Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

20 FEBRUARI 2014. - Ministerieel besluit houdende vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de loodstoelage van de operationele loodsen



Inhoudstafel:


Art. 1-5



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. § 1. De loodstoelagen, vermeld in artikel VII 60, § 1, van het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006, worden op de volgende wijze toegekend voor elke loodsprestatie in verhouding tot de volgende coëfficiënt van het uitgevoerde traject:
  1° rivierloodsen


traject coëfficiënt
Vlissingen rede - Terneuzen/Everingen 0,25
Terneuzen/Hansweert - Antwerpen 0,85
Antwerpen (Nederlandse grens tot maar niet inclusief Deurganckdok) - Vlissingen rede 1,0
Antwerpen rede - stroomopwaarts (Boven-Schelde) 0,6
in- en uitvaren van het Deurganckdok met aanmeer - of losgooimanoeuvre 0,3
Boven-Schelde - Antwerpen haven alle sectoren 0,8
Vlissingen rede - Antwerpen voorbij Deurganckdok tot Boudewijn van Cauwelaert- en Kalloo-sluis met de tussenliggende steigers 1,2
Vlissingen rede - Antwerpen rede - Royers - S1013 - Polysar 1,5
Antwerpen naar Everingen 1,3
Terneuzen - Antwerpen voorbij Deurganckdok tot Boudewijn van Cauwelaert- en Kalloo-sluis met de tussenliggende steigers 1,05
Terneuzen - Antwerpen rede - Royers - S1013 - Polysar 1,35
Vlissingen rede - Deurganckdok 1,3
vervoer via de pendel van Antwerpen naar Vlissingen en vice versa, op voorwaarde van bereidheid tot verblijf in Vlissingen van minstens 3 uur, met uitzondering van de vrijwillige pendels 0,2
verhaling in de haven van Antwerpen 0,5
2° kanaalloodsen


traject coëfficiënt
Vlissingen rede - Terneuzen sluizen, put van Terneuzen en Everingen 0,25
put van Terneuzen - Terneuzen sluizen 0,25
Everingen - put van Terneuzen/Terneuzen sluizen 0,25
Terneuzen - Gent 0,9
Gent - Vlissingen rede 1,2
Vlissingen rede - Kluizendok 1,3
in- en uitvaren Kluizendok met aanmeer- of losgooimanoeuvre 0,3
kalibreren, compenseren en verhalen op het kanaalloodsen-traject 0,5
vervoer via de pendel van Gent naar Vlissingen en vice versa, op voorwaarde van bereidheid tot verblijf in Vlissingen van minstens 3 uur, met uitzondering van de vrijwillige pendels 0,2
3° scheldemondenloodsen


traject coëfficiënt
A1-boei - Vlissingen 1,2
A1-boei - rede kusthavens 0,5
Noord in - Oostgat - Vlissingen 1
Noord in - Westrond - Vlissingen 1,7
Vlissingen - Terneuzen/Everingen 0,5
Vlissingen - rede Zeebrugge 0,75
Vlissingen - rede Oostende 1
verhalen, kalibreren en compenseren op de rede van Vlissingen 0,5
A1-boei - Kwintebank 0,2
4° kustloodsen


traject coëfficiënt
A1-boei - rede kusthavens 0,65
A1-boei - rede Vlissingen 1,0
haventraject kust 0,5 (0,35 traject rede haven + 0,15)
lng- schepen en andere schepen met uitzonderlijke status qua afmeting of lading (waarvoor in beheersmaatregelen of vastgelegde aanloopinstructies is voorzien) die invarend en rechtstreeks bemand worden ter hoogte van de AZ-boei 0,5
rede Zeebrugge - rede Oostende 0,35
rede Zeebrugge - rede Nieuwpoort 0,65
rede Zeebrugge - Duinkerke 1,0
rede Zeebrugge - rede Vlissingen 0,95
rede Oostende - rede Nieuwpoort 0,35
rede Nieuwpoort - Duinkerke 0,35
A1-boei - Kwintebank 0,3
NE- Akkaert - Zeebrugge rede na haalreis of bij meevaren 0,95
verhalen, kalibreren, compenseren op de rede van Zeebrugge 0,5
§ 2. De coëfficiënt rede Zeebrugge - rede Vlissingen wordt ook toegekend als de loods fungeert als tweede loods naast een Nederlandse loods. In dat geval wordt de extra- prestatie "passagieren", vermeld in artikel 2, § 1, niet toegekend.
  § 3. De coëfficiënten, vermeld in paragraaf 1, gelden, tenzij het anders bepaald is, zowel voor het aangegeven traject als in de omgekeerde richting.
  § 4. Als een loodsprestatie over verschillende trajecten verloopt, worden die als deeltrajecten beschouwd en wordt de loodsprestatie bezoldigd door de som te maken van de coëfficiënten van die deeltrajecten, op voorwaarde dat het hele traject niet expliciet wordt aangegeven.

Art.2. § 1. De volgende extra -prestaties, opgelegd door de loodsdienst,
  en trajecten met één beloning voor alle korpsen, bij effectieve beloodsing, worden bezoldigd door een loodstoelage in verhouding tot de ernaast vermelde coëfficiënt:


traject coëfficiënt
meevaren buiten de loodskruispost (A1 of Steenbank) per 12 uur immobilisatie of gedeelte daarvan 1,0
haalreizen per 12 uur immobilisatie of gedeelte daarvan 1,0
tenderen of passagieren kustloodsen 0,5
tender + passagier West-Scheldemondenloodsen 1,2
tenderen of passagieren Scheldemondenloodsen Noord 1,0
L.O.A.-wacht van 3 uur of gedeelte ervan op de radarcentrale in Zeebrugge of wacht als chef-loods-dienstleider in Vlissingen van 3 uur of gedeelte ervan, chef-loods-coördinator VTSA per 3 uur of gedeelte ervan 0,75
ankerwacht op de rede van Vlissingen, Terneuzen of Everingen, opgelegd door de rijkshavenmeester in het Belgische gedeelte door de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit per 6 uur of gedeelte ervan 0,5
overige ankerwachten vanaf 1 uur per 6 uur of gedeelte ervan, op voorwaarde dat er commerciële operaties worden uitgevoerd of als de gezagvoerder het om veiligheidsredenen eist 0,5
inspring stuurman tender Scheldemondenloodsen-West 1,2
inspring stuurman tender Scheldemondenloodsen-Noord 1,0
peil- en proefreizen 1
voorloodsen vanaf een geloodst schip, ongeacht het aantal voorgeloodste schepen 0,4
nautisch advies in de radarcentrale in Zandvliet bij zicht < 2000 m, per4 uur 0,5
inspring stuurman kotter, per wacht 1,4
per 4 uur loods-lesgever 0,5
KB-Duinkerke Lanby via Vlaanderen route 3,5
A1-Duinkerke via Zuydcote pas 1,0
§ 2. Onder tenderen en passagieren vermeld in paragraaf 1, worden ook verstaan: het uitvoeren van trajecten over en weer tussen Zeebrugge en Vlissingen ten behoeve van L.O.A. voor de Scheldemondenloodsen en ten behoeve van beloodsingen voor de kustloodsen. Daarnaast wordt die prestatie ook toegekend als men met de tender van KB naar Oostende gebracht wordt en van daaruit via land naar Vlissingen (en omgekeerd).
  Onder tenderen-Noord, als vermeld in paragraaf 1, wordt ook verstaan: het transport van Scheldemondenloodsen van Vlissingen naar Oostende en omgekeerd om te fungeren als stuurman of als loods aan boord van de loodsboot.

Art.3. De extra prestatie voor meevaren en haalreizen, de L.O.A.-wacht, de wacht van de chef-loods-dienstleider, de chef-loods-coördinator VTSA, en de trajecten KB - Duinkerke, vermeld in artikel 2, § 1, van dit besluit, worden altijd vergoed naar rato van de toelagen die voor de kustloodsen gelden. Het traject A1-Duinkerke via Zuydcote-pas wordt vergoed naar rato van de toelagen voor zeeloodsen.
  De extra- prestatie voor de loods-lesgever, vermeld in artikel 2, § 1, van dit besluit wordt altijd vergoed naar rato van de toelagen die voor de rivierloodsen gelden. Het aantal prestaties per loods wordt per etmaal beperkt tot 2 X 0,5 = 1,0 prestatie. Die beloning is niet cumuleerbaar met de toelage, vermeld in artikel VII 60, § 5, van het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006.
  De extra- prestatie voor ankerwachten in de put van Terneuzen of Everingen, vermeld in artikel 2, § 1, van dit besluit wordt altijd vergoed naar rato van de toelagen die voor de kanaalloodsen gelden.

Art.4. Het ministerieel besluit van 30 april 2012 houdende vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de loodstoelage van de operationele loodsen, wordt opgeheven.

Art. 5. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na de ondertekening ervan.