een defect of zendt geen signaal meer uit en [<font color="red">1</font> de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener ]<font color="red">1</font> is niet gecontacteerd;
   6° [<font color="red">1</font> de boordapparatuur]<font color="red">1</font> wijst op een defect of zendt geen signaal meer uit; [<font color="red">1</font> de dienstverlener of de hoofd-dienstverlener zijn]<font color="red">1</font> gecontacteerd maar de [<font color="red">1</font> gebruiker]<font color="red">1</font> volgt de door laatstgenoemde gegeven instructies niet.
500 EUR
DElke andere overtreding van de regelgeving inzake de kilometerheffing zoals bedoeld in dit decreet en zijn uitvoeringsmaatregelen.100 EUR

  [2 In afwijking van het bedrag van de administratieve boete bepaald in het eerste lid, wordt het bedrag van de eerste administratieve boete vastgesteld op tweehonderdvijftig euro voor overtredingen van categorie C die met hetzelfde voertuig worden begaan en in de loop van hetzelfde kalenderjaar worden vastgesteld.]2
  § 3. [2 Bij overtredingen die te goeder trouw zijn begaan door de belastingplichtige en na administratief beroep door deze laatste, vermindert de ambtenaar of de dienst aangewezen door de Regering de bedragen van de administratieve boeten, vermeld in paragraaf 2, indien:
   1° deze boeten bestraffen dezelfde categorie van overtreding B, C of D, en;
   2° die overtredingen tijdens een in de tijd beperkte periode door hetzelfde voertuig worden begaan.
   De bedragen van de administratieve boeten bedoeld in het eerste lid, worden als volgt vastgesteld:


Categorie - Bedrag -
B 400 EUR per overtreding tot een maximum van 1.200 EUR
C 250 EUR per overtreding tot een maximum van 750 EUR
D 50 EUR per overtreding tot een maximum van 150 EUR
]2.
   § 4. De natuurlijke of rechtspersonen zijn burgerlijk verantwoordelijk voor de betaling van de administratieve boete en van de andere bedragen van welke aard ook die opgelegd worden aan hun gemachtigden of mandatarissen wegens een overtreding inzake kilometerheffing.
   De Regering kan op grond van de door haar vastgestelde modaliteiten het bedrag van de boete indexeren.]1
  ----------
  (1)<DWG 2017-12-13/07, art. 32, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2018>
  (2)<DWG 2023-11-30/17, art. 3, 008; Inwerkingtreding : 01-01-2024>

Art.23. Voor de onderzoeken en controles betreffende de administratieve boetes beschikken de door de Regering aangewezen ambtenaren over dezelfde rechten als die bedoeld in de artikelen 11bis, 12 en 12bis van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake de Waalse gewestelijke belastingen.

Art.24.De administratieve boetes m.b.t. de overtredingen bedoeld in artikel 22 worden, behoudens afwijking waarin dit decreet voorziet, geïnd, in voorkomend geval ingekohierd, en ingevorderd door de ambtenaar die de Regering heeft aangewezen, overeenkomstig de artikelen [1 17bis tot en met 20bis, 21 tot en met 23]1, 29 tot 31, 35 tot 57sexies van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake de Waalse gewestelijke belastingen.
  ----------
  (1)<DWG 2023-07-12/11, art. 87, 011; Inwerkingtreding : 28-09-2023>

Art.25. Het aanslagbiljet vermeldt :
  1° de woorden " Région wallonne " ;
  2° de identiteit (naam en voornaam of benaming, al naar gelang van het geval) en het adres van de verschuldigde ;
  3° de verwijzing naar artikel 22, desgevallend aangepast krachtens het laatste lid ervan, en artikel 26 van dit decreet ;
  4° het nummer van het kohierartikel van bedoelde administratieve boete ;
  5° de datum van het visum van tenuitvoerlegging van het kohier ;
  6° het bedrag van de administratieve boete en de begane overtreding ;
  7° de opeisbaarheidsdatum ;
  8° de aanwijzing en het adres van de dienst belast met de vastlegging van de administratieve boete ;
  9° de aanwijzing en het adres van de dienst belast met de inning van de administratieve boete en de rekening waarop het desbetreffende bedrag gestort moet worden ;
  10° de aanwijzing en het adres van de ambtenaar bij wie het administratief beroep ingesteld kan worden en de beroepstermijn.

Art.26. De administratieve beroepen en de gerechtelijke beroepen betreffende de geïnde, desgevallend ingekohierde, en ingevorderde administratieve boetes worden geregeld overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 25 tot 28 van het decreet van 6 mei 1999 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillen inzake de Waalse gewestelijke belastingen.

HOOFDSTUK XI. - Bijstand aan een ander Gewest
Art.27. De administratie kan de bedragen die aan een ander Gewest inzake administratieve boetes verschuldigd zijn in het kader van de kilometerheffing invorderen, als consignatie houden en overdragen aan het Gewest waaraan ze toehoren.

HOOFDSTUK XII. - Algemene bepalingen en inwerkingtreding
Art.28. Behoudens uitdrukkelijke afwijking zijn de bepalingen van het Gerechtelijk wetboek van toepassing op de berekening van de termijnen.

Art. 29. De kilometerheffing kan geëist worden op de eerste dag volgend op een termijn van negen maanden zoals bepaald bij artikel 17, 2°, van het Verdrag inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens, ondertekend te Brussel op 9 februari 1994, door de Regeringen van het Koninkrijk België, het Koninkrijk Denemarken, de Bondsrepubliek Duitsland, het Groothertogdom Luxemburg en het Koninkrijk der Nederlanden, en tot invoering van een Eurovignet overeenkomstig Richtlijn 93/89/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 25 oktober 1993, en vroegstens op 1 januari 2016.
  De Regering kan de in lid 1 bedoelde datum verschuiven als ze van de aangewezen dienstverlener niet de bevestiging heeft gekregen dat de infrastructuur die hij ter beschikking van de tolheffende instantie moet stellen voor de werking van de elektronische registratievoorziening beschikbaar zal zijn op de eerste dag volgend op de termijn van negen maanden bedoeld in het eerste lid.