21 FEBRUARI 2013. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de modaliteiten van bepaalde in de ordonnantie van 21 december 2012 tot vaststelling van de fiscale procedure in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest omschreven handelingen(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 18-03-2013 en tekstbijwerking tot 17-11-2021)
Art. 1-2, 2bis, 3-4, 4bis, 5
BIJLAGE.
Art. N
2014031842 2015031041 2016031165 2017020318 2018010628 2018014748 2018031297 2019010474 2021043063
Artikel 1. § 1. Voor het belastingjaar 2013 en voor de volgende belastingjaren worden de modellen van de aangifteformulieren bedoeld in artikel 6, § 1, van de ordonnantie van 21 december 2012 tot vaststelling van de fiscale procedure in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vastgesteld in bijlage I bij dit besluit.
Deze aangifteformulieren dienen door het Bestuur Gewestelijke Fiscaliteit van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest per gewone post aan de belastingplichtige te worden verstuurd.
§ 2. De belastingplichtige die, overeenkomstig paragraaf 1, zijn aangifteformulier ontvangt, moet dit formulier ingevuld en ondertekend per gewone post terugsturen naar het Bestuur Gewestelijke Fiscaliteit van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op het door dit bestuur vastgesteld adres.
Art.2. De belastingplichtige die overeenkomstig artikel 28 van de ordonnantie van 21 december 2012 tot vaststelling van de fiscale procedure in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moet overgaan tot een kennisgeving aan de door de regering aangeduide ambtenaar, moet bij deze kennisgeving gebruik maken van de modelformulieren vastgesteld in bijlage II van dit besluit.
Deze kennisgeving moet door de belastingplichtige worden verstuurd aan de gemachtigde ambtenaar per gewone post of per e-mail op het door het Bestuur Gewestelijke Fiscaliteit van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vastgesteld adres.
Art.2bis.[1 § 1. Het artikel 29 van de ordonnantie van 21 december 2012 tot vaststelling van de fiscale procedure in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest treedt in werking op 1 augustus 2014.
§ 2. De fiscale administratie mag in het kader van haar werking individuele documenten elektronisch ondertekenen [2 ...]2.
De fiscale administratie kan er daarnaast ook voor kiezen om meerdere documenten samen elektronisch te ondertekenen [2 ...]2.
In dit geval zal met attesten worden gewerkt die aangeven welke documenten werden ondertekend.
§ 3. De fiscale administratie mag belastingplichtigen de mogelijkheid bieden om individuele documenten te ondertekenen met een elektronische handtekening. Dergelijke handtekening gebeurt met behulp van de e-ID van de betrokken belastingplichtige.
[2 Door verzending van een document aan de fiscale administratie via [3 de door de fiscale administratie ter beschikking gestelde informaticatoepassing]3, ondertekent de belastingplichtige dit document elektronisch.]2
§ 4. De procedures voor bovengenoemde vormen van elektronische handtekening zullen worden ingebouwd in de informatica-applicatie "SAP", in de informatica-applicatie "Documentum" en de aan voornoemde informatica-applicaties vastgekoppelde applicaties zoals deze werden geïmplementeerd bij de fiscale administratie [4 of bij de partners waarmee de fiscale administratie samenwerkt]4.
§ 5. De in paragraaf 3 en paragraaf 4 bedoelde elektronische handtekening hoeft niet gekwalificeerd te zijn om geldig te zijn in het kader van het functioneren van de fiscale administratie.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2014-07-25/23, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-08-2014>
(2)<BESL 2017-01-26/03, art. 5, 005; Inwerkingtreding : 31-01-2017>
(3)<BESL 2018-11-08/05, art. 1, 009; Inwerkingtreding : 30-11-2018>
(4)<BESL 2021-10-28/16, art. 1, 011; Inwerkingtreding : 01-11-2021>
Art.3.Het artikel 30 van de ordonnantie van 21 december 2012 tot vaststelling van de fiscale procedure in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest treedt in werking op de dag dat dit besluit in werking treedt.
Het in paragraaf 1 van artikel 30 van de ordonnantie van 21 december 2012 tot vaststelling van de fiscale procedure in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bedoelde elektronisch dossierbeheer gebeurt via de informatica-applicatie " roles ", " fast view ", " UEP ", " Compos " en de software " Delphi ", " Foxpro " en " Approach " waarop deze applicaties zijn gebaseerd.
[1 Het elektronische beheer van de voornoemde dossiers kan eveneens gebeuren via de informatica-applicatie "SAP", de informatica-applicatie "Documentum" en via de aan voornoemde informatica-applicaties vastgekoppelde applicaties zoals deze werden geïmplementeerd bij de fiscale administratie.]1
[2 Het elektronische beheer van de voornoemde dossiers kan eveneens gebeuren via [3 de door de fiscale administratie ter beschikking gestelde informaticatoepassing]3.]2
----------
(1)<BESL 2014-07-25/23, art. 2, 002; Inwerkingtreding : 01-08-2014>
(2)<BESL 2017-01-26/03, art. 6, 005; Inwerkingtreding : 01-02-2017>
(3)<BESL 2018-11-08/05, art. 1, 009; Inwerkingtreding : 30-11-2018>
Art.4. Het Bestuur Gewestelijke Fiscaliteit van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest stelt de in de artikel 2 van dit besluit bedoelde formulieren ter beschikking van de personen die ze moeten gebruiken.
Dit gebeurt door deze formulieren ter beschikking te stellen van op een door het Bestuur Gewestelijke Fiscaliteit van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gekozen website. Daarnaast verstrekt het Bestuur deze formulieren ook op aanvraag van de in het eerste lid genoemde personen.
Art.4bis. [1 Indien de belastingplichtige hiermee instemt, kunnen het aanslagbiljet en de eerste herinnering, bedoeld in artikel 12 van de ordonnantie van 2012 tot vaststelling van de fiscale procedure in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, door middel van de door de fiscale administratie ter beschikking gestelde informaticatoepassing worden verzonden of ter beschikking gesteld.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij BESL 2019-01-17/05, art. 1, 010; Inwerkingtreding : 08-02-2019>
Art.5. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2013.
BIJLAGE.
Art. N. Bijlage 1.- Aangifteformulier
(Formulier niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 18-03-2013, p. 16169-16194)
GEWIJZIGD BIJ :
<BESL 2015-01-15/11, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 01-01-2015>
<BESL 2016-02-25/14, art. 1, 004; Inwerkingtreding : 01-01-2016>
<BESL 2017-03-31/06, art. 1, 006; Inwerkingtreding : 01-01-2017>
<BESL 2018-02-01/08, art. 1, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2018>
<BESL 2018-06-14/02, art. 1, 008; Inwerkingtreding : 01-01-2018>