Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

29 MEI 2015. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur



Inhoudstafel:


Art. 1-26



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2004014276 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. In artikel 1 van het koninklijk besluit van 9 december 2004 betreffende de verdeling van de spoorweginfrastructuur en de retributie voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur, vervangen bij het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° punt 1° wordt opgeheven;
  2° een punt 9° wordt toegevoegd, luidende :
  "9° "Dienst Arbitrage" : de dienst opgericht binnen de infrastructuurbeheerder, belast met de arbitrage van de betwistingen tussen partijen over de toewijzing van oorzaken van een storing en van de daarmee gepaard gaande vertragingen.".

Art.2. In artikel 2 van hetzelfde besluit, vervangen bij het koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de woorden "36 van de wet" vervangen door de woorden " 36 van de Spoorcodex".

Art.3. In artikel 5 van hetzelfde besluit, vervangen bij het koninklijk besluit van 20 december 2007, wordt het woord "wet" vervangen door het woord "Spoorcodex".

Art.4. In artikel 6, § 1, eerste lid, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 20 december 2007, van hetzelfde besluit worden de woorden "van de wet" vervangen door de woorden "van de Spoorcodex".

Art.5. In artikel 26 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° in het eerste lid worden de woorden "van de wet" vervangen door de woorden "van de Spoorcodex";
  2° in het tweede lid, 2°, worden de woorden "21 van de wet" vervangen door de woorden "20 van de Spoorcodex".

Art.6. In artikel 28 van hetzelfde besluit, vervangen bij het koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° in § 5 worden de woorden "artikelen 21 tot 23 van de wet" vervangen door de woorden "de artikelen 20 tot 22 van de Spoorcodex";
  2° in § 6, tweede lid, worden de woorden "van de wet" vervangen door de woorden "van de Spoorcodex";
  3° in § 6, tweede lid, in de Nederlandse tekst wordt het woord "optimiseren" vervangen door het woord "optimaliseren".

Art.7. In artikel 31/3, 2°, van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de woorden "wet van 19 december 2006 betreffende de exploitatieveiligheid van de spoorwegen" vervangen door het woord "Spoorcodex".

Art.8. In artikel 31/4, van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt in de Nederlandse tekst 6° vervangen als volgt :
  "oorzaak waren van de volledige of gedeeltelijke afschaffing van één of verscheidene reizigers- of goederentreinen.".

Art.9. In artikel 31/6 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de zin "Elke betwisting door een spoorwegonderneming of door de spoorweginfrastructuurbeheerder van de lijst van storingen van de maand M moet ten laatste op de 10e dag van de maand M+1 per brief, per fax of per e-mail aan de infrastructuurbeheerder worden meegedeeld." vervangen door de zin "Elke betwisting door een spoorwegonderneming of door de spoorweginfrastructuurbeheerder van de lijst van storingen van de maand M moet ten laatste op de tiende dag van de maand M+1 per brief, per e-mail of via een beveiligde website aan de Dienst Arbitrage worden meegedeeld.".

Art.10. Artikel 31/7 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt :
  "Art. 31/7. De Dienst Arbitrage onderzoekt elke betwisting. Hij kan de betrokken partijen vragen bijkomende gegevens, nodig voor zijn onderzoek, voor te leggen. De partijen bezorgen deze gegevens zo spoedig mogelijk aan de Dienst Arbitrage, maar niet later dan dertig dagen na de aanvraag. Na het verstrijken van deze termijn, kan de Dienst Arbitrage, op basis van zijn beoordeling van het dossier, dit ambtshalve afsluiten.
  Zo nodig overlegt de Dienst Arbitrage met de partijen die een toewijzing van de oorzaak of van het totaal aantal minuten vertraging betwisten. Indien het overleg niet slaagt en een partij een aantal minuten vertraging toegewezen krijgt dat zij betwist, dan legt de Dienst Arbitrage de zienswijzen van beide partijen voor aan het toezichthoudende orgaan opdat het beslist over het aantal minuten vertraging dat moet worden toegekend. Het toezichthoudende orgaan beschikt over een termijn van dertig dagen, te rekenen vanaf het ogenblik dat de betwisting haar werd voorgelegd, om haar beslissing aan de betrokken partijen mee te delen.".

Art.11. In artikel 31/8 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt het woord "infrastructuurbeheerder" vervangen door de woorden "Dienst Arbitrage".

Art.12. Artikel 31/9 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt :
  "Art. 31/9. Door middel van het in artikel 31/8 bedoelde verslag licht de Dienst Arbitrage elke partij in over de resultaten die hen aanbelangen, met name :
  1° het totaal aantal minuten vertraging;
  2° het aantal minuten vertraging, vergeleken met de door haar te bereiken kwaliteitsdoelstelling;
  3° de betwistingen bedoeld in artikel 31/8;
  4° de bonus/malus berekend overeenkomstig afdeling 2;
  5° de voorlopige spilwaarde en de waarden voorzien in artikel 31/14 en de definitieve spilwaarde van het voorbije jaar, vergezeld van de gegevens waarmee deze spilwaarden werden berekend;
  6° het totale bedrag aan boni en mali van alle partijen.
  De Dienst Arbitrage maakt de jaarlijkse verslagen bedoeld in het eerste lid over aan het toezichthoudende orgaan en aan de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.".

Art.13. In artikel 31/13 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° het eerste lid wordt vervangen als volgt :
  "In het begin van elk jaar wordt aan elke partij een voorlopige spilwaarde toegekend, in afwachting van het jaarlijks verslag bedoeld in artikel 31/8. Zij is uitgedrukt in aantal minuten en is gelijk aan :
  1° voor de infrastructuurbeheerder, het totaal aantal door hem in de afgelopen drie jaren veroorzaakte minuten vertraging, gedeeld door het totaal aantal treinkilometer dat alle spoorwegondernemingen samen in diezelfde drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder gereden hebben, vermenigvuldigd met het totaal aantal door alle spoorwegondernemingen bij de infrastructuurbeheerder aangevraagde treinkilometer voor het beschouwde jaar;
  2° voor een spoorwegonderneming in het reizigersvervoer, het gemiddelde globale aantal minuten vertraging per treinkilometer, verkregen door het totaal aantal minuten vertraging toegewezen aan alle spoorwegondernemingen in het reizigersvervoer zoals voorzien in artikel 31/4 te delen door het totaal aantal treinkilometer dat alle spoorwegondernemingen in het reizigersvervoer samen in de afgelopen drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder gereden hebben, vermenigvuldigd met het door de desbetreffende spoorwegonderneming voor het beschouwde jaar aangevraagde aantal treinkilometer;
  3° voor een spoorwegonderneming in het goederenvervoer, het gemiddelde globale aantal minuten vertraging per treinkilometer, verkregen door het totaal aantal minuten vertraging toegewezen aan alle spoorwegondernemingen in het goederenvervoer zoals voorzien in artikel 31/4 te delen door het totaal aantal treinkilometer dat alle spoorwegondernemingen in het goederenvervoer samen in de afgelopen drie jaren op het netwerk van de infrastructuurbeheerder gereden hebben, vermenigvuldigd met het door de desbetreffende spoorwegonderneming voor het beschouwde jaar aangevraagde aantal treinkilometer.";
  2° tussen het eerste en het tweede lid wordt een lid ingevoegd, luidende :
  "De partijen kunnen de hen toegewezen voorlopige spilwaarde betwisten bij het toezichthoudende orgaan, binnen een termijn van tien dagen na mededeling door de Dienst Arbitrage. Het toezichthoudende orgaan spreekt zich uit over de betwiste voorlopige spilwaarde binnen een termijn van dertig dagen na indiening van de betwisting.";
  3° het vroegere derde lid, dat het vierde lid wordt, wordt opgeheven.

Art.14. In artikel 31/14 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de woorden "20 %" vervangen door de woorden "40 %".

Art.15. Artikel 31/15 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt aangevuld met een lid, luidende :
  "Indien de globale bonus kleiner is dan de globale malus voor datzelfde jaar, wordt de malus voor elke partij evenredig beperkt zodat het aantal van de uit te betalen boni gelijk is aan het totaal van de te ontvangen mali.".

Art.16. Artikel 31/16 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt aangevuld met een lid, luidende :
  "Indien de globale malus kleiner is dan de globale bonus voor datzelfde jaar, wordt de bonus voor elke partij evenredig beperkt zodat het aantal van de uit te betalen boni gelijk is aan het totaal van de te ontvangen mali.".

Art.17. In artikel 31/17 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° het eerste lid wordt vervangen als volgt :
  "Elke partij stort uiterlijk op 30 juni het bedrag van de aan haar voor het afgelopen kalenderjaar toegekende malus, op een speciaal voor deze prestatieregeling geopende bankrekening, op naam van de infrastructuurbeheerder maar volledig gescheiden van diens boekhouding.";
  2° het tweede lid wordt vervangen als volgt :
  "De Dienst Arbitrage, die deze bankrekening beheert, informeert de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer van de verrichtingen op deze rekening.".

Art.18. In artikel 31/18, eerste lid, van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt het woord "infrastructuurbeheerder" vervangen door de woorden "Dienst Arbitrage".

Art.19. Artikel 31/20 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt opgeheven.

Art.20. Artikel 31/21 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt :
  "Art. 31/21. De niet gestorte boni worden jaarlijks vermeerderd met de rente van toepassing op de rekening geopend op naam van de infrastructuurbeheerder bedoeld in artikel 31/17.".

Art.21. Artikel 31/22 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt vervangen als volgt :
  "Art. 31/22. De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer evalueert jaarlijks de toepassing van de prestatieregeling.".

Art.22. In artikel 31/23, eerste lid, van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, worden de woorden "9 van de wet" vervangen door de woorden "8 van de Spoorcodex".

Art.23. In bijlage 1 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de formule "Malus = M(p) x (M(p) - D(p))/(D(p) x 20 %)" vervangen door de formule "Malus = M(p) x {Mv(p) - D(p)}/{D(p) x 40 %}".

Art.24. In bijlage 2 van hetzelfde besluit, ingevoegd door het koninklijk besluit van 6 juli 2011, wordt de formule "Bonus = M(p) x (D(p) - Mv(p))/(D(p) x 20 %)" vervangen door de formule "Bonus = M(p) x {D(p) - Mv(p)}/{D(p) x 40 %}".

Art.25. Dit besluit treedt in werking de tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, met uitzondering van de artikelen 1, 2°, 8 tot en met 21, 23 en 24, die uitwerking hebben met ingang van 1 januari 2014.

Art. 26. De minister bevoegd voor het spoorwegvervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.