Details





Titel:

14 MAART 2013. - [Besluit van de Regering van 14 maart 2013 over de procedure om de geschiktheid vast te stellen voor het ambt van onderwijsinspecteur, het ambt van adviseur voor schoolontwikkeling en het ambt van adjunct voor inclusie en integratie] )<BDG2023-11-09/18, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 29-03-2013 en tekstbijwerking tot 25-01-2024)



Inhoudstafel:


Art. 1-5
BIJLAGEN.
Art. N1-N4



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:



Uitvoeringsbesluit(en):

2023206750 



Artikels:

Artikel 1.De procedure om de geschiktheid [1 voor het ambt van onderwijsinspecteur, het ambt van adviseur voor schoolontwikkeling en het ambt van adjunct voor inclusie en integratie]1 vast te stellen, vermeld in artikel 19, § 3, tweede lid, van het decreet van 25 juni 2012 over de onderwijsinspectie en het adviespunt voor schoolontwikkeling, omvat op zijn minst vier van de volgende oefeningen :
  1° interview;
  2° tweegesprek (advisering, beoordeling);
  3° conflictgesprek;
  4° postbakoefening;
  5° presentatie;
  6° groepsdiscussie;
  7° gevalstudie.
  Voor de oefeningen kan de commissie vermeld in artikel 19 van hetzelfde decreet zich laten bijstaan door externe adviseurs.
  ----------
  (1)<BDG 2023-11-09/18, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 01-12-2023>

Art.2. De leden van de commissie toetsen de geschiktheid van de deelnemers in het licht van de in bijlage 1 vermelde vereisten aan de hand van het in bijlage 2 vermelde evaluatierooster.
  De leden van de commissie wisselen elkaar af in een roulerend systeem, zodat elk lid elke deelnemer evalueert. De afsluitende eindevaluatie wordt door alle leden van de commissie per consensus vastgesteld.

Art.3.De deelnemers zijn geslaagd indien de afsluitende eindevaluatie overeenstemt met alle minimumeisen voor het ambt waarnaar ze hebben gesolliciteerd.
  De minimumeisen voor het ambt van onderwijsinspecteur zijn aangekruisd in het profiel vastgelegd in bijlage 3.
  De minimumeisen [1voor het ambt van adviseur voor schoolontwikkeling en voor het ambt van adjunct voor inclusie en integratie]1 zijn aangekruisd in het profiel vastgelegd in bijlage 4.
  ----------
  (1)<BDG 2023-11-09/18, art. 3, 002; Inwerkingtreding : 01-12-2023>

Art.4. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het wordt aangenomen.

Art.5. De Minister bevoegd voor Onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

  Eupen, 14 maart 2013.
  Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap :
  De Minister-President, Minister van Lokale Besturen,
  K.-H. LAMBERTZ
  De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid,
  O. PAASCH

BIJLAGEN.
Art. N1. Bijlage 1. - Vereisten

  1. Mediacompetentie
  Bedienen en gebruiken
  * Beheerst de programma's MS Outlook, MS Word en MS Excel (in het bijzonder de onderwijsinspecteur)
  Informatie inwinnen en opzoeken
  * Kent en gebruikt verschillende wegen en middelen om relevante informatie te verkrijgen
  * Zoekt uit welke informatie hij zelf kan vinden
  * Bezorgt informatie zo snel mogelijk en op eigen verantwoordelijkheid
  * Selecteert informatie
  Communiceren en samenwerken
  * Gebruikt media om te communiceren
  * Kent en gebruikt communicatiekanalen (bijvoorbeeld : gebruikt, naar gelang van de situatie of het probleem, het passende kanaal zoals telefoon, e-mail enz. en licht de betrokken personen in, bijvoorbeeld door ze in carbon copy te zetten)
  Produceren en presenteren
  * Organiseert met behulp van media
  * Bereidt informatie doelgroepgericht voor
  * Ondersteunt mondelinge presentaties door ze te visualiseren
  * Zorgt voor correcte vormgeving, lay-out en kleuren
  * Zorgt voor leesbaarheid en correcte citaten
  2. Projectmanagement
  * Beheerst de grondslagen van projectmanagement
  3. Analyseren, reflecteren en handelen
  * Neemt informatie snel op en maakt ze zich eigen
  * Herkent wezenlijke factoren en samenhangen
  * Werkt gestructureerde en doordachte concepten en oplossingen voor problemen uit
  * Argumenteert logisch en begrijpelijk
  * Bepaalt hoeveel tijd nodig is om taken te vervullen
  * Behoudt het overzicht bij het vervullen van verscheidene taken
  * Onderscheidt hoofdzaak van bijzaak, stelt prioriteiten
  4. Zin voor verantwoordelijkheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid
  * Kent al zijn plichten en taken
  * Ageert herkenbaar om die plichten/taken te vervullen
  * Draagt de gevolgen van zijn handelingen/beslissingen
  * Houdt rekening met de gevolgen van zijn handelingen/beslissingen op middellange en lange termijn
  * Controleert werkresultaten op fouten, volledigheid, begrijpelijkheid enz. voordat anderen er toegang toe krijgen
  * Bereikt resultaten met zo weinig mogelijk fouten
  * Vervult opgelegde taken binnen de gestelde termijn
  5. Bereidheid om te leren, flexibiliteit en openheid
  * Wijzigt gedrag indien oude gedrag niet tot gewenste resultaten leidt
  * Aanvaardt eigen fouten en fouten van anderen en geeft eigen fouten toe
  * Vraagt (regelmatig) feedback
  * Probeert feedback (stuk voor stuk) toe te passen
  * Aanvaardt kritiek zonder zich te rechtvaardigen
  * Denkt na over eigen sterke punten en verbeterbare punten
  * Werkt aan eigen verbeterbare punten
  * Vraagt naar het waarom en reflecteert over de standpunten en de handelwijze van anderen
  * Interesseert zich voor nieuwe dingen
  * Benut vormingsaanbod
  * Interesseert zich voor onderwerpen die niet rechtstreeks met het werk te maken hebben
  * Past met succes toe wat hij geleerd heeft
  6. Belastbaarheid
  * Blijft rustig en gelaten, ook onder buitengewone druk (duur, intensiteit)
  * Brengt verwachte prestaties onder buitengewone druk
  * Stippelt stappen uit om hindernissen te overwinnen
  * Blijft onder druk uiterlijk rustig en doordacht, blijft in staat om te handelen
  * Stelt onder druk prioriteiten wat zijn werk betreft
  * Reageert bedaard op gewijzigde taken en nieuwe situaties
  * Kent strategieën om stress te overwinnen en past ze met succes toe
  7. Doelstellingen nastreven, beslissingen nemen en organiseren
  * Past zijn aanpak aan de doelstellingen aan
  * Streeft het gestelde doel na
  * Stelt koers zo nodig bij (voornamelijk planning en prioriteiten)
  * Streeft ook doelstellingen op langere termijn na
  * Benut manoeuvreer- en beslissingsruimte
  * Beslist binnen redelijke termijn (bijvoorbeeld : zonder lang te aarzelen)
  * Beslist ook als daarmee risico's verbonden zijn
  * Handelt op eigen initiatief
  * Draagt actief bij tot het bereiken van resultaten, fungeert als motor voor de uitvoering
  * Doet voorstellen om processen te verbeteren
  * Beïnvloedt processen met nieuwe eigen ideeën
  8. Communicatievermogen
  * Drukt zich mondeling en schriftelijk duidelijk, kernachtig en begrijpelijk uit
  * Laat anderen uitpraten, luistert actief, stelt vragen
  * Zet woorden kracht bij met mimiek en gebaren
  * Gebruikt een ruime woordenschat
  * Past taalgebruik aan gesprekspartner aan (moeilijkheidsgraad, tempo)
  * Illustreert de feiten met beelden, voorbeelden enz.
  * Verdedigt zijn standpunt met verscheidene argumenten
  * Zorgt voor terugkoppeling naar de gesprekspartners
  9. Vermogen om gesprekken te leiden
  * Plant besprekingen, uitwisseling enz. zowel qua tijd als qua inhoud
  * Betrekt alle deelnemers bij het gesprek
  * Leidt en structureert de uitwisseling met behulp van verscheidene gespreksmethoden
  * Maakt gebruik van visualiseringstechnieken
  * Organiseert besprekingen enz. resultaatgericht
  10. Zelfverzekerd optreden
  * Gaat uit eigen beweging naar anderen toe
  * Zoekt oogcontact met zijn gesprekspartner
  * Spreekt vloeiend, zonder haperingen, zonder 'euh' enz.
  * Vindt verscheidene/overtuigende argumenten
  * Beantwoordt vragen, kritiek enz. rustig met argumenten, vragen enz.
  * Straalt uit dat hij taken en problemen aankan
  * Wekt bij anderen snel en blijvend enthousiasme voor zijn eigen ideeën
  11. Conflictmanagement
  * Kent oorzaken, symptomen, verloop en escalatiegraad van conflicten
  * Onderkent symptomen en escalatiegraad van conflicten en brengt beide aspecten ter sprake
  * Maakt verschillende belangen en gemeenschappelijke doelstellingen duidelijk
  * Gedraagt zich neutraal en onpartijdig als bemiddelaar
  * Stelt vragen in functie van behoeften, doelstellingen en volgende stappen
  * Bemiddelt bij conflicten oplossingsgericht tussen de betrokken partijen
  * Bereikt bij de betrokken partijen begrip voor verschillende standpunten

  Gezien om bij het besluit van de Regering 3402/EX/VII/B/II van 14 maart 2013 gevoegd te worden.
  Eupen, 14 maart 2013.
  Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap :
  De Minister-President, Minister van Lokale Besturen,
  K.-H. LAMBERTZ
  De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid,
  O. PAASCH

Art. N2. Bijlage 2. - Evaluatierooster


<td colspan="5" valign="top">Waarneembaarheid<td colspan="5" valign="top">Niet doorlopend
   Waarneembaar Waarneembaar
Vereisten
 12345
Mediacompetentie     
Projectmanagement     
Analyseren, reflecteren en handelen     
Zin voor verantwoordelijkheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid     
Bereidheid om te leren, flexibiliteit, openheid     
Belastbaarheid     
Doelstellingen nastreven, beslissingen nemen en organiseren     
Communicatievermogen     
Vermogen om gesprekken te leiden     
Zelfverzekerd optreden     
Conflictmanagement    


12345
Niet waarneembaarNauwelijks/zelden
  waarneembaar
Vaak waarneembaarZeer vaak waarneembaarAltijd/doorlopend
  waarneembaar
Gezien om bij het besluit van de Regering 3402/EX/VII/B/II van 14 maart 2013 gevoegd te worden.
  Eupen, 14 maart 2013.
  Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap :
  De Minister-President,
  Minister van Lokale Besturen,
  K.-H. LAMBERTZ
  De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid,
  O. PAASCH

Art. N3. Bijlage 3. - Profiel vereist van de onderwijsinspecteur


<td colspan="5" valign="top">Waarneembaarheid<td colspan="5" valign="top">Niet doorlopend
   Waarneembaar Waarneembaar
Vereisten
 12345
Mediacompetentie x   
Projectmanagement x   
Analyseren, reflecteren en handelen  x  
Zin voor verantwoordelijkheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid   x 
Bereidheid om te leren, flexibiliteit, openheid  x  
Belastbaarheid  x  
Doelstellingen nastreven, beslissingen nemen en organiseren  x  
Communicatievermogen  x  
Vermogen om gesprekken te leiden  x  
Zelfverzekerd optreden  x  
Conflictmanagement  x 


1 2 3 4 5
Niet waarneembaar Nauwelijks/zelden
  waarneembaar
Vaak waarneembaar Zeer vaak waarneembaar Altijd/doorlopend
  waarneembaar
Gezien om bij het besluit van de Regering 3402/EX/VII/B/II van 14 maart 2013 gevoegd te worden.
  Eupen, 14 maart 2013.
  Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap :
  De Minister-President, Minister van Lokale Besturen,
  K.-H. LAMBERTZ
  De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid,
  O. PAASCH

Art. N4. Bijlage 4. -[1 Profiel vereist van de adviseur voor schoolontwikkeling en van de adjunct voor inclusie en integratie]1


<td colspan="5" valign="top">Waarneembaarheid<td colspan="5" valign="top">Niet doorlopend
   Waarneembaar Waarneembaar
Vereisten
 12345
Mediacompetentie  x  
Projectmanagement x   
Analyseren, reflecteren en handelen  x  
Zin voor verantwoordelijkheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid  x  
Bereidheid om te leren, flexibiliteit, openheid  x  
Belastbaarheid  x  
Doelstellingen nastreven, beslissingen nemen en organiseren  x  
Communicatievermogen  x  
Vermogen om gesprekken te leiden  x  
Zelfverzekerd optreden  x  
Conflictmanagement  x 


1 2 3 4 5
Niet waarneembaar Nauwelijks/zelden
  waarneembaar
Vaak waarneembaar Zeer vaak waarneembaar Altijd/doorlopend
  waarneembaar
Gezien om bij het besluit van de Regering 3402/EX/VII/B/II van 14 maart 2013 gevoegd te worden.
  Eupen, 14 maart 2013.
  Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap :
  De Minister-President, Minister van Lokale Besturen,
  K.-H. LAMBERTZ
  De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid,
  O. PAASCH
  ----------
  (1)<BDG 2023-11-09/18, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 01-12-2023>