Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

8 JULI 2014. - Koninklijk besluit met betrekking tot de overdracht van het gebouw, de reserves, het bedrijfskapitaal en de lasten van het verleden van het Belgisch Interventie- en Restitutiebureau aan de federale Staat, alsmede de overdracht van andere goederen, rechten en verplichtingen van het Belgisch Interventie- en Restitutiebureau aan de gewesten, alsmede zijn vereffening en zijn afschaffing(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 18-07-2014 en tekstbijwerking tot 24-12-2015)



Inhoudstafel:


Art. 1-10



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2015003420 



Artikels:

Artikel 1. Het Belgisch Interventie- en Restitutiebureau, hierna " het Bureau " genoemd, wordt vereffend.
  De vereffeningsverrichtingen worden gesteld door de directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal, onder het gezag en het toezicht van de raad van bestuur.

Art.2. De goederen, rechten en verplichtingen van het Bureau worden overgedragen naar de federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, elk wat hem betreft, overeenkomstig de artikelen 3 tot 6.
  Deze overdracht gebeurt op basis van de balans en de inventaris die op 31 december 2014 worden goedgekeurd door de raad van bestuur. De raad van bestuur mag de totaal afgeschreven activa herwaarderen teneinde de waarde ervan in overeenstemming te brengen met de gebruikswaarde.
  De goederen worden overgedragen in de staat waarin zij zich bevinden.

Art.3. De onroerende goederen gelegen Trierstraat 82 in 1040 Brussel, ten kadaster gekend onder de 5de Afdeling, sectie E nummer 259, V 3 kantoorgebouw, sectie E nummer 261 K 4, onderdeel appartementsgebouw - kelders 406/2 en 488/2 en onderdeel appartementsgebouw - parkeerplaatsen A 401, A 402, A 459, A 483, A 485, A 487, A 489, A 491, A 492, A 493, A 495, A 496, B 403, B 404, B 405, B 406, B 482, C 455, C 460, C 484, C 486, C 488, C 490 en C 494, allen eigendom van het Belgisch Interventie- en Restitutiebureau worden overgedragen aan de federale Staat en toegevoegd aan de lijst van de terreinen, gebouwen en de aanhorigheden die toebehoren aan de Staat en noodzakelijk zijn voor de werking van de diensten van de Staat en van de door de Staat beheerde openbare diensten, alsmede voor de huisvesting van sommige categorieën van het door de Staat bezoldigd personeel, en die door de Regie worden beheerd in naam van en voor rekening van de Staat, zoals bedoeld in artikel 19 van de wet van 1 april 1971 houdende oprichting van een Regie der Gebouwen.
  Deze onroerende goederen worden overgedragen in de staat waarin zij zich bevinden, met de actieve en passieve erfdienstbaarheden, de bijzondere lasten en de verplichtingen verbonden aan hun verwerving, evenals de gebeurlijk aan derden toegestane rechten.

Art.4. Het bedrag van de reserve zonder bijzondere besteding en het bedrijfskapitaal worden overgedragen aan de Schatkist, onder aftrek van de kosten veroorzaakt door de vereffening van het Bureau, onder meer de kosten in verband met de werking van de raad van bestuur, met het opstellen van de balans en van de inventaris, evenals de kosten die de invordering der rechten en de uitvoering van de verplichtingen betreffen.

Art.5.De lasten van het verleden van het Bureau gaan over naar de federale Staat.
  Onder lasten van het verleden wordt verstaan de vorderingen, schulden en verplichtingen van het Bureau, alsook de eventuele zekerheden die betrekking hebben op deze vorderingen, schulden en verplichtingen, die zijn of zullen ontstaan bij de uitvoering van zijn bevoegdheden als erkend betaalorgaan inzake restitutie en interventie, alsook in de uitvoering van zijn bevoegdheden inzake certificaten en landbouwheffingen tot en met 30 juni 2014.
  De lasten die betrekking hebben op het Europees Landbouwgarantiefonds worden gedragen door het Landbouwfonds van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie.
  De lasten die betrekking hebben op eigen middelen (landbouwheffingen) worden gedragen door de Federale Overheidsdienst Financiën, [1 de Algemene Administratie van de Thesaurie]1.
  De dossiers die betrekking hebben op deze lasten, worden administratief en in rechte beheerd door de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie.
  ----------
  (1)<KB 2015-11-19/07, art. 32, 002; Inwerkingtreding : 03-01-2016>

Art.6. De huurovereenkomst van een deel van het gebouw gelegen Aarlenstraat 53, 1e verdieping, te 1040 Brussel, de overeenkomst met betrekking tot de archieven van het Bureau, alsook de logistieke middelen - met inbegrip van de eventuele onderhoudscontracten en licenties -, die opgenomen zijn in de inventaris van roerende goederen, zowel materiële als immateriële, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het Bureau, worden overgemaakt aan de gewesten volgens de verdeelsleutel:
  Vlaamse Gewest: 59,0 %
  Waalse Gewest: 33,3 %
  Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 7,7 %.
  De andere goederen, rechten en verplichtingen van het Bureau, dan deze bedoeld in artikel 3, 4 en 5, worden overgedragen aan de gewesten in functie van de volgende criteria:
  - de maatschappelijke zetel of woonplaats gevestigd in het Vlaams, Waals of Brussels Hoofdstedelijk Gewest,
  - de keuze voor een van de gewesten voor fysieke personen of rechtspersonen die gevestigd zijn in het buitenland.

Art.7. De inventarissen betreffende de overdracht, bedoeld in artikel 2 worden opgenomen in een koninklijk besluit op voordracht van de Eerste Minister en van de minister bevoegd voor Landbouw.

Art.8. De artikelen 1, 2, 3, 4, 6 en 7 treden in werking op 1 januari 2015.
  Artikel 5 treedt in werking op 1 juli 2014.

Art.9. Het Bureau wordt afgeschaft op 31 december 2015.

Art. 10. De Eerste Minister, de Minister van Economie, de Minister van Financiën, de Minister van Landbouw en de Staatssecretaris voor Staatshervorming en de Staatssecretaris voor Staatshervorming en voor de Regie der Gebouwen zijn, ieder wat hem of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.