Details



Externe links:

Justel
Reflex
Staatsblad pdf



Titel:

21 DECEMBER 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2010 tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten



Inhoudstafel:


Art. 1-7



Deze tekst heeft de volgende tekst(en) gewijzigd:

2010035294 



Uitvoeringsbesluit(en):



Artikels:

Artikel 1. In artikel 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 maart 2010 tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld, loodsvergoedingen voor loodsverrichtingen in de loodsvaarwateren en andere kosten, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2011, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° punt 2° wordt vervangen door wat volgt :
  " 2° breedte: de maximale breedte, inbegrepen de uitstekende gedeelten op de scheepszij of de brug, zoals aangeduid op het actuele scheepsplan (general arrangement plan); ";
  2° punt 10° wordt vervangen door wat volgt :
  " 10° SWATH-operabele vaartuigen: de vaartuigen met een minimaal vrijboord van 4,5 meter in beladen toestand op de zomerlastlijn; ";
  3° punt 14° wordt vervangen door wat volgt :
  " 14° actieve loodsbestelling :
  a) voor inkomende vaart: loodsbestelling die actief wordt zes uur voor de loodsbesteltijd;
  b) voor uitgaande vaart: loodsbestelling die actief wordt drie uur voor de loodsbesteltijd; ";
  4° er wordt een punt 16° toegevoegd, dat luidt als volgt :
  " 16° bijzonder of buiten normaal transport: een drijvend voorwerp dat in zodanige staat verkeert dat ernstige kans bestaat dat het bij de vaart de veiligheid van de scheepvaart in gevaar brengt of schade aan de kunstwerken veroorzaakt of een transport dat vanwege de lengte, de breedte, de hoogte boven het water, de diepgang, de manoeuvreerbaarheid, de snelheid of de tijdsduur door de bevoegde instantie, in overleg met de loodsdienst, respectievelijk als een bijzonder transport of als een buiten normaal transport aangeduid wordt; ".

Art.2. Artikel 8 van hetzelfde besluit, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2011, wordt vervangen door wat volgt :
  " Art. 8. Voor gesleepte vaartuigen en bijzondere of buiten normale transporten wordt voor de berekening van het loodsgeld de blokmaat als volgt vastgesteld :
  1° lengte: de lengte van het gesleepte vaartuig of transport, verhoogd met de lengte van de sleper. Als er gedurende het volledige traject verschillende slepers worden ingezet, wordt de lengte verhoogd met de lengte van elke bijkomende sleper. Als gedurende de sleepreis een of meer sleepboten vervangen worden door grotere of kleinere sleepboten, worden voor de berekening van de blokmaat alleen de afmetingen van de grootste sleepboten gebruikt;
  2° breedte: de grootste breedte van ofwel het gesleepte vaartuig of transport, ofwel de breedste sleper;
  3° diepgang: de zomerdiepgang van het vaartuig of transport, tenzij de gebruikte sleper of een van de gebruikte slepers een grotere zomerdiepgang heeft.
  Bovenop de loodsgelden worden de loodsvergoedingen voor gesleepte vaartuigen en voor bijzondere of buiten normale transporten, vermeld in artikel 14, 8°, aangerekend. ".

Art.3. In artikel 14 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2011, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
  1° punt 1° wordt vervangen door wat volgt :
  " 1° als een actieve loodsbestelling met meer dan één uur wordt verlaat of verplaatst of als een actieve loodsbestelling vervalt of wordt afbesteld, wordt 180 euro aangerekend; ";
  2° in punt 5°, a), worden de punten 1) tot en met 5) vervangen door wat volgt :
  " 1) 1080 euro per etmaal of een gedeelte daarvan en telkens 540 euro voor elke volgende periode van twaalf uur of een gedeelte daarvan voor niet-SWATH-operabele vaartuigen;
  2) 2160 euro per etmaal of een gedeelte daarvan en telkens 1.080 euro voor elke volgende periode van twaalf uur of een gedeelte daarvan voor SWATH-operabele vaartuigen; ";
  3° punt 8° wordt vervangen door wat volgt :
  " 8° de loodsdienst stelt de volledige kostprijs vast die aan de exploitant wordt aangerekend voor gesleepte vaartuigen en voor een bijzonder of buiten normaal transport, op basis van de duurtijd van de inzet van de loods of loodsen, de ingezette middelen, daarbij rekening houdend met de moeilijkheidsgraad van het transport; ".

Art.4. Artikel 18 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2011, wordt vervangen door wat volgt :
  " Art. 18. Als een derde gebruikmaakt van de expertise van een loods buiten de standplaats, stelt de loodsdienst de volledige kostprijs vast, op basis van de duurtijd van de inzet van de loods of loodsen en de ingezette middelen. Bijkomend worden alle reis- en verblijfkosten vanaf het moment van vertrek uit de standplaats tot de terugkeer in de standplaats, aangerekend. ".

Art.5. In hetzelfde besluit worden een artikel 18/1 en 18/2 ingevoegd, die luiden als volgt :
  " Art. 18/1. Aan de exploitant wordt een bunker adjustment factor aangerekend die is gekoppeld aan de officiële maximale gasolieprijs van 30 juni 2012 van 672,60 euro per 1000 liter, exclusief BTW. Vanaf 1 januari 2013 en vervolgens om de drie maanden wordt de stijging of de daling van de officiële maximale gasolieprijs vastgesteld. Voor elke stijging of daling met 7 euro per 1000 liter, exclusief btw, wordt de bunker adjustment factor vastgesteld op telkens plus 0,10 % van het loodsgeld, vermeld in de bijlagen 1 en 2, of telkens min 0,10 % van het loodsgeld, vermeld in de bijlagen 1 en 2, vanaf de eerste dag van de derde maand volgend op de vaststelling van de nieuwe officiële maximale gasolieprijs. De bunker adjustment factor wordt afzonderlijk op de loodsgeldfactuur vermeld.
  Art. 18/2. De loodsdienst biedt de mogelijkheid dat exploitanten reisgebonden elektronische berichten ontvangen. Aan de exploitant die van deze dienstverlening gebruikmaakt, wordt per enkele reis 5 euro vergoeding aangerekend. ".

Art.6. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2013.

Art. 7. De Vlaamse minister, bevoegd voor de openbare werken, is belast met de uitvoering van dit besluit.

  Brussel, 21 december 2012.
  De minister-president van de Vlaamse Regering,
  K. PEETERS
  De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken,
  H. CREVITS