Details





Titel:

19 APRIL 2014. - Ministerieel besluit aangaande de afgifte van paspoorten (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 04-06-2014 en tekstbijwerking tot 17-11-2023)



Inhoudstafel:


Art. 1-12
BIJLAGE.
N. [1 Bijlage]1



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2000015142 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. Een paspoortbestuur is een administratie die door de Minister belast is met de afgifte van paspoorten en reisdocumenten.

Art.2.[1 De federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kan zelf alle paspoorten en reisdocumenten afgeven.
   In België worden paspoorten en reisdocumenten ook afgegeven door de gemeentebesturen.
   Een Belg ingeschreven in een consulair bevolkingsregister kan een gewoon paspoort aanvragen en verkrijgen bij zijn eigen consulaire beroepspost van inschrijving of, na het akkoord van de consulaire beroepspost van inschrijving, bij een andere consulaire beroepspost of bij het gemeentebestuur van zijn laatste woonplaats in België. Woonde de Belg voordien nooit in België maar werd hij er wel geboren, dan is zijn gemeente van geboorte bevoegd. Woonde de Belg nooit in België en is hij er evenmin geboren, dan kan hij zich wenden tot het gemeentebestuur van zijn keuze.]1
  ----------
  (1)<MB 2017-09-15/06, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2018>

Art.3. De houder van een gewoon paspoort kan op zijn vraag een bijkomend gewoon paspoort krijgen, als zijn eerste paspoort niet volstaat om de voorgenomen reizen en verblijven in het buitenland voor te bereiden en te maken, wegens een in een korte tijd groot aantal in te dienen visumaanvragen, reizen naar landen met onderling moeilijke relaties of het gebruik van een verschillend paspoort voor enerzijds langdurig geldige inreis- en verblijfsvisa en anderzijds voor snel verzamelde in- en uitreisstempels.

Art.4. De houder van een diplomatiek of dienstpaspoort kan beschikken over een bijkomend diplomatiek of dienstpaspoort als het ene diplomatiek of dienstpaspoort niet volstaat voor de voorgenomen dienstreizen.
  Het beschikken over en gebruik van een diplomatiek of dienstpaspoort staat los van en doet geen afbreuk aan het recht te beschikken over en het gebruiken van een gewoon paspoort.

Art.5.[1 De Belgische federale, gemeenschaps- of gewestelijke overheidsdiensten van de wetgevende, de uitvoerende - in zoverre zij vallen onder het rechtstreekse gezag van een minister - of de rechterlijke macht kunnen een diplomatiek of dienstpaspoort aanvragen voor hun Belgische medewerkers met het oog op hun dienstreizen naar het buitenland.
   De administraties die door de bovengenoemde federale, gemeenschaps- of gewestelijke overheden werden opgericht buiten de centrale diensten voor de uitoefening van specifieke overheidstaken, kunnen enkel een diplomatiek of dienstpaspoort aanvragen voor hun Belgische medewerkers op voorwaarde dat ze bevoegd zijn voor de buitenlandse zaken, de buitenlandse handel, de internationale samenwerking of de ontwikkelingssamenwerking.
   Een diplomatiek paspoort wordt afgegeven aan ambtenaren of gelijkgestelden die België, een gemeenschap of een gewest vertegenwoordigen op het hoogste politieke of diplomatieke niveau. Het kan ook uitzonderlijk afgegeven worden aan bepaalde ambtenaren of gelijkgestelden in plaats van of naast een dienstpaspoort voor de vervulling van specifieke opdrachten.
   Een dienstpaspoort wordt afgegeven aan ambtenaren of gelijkgestelden die België, een gemeenschap of een gewest vertegenwoordigen op een lager of zuiver administratief niveau.
   Ook de Belgische echtgeno(o)t(te) of de Belgische partner die op een officieel geregistreerde manier samenwoont met de ambtenaar of de gelijkgestelde zoals bedoeld in het derde of vierde lid, alsook de Belgische kinderen ten laste van deze ambtenaar of de gelijkgestelde, kunnen onder de modaliteiten vermeld in de bijlage bij dit ministerieel besluit aanspraak maken op een diplomatiek of dienstpaspoort.
   Iedere houder van een diplomatiek paspoort kan dat ook voor privéreizen gebruiken, tenzij het diplomatiek paspoort werd toegekend voor een specifieke opdracht. Het privégebruik schept echter geen enkele verplichting voor de Belgische Staat en verleent geen enkele diplomatieke of andere bescherming aan de houder.
   Het gebruik van een diplomatiek of dienstpaspoort voor andere professionele doelen dan die waarvoor het werd toegekend, is niet toegelaten.
   Het diplomatiek of dienstpaspoort mag niet meer worden gebruikt bij beëindiging van de functie die de basis vormde voor de toekenning en afgifte ervan.
   De categorieën rechthebbenden zoals bedoeld in het derde, vierde en vijfde lid en de modaliteiten van het gebruik van een diplomatiek of dienstpaspoort worden opgesomd in de bijlage bij dit ministerieel besluit.]1
  ----------
  (1)<MB 2023-08-18/03, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 01-12-2023>

Art.6.[1 Reisdocumenten voor staatlozen, vluchtelingen of vreemdelingen die niet erkend zijn als staatloze of vluchteling en die geen paspoort of reisdocument kunnen verkrijgen bij hun eigen nationale overheid of een internationale instantie, worden aangevraagd bij en uitgereikt door het gemeentebestuur waar de aanvrager in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister is ingeschreven.]1
  ----------
  (1)<MB 2017-09-15/06, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2018>

Art.7. De houder van een reisdocument voor staatlozen, vluchtelingen en vreemdelingen kan beschikken over een tweede reisdocument voor staatlozen, vluchtelingen en vreemdelingen als één geldig reisdocument niet volstaat om de voorgenomen reizen en verblijven in het buitenland voor te bereiden en te maken, wegens een in een korte tijd groot aantal in te dienen visumaanvragen, reizen naar landen met onderling moeilijke relaties of het gebruik van een verschillend reisdocument voor enerzijds langdurig geldige inreis- en verblijfsvisa en anderzijds voor snel verzamelde in- en uitreisstempels.

Art.8. 1° Het Belgisch noodreisdocument wordt afgegeven door de federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken of een consulaire beroepspost.
  2° Een ereconsulaire post die door de minister daartoe aangewezen werd kan een Belgisch noodreisdocument afgeven nadat de bevoegde consulaire beroepspost daartoe in ieder individueel geval toelating gaf.
  3° Het noodreisdocument wordt in het buitenland afgegeven aan een Belg die in het ambtsgebied van de beroepsconsulaire post verblijft en die niet in de omstandigheden verkeert om binnen een redelijke of noodzakelijke termijn een gewoon paspoort of ander identiteits- of reisdocument te verkrijgen.
  4° In België wordt het in uitzonderlijke omstandigheden afgegeven aan een Belg die om dringende redenen naar het buitenland moet reizen en die niet in de omstandigheden verkeert om tijdig een gewoon paspoort of ander identiteits- of reisdocument te verkrijgen. Het wordt echter geweigerd indien de aanvrager nagelaten heeft om daarvoor tijdig de nodige stappen te ondernemen.

Art.9. Het Belgisch noodreisdocument is een voorlopig paspoort met een geldigheid van maximum één maand om een verder kort verblijf in het buitenland, of een dringende reis van of naar het buitenland mogelijk te maken.
  Indien die geldigheid van één maand echter niet volstaat voor het verder verblijf in het buitenland of voor de dringende reis van of naar het buitenland, wordt een voorlopig paspoort met een geldigheid van één jaar afgegeven.

Art.10.
  <Opgeheven bij MB 2017-09-15/06, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2018>

Art.11.[1 Indien het bevoegde paspoortbestuur om technische of andere redenen niet in staat is om paspoorten of reisdocumenten af te geven, kan de federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken een ander paspoortbestuur aanduiden om de paspoorten of reisdocumenten af te geven, of de paspoorten of reisdocumenten zelf afgeven.]1
  ----------
  (1)<MB 2017-09-15/06, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2018>

Art.12. Het ministerieel besluit van 23 augustus 2000 over de afgifte van speciale paspoorten wordt opgeheven.

BIJLAGE.
N. [1 Bijlage]1    (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 17-11-2023, p. 106632)   ----------   (1)