28 NOVEMBER 2013. - Besluit van het afdelingshoofd van de afdeling Expertise Verkeer en Telematica houdende subdelegatie van sommige bevoegdheden aan de personeelsleden van de afdeling
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Art. 1-5
HOOFDSTUK II. - Delegatie inzake het ondertekenen van briefwisseling
Art. 6-7
HOOFDSTUK III. - Delegatie inzake overheidsopdrachten
Art. 8
HOOFDSTUK IV. - Delegaties inzake diverse aangelegenheden
Art. 9
HOOFDSTUK V. - Regeling bij vervanging
Art. 10-11
HOOFDSTUK VI. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art. 12-14
HOOFDSTUK VII. - Inwerkingtredingsbepaling
Art. 15
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1. Dit besluit is van toepassing op de afdeling Expertise Verkeer en Telematica.
Art.2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
1° het afdelingshoofd : het personeelslid, houder van een managementfunctie van N-1 niveau, die belast is met de leiding van de afdeling Expertise Verkeer en Telematica binnen het Agentschap Wegen en Verkeer;
2° personeelslid : de ambtenaar of het contractueel personeelslid in dienst bij de afdeling Expertise Verkeer en Telematica;
3° dagelijkse briefwisseling : de briefwisseling van gewone of elektronische aard, die verband houdt met de opdracht van het personeelslid, die de afdeling niet bindt en die geen beleidsimplicaties heeft;
Art.3. De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met inachtname van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van de relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, instructies, richtlijnen en beslissingen, alsook van de desbetreffende beheersovereenkomst, inzonderheid het besluit van 9 februari 2011 van het hoofd van het Agentschap Wegen en Verkeer van het Vlaams ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken tot subdelegatie van sommige beslissingsbevoegdheden aan personeelsleden van het agentschap, gewijzigd bij het besluit van 16 augustus 2012.
Art.4. Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot :
1° de beslissingen die moeten worden genomen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;
2° de beslissingen van ondergeschikt belang of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken;
3° het afsluiten van overeenkomsten.
Art.5. De in dit besluit vermelde bedragen zijn bedragen exclusief de belasting over de toegevoegde waarde.
HOOFDSTUK II. - Delegatie inzake het ondertekenen van briefwisseling
Art.6. § 1. De personeelsleden van tenminste rang A1 hebben delegatie voor de ondertekening van de dagelijkse briefwisseling die verband houdt met hun opdracht, uitgezonderd de briefwisseling gericht aan de minister.
§ 2. Alle personeelsleden zijn ertoe gemachtigd de gewone en aangetekende zendingen, bestemd voor de afdeling in ontvangst te nemen, met uitzondering van de dagvaardingen betekend aan het Vlaamse Gewest.
Zij zijn er ook toe gemachtigd aangetekende zendingen te versturen.
§ 3. Alle personeelsleden zijn ertoe gemachtigd uittreksels en afschriften van documenten die verband houden met de hem toevertrouwde taken eensluidend te verklaren en af te leveren.
§ 4. Onverminderd het bepaalde in § 1 worden de volgende categorieën van briefwisseling ter ondertekening aan het afdelingshoofd voorgelegd :
- antwoorden op kabinetsnota's;
- antwoorden op parlementaire vragen, vragen om uitleg, actuele vragen en interpellaties van Vlaamse volksvertegenwoordigers;
- antwoorden op vragen van de administrateur-generaal;
- briefwisseling die een advies of een standpunt van de afdeling vertolken;
- briefwisseling die huidige of toekomstige financiële of juridische verbintenis inhouden;
- antwoorden op brieven van het Rekenhof.
§ 5. In verband met de verkeersplannen wordt aan de betrokken personeelsleden, na hun proefperiode, gedelegeerd :
- het ondertekenen van de verkeersplannen als ontwerper;
- het versturen van deze plannen naar de territoriale afdelingen voor advies en eventuele uitvoering;
- antwoorden op vragen en bemerkingen m.b.t. verkeersplannen van specifiek kruispunten die zij zelf ontworpen hebben.
Art.7. Het afdelingshoofd kan, bij eenvoudige beslissing, instructies uitvaardigen die ertoe strekken :
- bijkomende categorieën van briefwisseling aan zijn ondertekening te onderwerpen;
- briefwisseling betreffende bepaalde individuele dossiers aan zijn ondertekening te onderwerpen;
- de bedoelde categorieën van briefwisseling nader te omschrijven.
HOOFDSTUK III. - Delegatie inzake overheidsopdrachten
Art.8. § 1. Het personeelslid van rang A2 is gemachtigd om, in het kader van de uitvoering van de taken van de afdeling, de opdrachtsdocumenten voor werken, leveringen of diensten goed te keuren.
§ 2. Het personeelslid van tenminste rang A1, aangeduid als leidend ambtenaar van het project, staat in voor de eenvoudige uitvoering van de opdrachten voor de aanneming van werken, leveringen of diensten die ter uitvoering van voormelde taken werden gegund.
Onder de eenvoudige uitvoering dient te worden verstaan het treffen van alle maatregelen en beslissingen die ertoe strekken het voorwerp van de opdracht te verwezenlijken en die binnen de perken van de aanneming blijven, met uitzondering van de maatregelen en beslissingen die een beoordeling vanwege de gunnende overheid vereisen.
De leidend ambtenaar is gemachtigd om dienstbevelen te ondertekenen in het kader van de uitvoering van raamovereenkomsten en bestelopdrachten.
§ 3. Het personeelslid van tenminste rang A1, aangeduid als leidend ambtenaar van het project, is gemachtigd technische plannen en signalisatieplannen goed te keuren.
HOOFDSTUK IV. - Delegaties inzake diverse aangelegenheden
Art.9. Het personeelslid van niveau A met de functie van hoofd van het team personeel en organisatie is ook gemachtigd om alle toelatingen tot uitgave, schuldvorderingen en facturen via de Vereffenaar Kort tot een maximumbedrag van 5000 € goed te keuren en af te handelen.
HOOFDSTUK V. - Regeling bij vervanging
Art.10. De bij dit besluit verleende delegaties worden tevens verleend aan het personeelslid dat met de waarneming van de taken van de functiehouder belast is of de functiehouder vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering. In geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering plaatst het betrokken personeelslid, boven de vermelding van zijn graad en handtekening, de formule "voor de [graad van de titularis], afwezig".
Art.11. De in dit besluit vermelde delegaties mogen niet verder gedelegeerd worden.
HOOFDSTUK VI. - Gebruik van de delegaties en verantwoording
Art.12. § 1. De personeelsleden aan wie beslissingsbevoegdheden werden gedelegeerd, nemen de nodige zorgvuldigheid in acht bij het gebruik van de verleende delegaties.
§ 2. Het gebruik van de verleende delegaties kan door het afdelingshoofd nader worden geregeld bij eenvoudige beslissing die wordt verspreid onder de vorm van een dienstorder of nota.
Art.13. Het afdelingshoofd kan steeds een rapport over het gebruik van de verleende delegaties bij het personeelslid opvragen.
Het rapport bevat de nodige informatie over de beslissingen die met toepassing van de verleende delegaties in de betrokken periode werden genomen.
De in het rapport verstrekte informatie is exact, toereikend en ter zake dienend. Ze is op een degelijke wijze gestructureerd en wordt op een toegankelijke wijze voorgesteld.
Het afdelingshoofd kan bij eenvoudige beslissing nadere instructies geven betreffende de concrete informatie die per gedelegeerde aangelegenheid in het rapport verstrekt moet worden en een verplicht te volgen schema voor de rapportering vaststellen.
Het afdelingshoofd kan op ieder ogenblik aan het personeelslid verantwoording vragen betreffende het gebruik van de delegatie in een bepaalde aangelegenheid.
Art.14. Het afdelingshoofd heeft het recht om, bij eenvoudige beslissing, de verleende delegaties tijdelijk, geheel of gedeeltelijk op te heffen of individuele dossiers naar zich toe te trekken.
HOOFDSTUK VII. - Inwerkingtredingsbepaling
Art. 15. Dit besluit treedt in werking op 1 december 2013.
Brussel, 28 november 2013.
Het afdelingshoofd van de afdeling Expertise Verkeer en Telematica,
ir E. Van den Bossche